Gemaakt met de 16-85mm
Gemaakt met de Bigma 50-500mm
70-200mm f2.8 nog niet gebruikt deze week
Binnenkort. Eerst ff een fotoshootje doen, als het een beetje geschikt weer isPetrolhead Tom schreef:Updat je Getz topic ook even Marco!
Niet ieder oog is hetzelfde. De een heeft een 'resolutie' van 150%, en volgens de opticient hebben mijn ogen maar 80% resolutie. Dwz dat ik zelfs met de beste scherpste bril nooit 100% scherp kan zien. Dat is denk ik net het gebied wat ik mis met foto's maken. Naast het feit dat het zoekertje gewoon heel erg klein is.Peric schreef:Op mijn Canon kan ik de zoeker afstellen, kan misschien op jouw camera ook? Ieder oog is natuurlijk weer anders. Omdat je aangeeft dat je dat met elke lens hebt, misschien is het een kwestie van afstellen.
Foto's van Marco.. Erg mooi!
Ik vind de watermolen en de bootjes de mooisten.
Ik weet hoe het werkt met autofocus instelpunten, die stel ik zelf in juist om verkeerde focus te voorkomen. Ik gebruik bij zowat elke foto een andere af-punt, en probeer geregeld meerdere uit voor ik de foto maak. Zo'n beetje de meest algemeen-gebruikte functie van m'n cam tot nu toemarcokers schreef:Daarnaast: Wat Peric zegt, naast je zoeker zit een wieltje waar je je oculair kunt bijstellen naar je eigen blikveld.
Ik weet niet welke AF-instelling je gebruikt, automatisch (hierbij blinken de " [ ] " in je zoeker willekeurig op) of heb je zelf een scherpstelpunt ingesteld? Misschien moet je deze eens instellen *als ik me niet vergis heb je een Nikon camera. Je moet dan eerst de blokkering vrijgeven (schakelaartje op de achterzijde van L naar het puntje draaien) dan heb ik bij mn D90 links naast het scherm een knopje zitten (4e knopje van boven) samen met het een van de wieltjes (weet niet voor of achter is voor mij automatisme geworden) kun je het scherpstelpunt veranderen. (de " [ ] " licht rood op.) Misschien helpt dit met je scherpstelprobleem.
MartijnGizmo schreef:Ja, en dan ben je dus pas bij het startpunt van mijn eerste post over het thema...
Om te kijken of je zoeker goed is ingesteld: kijk door de zoeker naar een egale achtergrond (witte muur oid) en draai aan het instelwieltje totdat je focuspunten in de zoeker scherp kunt zien.
Die verschillende punten gebruik ik bijna nooit, of ik gebruik de middelste, of ik zet 'm op breed, zodat de camera zelf kiest aan de hand van contrast....dat laatste doe ik vooral met actiefoto's, zoals vliegende vogels, of rennende honden, ook zet ik de camera dan meest op AF-C[continu autofocus].KW schreef: Ik weet hoe het werkt met autofocus instelpunten, die stel ik zelf in juist om verkeerde focus te voorkomen. Ik gebruik bij zowat elke foto een andere af-punt, en probeer geregeld meerdere uit voor ik de foto maak. Zo'n beetje de meest algemeen-gebruikte functie van m'n cam tot nu toeSoms heb ik ff niet in de gaten datie verkeerd staat en staat het scherpstelpunt bv in de lucht ipv op m'n object, en daar kom ik dan achter alsie gaat zoeken en het beeld extreem wazig wordt en blijft. Na opnieuw kiezen van het af-punt werkt het uiteraard weer wel. Maar soms, wat ik tot nu toe met de Bigma meer meegemaakt heb dan met beide Nikkors, werkt het dan alsnog niet goed, ligt deels aan object en omgeving daarvan.
Zover ik weet zijn die scherp. Maar ook daarvoor zal hetzelfde gelden: ik zie het verschil niet tussen perfect scherp en net niet scherp, dat zie ik pas op de foto op 100% op m'n beeldscherm. Van de week als ik er tijd voor heb probeer ik het even uitMartijnGizmo schreef:Om te kijken of je zoeker goed is ingesteld: kijk door de zoeker naar een egale achtergrond (witte muur oid) en draai aan het instelwieltje totdat je focuspunten in de zoeker scherp kunt zien.
Niet als je een juiste correctiebril/lens draagt.Peric schreef:En dus als de projectie van de lens op het matglas niet ingesteld is voor jouw oog zal het er altijd onscherp uitzien voor jou. Even aan dat wieltje draaien dus..
Liveview is toch gewoon het beeld op de 'compact'manier live op je schermpje zien ipv door de zoeker? Dat is echt niet beter dan door de zoeker kijken, lol, de resolutie van dat schermpje is nog heel veel minder en valt elk fijn detail weg die jet door de zoeker wel ziet.marcokers schreef:KW, dan zou ik toch eens gaan kijken of de tip van Martijn iets voor je is, gebruik maken van LiveView.
Ieder mens is anders, elk oog is anders, de een ziet 70% de ander 150%. Is allemaal normaal en er is niet perse iets mis met je. Info heb ik van de opticien die het me allemaal perfect uitlegde nadatie met die mededeling kwam dat ik maar 80% resolutie heb en ik wilde weten hoe en wat.dvh schreef:Waarom zie je 80% KW?
Dat is niet normaal namelijk. Lui oog zou kunnen maar dan hou je een ander goed oog over.
So whats up
Het is geen stelling, maar een suggestie over de oorzaak dat ik het verschil niet zie tussen perfect scherp en net niet scherp.Maar je maakt een denkfout door te denken dat 80 of 100% van jou waarneming een verschil zou maken op het eindresultaat van een foto. Dat is niet zo.
Ligt er aan hoeveel dpi de foto is, als de 15 mp foto verkleind is zie je geen verschil, als de 10 mp foto vergoot is wel.Je hebt een foto in je hand. Formaat A4.
Gemaakt met zelfde camera. Maar de een is 10mp en de andere 15mp
Zie jij het verschil ?
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Hans44, MartijnGizmo, Paul76, SlowCo, vester86, WillemBoer en 6 gasten