Omslagpunt diesel 2013
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Omslagpunt diesel 2013
Iemand zich hier al mee bezig gehouden ?
Wanneer ga je diesel rijden ? Zijn er al gemiddelden te vinden waar de veranderingen van 2013 in zijn meegenomen ?
Wanneer ga je diesel rijden ? Zijn er al gemiddelden te vinden waar de veranderingen van 2013 in zijn meegenomen ?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Omslagpunt diesel 2013
In de hel natuurlijkWanneer ga je diesel rijden ?

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Omslagpunt diesel 2013
NOOIT!











- Knot
- Berichten: 40242
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Omslagpunt diesel 2013
Als daily is een moderne turbodiesel heerlijk hoor, grote stappen (onderin) snel thuis.
Voor circuit/driften/funritjes moet je een dikke benzine klaar hebben staan, liefst hoogtoerig.
Voor circuit/driften/funritjes moet je een dikke benzine klaar hebben staan, liefst hoogtoerig.
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Omslagpunt diesel 2013
O god, stom van me..
- Joël D.
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: Omslagpunt diesel 2013
Accijns van diesel gaat weer omhoog, dus opslagpunt zal ook wel flink hoger zijn.
Maar dat kan je toch prima zelf berekenen? MRB, verbruik en brandstofprijs vergelijken, zo moeilijk is dat niet.
Maar dat kan je toch prima zelf berekenen? MRB, verbruik en brandstofprijs vergelijken, zo moeilijk is dat niet.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
heel erg afhankelijk van merk/type en wat je met elkaar vergelijkt 
maar voor de E46 en E91 heb ik diverse vergelijken gemaakt en omslag ligt dan meestal op zo'n 20K km per jaar.
uitgaande van gem verbruik op spritmonitor.de, MRB en verzekering kosten.
en NL brandstofprijzen...
ik rij zelf bijvoorbeeld zo'n 23K per jaar maar daarvan is zeker 5K vakantie en in het buitenland is diesel meestal een stuk duurder dan in NL en benzine juist goedkoper daarnaast tel ik vakantie kilometers niet mee aangezien dat geen vaste terugkomende lasten per maand zijn
dus zelf rij ik nogsteeds benzine al heb ik ook wel eens getwijfelf over diesel (330D
) maar toch nogsteeds niet gedaan...
en nog een kantekening, ik ben van mening dat de OH kosten van een diesel gemiddeld hoger liggen dan van een benzine dus die moet je eigenlijk ook nog meenemen.

maar voor de E46 en E91 heb ik diverse vergelijken gemaakt en omslag ligt dan meestal op zo'n 20K km per jaar.
uitgaande van gem verbruik op spritmonitor.de, MRB en verzekering kosten.
en NL brandstofprijzen...
ik rij zelf bijvoorbeeld zo'n 23K per jaar maar daarvan is zeker 5K vakantie en in het buitenland is diesel meestal een stuk duurder dan in NL en benzine juist goedkoper daarnaast tel ik vakantie kilometers niet mee aangezien dat geen vaste terugkomende lasten per maand zijn

dus zelf rij ik nogsteeds benzine al heb ik ook wel eens getwijfelf over diesel (330D

en nog een kantekening, ik ben van mening dat de OH kosten van een diesel gemiddeld hoger liggen dan van een benzine dus die moet je eigenlijk ook nog meenemen.
-
Onlinejos_br
- Berichten: 2518
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Omslagpunt diesel 2013
Martijn_bmw schreef:
en nog een kantekening, ik ben van mening dat de OH kosten van een diesel gemiddeld hoger liggen dan van een benzine dus die moet je eigenlijk ook nog meenemen.
?????, of het moet bij BMW zo zijn.......
Jos.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Omslagpunt diesel 2013
Ja Jos, Ik was ook al verbaasd.
Ben benieuwd naar Martijn z'n onderbouwing.
Ben benieuwd naar Martijn z'n onderbouwing.
- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Omslagpunt diesel 2013
Waarom hanteren leasemij's dan 40kkm als omslagpunt?
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Omslagpunt diesel 2013
Bij een gebruikte auto is het omslagpunt lager. Martijn heeft het bijvoorbeeld over een gebruikte auto.Arthur schreef:Waarom hanteren leasemij's dan 40kkm als omslagpunt?
- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Omslagpunt diesel 2013
Lag dus niet aan mij zo te zien dat ook ik verbaasd was over de hogere onderhoudskosten bij een diesel 

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Omslagpunt diesel 2013
Ach een beetje naar je eigen voorkeur toe rekenen moet kunnen 

-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Omslagpunt diesel 2013
Ook in 2013 rij ik nog vrolijk diesel. Logisch ook, zonder wegenbelasting...
Rij iets van 22/23k op jaarbasis en ik reken mijn vakantiekilometers wel mee omdat ze elk jaar terugkomen Martijn
.
In 2014 zal ik wel de portemonnee mogen trekken voor wegenbelasting, maar dat overleef ik wel. Daarna komt er een Auris Sports Wagon (hybrid) met de kop eraf
Rij iets van 22/23k op jaarbasis en ik reken mijn vakantiekilometers wel mee omdat ze elk jaar terugkomen Martijn

In 2014 zal ik wel de portemonnee mogen trekken voor wegenbelasting, maar dat overleef ik wel. Daarna komt er een Auris Sports Wagon (hybrid) met de kop eraf

- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Omslagpunt diesel 2013
Bron ?Arthur schreef:Waarom hanteren leasemij's dan 40kkm als omslagpunt?
Bij ons mag je ook leasen, maar dan mag je boven de 20k /jr alleen met een diesel op stap, dit is wel lease incl brandstof, zonder brandstof heb je natuurlijk geen omslagpunt.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Omdat een nieuwe diesel een paar K meer kost en nauwelijks meer opbrengt aan het einde daarnaast meer oh kosten en leasemaatschappijen werken allemaal op normverbuik...Arthur schreef:Waarom hanteren leasemij's dan 40kkm als omslagpunt?
En de benzine versies van tegenwoordig zijn op papier erg zuinig

Maar dan nog is bij de meeste auto's het omslagpunt 30k km

- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Omslagpunt diesel 2013
Daar is ie weer.... Een diesel meer onderhoudskosten dan een benzine??? Afkomen met die onderbouwing want ik geloof daar weinig van. Zelfs mijn oude 2004 X5 hoeft slechts 1x per 40.000km voor een beurt. Zit niet zo in de nwe benzine-wagens maar lijkt me sterk dat je dat haalt.Martijn_bmw schreef: daarnaast meer oh kosten
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Wij zien op basis van nieuwe auto's die meestal zo'n 4 jaar en 150k km rijden ietsent meer oh kosten op een diesel ivm een vergelijkbare benzine...PD power schreef:Ja Jos, Ik was ook al verbaasd.
Ben benieuwd naar Martijn z'n onderbouwing.
Het is niet veel maar toch grofweg zo'n 100eur per jaar meer.
Komt vaak doordat de meeste iets goedkoper zijn maar een op de zoveel gaan turbo, verstuivers, pomp etc stuk wat zorgt voor gemiddeld hogere kosten...
Dus heb je massel ben je iets goedkoper uit heb je pech ben je een stuk duurder uit

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Omslagpunt diesel 2013
Zolang ik het geld niet heb om 50k km per jaar te rijden met een V8 op benzine blijf ik lekker dieselen. Heerlijk dat koppel. En met mijn km's kan het de komende jaren nog wel uit denk ik zo.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Klopt pascal interval en onderhoud zoals je wil is goedkoper dan benzine maar reparatie duurder 
Ik zal maandag op me werk eens een klein overzichtje produceren met gem aantal reparatiecodes en kosten per 100k km uitgesplitst in benzine / diesel

Ik zal maandag op me werk eens een klein overzichtje produceren met gem aantal reparatiecodes en kosten per 100k km uitgesplitst in benzine / diesel
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Goed verhaal van een collega leasemaatschappij mbt omslagpunt:
http://www.smilease.nl/nieuws/artikel/?id=19
Wbt onderhoudkosten ik heb het steeds over GEMIDDELD he
er zijn bij elk meer uitvoeringen te vinden die beter of slechter zijn qua kosten...
http://www.smilease.nl/nieuws/artikel/?id=19
Wbt onderhoudkosten ik heb het steeds over GEMIDDELD he

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Omslagpunt diesel 2013
Leuk stuk maar er wordt al uit gegaan van een hogere aanschafprijs. T.o.v. een 320D zou ik tenminste een 320i willen en die is sowieso al duurder in aanschaf (gebruikt) dus daar gaat het kostenplaatje al mank. Ben wel met je eens dat er meer aan een diesel zit wat kapot kan maar dat risico neemt bij een benzine ook toe met downsizing en variabele inlaat trajecten e.d.
Ik ben met deze nu redelijk aan de beurt geweest. Pomp en verstuivers brengen de kosten naar 1000,- maar tel ik dat bij de aanschaf op dan zit ik nog steeds niet op 320i niveau
Ik ben met deze nu redelijk aan de beurt geweest. Pomp en verstuivers brengen de kosten naar 1000,- maar tel ik dat bij de aanschaf op dan zit ik nog steeds niet op 320i niveau

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
Klopt! Is ook zoals het er nu voor staat en inderdaad bij nieuw is dus 30-40k de omslag bij gebruikt zoals ik al in mijn eerste post aangaf zo'n 20k...
Wbt onderhoudkosten dat zou de komende jaren heel goed kunnen veranderen wij houden ons hart vast met de 1.4tsi's, 1.0 ecoboost van ford, twinair van fiat etc allemaal benzine motoren met veel delen die stuk kunnen en een zwaar belast draaiwerk.... Dus misschien is een diesel over 4 jaar als er alleen nog maar dit soort benzinemotoren bestaan wel goedkoper in onderhoud
Wbt onderhoudkosten dat zou de komende jaren heel goed kunnen veranderen wij houden ons hart vast met de 1.4tsi's, 1.0 ecoboost van ford, twinair van fiat etc allemaal benzine motoren met veel delen die stuk kunnen en een zwaar belast draaiwerk.... Dus misschien is een diesel over 4 jaar als er alleen nog maar dit soort benzinemotoren bestaan wel goedkoper in onderhoud

- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Omslagpunt diesel 2013
Ik wil gewoon geen diesel
Dus als de verschillen hooguit een paar honderd euro zijn op jaarbasis dan rijd ik liever benzine. Staat ook goedkoper stil, mocht je door omstandigheden ineens niet veel km's meer maken.
Koop je een diesel van een jaar of 4 oud dan is er al gauw 150kkm mee gereden en dan komen er vaak wat extra dingen langs die stuk kunnen gaan (wat ik op dit forum zoal lees over bv BMW en VAG), een vergelijkbare benzine heeft dan zo'n 80kkm achter de kiezen. Dan kun je de komende jaren geluk hebben mbt reparaties.
En ja, er zijn altijd uitzonderingen

Koop je een diesel van een jaar of 4 oud dan is er al gauw 150kkm mee gereden en dan komen er vaak wat extra dingen langs die stuk kunnen gaan (wat ik op dit forum zoal lees over bv BMW en VAG), een vergelijkbare benzine heeft dan zo'n 80kkm achter de kiezen. Dan kun je de komende jaren geluk hebben mbt reparaties.
En ja, er zijn altijd uitzonderingen

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28617
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Omslagpunt diesel 2013
@Arthur ik heb dus ook liever hoge variabele kosten en lage vaste maarja er zijn ook mensen die juist andersom denken (minder pijn bij tanken)
Maar variabel kan je makkelijker sturen op kosten mocht dat moeten en rij je ineens toch minder staat hij goedkoper stil...
Dus zolang ik 20-25k per jaar rij rij ik benzine kijk als ik 50k zou rijden zou ik ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn en echt wel diesel rijden...
Maargoed rond dat punt is de keuze toch persoonlijk zijn ook zat argumenten te bedenken voor diesel bij 20-25k km per jaar...
Maar variabel kan je makkelijker sturen op kosten mocht dat moeten en rij je ineens toch minder staat hij goedkoper stil...
Dus zolang ik 20-25k per jaar rij rij ik benzine kijk als ik 50k zou rijden zou ik ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn en echt wel diesel rijden...
Maargoed rond dat punt is de keuze toch persoonlijk zijn ook zat argumenten te bedenken voor diesel bij 20-25k km per jaar...