Omslagpunt diesel 2013
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Omslagpunt diesel 2013
Heb net ff de nieuwe leon ingevuld bij direct lease.
De Fr.
Alle twee dezelfde lak en uitvoering incl brandstof 25.000 km/jr
looptijd 5 jaar, dus tot 125.000 km.
Diesel € 628
€ 715 incl. brandstof voorschot excl. BTW
> Vraag een offerte aan
Benzine € 575
€ 737 incl. brandstof voorschot excl. BTW
Bij lease praat je over nieuwe auto's, koop je een auto met de kop eraf, lach je al snel met een diesel.
In de schraap klasses zal Martijn best gelijk hebben, maar wil je zowel met diesel als benzine toch ook nog wat DF hebben, dan komt volgens mij het omslagpunt sneller.
De Fr.
Alle twee dezelfde lak en uitvoering incl brandstof 25.000 km/jr
looptijd 5 jaar, dus tot 125.000 km.
Diesel € 628
€ 715 incl. brandstof voorschot excl. BTW
> Vraag een offerte aan
Benzine € 575
€ 737 incl. brandstof voorschot excl. BTW
Bij lease praat je over nieuwe auto's, koop je een auto met de kop eraf, lach je al snel met een diesel.
In de schraap klasses zal Martijn best gelijk hebben, maar wil je zowel met diesel als benzine toch ook nog wat DF hebben, dan komt volgens mij het omslagpunt sneller.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Welke motoren heb je genomen dan? Dit vind ik een bijzondere uitkomst...
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Omslagpunt diesel 2013
Jep * klopt af *Arthur schreef:Ik wil gewoon geen dieselDus als de verschillen hooguit een paar honderd euro zijn op jaarbasis dan rijd ik liever benzine. Staat ook goedkoper stil, mocht je door omstandigheden ineens niet veel km's meer maken.
Koop je een diesel van een jaar of 4 oud dan is er al gauw 150kkm mee gereden en dan komen er vaak wat extra dingen langs die stuk kunnen gaan (wat ik op dit forum zoal lees over bv BMW en VAG), een vergelijkbare benzine heeft dan zo'n 80kkm achter de kiezen. Dan kun je de komende jaren geluk hebben mbt reparaties.
En ja, er zijn altijd uitzonderingen
Diesel gekocht met 200k op de teller, nu 290k na 3 jaar.
0 problemen.
Maar er wordt minder mee gereden. Dus wordt het toch een benzine waarschijnlijk die hem gaat vervangen.
- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Omslagpunt diesel 2013
De persoonlijke voorkeur is inderdaad doorslaggevend. Financieel gezien ben je nog steeds een dief van je eigen portemonnee. Vergelijk een '05 320d en een 320i eens met elkaar bij 25k per jaar en je zult zien dat je ex verzekering en onderhoud (er vanuit gaande dat dat vergelijkbaar is) dat je met een 320d zo maar 20% goedkoper uit bent. Da's best een aardig verschilMartijn_bmw schreef:Dus zolang ik 20-25k per jaar rij rij ik benzine kijk als ik 50k zou rijden zou ik ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn en echt wel diesel rijden...
Maargoed rond dat punt is de keuze toch persoonlijk zijn ook zat argumenten te bedenken voor diesel bij 20-25k km per jaar...

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Ik vergelijk een 320d met een 318i zelfde specs op papier en dan is met hsb, verzekering en brandstof het omslagpunt op.zo'n 20k km..
- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Omslagpunt diesel 2013
Ibiza gekocht met 160k op de teller en nu precies 2 jaar en 1 dag verder 65k erbij gereden, paar kleine dingetjes en verder ook probleemloos.
Persoonlijk vind ik een diesel voor daily wel erg fijn, lekker koppel onderin en met de tijdstippen dat ik vaak op de weg zit en het bijbehorende tempo nog aardig zuinig te noemen.
Alleen als de kilometers echt flink minder worden zou ik hem omruilen voor een benzine
Persoonlijk vind ik een diesel voor daily wel erg fijn, lekker koppel onderin en met de tijdstippen dat ik vaak op de weg zit en het bijbehorende tempo nog aardig zuinig te noemen.
Alleen als de kilometers echt flink minder worden zou ik hem omruilen voor een benzine
-
Onlinejos_br
- Berichten: 2518
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Omslagpunt diesel 2013
Qoa rijden is dit al een verkeerde vergelijking, de 318i is in verhouding een traag hok vergeleken bij de 320D. Dus moet er al minstens een 320i regenover staan. Op papier rijdt een "vergelijkbare" benzine versus diesel compleet anders.Martijn_bmw schreef:Ik vergelijk een 320d met een 318i zelfde specs op papier en dan is met hsb, verzekering en brandstof het omslagpunt op.zo'n 20k km..
Klant hier is van een qua vermogen op papier vergelijkbare Toledo 110pk>140pk (getuned) naar een 116i gegaan en wil op zijn knieen wel terug, zo valt dit tegen.
Jos.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Dat snap ik zeker in geval van de nieuwe BMW 4 cilinders want die voelen inderdaad futloos aan! Daarom beviel mijn 318i e91 ook niet voor je gevoel erg traag... Zelfs de 320i e91 vind ik traag aanvoelen.jos_br schreef:Qoa rijden is dit al een verkeerde vergelijking, de 318i is in verhouding een traag hok vergeleken bij de 320D. Dus moet er al minstens een 320i regenover staan. Op papier rijdt een "vergelijkbare" benzine versus diesel compleet anders.Martijn_bmw schreef:Ik vergelijk een 320d met een 318i zelfde specs op papier en dan is met hsb, verzekering en brandstof het omslagpunt op.zo'n 20k km..
Klant hier is van een qua vermogen op papier vergelijkbare Toledo 110pk>140pk (getuned) naar een 116i gegaan en wil op zijn knieen wel terug, zo valt dit tegen.
Jos.
Echt mijn oude 318i e46 motor voelt wel "snel" aan met relatief veel koppel onderin... Als ik een e91 koop zal ik wel voor een 320d gaan!
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Omslagpunt diesel 2013
Wat zal er een wereld voor je open gaan in een diesel, als je 200 nm al "snel" voelt...Echt mijn oude 318i e46 motor voelt wel "snel" aan met relatief veel koppel onderin...

Maar zonder dollen, daar zit als particulier wel de pijn qua verbruik, met een diesel kun je door een relatief hoog koppel, makkelijk "snel"rijden, bij een benzine kost dit al snel meer brandstof.
Rij zelf dagelijks in een 2.0 diesel met redelijk wat koppel 'meer dan 400nm tussen de 2000 en 4400 rpm, rij redelijk door...

Heb een week een 1,8 tsi meegehad, werd mij verteld dat de vorige eigenaar redelijk makkelijk 1 op 13 haalde, nou ik ben in die week op 1 op 9 uitgekomen, terwijl ik rustiger heb gereden.
Wat wil ik hiermee stellen, als jezelf redelijk rustig rijdt zal het omslag punt als particulier hoger liggen, maar ram je toch redelijk door, iets met DF en iets met tijd......., dan wordt een diesel al snel interesant.
Jaren terug kocht ik auto's die net wat km's hadden, dus zegmaar tot 30.000 km, de laatste 4 auto's hadden een stand tussen de 60.000 en net geen ton, dit laatste bevalt me qua afschrijving zeer goed, rij er dan meestal zo'n 200.000 km mee in een paar jaar.
Daardoor een afschrijving die tussen de 2,9 en 3,5 cent/km lig, ja sorry heb een tik op dit gebied, ben gek op getallen en hou alles ook nog eens bij....en nu

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
wbt het verbruik en snel rijden daar heb je wel een punt, bij doorrijden blijft een diesel zuinig en een benzine gaat zuipen....PD power schreef:Wat zal er een wereld voor je open gaan in een diesel, als je 200 nm al "snel" voelt...Echt mijn oude 318i e46 motor voelt wel "snel" aan met relatief veel koppel onderin...![]()
Maar zonder dollen, daar zit als particulier wel de pijn qua verbruik, met een diesel kun je door een relatief hoog koppel, makkelijk "snel"rijden, bij een benzine kost dit al snel meer brandstof.
Rij zelf dagelijks in een 2.0 diesel met redelijk wat koppel 'meer dan 400nm tussen de 2000 en 4400 rpm, rij redelijk door..., daardoor een verbruik van 1 op 15,5 gemiddeld over de laatste 50.000 km.
Heb een week een 1,8 tsi meegehad, werd mij verteld dat de vorige eigenaar redelijk makkelijk 1 op 13 haalde, nou ik ben in die week op 1 op 9 uitgekomen, terwijl ik rustiger heb gereden.
Wat wil ik hiermee stellen, als jezelf redelijk rustig rijdt zal het omslag punt als particulier hoger liggen, maar ram je toch redelijk door, iets met DF en iets met tijd......., dan wordt een diesel al snel interesant.
Jaren terug kocht ik auto's die net wat km's hadden, dus zegmaar tot 30.000 km, de laatste 4 auto's hadden een stand tussen de 60.000 en net geen ton, dit laatste bevalt me qua afschrijving zeer goed, rij er dan meestal zo'n 200.000 km mee in een paar jaar.
Daardoor een afschrijving die tussen de 2,9 en 3,5 cent/km lig, ja sorry heb een tik op dit gebied, ben gek op getallen en hou alles ook nog eens bij....en nu
Nu zal het wel aan het deel van het land liggen waar ik woon maar de meeste kilometers die ik maak gaan niet snel

wbt snelheid, ik zei al relatief


(leasewereld, rij sinds 2000 zo'n beetje alles wat er nieuw op de markt komt)
wbt die cijfertjes dat snap ik helemaal! het is mijn werk maar ook prive hou ik alles bij van mijn auto en kosten omdat ik daar gewoon iets mee heb

Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 23 dec 2012, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Omslagpunt diesel 2013
Klopt Martijn , ik zit met name in noord en oost nederland en wat in duitsland..... dus lekker veel ruimte en ook veel secundaire wegen met ruimte.. 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
dat is inderdaad heel anders rijden
zie mijn spritmonitor
rij gemiddeld dus ruim 1 op 12 maar als ik een dagje naar DL ga zit ik zo op 1 op 9 a 10...


-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Ik kan / mag niet allerlei data over ons wagenpark op internet slingeren maar het volgende kan ik wel melden:Martijn_bmw schreef:Klopt pascal interval en onderhoud zoals je wil is goedkoper dan benzine maar reparatie duurder
Ik zal maandag op me werk eens een klein overzichtje produceren met gem aantal reparatiecodes en kosten per 100k km uitgesplitst in benzine / diesel
Net even gekeken en gemeten over auto's die bij ons 48mnd hebben gereden, tussen de 140K-150K km hebben gereden en dit jaar retour zijn gekomen zijn Diesels gemiddeld 7% duurder in ROB kosten en LPG auto's 9% duurder in ROB kosten dan de benzine versies.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Omslagpunt diesel 2013
Net even zelf zitten rekenen.
Ik rijdt ca 160000 per jaar dus ben uitgegaan van 15k/jaar.
Benzineprijs heb ik op 1.75 gehouden en diesel op 1.45.
Als benzine auto een 325i van 1445 kg waar je 720,- MRB voor betaald.
Met een verbruik van 1:11 zit je dan op 1364 liter en 2386,-
Totaal per jaar MRB + brandstof is € 3106,-
Als diesel auto de 320D van 1480kg met een MRB van 1540,- per jaar
Opgegeven verbruik 1:17 maakt 883 liter dus 1280,-
Totaal 2820,-
Ik heb afschrijving en onderhoud niet meegenomen, maar dan kom je (met deze auto's en verbruik) al bij 15k per jaar iets goedkoper uit met een diesel.
Ik rijdt ca 160000 per jaar dus ben uitgegaan van 15k/jaar.
Benzineprijs heb ik op 1.75 gehouden en diesel op 1.45.
Als benzine auto een 325i van 1445 kg waar je 720,- MRB voor betaald.
Met een verbruik van 1:11 zit je dan op 1364 liter en 2386,-
Totaal per jaar MRB + brandstof is € 3106,-
Als diesel auto de 320D van 1480kg met een MRB van 1540,- per jaar
Opgegeven verbruik 1:17 maakt 883 liter dus 1280,-
Totaal 2820,-
Ik heb afschrijving en onderhoud niet meegenomen, maar dan kom je (met deze auto's en verbruik) al bij 15k per jaar iets goedkoper uit met een diesel.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
325i moet je ook vergelijken met 330d 
325i: 0-100 in 7.5s top 237km/h
330d: 0-100 in 7.6s top 237km/h
dan krijg je het volgende:
Als diesel auto de 330D van 1600kg met een MRB van 1672,- per jaar
Opgegeven verbruik 1:15 maakt 1000 liter dus 1450,-
Totaal 3122,-
dus even duur...

325i: 0-100 in 7.5s top 237km/h
330d: 0-100 in 7.6s top 237km/h
dan krijg je het volgende:
Als diesel auto de 330D van 1600kg met een MRB van 1672,- per jaar
Opgegeven verbruik 1:15 maakt 1000 liter dus 1450,-
Totaal 3122,-
dus even duur...
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Omslagpunt diesel 2013
Koppel van de diesel zal wel hoger liggen denk ik?
Heb de 320 gepakt omdat die in dezelfde prijsklasse zit (325d zou mss ook kunnen). En de 330 is nog een trap hoger met MRB
Heb de 320 gepakt omdat die in dezelfde prijsklasse zit (325d zou mss ook kunnen). En de 330 is nog een trap hoger met MRB

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
vermogen/koppel kijk ik niet naar tuurlijk is die hoger van de diesel maar daarom heeft hij ook andere bakverhoudingen en eindoverbrenging 
kijk naar de prestaties en dan zie je waarom ik 325i vs 330d doe...
daarnaast subjectief maar als het verschil is 4 cilinder tracktor motor vs mooie 6 in lijn benzine dan all-time de 6-lijn voor mij
ookal kost dat dan 25EUR per maand meer...

kijk naar de prestaties en dan zie je waarom ik 325i vs 330d doe...
daarnaast subjectief maar als het verschil is 4 cilinder tracktor motor vs mooie 6 in lijn benzine dan all-time de 6-lijn voor mij

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Omslagpunt diesel 2013
Idd, een diesel schijnt ook duurder te zijn in onderhoud dus je moet stiekum toch wel wat kms gaan maken om echt goedkoper uit te zijn.
Dan kun je er beter gas in leggen
Dan kun je er beter gas in leggen
