Je favoriete autojournalist

Dit is ons algemene autoforum.

Wie is je favoriete autojournalist?

Dennis Cavallino
5
21%
Dennis Cavallino
5
21%
Dennis Cavallino
5
21%
Dennis Cavallino
5
21%
Dennis Cavallino
4
17%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door MartijnGizmo » 23 dec 2012, 15:00

Chris Harris scoort ook bij mij erg hoog, ik vind het zo mooi dat hij écht een autoliefhebber is. Misschien niet de best journalist ooit, maar daarmee wel een favoriet voor mij. Jeremy Clarkson is heerlijk ongefundeerd, maar inhoudelijk goed genoeg om niet tot enfant terrible van de autojournalistiek te verworden.

Eervolle vermeldingen voor de complete redactie van EVO en natuurlijk voor Dennis Drenthe en Wouter Karssen! :tooth:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2292
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Godspeed » 23 dec 2012, 15:06

Wouter81 schreef:Jeremy Clarkson, Tiff Needell en Chris Harris. In willekeurige volgorde. Verdere toelichting niet nodig, staat hierboven wel. :)
Dit.

En inderdaad Wouter Karssen, ik vind dat hij het ook altijd leuk doet bij autoblog.

Robin
Berichten: 55236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Robin » 23 dec 2012, 15:13

Woka is prima inderdaad. Eigen stijl. Origineel.

Sjoerd van Stokkum wordt ook steeds beter, vooral met die F12 incl driften , dat kwam allemaal prima fris en leuk over bij mij, kan ook liggen aan de geteste auto:)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door MartijnGizmo » 23 dec 2012, 15:41

Sjoerd is ook echt een autoliefhebber, leuke vent om mee samen te werken ook! :thumbup:

Robin
Berichten: 55236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Robin » 23 dec 2012, 15:50

MartijnGizmo schreef:Sjoerd is ook echt een autoliefhebber, leuke vent om mee samen te werken ook! :thumbup:
Jij ook bedankt voor 't mooie filmwerk.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Hielke » 23 dec 2012, 16:05

Sjoerd van Stokkum?

Ist alweer 1 april of zo?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Peric » 23 dec 2012, 16:19

Godspeed schreef:
Wouter81 schreef:Jeremy Clarkson, Tiff Needell en Chris Harris. In willekeurige volgorde. Verdere toelichting niet nodig, staat hierboven wel. :)
Dit.

En inderdaad Wouter Karssen, ik vind dat hij het ook altijd leuk doet bij autoblog.
Moet je op BNR 's naar de 'Nationale Autoshow' luisteren, daar doet 'ie het ook leuk.

Nog gefeliciteerd met je baan daar Wouter. Leuk! :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Dennis Cavallino » 23 dec 2012, 16:29

Dankzij Robin word ik nog even herinnerd aan Paul Frère, waarvan ik helaas niet zoveel artikelen heb gelezen (stond weleens vertaald in Autovisie geloof ik), maar wel een hoop boeken (want de boekenplank waar 't woord Porsche de overhand heeft zakt hier altijd aardig door... een flink aantal van zijn hand). Zijn schrijfstijl, kennis en ervaring als rijder staan op een uitzonderlijk hoog niveau. Hij heeft er na(ast) het racen een mooie carrière mee opgebouwd, waar anderen nog slechts sporadisch iets met de sport te maken hadden na hun pensioen, of gewoon zelf een nieuwe markt ging creëren door als instructeur (Gijs v. Lennep/ Hans Deen) of als professioneel-oud-coureur (uitgevonden door Stirling Moss himself) verder geld bij elkaar te sprokkelen. Paul Frère verdient ook daarom alle lof, want zonder hem was er een groot stuk kennis en ervaring niet opgeschreven.


Overigens vind ik het opvallend dat Mark Koense nog niet is genoemd. Die schrijft bijna in z'n uppie heel RTL GP Magazine vol en dat gaat weliswaar meer over de autosporthistorie dan autotestst, maar die put zijn informatie uit een gigantisch archief volgens mij, om daar keer op keer prachtige anekdotes uit te halen. In de laatste editie ging 'ie even helemaal los om de huidige Formule 1 af te branden en daarbij nam hij nogal wat mensen mee de afgrond in. Dat ging mij weer wat ver, maar goed, moet af en toe kunnen om gewoon je gal te spuwen.


Wouter doet het inderdaad erg leuk. Autoblog is nooit mijn favoriete site geworden, maar ik vind het superknap hoe Wouter&Co hun levens hebben omgegooid en Autoblog.nl zo hebben weten te ontwikkelen tot wat het nu is. Het heeft als één van de weinige sites gesnapt hoe je niet moet proberen om een automagazine 1 op 1 online te gooien, maar juist als een heel ander format neer te zetten. Ik vind het knap hoe hij presenteert, met z'n typische toon waarmee hij zo lekker cynisch uit de hoek kan komen, en zichzelf daarin heeft ontwikkeld. Daarnaast is 't gewoon een aardige kerel die precies rijdt zoals het merendeel van de mensen met veel rijervaring die veel op de weg zitten: een beetje slordig (lees: nonchalant). En dat moet kunnen. Als hij met 2 handen op 't stuur gaat rijden is het meteen onnatuurlijk. Mijn vroegere werkgever zei ook altijd dat hij met 1 hand beter kon rijden dan de rest van NL met 2 handen. Net als dat Wouter zich aan de verkeersregels zou houden, dat klopt niet. Hij blijft gewoon zichzelf en dat is zijn kracht. Erg leuk kijkvoer daardoor. Dat politiek correcte lezen we wel in de Volkskrant. Autoblog heeft een gat opgevuld wat er niet was. Gewoon door qua bezoekersaantallen boven alles en iedereen uit te knallen. Daar mogen we als autoliefhebbers best blij mee zijn.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Snipe » 23 dec 2012, 16:46

Er is meer op de wereld dan alleen maar zo hard mogelijk en zo dwars mogelijk gaan met de auto's waar de hele wereld al mee rijdt. Daarom vind ik de reportages van Bart Lenaerts en Lies de Mol altijd erg mooi: goed geschreven, mooie foto's en vaak een verrassende onderwerpkeuze of invalshoek.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Peric » 23 dec 2012, 17:13

Als we het over historie gaan hebben vind ik Dutch z'n stukjes ook altijd lekker weglezen. Heel erg informatief.
:thumbup:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2350
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Will F. » 23 dec 2012, 19:01

Peric schreef:Als we het over historie gaan hebben vind ik Dutch z'n stukjes ook altijd lekker weglezen. Heel erg informatief.
:thumbup:
Heeeelemaal mee eens en niet alleen over historie ook van de hedendaagse autosport weet hij zeer professioneel en compleet verslag te doen. Dutch geeft inhoud aan de FP en is wat mij betreft de aanwinst vh jaar (of schreef hij in '11 ookal?) :bloemetje:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Dennis Cavallino » 23 dec 2012, 19:08

Snipe schreef:Er is meer op de wereld dan alleen maar zo hard mogelijk en zo dwars mogelijk gaan met de auto's waar de hele wereld al mee rijdt. Daarom vind ik de reportages van Bart Lenaerts en Lies de Mol altijd erg mooi: goed geschreven, mooie foto's en vaak een verrassende onderwerpkeuze of invalshoek.
Ik wist dat jij die zou noemen!

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door alt » 24 dec 2012, 09:51

Heb over dit onderwerp niet zoveel verstand, maar (dit MOET ik even kwijt) de auto's die de heren journalisten testen zijn geen dealer auto's, maar geprepareerde show auto's die door gespecialiseerde monteurs worden opgebouwd en niet van de band komen.
Dat is volgens mij geen vergelijk.
Sorry dat moet ik even kwijt.

Nu het onderwerp, zag wat jaartjes geleden verscheidene malen een Duits autoprogramma op een regionale zender een oude baas met hoed ( gelijk Herr Neubauer van Mercedes) auto's testen.
Dol komisch, wat je niet verwacht van een Duitser.
Dat is mijn favoriet, jammer weet ik niet hoe den Herr heet, kon het niet vinden op google.

Waar ik mij ook aan stoor is, het lang draderige geschrijf over een onderwerp, gelijk een ambtenaar.
Zelf houd ik van kort opschrijven, maar breidt met praten teveel onderwerpen aan elkaar, wat voor een ander irritand is.
Maar heren schrijvers, toch bewonder ik jullie want ik kan dat niet, ik kan iets enkel opsommen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door MartijnGizmo » 24 dec 2012, 10:31

alt schreef:Heb over dit onderwerp niet zoveel verstand, maar (dit MOET ik even kwijt) de auto's die de heren journalisten testen zijn geen dealer auto's, maar geprepareerde show auto's die door gespecialiseerde monteurs worden opgebouwd en niet van de band komen.
Dat is volgens mij geen vergelijk.
Sorry dat moet ik even kwijt.
Dat blijft een heikel thema, wat ook lastig te bewijzen is. Ferrari is daar een duidelijk voorbeeld in, maar ik vraag me af in hoeverre andere fabrikanten zich hiertoe laten verleiden. Een beetje extra turbodruk is zo geregeld natuurlijk...

Dat gezegd hebbende: ik zat vorig jaar in een Duitse cabrio die met 2 man en heuvelop toch behoorlijk vlotter naar de 200 liep dan de specslijst in het dashboardkastje deed vermoeden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Dennis Cavallino » 24 dec 2012, 10:37

Ik denk dat je pre-productie modellen verwart met gemanipuleerde modellen (zoals Ferrari /quote Chris Harris) en gewone demo's van een importeur. Wat jij zegt komt voor, maar is niet de dagelijkse gang van zaken.

Als een fabrikant een vergelijkingstest organiseert met concurrerende modellen, dan moet je oppassen. Ik heb meegemaakt dat ze de concurrenten dan op oude of goedkope/slechte banden zetten, of simpelweg de bandenspanning bewust niet juist zetten en Ron95 tanken terwijl ze in hun eigen modellen Ron98 tanken en dagelijks nieuwe banden monteren met de juiste bandendruk. Zelfde doen ze met bandentests tussen zomer en winterbanden. Dán komt het inderdaad op de scherpte en objectiviteit van de journalist aan. Een goeie prikt daar zo doorheen. Een slechte laat zijn scherpte beïnvloeden door PR-pietpraat, goede wijnen, gratis porno/hoeren en teveel eten.

Toen ik vroeger bij Prodrive werkte heb ik wel autojournalisten meegemaakt die echt geen deuk in een pakje boter reden en als je dan een paar weken later hun relaas las, dan leek het alsof Ari Vatanen himself in hun huid was gekropen. Ik was daardoor een illusie armer, maar een motivatie rijker om het zelf anders te gaan doen (ik schreef toen voor de lol weleens een stukje op de autosite van een vriend van me).

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door MartijnGizmo » 24 dec 2012, 10:59

Hoe meer je van 'de achterkant' van het wereldje ziet, hoe meer magie er verloren gaat. Maar, zoals je zegt, een goede motivator om het beter te willen doen... :forum:

Wouter81
Berichten: 9436
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Wouter81 » 24 dec 2012, 11:32

Peric schreef:Als we het over historie gaan hebben vind ik Dutch z'n stukjes ook altijd lekker weglezen. Heel erg informatief.
:thumbup:
+10000

Ben ik fan van. :) Die gast (Mark Koense?) van RTL GP Magazine is ook enorm goed trouwens.

Wouter81
Berichten: 9436
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Wouter81 » 24 dec 2012, 11:35

Achterkant van het wereldje.... tja, zelf ook meegemaakt. Paar jaar motorjournalist geweest, ook de nodige Europese introducties meegemaakt. Drank, luxe diners, peperdure hotels, helicoptervluchten, cadeau's, stripteasedanseressen....

Leuk hoor maar daar moet je uiteraard wel doorheen prikken. Die stripteasedanseressen waren de volgende dag (toen ik ze weer op het vliegveld zag, onder de felle TL verlichting) trouwens ineens heel wat minder knap. :ongeveer als:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door MartijnGizmo » 24 dec 2012, 11:46

Die stripteasedanseressen zijn helaas al wegbezuinigd (of alleen voor motorjournalisten). :tooth:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2350
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Will F. » 24 dec 2012, 13:53

Ik dacht al waar blijft het beeldmateriaal.... :tooth:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door G Kolkman » 25 dec 2012, 18:47

Denis Jenkinson heeft ook ooit 1 van de fijnste auto-verhaal in de geschiedenis geschreven over het bijrijderschap van Stirling Moss. Misschien moet ik dat artikel morgen eens opsnorren, leest fijn weg (je bent er wel even zoet mee, 't is iets van 25 pagina's ofzo). Zat een jaar of wat terug bij de Autovisie in :ga weg: :D .

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door duifjes.com » 27 dec 2012, 10:48

Wouter81 schreef:Achterkant van het wereldje.... tja, zelf ook meegemaakt. Paar jaar motorjournalist geweest, ook de nodige Europese introducties meegemaakt. Drank, luxe diners, peperdure hotels, helicoptervluchten, cadeau's, stripteasedanseressen....

Leuk hoor maar daar moet je uiteraard wel doorheen prikken. Die stripteasedanseressen waren de volgende dag (toen ik ze weer op het vliegveld zag, onder de felle TL verlichting) trouwens ineens heel wat minder knap. :ongeveer als:
:D hahahaha.....

Chris Harris vind ik een prettige stijl hebben, Tiff ook verder geen idee eigenlijk...oja die Wouterrrr zal best een aardige kerel zijn maar ik vind het vres-e-lijk om naar hem te luisteren....

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Jeroen » 27 dec 2012, 23:05

Eric Crama; niet de beste autojournalist, maar schreef altijd wel erg prettig, met een duidelijke eigen stijl. Geen idee wat ie tegenwoordig doet, maar schrijven hoort daar niet meer bij volgens mij.

Oh ja, Chris Harris is de internationale topper, wat mij betreft. In NL Ton Roks, en voor het betere stuurwerk in duidelijke taal schrijft Sandor van Es echt prima.

Ron4S
Berichten: 204
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:06

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Ron4S » 28 dec 2012, 11:02

Georg Kacher, meest invloedrijke autojournalist ter wereld, en dat al decennia lang.
Weet vaak eerder waar een fabrikant als volgende auto mee komt dan veel managers van diezelfde fabrikant.
Hij brengt ECHT autonieuws in een tijd dat zogenaamd alles binnen 10 seconden op het internet staat. Hij was ook degene die destijds (jaren 80-90) dagen in bomen zat om bv als eerste de nieuwe Golf op foto te krijgen, hij deed alles voor een primeur. Alle autofabrikanten vrezen zijn oordeel en zijn pen. Hij is niet beïnvloedbaar en staat mede door dat al zo lang vol te houden op een apart voetstuk. Fabrikanten vragen hem regelmatig om raad en advies bij de ontwikkeling van nieuwe modellen.
Lees eens een aantal artikelen en tests van hem in Car (of Autobild), voor mij mede de reden al meer dan 15 jaar elke maand de CAR te kopen. Misschien niet zozeer omdat hij het mooiste schrijft van allemaal, maar doordat hij bijna altijd iets schrijft dat ik tot dat moment nog nergens anders kon lezen, ook niet op internet.

Voor wat betreft video's zonder twijfel Chris Harris.

In Nederland ga ik voor Ton Roks, een romanticus en autoliefhebber in hart en nieren. Wat kan die man prachtig schrijven!

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Je favoriete autojournalist

Bericht door Snipe » 28 dec 2012, 12:45

Ron4S schreef:Georg Kacher, meest invloedrijke autojournalist ter wereld, en dat al decennia lang.
Weet vaak eerder waar een fabrikant als volgende auto mee komt dan veel managers van diezelfde fabrikant.
Hij brengt ECHT autonieuws in een tijd dat zogenaamd alles binnen 10 seconden op het internet staat. Hij was ook degene die destijds (jaren 80-90) dagen in bomen zat om bv als eerste de nieuwe Golf op foto te krijgen, hij deed alles voor een primeur. Alle autofabrikanten vrezen zijn oordeel en zijn pen. Hij is niet beïnvloedbaar en staat mede door dat al zo lang vol te houden op een apart voetstuk. Fabrikanten vragen hem regelmatig om raad en advies bij de ontwikkeling van nieuwe modellen.
Lees eens een aantal artikelen en tests van hem in Car (of Autobild), voor mij mede de reden al meer dan 15 jaar elke maand de CAR te kopen. Misschien niet zozeer omdat hij het mooiste schrijft van allemaal, maar doordat hij bijna altijd iets schrijft dat ik tot dat moment nog nergens anders kon lezen, ook niet op internet.
Ook briljant hoe hij bij CAR terecht is gekomen trouwens.
They were thrown off Millbrook, berated at MIRA and, while snooping around Jaguar’s factory between shifts, lifted the cover of a prototype car. They were hunting for the replacement for the E-type. Nichols found it. He had indeed lifted the covers on the Jaguar XJ-S, the first-ever journalist to see it. But he didn’t know it. ‘Nah. Too ugly,’ he commented, although a few snaps were taken just to be on the safe side. It was one of his few errors of judgement. Another was to rebuff the initial efforts of an Austrian student who stopped at CAR’s office to enquire about freelance work in 1974. It was gigantic Georg Kacher’s first face-to-face with CAR.

Undeterred Kacher came back the following year. ‘They’d just had a fire in the office and a lot of manuscripts were burnt,’ Georg says. ‘They had six days to deadline. “If you’re worth a pinch of salt, you can write a story now and if it’s any good we’ll run it,” Nichols said. So I sat down and wrote about driving a Peugeot 405 to Iran and selling it. There wasn’t a single photo. I didn’t bring my photos with me. They used illustrations.’

Kacher has contributed to every issue since ‘apart from one or two in the very early days’. When our European editor graduated from university, he ‘enjoyed the work so much I never contemplated doing anything else’.
Komt uit dit artikel over de geschiedenis van CAR, het beste autoblad ter wereld (nou ja, met Evo en Octane dan):
deel 1: http://www.carmagazine.co.uk/Community/ ... ---part-1/
deel 2: http://www.carmagazine.co.uk/Community/ ... AR-part-2/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten