Fotografie
- KW
Re: Fotografie
Een lichtsterke 400mm primelens zal ook wel wat kosten, dan is het al minder verwonderlijk dat je, wederom
, zulke fantastische foto's kan maken.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Echt lichtsterk is ie niet hoor, met 2x teleconverter en dus 400mm. is het grootste diafragma f/5.6.
Kosten vielen ook wel mee, omdat de lens al ruim 20 jaar oud is.
Weten wat de instellingen moeten zijn van je camera op welk moment is vrij belangrijk, alsook wat kennis van PS of een ander goed software programma om je foto's te bewerken.
De omstandigheden waren niet echt simpel toen ik deze foto's maakte......
Ik zat in m'n auto en zag 'r zitten met d'r prooi....een klein stukje van de weg af in 't veld, maar een meter of 4 voor haar stond een strook onkruid van een meter of 2 breed, dus daardoor kon ik 'r niet goed in beeld krijgen, ook de afstand was dan redelijk groot.
Dus voorzichtig uitgestapt en een stukje verder kon ik over 't slootje.
Vanaf toen werd 't sluipen en inderdaad 't laatste stuk tijgeren door 't onkruid, waar ook nog heel veel distels tussen stonden.
Ook had ik natuurlijk niet m'n jas aan gedaan en 't was vrijdag aan 't eind van de middag knap koud, met zeker in 't open veld een stevige wind.
Op dat moment zat er natuurlijk ook net een hele dikke wolk voor de zon, dus veel licht had ik ook niet en het valkje zat ook nog met z'n rug naar 't weinige licht.
Tot overmaat van ramp was na een tijdje daar op m'n knieën gezeten te hebben m'n geheugenkaart ook vol en m'n andere lege geheugenkaart lag nog in de auto.
Dus ter plekke alvast wat foto's verwijderd, zodat ik dit moment er iig. op kon zetten.
Het was dus koud, ik zat in een ongemakkelijk houding en had weinig licht.......maar ik had 't nooit willen missen.

Kosten vielen ook wel mee, omdat de lens al ruim 20 jaar oud is.
Weten wat de instellingen moeten zijn van je camera op welk moment is vrij belangrijk, alsook wat kennis van PS of een ander goed software programma om je foto's te bewerken.
De omstandigheden waren niet echt simpel toen ik deze foto's maakte......
Ik zat in m'n auto en zag 'r zitten met d'r prooi....een klein stukje van de weg af in 't veld, maar een meter of 4 voor haar stond een strook onkruid van een meter of 2 breed, dus daardoor kon ik 'r niet goed in beeld krijgen, ook de afstand was dan redelijk groot.
Dus voorzichtig uitgestapt en een stukje verder kon ik over 't slootje.
Vanaf toen werd 't sluipen en inderdaad 't laatste stuk tijgeren door 't onkruid, waar ook nog heel veel distels tussen stonden.
Ook had ik natuurlijk niet m'n jas aan gedaan en 't was vrijdag aan 't eind van de middag knap koud, met zeker in 't open veld een stevige wind.
Op dat moment zat er natuurlijk ook net een hele dikke wolk voor de zon, dus veel licht had ik ook niet en het valkje zat ook nog met z'n rug naar 't weinige licht.
Tot overmaat van ramp was na een tijdje daar op m'n knieën gezeten te hebben m'n geheugenkaart ook vol en m'n andere lege geheugenkaart lag nog in de auto.
Dus ter plekke alvast wat foto's verwijderd, zodat ik dit moment er iig. op kon zetten.
Het was dus koud, ik zat in een ongemakkelijk houding en had weinig licht.......maar ik had 't nooit willen missen.
- KW
Dat soort omstandigheden herken ik ook wel, en schuw ik ook zeker niet 
Enne, als ik je zo hoor, dan klink je alles behalve een opa
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is het spreekwoord dat hier ook wel voor geldt denk ik
kost wat moeite, maar dan heb je idd ook wat!
Maar je hebt dus wel een 200mm prime lens? Naast je 70-200?
Die 2x teleconverter heb ik ook overwogen ipv die Sigma 50-500, maar na het lezen van reviews zag ik er de meerwaarde niet van in tov de 50-500.
Enne, als ik je zo hoor, dan klink je alles behalve een opa
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden is het spreekwoord dat hier ook wel voor geldt denk ik
Maar je hebt dus wel een 200mm prime lens? Naast je 70-200?
Die 2x teleconverter heb ik ook overwogen ipv die Sigma 50-500, maar na het lezen van reviews zag ik er de meerwaarde niet van in tov de 50-500.
- Opa
Het moet ook niet altijd makkelijk gaan, dan zou iedereen die foto's kunnen maken en is de lol er ook snel vanaf.
Ik word al jaren Opa genoemd op diverse fora, vandaar m'n nickname.......ach, als je 40 bent en je rijdt Impreza ben je al snel één van de oudsten van 't clubje.
Inmiddels ook geen 40 meer, maar ook de Impreza heeft plaats moeten maken voor een Clio RS Cup.
Ik heb een Minolta 70-210mm. f/4....deze lens noemt men ook wel de beercan.
Daarnaast heb ik dan de Minolta 200mm. f/2.8, dat is idd. een prime lens en die gebruik ik meest in combinatie met een Sony 2x teleconverter 400mm. f/5.6 dus....er zijn niet heel veel lenzen die 't echt goed doen met een 2x teleconverter, maar dit gaat prima.
Ik heb nog wel wat lenzen, zoals een Tamron 17-50mm. f/2.8, een Minolta 100-300mm. en een Minolta 35-70mm. f/4 Macro, maar die 400mm. zit eigenlijk 95% van de tijd op m'n camera.
Je hebt trouwens een pb....weet niet of je er een melding van krijgt, want staat al een aantal uren in m'n postvak uit.
Ik word al jaren Opa genoemd op diverse fora, vandaar m'n nickname.......ach, als je 40 bent en je rijdt Impreza ben je al snel één van de oudsten van 't clubje.
Inmiddels ook geen 40 meer, maar ook de Impreza heeft plaats moeten maken voor een Clio RS Cup.
Ik heb een Minolta 70-210mm. f/4....deze lens noemt men ook wel de beercan.
Daarnaast heb ik dan de Minolta 200mm. f/2.8, dat is idd. een prime lens en die gebruik ik meest in combinatie met een Sony 2x teleconverter 400mm. f/5.6 dus....er zijn niet heel veel lenzen die 't echt goed doen met een 2x teleconverter, maar dit gaat prima.
Ik heb nog wel wat lenzen, zoals een Tamron 17-50mm. f/2.8, een Minolta 100-300mm. en een Minolta 35-70mm. f/4 Macro, maar die 400mm. zit eigenlijk 95% van de tijd op m'n camera.
Je hebt trouwens een pb....weet niet of je er een melding van krijgt, want staat al een aantal uren in m'n postvak uit.
- KW
Geen melding gehad en had het idd niet gezien
ga meteen ff kijken
En da's een aardige lineup van lensjes
En da's een aardige lineup van lensjes
- Opa
Nog een laatste tv dan, speciaal voor jou met 'bewegende' vleugels, maar wel het oogje scherp....hoewel 't oogje maar net te zien is.

- KW
Haha dat heb je idd heel goed!
Ook mooie plaat, alleen jammer dat de vleugel net iets teveel voor z'n oog zit. Maarja dat heb je vrijwel niet voor het uitkiezen 
Edit:
Owwww YEs yes yes!
Eindelijk voor het eerst sinds ik m'n 50-500 heb hem eens op de maan kunnen richten. Het was nog niet helemaal helder, maar een lichte sluier met af en toe wat gaatjes erin gaf genoeg kans dit meteen even te proberen.
500mm x 1,5x crop-sensor = 750mm foto! 2,5x meer dan m'n 70-200 f2.8 aan kan. En dat verschil is te zien!
Dit is een 100% crop van de 24MP foto. (klik voor groter)

500mm, ISO-100, f6.3, 1/800 sec
Bewerking: contrast +20, gamma +40, saturatie +200, rood +5, 1x sharpen.
Dit is zo uit de losse hand (uiteraard met stabilizer aan anders met 1/1000s alsnog bewogen), tegen de openstaande achterdeur proberen ietwat stil te houden. Dit kan natuurlijk nog scherper! Als het een keer echt helder is zet ik hem op statief, stabilizer uit en maak ik de foto met timerfunctie. Je kan nagaan hoe fel de maan is dat ik met f6.3 op iso-100 met 1/800s nog een erg fatsoenlijke foto had. Had ik niet verwacht eigenlijk, was gezien eerdere ervaringen bang dat ik niet hoger zou komen dan rond de 1/320s.
Ik heb zo'n 20 foto's gemaakt met meerdere settings, een met ISO-200 lijkt iets scherper te zijn maar ook ietsje meer ruis en dan kies ik toch voor minder ruis. Downstoppen om er nog iets meer scherpte uit te halen heb ik net zogauw even niet aan gedacht, maar dat komt ook de volgende keer wel. Tot nu toe ben ik heel blij!
Edit: Dit is de originele onbewerkte foto met ISO200 (500mm, f6.3, 1/800s)
Edit:
Owwww YEs yes yes!
Eindelijk voor het eerst sinds ik m'n 50-500 heb hem eens op de maan kunnen richten. Het was nog niet helemaal helder, maar een lichte sluier met af en toe wat gaatjes erin gaf genoeg kans dit meteen even te proberen.
500mm x 1,5x crop-sensor = 750mm foto! 2,5x meer dan m'n 70-200 f2.8 aan kan. En dat verschil is te zien!
500mm, ISO-100, f6.3, 1/800 sec
Bewerking: contrast +20, gamma +40, saturatie +200, rood +5, 1x sharpen.
Dit is zo uit de losse hand (uiteraard met stabilizer aan anders met 1/1000s alsnog bewogen), tegen de openstaande achterdeur proberen ietwat stil te houden. Dit kan natuurlijk nog scherper! Als het een keer echt helder is zet ik hem op statief, stabilizer uit en maak ik de foto met timerfunctie. Je kan nagaan hoe fel de maan is dat ik met f6.3 op iso-100 met 1/800s nog een erg fatsoenlijke foto had. Had ik niet verwacht eigenlijk, was gezien eerdere ervaringen bang dat ik niet hoger zou komen dan rond de 1/320s.
Ik heb zo'n 20 foto's gemaakt met meerdere settings, een met ISO-200 lijkt iets scherper te zijn maar ook ietsje meer ruis en dan kies ik toch voor minder ruis. Downstoppen om er nog iets meer scherpte uit te halen heb ik net zogauw even niet aan gedacht, maar dat komt ook de volgende keer wel. Tot nu toe ben ik heel blij!
Edit: Dit is de originele onbewerkte foto met ISO200 (500mm, f6.3, 1/800s)
- Jeroen Watermulder
Heb totaal geen verstand van fotografie. Maar vond deze foto van onze oudste zoon wel aardig gelukt. Dit is gewoon het origineel. Mijn vrouw was wat aan het spelen met de camera en hield haar hand voor de flitser.
Voor de experts even de gegevens.
Camera Sony a350, F-stop f/5.6, Belichtingstijd 1/100sec, ISO-snelheid ISO-400, belichtingsafwijking 0-stap, Brandpuntafstand 60mm, Max lensopening 4.97
Geen idee wat voor lens het is, maar gewoon de lens die bijgeleverd wordt.
- Michele
pfff... zo ben je een weekje ziek en dan loop je direct achter met lezen...
Een jaar is nog ver weg, maar je zult absoluut en keer of wat een bruiloft als gast moeten bijwonen om een beroeps aan de gang te zien en/of zelf te kunnen oefenen. Het is namelijk heel moeilijk om je goed voor te bereiden op wat je te wachten staat: in alle discretie tijdens de ceremonieën excact de juiste plaatjes schieten onder de druk dat het niet fout mag gaan. Bruiloftsfotografie is topsport en het enige rustige deel van zo'n dag zijn de "statieportretten" met het bruidspaar zelf (auto, kusje, park, mooie plekjes etc). Daar heb je alles zelf in de hand, de rest is afhankelijk van de omstandigheden waaronder je moet werken. En die zijn vaak knap beroerd omdat de meeste trouwzalen en kerken niet ontworpen zijn met fotografen in het achterhoofd.
Niet persoonlijk opvatten, maar met wat ik tot nu toe hier van je gezien heb, zou ik absoluut adviseren om nee te zeggen tegen de vraag om dat huwelijk te fotograferen. Het is een van de moeilijkste takken van reportagefotografie. Ik weet uiteraard niet wat die vriendin van die kennis verwacht, maar besef wel dat huwelijksfoto's niet over kunnen en dat je bij een mislukte serie dus een probleem hebt. Tenzij die persoon een groepje kennissen wil hebben die gewoon algemene foto's maken om later een leuke indruk van de dag te hebben, is het af te raden om dit te doen.KW schreef:En over huwelijk gesproken kom ik gelijk op het volgendeje gelooft het niet maar ben eergisteren benaderd door de vriendin van een kennis, die zei dat ze volgend jaar gaan trouwen (ik dacht dat ze me vast wilde uitnodigen)... en vroeg of ik daar als fotograaf bij wilde zijn. Ehhh ik voel me zeer vereerd, maar heb haar wel gezegt dat ik denk dat ze beter iemand kan vragen die daar meer ervaring mee heeft. Maar die kent ze niet en ze willen zoveel mogelijk eigen kennissen mee laten doen. En ze was nogal vastbesloten, lol. Nouja ik wilde toch nog een of meer cursussen doen en heb nog een heel jaar de tijd voor het zo ver is dus wie weet. Een uitdaging is het wel iig
Dingen als een externe flits heb ik nog niet maar ga ik daar ongetwijfeld voor nodig hebben, evenals een erg lichtsterke lens (ik denk al snel aan f1.4) voor savonds binnen.
Een jaar is nog ver weg, maar je zult absoluut en keer of wat een bruiloft als gast moeten bijwonen om een beroeps aan de gang te zien en/of zelf te kunnen oefenen. Het is namelijk heel moeilijk om je goed voor te bereiden op wat je te wachten staat: in alle discretie tijdens de ceremonieën excact de juiste plaatjes schieten onder de druk dat het niet fout mag gaan. Bruiloftsfotografie is topsport en het enige rustige deel van zo'n dag zijn de "statieportretten" met het bruidspaar zelf (auto, kusje, park, mooie plekjes etc). Daar heb je alles zelf in de hand, de rest is afhankelijk van de omstandigheden waaronder je moet werken. En die zijn vaak knap beroerd omdat de meeste trouwzalen en kerken niet ontworpen zijn met fotografen in het achterhoofd.
- KW
Michele, dat pak ik ook niet persoonlijk op. Het zijn namelijk precies de vragen en redenen waar ik m'n twijfels over heb. Cursussen om mezelf in het algemeen te verbeteren ga ik zowiezo doen, en als ik daar meer over weet en dus kan inschatten wat ik wel en niet kan, ga ik met hun overleggen wat ze willen en wat ze verwachten... en ze waarschijnlijk adviseren alsnog een ander te kiezen 
Ik zal dit stukje tekst van jou even opslaan en te zijner tijd meenemen omdat je het zo mooi verwoord hebt. Thanx
Ik zal dit stukje tekst van jou even opslaan en te zijner tijd meenemen omdat je het zo mooi verwoord hebt. Thanx
- KW
Ik keek net op het juiste moment naar buiten, zag dat de lucht bijzonder was en kon meteen m'n cam pakken

-
OnlineMartijnGizmo
Zoveel belangrijker dan dure apparatuur!KW schreef:het juiste moment
- KW
Ligt er maar net aan. Ik stel dat het even belangrijk is. Je moment kan nog zo perfect zijn, als je niet de goede dure apparatuur hebt kom je er alsnog niet.MartijnGizmo schreef:Zoveel belangrijker dan dure apparatuur!KW schreef:het juiste moment
- frankv
Omdat dit nog altijd een autoforum is:

Citroën C6 a Paris by frnkvizr, on Flickr
Gisteren gemaakt in Parijs. En wat je ook van zo'n Citroën C6 vindt, daar zo tussen de pilaren van het Palais Royal is zo'n ding gewoon in zijn natuurlijke habitat, en ziet het er heel strak uit.
Panasonic G3 met 20/1.7 op 1.7 , 1/60ste en ISO320, verder wat bijgesneden en belichting aangepast in Aperture.
Citroën C6 a Paris by frnkvizr, on Flickr
Gisteren gemaakt in Parijs. En wat je ook van zo'n Citroën C6 vindt, daar zo tussen de pilaren van het Palais Royal is zo'n ding gewoon in zijn natuurlijke habitat, en ziet het er heel strak uit.
Panasonic G3 met 20/1.7 op 1.7 , 1/60ste en ISO320, verder wat bijgesneden en belichting aangepast in Aperture.
- Robin Hartog
Mooie foto's hier weer heren.
Ik ga 12 januari twee weken naar India en ik zit echt zwaar te twijfelen wat ik voor apparatuur mee zal nemen.. Ik was eerst overtuigd dat ik gewoon de PEN mee zou nemen met een nieuw lensje (20 1.7), maar nu heb ik met kerst weer de 7D ter hande genomen met de 50 1.8 en flitser en dat fotografeert toch eigenlijk nog steeds erg lekker.. Het is alleen zo'n gesleep.. En met 35 graden daar + flink wat excursies waarschijnlijk is dat niet echt fijn denk ik zo..
Iemand tips? (Wie is er al geweest, wat kan ik het beste meenemen volgens jullie?)
Ik ga 12 januari twee weken naar India en ik zit echt zwaar te twijfelen wat ik voor apparatuur mee zal nemen.. Ik was eerst overtuigd dat ik gewoon de PEN mee zou nemen met een nieuw lensje (20 1.7), maar nu heb ik met kerst weer de 7D ter hande genomen met de 50 1.8 en flitser en dat fotografeert toch eigenlijk nog steeds erg lekker.. Het is alleen zo'n gesleep.. En met 35 graden daar + flink wat excursies waarschijnlijk is dat niet echt fijn denk ik zo..
Iemand tips? (Wie is er al geweest, wat kan ik het beste meenemen volgens jullie?)
- frankv
Ik ben nooit in India geweest. Maar als ik een paar dagen naar Parijs of Berlijn ga, en weet dat ik niet teveel mee wil slepen, dan is de Panasonic G3 met de 20/1.7 altijd perfect. Ik wil wel graag een viewfinder, en die van de G3 (of de opvolger, de G5) is echt heel goed. Met de juiste configuratie van de custom buttons heb je ook heel snel andere aspect ratio's onder handbereik, of "bracket" je even". Koop wel een 2e accu er bij (heb eentje van 8 euro op ebay gekocht die bijna net zo goed is als een OEM pana van 70 euro....).
En de 20/1.7 blijft een beauty. Natuurlijk wil je wel eens wijder, en natuurlijk wil je wel eens een portret maken, maar als het gaat om licht reizen en toch elke foto mooi willen laten zijn, dan is de 20/1.7 mijn favoriet.
En de 20/1.7 blijft een beauty. Natuurlijk wil je wel eens wijder, en natuurlijk wil je wel eens een portret maken, maar als het gaat om licht reizen en toch elke foto mooi willen laten zijn, dan is de 20/1.7 mijn favoriet.
- Peric
Ik zou ze allebei meenemen. Ook al is het 35 graden, je kunt daar zúlke mooie foto's maken. Dan krijg je achteraf spijt als je maar 1 van de 2 bij je had.
Ik zou afzien en zorgen dat ik superfoto's mee terug zou nemen.
Van zweten is nog nooit iemand doodgegaan en als je stinkt kun je weer douchen..
Van zweten is nog nooit iemand doodgegaan en als je stinkt kun je weer douchen..
- Robin Hartog
Is ook weer zo natuurlijk.. Of misschien toch de 7D de deur uit doen en een 5D terughalen. (Ik sta even te kijken van mezelf hoe ik hier nu weer op komPeric schreef:Ik zou ze allebei meenemen. Ook al is het 35 graden, je kunt daar zúlke mooie foto's maken. Dan krijg je achteraf spijt als je maar 1 van de 2 bij je had.
-
OnlineMartijnGizmo
m43-camera met groothoek (7-14 of 9-18), 17/1.8 of 20/1.7 en wat tele (45/1.8), meer neem ik niet meer mee op vakantie. Als het echt licht moet alleen de 20/1.7...
- Robin Hartog
Ik zou moeten kiezen tussen een 20/1.7 of de 45/1.8, niet allebei helaas. Dan lijkt me de 20 weer de beste keus ivm zeer compactbaarheid van de camera + lens combi.MartijnGizmo schreef:m43-camera met groothoek (7-14 of 9-18), 17/1.8 of 20/1.7 en wat tele (45/1.8), meer neem ik niet meer mee op vakantie. Als het echt licht moet alleen de 20/1.7...
Maarja, kom er waarschijnlijk nooit meer, dan maar wat meer meeslepen?
- markk
Ik neem normaal op vakantie mee een rugtasje met d3s, 70-200 f2.8, d700+grip, 24-70 f2.8, sb700 flitser, 1.7tc, 14-24 f2.8 , 50 f1.4 en verder manfrotto statief en setje lensfilters natuurlijk.
Default vakantie gear
Althans met de auto. Als ik ga vliegen dan blijft meestal 1 body, het statief en de 14-24 thuis...
Mark.
Default vakantie gear
Althans met de auto. Als ik ga vliegen dan blijft meestal 1 body, het statief en de 14-24 thuis...
Mark.
- Macboy
Prachtige foto die Citroen C6 !
Misschien eens proberen zonder nummerbord ?
Misschien eens proberen zonder nummerbord ?
-
Xave30
Leuke foto's Jeroen en Frankv. 
- Robin Hartog
Jij moet je echt een breuk sjouwen of niet?markk schreef:Ik neem normaal op vakantie mee een rugtasje met d3s, 70-200 f2.8, d700+grip, 24-70 f2.8, sb700 flitser, 1.7tc, 14-24 f2.8 , 50 f1.4 en verder manfrotto statief en setje lensfilters natuurlijk.
Default vakantie gear![]()
Mark.
-
allen
Ik heb zelf altijd de 5D mee met een 35mm lens en een 70-200. Laatste gebruik ik overigens bijna nooit. Voor dagelijks zou ik eigenlijk een goed systeemcameraatje willen hebben die wat lichter is. Want het blijft nu een gesleep en dan neem ik niet zoveel foto's als dat ik zou willen.Robin Hartog schreef:Is ook weer zo natuurlijk.. Of misschien toch de 7D de deur uit doen en een 5D terughalen. (Ik sta even te kijken van mezelf hoe ik hier nu weer op komPeric schreef:Ik zou ze allebei meenemen. Ook al is het 35 graden, je kunt daar zúlke mooie foto's maken. Dan krijg je achteraf spijt als je maar 1 van de 2 bij je had.
Van zweten is nog nooit iemand doodgegaan en als je stinkt kun je weer douchen..)