sitechris schreef:Ik rijd nu rond in een Golf 6 GTI met JD paprikachips. Ik ben zeer tevreden over de auto, het is een geweldige allrounder maar na 2 jaar kriebelt het toch al weer hevig. Tijd voor wat nieuws.
Mijn wensen en eisen.
- Minimaal 265 pk. Als dit met goede tuning bereikt kan worden, dan mag dat ook. (JD chips of iets dergelijks).
- De auto moet echt een tandje sportiever zijn als de GTI. Die mist net die 10-20% scherpte. Ik wil echt een rijdersauto die op de belevingsladder veel punten scoort. Ik overweeg ook zeker om er bv mee de Ring op te gaan.
- De auto hoeft echter niet zo hard geveerd te zijn als mijn eerdere 2006 BMW 130i. Dat ging echt nergens over. Ik moet er wel fatsoenlijk mee kunnen knallen op de Autobahn.
- Budget max 45k.
- Ik heb een voorkeur voor een nieuwe auto. Ik weet het, financieel onverstandig etc etc. Maar ik vind het gewoon leuk om zelf een auto samen te stellen.
- Kofferruimte van 300 liter minimaal vind ik wenselijk. Het hoeft geen ruimtewonder te zijn maar ik moet er wel mee op vakantie kunnen met 2 personen.
- Ik houd steeds meer van opvallende auto's. Ik vind de GTI ondanks de prachtige Detroit velgen toch net nog wat te anoniem.
- Qua uitrusting heb ik niet zo heel veel eisen. Ik hoef niet perse navi, leer en een high-end audio (is wel leuk). Wel wil ik xenon en PDC. Maar dat is bij beide auto's geen probleem.
De shortlist:
- Megane RS Cup
- Opel Astra OPC
- VW Golf GTI VII
Ik heb in 1 auto recent gereden, dat is de Megane RS. Die voldoet aan alle eisen, ik vond de auto echt geweldig rijden! Ik heb gereden met de cupversie en 19 inch velgen en was zeer te spreken over de auto. De wegligging, het geluid, de looks gewoonweg geweldig. En zelfs het comfort vind ik acceptabel. Dat is een serieuze kanshebber. Maar ik ga geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. De inruil van de GTI moet gewoon goed zijn.
Over de Astra OPC twijfel ik nog sterk. Om te zien een geweldige auto. Na de BMW 1M heb ik in tijden niet zo'n agressieve auto IRL gezien. Werkelijk prachtig! Alleen twijfel ik een klein beetje over de OPC. Zo weegt hij aardig wat kilootjes en denk ik dat de Megane net wat scherper/begeerlijker is. Ik wil wel in de OPC rijden, mits een proefrit geregeld kan worden. Dat is een uitdaging, want er zijn er heel weinig in NL. Maar ik wil er wel graag in rijden. De Golf GTI VII is nog niet op de markt,. maar daar twijfel ik ook aan. Ik verwacht dat dit net wat teveel van hetzelfde is.
Kom ik er nieuw niet uit, dan is de occassionmarkt daarna ook een alternatief. Kanshebbers zijn in dat geval de BMW 335i, Z4, Audi S5. Dat soort werk zeg maar. Ik wil overigens geen exoot voor de deur als een M3/M5/Cayman S. Ik hoef niet perse 400 plus pk en ik wil de runningcosts wel op een acceptabel peil houden.
Graag jullie mening.
Leuk, zelfde situatie hier. Zelfde auto, zelfde chip erin en over een maand of wat ook weer wat anders. Ook ik zoek iets wat nog net een tikje sportiever/scherper is.
Zoals het nu lijkt ga ik voor een Golf 7 GTI met zo'n performance pakket. Iets meer vermogen (230 pk maar da's niet zo spannend, gaat toch wel weer naar JD), grotere remmen en een mechanisch sperdiff. Bovendien schijnt hij scherper/directer te sturen dan de huidige. Daarmee vul ik, naar verwachting, net die 20% scherpte in die ik nu, net als jou, mis.
Dat zijn precies mijn 2 kritiekpunten nu: stuurinrichting en het ontbreken van een 'echt' sperdiff. Dat electronische gedoe bij de huidige is helemaal niks.
Een Golf GTI is en blijft natuurlijk een compromis-auto. Enerzijds ruimte, luxe, redelijk zuinig en genoeg comfort...andere kant sportief. Ik gebruik de auto ook zakelijk en voor m'n gezin dus een Megane RS etc. is niks voor mij. Te schreeuwerig en te krap. Als ik vrijgezel was, dan kwam er wel zoiets.