Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 09 jan 2013, 21:30

Dudes,

Systeemcamera's.
Wat is op dit moment nou een top-systeemcamera ?

Ik dacht eruit te zijn met de 650d.. Maar ik weet nog niet.
Live-view vind ik namelijk gewoon erg handig en prettig.. En dat werkt gewoon fijner en beter met een systeemcamera.

Zou niet zo goed weten waarom in een dSLR zou willen terwijl een systeemcamera eigenlijk nagenoeg dezelfde kwaliteit kan bieden echter met een voor mij makkelijkere bediening.

De Nex-7 van Sony lijkt me ook wel wat.. Net als de OLYMPUS E-M5... Lekker retro :ken ik jou:
Laatst gewijzigd door dvh op 09 jan 2013, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 09 jan 2013, 21:38

dvh schreef:Dudes,

Systeemcamera's.
Wat is nou de top van dit moment.

Als jullie een top 3 ( of 4 ? ) zouden maken met de beste systeemcamera's van dit moment. Welke zou je dan kiezen ( en eventueel waarom ? )
Da's wel een heel uitgebreide vraag. ;)

Ik zou niet eens weten wat er allemaal totaal te koop is, maar ik heb gekozen voor de Olympus PEN EPM-1. Goede kwaliteit foto's, lekker compact (vooral met de Lumix 20mm 1.7), lekker betaalbaar.. Maar ik hoor bijvoorbeeld ook weer goede verhalen over de PEN EPL-5 oid, of de Nikon J1.. De Sony NEX series lees ik ook veel goede verhalen over.

Ligt er een beetje aan wat je wilt.

Ben overigens echt super blij met de Panasonic 20mm 1.7. Wat een heerlijk lensje!

Afgelopen week bijv. deze twee er mee geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

dvh

Bericht door dvh » 09 jan 2013, 21:48

Afbeelding

Deze Olympus E-M5 ( alleen de naam al ) lijkt me ook wel wat.
Robuste camera, hoogstaande techniek , schijnt dus stabiele foto's te maken tegen hoge kwaliteit.

Martijn, jij gebruikt een Olympus camera, goede ervaringen ? Eventueel een mening over de E-M5 , of wat verhalen over gehoord ?

Xave30

Bericht door Xave30 » 09 jan 2013, 22:06

Super Robin!

dvh

Bericht door dvh » 09 jan 2013, 22:08

Jij had vorige week de kerstspullen nog niet opgeruimd Robin ? :-)
Leuke piccies !

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 09 jan 2013, 22:14

Thanks! :)

@dvh: Haha, sterker nog, het kerstdorp staat nog steeds. :blink:

Volgens mij gaat die E-M5 wel weer erg richting dSLR formaat of niet? Ik kies juist voor een systeemcamera vanwege het formaat..

dvh

Bericht door dvh » 09 jan 2013, 22:21

Klopt, ding is wat groter. Maar nog wel een maatje of wat kleiner dan een dSLR.
Enige reden voor mij is betere live-view en snelheid.

Tijdloos uiterlijk vind ik ook een pluspunt. Maar belangrijk vooral vind ik een constante kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Ik ben er totaal nog niet uit.. ( al dacht ik van wel.. )
Maar neig toch meer naar een goede systeem-camera.

allen

Bericht door allen » 10 jan 2013, 00:07

Ik denk dat ik voor zoveel geld geneigd zou zijn om de Fuji XE1 te gaan proberen in een winkel. Objectief zal verder persoonlijk zijn, maar om zo'n ding met 18mm lens dagelijks bij me te hebben moet leuk zijn. Daar is m'n spiegelreflex net ff wat te onhandig voor.

markk

Bericht door markk » 10 jan 2013, 07:45

Ik zou wel eens een dagje willen spelen met een Fuji X-100. Alleen veels te duur om "erbij" te kopen...

Mark.

Michele

Bericht door Michele » 10 jan 2013, 13:48

Tuurlijk, Google vind altijd wel wat, en ook Ebay biedt uitkomst. Zelfs de fotoboer om de hoek heeft nog wel wat filmpjes in het schap liggen. Ik zeg ook niet dat je geen films meer kan krijgen, maar dat de keuze zo langzamerhand zeer beperkt aan het worden is.
Kodak produceert geen films meer, wat er aan aanbod is, is handelsvoorraad. Zodra dat op is, is het over. Fuji levert nog slechts een zeer beperkt assortiment t.o.v. enkele jaren geleden: alle amateur dia is weg en de profdia is ingekrompen tot max 4 typen films. Kleurnegatief en zwartwit is al net zo'n drama. Rollei / Agfa / Tudor whatever is allemaal OEM productie waarvan de kwaliteit wisselt met de stand van de maan en de kleur van de boomblaadjes. Alleen Ilford levert nog een breed assortiment zwartwit film.
allen schreef:Ik denk dat ik voor zoveel geld geneigd zou zijn om de Fuji XE1 te gaan proberen in een winkel. Objectief zal verder persoonlijk zijn, maar om zo'n ding met 18mm lens dagelijks bij me te hebben moet leuk zijn. Daar is m'n spiegelreflex net ff wat te onhandig voor.
XE-1 is een heeeel erg mooi ding kwalitatief. Zelfde sensor als in de X Pro 1 en die is superieur aan de meeste dslr sensoren. Eén heel groot nadeel: RAW verwerking is een ramp omdat Fuji een ander sensorpatroon hanteert dan de rest van de fabrikanten waardoor programma's als Lightroom, Camera Raw, Silkypix, Aperture en wat dies meer zij er niet goed mee overweg kunnen. Schiet je alleen jpeg, dan maakt het niet uit..

frankv

Bericht door frankv » 10 jan 2013, 15:25

De E-M5 is verbazingwekkend compact. Hij ziet er uit als een klassieke DSLR, maar van wat ik er van gezien heb is het 80% van dat formaat. Echt een camera die je in je hand moet hebben om te besluiten.

Verder denk ik met wat ik ervan heb gezien, dat M43 de beste verhoudingen heeft tussen de omvang van de bodies en de omvang van de lenzen. En de lenzencollectie van M43 is het meest uitgebreid, en heeft kwalitatief ook de beste lenzen, en een goede budgetkeuze. Nadeel is dat de goede lenzen wel redelijk kostbaar zijn. Soms kostbaarder dan vergelijkbare lenzen op FF, maar de kwaliteit is er dan ook.

dvh

Bericht door dvh » 10 jan 2013, 16:04

Na 2 dagen zoekwerk ben ik ook wel onder de indruk van de e-M5.
Afwerking schijnt erg goed te zijn.
Ik heb op Flickr zitten speuren naar foto's van de e-M5 en die zien er kwalitatief goed uit.

Leuke feature is dat je zelf de sluitertijd kan bepalen. Dus niet instellen op een bepaalde tijd ( kan wel ) maar gewoon de actieknop ( of hoe het ook heet ) indrukken en zolang je hem ingedrukt houdt blijft het diafragma open staan totdat je je vinger van de knop haalt. Ondertussen zie je op je scherm een live-view van de foto die constant veranderd. Erg leuk en handig.

Ook de bijgeleverde kit-lens levert goede prestaties en om mee te beginnen is deze voor mij voldoende ( 18-55mm )

Alle andere snufjes zoals de erg goede stabilisatie, snelle focus en hoge beeldkwaliteit maakt deze camera toch wel aantrekkelijk..
Dus nog een paar nachtjes slapen.. om er zeker van te zijn..

En ja, redelijk compact :-)
Afbeelding

Peric

Bericht door Peric » 10 jan 2013, 16:09

Kun je een MF-lens met een adapter-ring goed gebruiken op een moderne spiegel-reflex? Gaat dan de camera niet op tilt?

Michele

Bericht door Michele » 10 jan 2013, 16:34

Peric schreef:Kun je een MF-lens met een adapter-ring goed gebruiken op een moderne spiegel-reflex? Gaat dan de camera niet op tilt?
Hangt van de camera af. Doorgaans werkt je camera alleen nog maar in M en/of A instelling en vaak is ook de lichtmeting opeens beperkt tot centraalmeting en/of spotmeting, maar dat hangt echt af van de mogelijkheden per camera. Er zijn adapterringen om van alles op van alles te kunnen gebruiken, zie: http://www.kipon.eu voor wat op wat past.
Aan de andere kant kan je op veel Nikon digibody's gewoon Ai en AiS MF lenzen van Nikon gebruiken : profi D 2/3/4 camera's werken sowieso, maar ook de D700 / 800 /7000 / 300 / 300S / 200 doen het prima met een MF lens.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 jan 2013, 16:46

Hmm, compactheid valt me idd mee zeg! Is ook een Micro Fourthirds natuurlijk dus er past een leuk scala aan lenzen op. :)

Doen dvh! ;)

Peric

Bericht door Peric » 10 jan 2013, 16:47

Ik heb een Canon 1100D, en heb nu een leuke Carl Zeiss 50mm lens 1.8 gevonden. Het is een MF-lens die met een adapater-ring is aangepast voor een Digitale SLR.
Kan 'm natuurlijk ook gewoon op de camera proberen als ik langsga.. :)

dvh

Bericht door dvh » 10 jan 2013, 18:50

http://www.dpreview.com/news/2013/01/01 ... 12-results

:D
Doen dvh!
Zat net al bij Coolblue te kijken met mijn vinger boven de bestel knop...
Denk dat ik niet verder hoef te zoeken.. Maar dat dacht ik ook bij de 650d.. Dus ik doe lekker saai, en slaap er een nachtje over..

Echter, hoe langer ik wacht hoe meer ik over het budget lijk te gaan....... :bag:

allen

Bericht door allen » 10 jan 2013, 19:44

Tja, er zijn zoveel camera's, dat wanneer je teveel nadenkt, je er nooit meer uit gaat komen. Dus als de camera je wat lijkt, gewoon aanschaffen en lekker spelen. Al begrijp ik dat veel mensen, als Macboy met auto's, meer lol uit het voortraject halen... :mrgreen:
Mocht je het overigens besluiten heb je hier een linkje van de camera met 5 jaar garantie ipv 2. Prijs is gelijk, tenzij ik de verkeerde camera voor de geest heb.
http://www.kamera-express.nl/product/ol ... alue-pack/

En goed, zelf dan ook maar een foto plaatsen. Gewoon omdat ik vandaag lol had met de kleine:
Afbeelding
Overigens wel vaag dat de foto veel onscherper is hier, terwijl ik hem gewoon via flickr heb gelinkt. Weet iemand hoe dat zit?
----
edit: fixed.
Laatst gewijzigd door allen op 11 jan 2013, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 10 jan 2013, 19:49

@Michele
Dat is inderdaad zo.

Is het compact zijn van een camera zo belangrijk? Zelf zou ik een dergelijke camera niet vaker meenemen dan mijn D5100. Zit die permanent in de jaszak bij een aantal van jullie?

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 jan 2013, 19:49

Heilige grutjes, is die Olympus zo duur?! :shock:

Dan zou ik er ook nog een nachtje over slapen idd. :blink:

@Allen: Ik vind hem wat donker, misschien wat lichter trekken met Lightroom/Photoshop oid? Verder is hij idd @ Flickr wat scherper, nice :)

dvh

Bericht door dvh » 10 jan 2013, 19:58

:-)
De 650d lijkt er ineens een koopje door.

@Ar, nee compact zijn is mooi meegenomen maar niet heel erg belangrijk voor me.
Wat ik wel belangrijk, of heel erg vertrouwd en gemakkelijk vind, dat je via het beeldscherm je foto's kan maken.
Ik wil kunnen zien wat het licht met de foto's doet.. Net als op de iphone zeg maar :mrgreen:

Dat kan dus op vrijwel elke systeemcamera. Wat ik daarna belangrijk vind is dat de kwaliteit contstant is ( en hoogstaand moet zijn ) en de snelheid v/d camera + lens moet snel zijn. Een trage autofocus lijkt me vreselijk irritant, zeker omdat ik graag spontane foto's maak en spontaan wacht niet op je.

Gezien ik nu alles met de iphone doe en daar de max wel in bereikt hebt naar mijn gevoel, wil ik ook echt wat goeds. Dus live-view is een must, en daarna gewoon gekeken wat op dit moment een beetje de top is. Wellicht ben ik net zo goed uit met iets wat de helft kost. Maar ik doe er waarschijnlijk erg lang mee. Jaren. Dus ik wil gewoon wat goeds hebben wat degelijk in elkaar zit ( spat- en stof proof ). En deze Olympus lijkt me dus wel wat.

frankv

Bericht door frankv » 10 jan 2013, 20:25

@dvh

als je de kitlensbij de E-M5 "voldoende" vindt en "het lijkt je wel wat", dan zou ik mezelf ipv de e-m5 kit (1299 voor de kit met de lichtzwakke 3.5-5.6 kitlens ), veel geld besparen en een panasonic G5 kit kopen voor 739
http://www.fotobooms.nl/detail/0/871/87 ... 9%2C-.html

maar nog beter kun je een G3 body (zelfde sensor als de G5) kopen voor 339 euro:
http://www.fotobooms.nl/detail/0/871/87 ... rt%29.html

en daarbij deze 20/1,7 voor 307 euro:
http://www.fotobooms.nl/detail/0/172/59 ... F-1.7.html

ik ga er dan van uit dat je een zoeker wilt, want als je gewoon op de achterkant van de cam wilt kijken voor je compositie heb je nog veel meer en goedkopere keuzes in m43

maar een e-m5 kit met een te grote, lichtzwakke en, naar men heeft getest, matige kitlens voor 1299? nee hoor, veel teveel geld

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 10 jan 2013, 20:27

dhv, Al de dingen die jij belangrijk vindt die vindt je ook terug in een Sony A57.....en door de EVF heb je als 't ware ook live-view, dus zowel 't alle kanten op beweegbare schermpje als de zoeker.
Snel is ie ook en, ik dacht dat 12 beelden per sec. haalbaar zijn en de AF is ook razend snel.

dvh

Bericht door dvh » 10 jan 2013, 20:32

@Frank , al wat ik gelezen heb de laatste dagen is behoorlijk positief over deze camera + lens.
Heb je ook wat negatieve bronnen voor me ?

@Opa, ik ga eens kijken wat het is :)

allen

Bericht door allen » 10 jan 2013, 20:38

Robin, zal het misschien toch eens proberen. Schuifjes trekken is meestal niet m'n sterkste kant.

Zit even te googlen en ben blijkbaar niet de enige die het opvalt, maar kan me wel foto's van Frank herinneren waar ik op geklikt heb. Die gingen ook naar Flickr en leken niet minder scherp.

Gezien z'n budget toch blijft groeien, naarmate de avond verstrijkt kan dvh ook gewoon de ipv die hele kit de body halen met een beter objectief. :mrgreen:

Plaats reactie