Oldtimers toch mrb vrij ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
KW

Re: Oldtimers toch mrb vrij ?

Bericht door KW » 23 nov 2012, 21:27

Natuurlijk, maar je opmerking kwam op mij over als dat je alleen liefhebber mag zijn als je geld hebt. Dat is niet zo. Ook als je elke cent moet omdraaien moet je de mogelijkheid hebben om als liefhebber een oldtimer te hebben en te rijden. Als je daar MRB voor moet (gaan) betalen kan dat gewoonweg niet (meer), en als die MRB-vrij is is er toch best veel mogelijk. Van het wel of niet MRB-vrij zijn hangt dus heel veel af.

Er zijn echt meer mensen dan men denkt die hem echt de deur uit moeten doen als ze er MRB voor moeten gaan betalen, simpelweg omdat dat niet op te hoesten is. Ik kan er echt heel pissig om worden als ik dan her en der opmerkingen lees dat je dan geen echte liefhebber bent, of dat je maar een andere hobby moet zoeken :evil: Het is ook typisch dat dat meestal uitspraken zijn van mensen die geen oldtimer hebben en er waarschijnlijk te weinig vanaf weten om over te kunnen oordelen. En onwetendheid en ongevoeligheid zorgt voor veel problemen, overal in de wereld.

Natuurlijk is gezondheidszorg belangrijk, maar dat is een totaal ander onderwerp dat hier niks mee te maken heeft. Dat aanhalen in een poging dit te relativeren vind ik dus ook onnodig. Naast dat het ook helemaal niet helpt. Omdat het niks met elkaar te maken heeft.

daNpy

Bericht door daNpy » 01 dec 2012, 17:04

Enquete van de FEHAC:

http://fehac.communicationmaster.nl/50/ ... 79ZMWiNReQ

Graag invullen :)

KW

Bericht door KW » 01 dec 2012, 17:08

Diezelfde enquete staat ook op de site van de KNAC:

http://www.knac.nl/enquete-klassieker/

jos_br

Bericht door jos_br » 01 dec 2012, 21:21

KW schreef:Natuurlijk, maar je opmerking kwam op mij over als dat je alleen liefhebber mag zijn als je geld hebt. Dat is niet zo. Ook als je elke cent moet omdraaien moet je de mogelijkheid hebben om als liefhebber een oldtimer te hebben en te rijden. Als je daar MRB voor moet (gaan) betalen kan dat gewoonweg niet (meer), en als die MRB-vrij is is er toch best veel mogelijk. Van het wel of niet MRB-vrij zijn hangt dus heel veel af.

Er zijn echt meer mensen dan men denkt die hem echt de deur uit moeten doen als ze er MRB voor moeten gaan betalen, simpelweg omdat dat niet op te hoesten is. Ik kan er echt heel pissig om worden als ik dan her en der opmerkingen lees dat je dan geen echte liefhebber bent, of dat je maar een andere hobby moet zoeken :evil: Het is ook typisch dat dat meestal uitspraken zijn van mensen die geen oldtimer hebben en er waarschijnlijk te weinig vanaf weten om over te kunnen oordelen. En onwetendheid en ongevoeligheid zorgt voor veel problemen, overal in de wereld.

Natuurlijk is gezondheidszorg belangrijk, maar dat is een totaal ander onderwerp dat hier niks mee te maken heeft. Dat aanhalen in een poging dit te relativeren vind ik dus ook onnodig. Naast dat het ook helemaal niet helpt. Omdat het niks met elkaar te maken heeft.

Ik zit dit nog eens goed te lezen en verbaas me toch over een bepaalde naïviteit. Zoals je zelf schrijft gaat het hier om "hobby" auto's en hobby's kosten geld. Wanneer je dit geld niet hebt, kun je je hobby niet uitoefenen, begint bijna op het hebben van een breedbeeld televisie/vakantie een eerste levensbehoefte te noemen.
Noem mij even niet ellitair, ben er allergies voor. Ik heb een oldtimer staan, dus liefhebber. Echter mijn "hobby auto" is mij minstens zo dierbaar als de oldtimer, alleen moet daar ineens wèl HB over betaald worden omdat deze niet oud genoeg is?? Ik zie hierin het verschil niet tussen beide auto's. Dus wanneer er gewoon of via een speciale regeling toch HB betaald zou moeten worden ben ik het hier mee eens.

Vergeet even niet dat het wel degelijk de oldtimers zijn die dagelijks en km verslindend ingezet worden de huidige regeling verzieken.........

Jos.

PD power

Bericht door PD power » 01 dec 2012, 21:38

Volgens mij moet KW nog een partij oldtimers slijten, 190d's .......voor weinig :mrgreen:

Voor de duidelijkheid, bovenstaande niet serieus nemen......

daNpy

Bericht door daNpy » 01 dec 2012, 22:36

@Jos: de regeling is ingesteld om erfgoed te behouden.
Ja, deze regeling is dus voor mensen die zo'n auto voor de hobby erbij hebben en deze regeling moet ergens grenzen trekken (qua leeftijd etc).

De regeling is niet bedoeld om mensen goedkoper een hobby auto te laten rijden, dus een auto waarvan er nog 36000 leasers in dezelfde provincie staan valt niet echt onder "erfgoed" ;)

Het is idd wel erg jammer dat sommige mensen deze regeling zien als een goedkope manier om naar hun werk te komen. En die verpesten het voor de rest.

KW

Bericht door KW » 02 dec 2012, 13:04

jos_br schreef:Ik zit dit nog eens goed te lezen en verbaas me toch over een bepaalde naïviteit. Zoals je zelf schrijft gaat het hier om "hobby" auto's en hobby's kosten geld. Wanneer je dit geld niet hebt, kun je je hobby niet uitoefenen, begint bijna op het hebben van een breedbeeld televisie/vakantie een eerste levensbehoefte te noemen.
Precies wat ik zei over waar ik zo pissig om word!

Noem mij even niet ellitair, ben er allergies voor. Ik heb een oldtimer staan, dus liefhebber. Echter mijn "hobby auto" is mij minstens zo dierbaar als de oldtimer, alleen moet daar ineens wèl HB over betaald worden omdat deze niet oud genoeg is?? Ik zie hierin het verschil niet tussen beide auto's. Dus wanneer er gewoon of via een speciale regeling toch HB betaald zou moeten worden ben ik het hier mee eens.
Ik noem je bij deze dus HEEL ERG elitair. Omdat jij blijkbaar geld zat hebt kan die regeling je geen reet schelen. Je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt. Er zijn dus heel veel mensen die hun auto de deur uit moeten doen omdat ze het niet meer KUNNEN betalen. Wel willen, maar niet kunnen. Dus als jij in zo'n situatie zou zitten zou je zoals je hier zegt ook zonder problemen die auto de deur uit doen, want je vindt het wel prima zeg je. Nou geweldige 'liefhebber' ben je dan. Not! Het hebben van een oldtimer maakt je niet automatisch een liefhebber. Voor velen is die oldtimer hun lust en hun leven, ook als ze krap bij kas zitten, dat totaal instort als die de deur uit moet omdat ze geen 2000-3000 euro per jaar voor MRB (daar gaat het immers over) kunnen ophoesten. Het is al lang duidelijk dat je totaal geen affiniteit met die mensen hebt.

Vergeet even niet dat het wel degelijk de oldtimers zijn die dagelijks en km verslindend ingezet worden de huidige regeling verzieken.........
Dat zijn er maar heel weinig. De uitstoot van alle oldtimers is wel een whopping 0,28%. Die groep rijders afschaffen zou dus een luttele 0,28% opleveren, maar die mensen moeten toch rijden, dus gaan ze in een zuinigere auto rijden. En daardoor is er uiteindelijk wel een whopping 0,1% winst. Whoop tie doo! Maar net waar je je druk over wil maken.

daNpy schreef:De regeling is niet bedoeld om mensen goedkoper een hobby auto te laten rijden, dus een auto waarvan er nog 36000 leasers in dezelfde provincie staan valt niet echt onder "erfgoed" ;)
Inderdaad. En dat is dan ook de enige groep die aangepakt moet worden. En of je nou liefhebber bent of niet (je kan zo'n oldtimer bv erven van je overleden pa, er zelf niet veel mee hebben maar het wel voelen als hoge emotionele waarde), zolang je geen misbruik maakt van die regeling hoor je niet de dupe te zijn van de veranderingen om misbruik tegen te gaan.

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 13:30

KW schreef:Voor velen is die oldtimer hun lust en hun leven, ook als ze krap bij kas zitten, dat totaal instort als die de deur uit moet omdat ze geen 2000-3000 euro per jaar voor MRB.
Haha noem mij 1 auto die 3k aan mrb kost

JohanH

Bericht door JohanH » 02 dec 2012, 13:32

KW schreef:(...) 2000-3000 euro per jaar voor MRB (daar gaat het immers over) (...)
Nou heb ik wel vaker dat ik je redenaties niet helemaal begrijp, maar ik betaal voor mijn beide auto's al minder wegenbelasting per jaar dan het laagste bedrag dat je noemt. Zelfs inclusief verzekeringskosten zit ik er nog onder, dus ik snap niet waar je dit vandaan haalt.

daNpy

Bericht door daNpy » 02 dec 2012, 14:07

Een Amerikaan van 1651-1750kg op LPG kost € 1904,- MRB per jaar.

Op benzine maar € 976,-, dus op LPG rijden is pas goedkoper vanaf 1160 liter (bij 80ct prijsverschil).

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 14:09

daNpy schreef:Een Amerikaan van 1651-1750kg op LPG kost € 1904,- MRB per jaar.

Op benzine maar € 976,-, dus op LPG rijden is pas goedkoper vanaf 1160 liter (bij 80ct prijsverschil).

Een liefhebber rijdt niet op lpg, dat doet alleen de profiteur :kikker:

Kw bedoelt denk ik die enkele liefhebber die een leopard 2 als hobbywagen heeft :D

daNpy

Bericht door daNpy » 02 dec 2012, 14:19

True, maar ik dacht laat ik het tch even opzoeken :kikker:

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 14:23

:hmmm: voor een auto van 4151 kg moet je 2968 euro aftikken op benzine :lol:

KW

Bericht door KW » 02 dec 2012, 14:45

Luco schreef: Haha noem mij 1 auto die 3k aan mrb kost
Dat zijn er heel veel!

Deze bv. Is van een kennis van mij, aka organisator van de Summer Power Nights. Lincoln Continental Mark-IV op LPG. Voor hem gaat het een 2800-2900 euro (weet exacte bedrag niet uit m'n hoofd) kosten als hij MRB moet gaan betalen. Dat betent voor hem datie met tranen in de ogen de deur uit moet omdatie dat simpelweg niet kan betalen.

Afbeelding

En er zijn veel van dit soort formaat auto's in Nederland. Gewicht meestal 1900-2500 kg schoon aan de haak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En volgens de kabinetsplannen zou zelfs voor deze weer MRB betaald moeten worden. Te belachelijk voor woorden.

Afbeelding

Gelukkig dat ze nu wel iets willen doen om de niet-misbruikers te ontzien en de vrijstellingsregel dus niet zomaar gaan afschaffen.

JohanH schreef:
KW schreef:(...) 2000-3000 euro per jaar voor MRB (daar gaat het immers over) (...)
Nou heb ik wel vaker dat ik je redenaties niet helemaal begrijp, maar ik betaal voor mijn beide auto's al minder wegenbelasting per jaar dan het laagste bedrag dat je noemt. Zelfs inclusief verzekeringskosten zit ik er nog onder, dus ik snap niet waar je dit vandaan haalt.
Dat je (en blijkbaar velen hier) het niet begrijpt is idd duidelijk. Maar de feiten liegen er niet om.

Ga maar eens naar een American Sunday in Zandvoort (half april, 2000 auto's), American Sunday in Wognum (half september, 1500 auto's), Saturday Night Cruise (Den Haag, 500-700 auto's), Summer Power Nights (Den Bosch), King Cruise (Muiden, 600-1000 auto's), enz. Verreweg het grootste deel aan auto's is oldtimer.
Laatst gewijzigd door KW op 02 dec 2012, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 02 dec 2012, 14:54

Luco schreef:
KW schreef:Voor velen is die oldtimer hun lust en hun leven, ook als ze krap bij kas zitten, dat totaal instort als die de deur uit moet omdat ze geen 2000-3000 euro per jaar voor MRB.
Een G diesel.

Peric

Bericht door Peric » 02 dec 2012, 14:56

Waarom rijdt die kennis van jou LPG? Juist, vanwege de kosten. Om toch stiekem misbuik te maken van het systeem.
Ik heb altijd geleerd, als je iets niet kan betalen moet je het ook niet doen. Ik zou ook best een '69-er Firedbird cabrio willen hebben, mar het er geen geld voor.
En kloppen die cijfers van jou nog wel? Er rijden inmiddels bosjes 190D's rond, die toch écht wel behoorlijk vervuilen. En die mogen ze van mij aanpakken.
En we kunnen enquetes en petities aanmaken, maar de politiek doet toch wat ze willen..

KW

Bericht door KW » 02 dec 2012, 14:59

Peric schreef:Waarom rijdt die kennis van jou LPG? Juist, vanwege de kosten. Om toch stiekem misbuik te maken van het systeem.
Absoluut niet om misbruik te maken. Volgens mij stond die auto al op LPG toen hij hem 7 jaar geleden kocht. Hij rijdt er misschien 3000 km per jaar mee.

En kloppen die cijfers van jou nog wel? Er rijden inmiddels bosjes 190D's rond, die toch écht wel behoorlijk vervuilen. En die mogen ze van mij aanpakken.
Die cijfers zijn juist incl die bosjes misbruikmakende diesels.

Peric

Bericht door Peric » 02 dec 2012, 15:17

Dan kan 'ie om te beginnen het LPG er uithalen, scheelt 'm al de helft. Snap sowieso niet als je 3000 km per jaar rijdt dat je dat op LPG doet.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 dec 2012, 15:37

als dat er al op zat en toch wegenbelastingvrij was waarom zou je het er dan af halen ;-)

als je bepaalde stellingen hier leest kun je ook zeggen dat al die groen rijders profiteurs zijn immers die betalen geen wegenbelasting en zelfs heel weinig accijns ivm weinig verbruik of zelfs geen als ze bv EV zijn e.d.
terwijl ze wel (meestal) vol op gebruik maken van het wegennet...

vele mensen maken "gebruik" van de geboden mogelijkheden, niet altijd misbruik.

Peric

Bericht door Peric » 02 dec 2012, 15:46

René, vriendje koopt een Oldtimer op LPG, dus rijdt lekker goedkoop.
BV Nederland besluit om de MRB voor Oldtimers ook weer in te voeren. Wat zou vriendje met Oldtimer mét LPG dan het beste kunnen doen om te beginnen??
:zwijntje:

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 15:47

Ar schreef:
Luco schreef:
Een G diesel.
Diesel en gasrijders zijn juist de misbruikers van het oldtimersysteem, net als die kennis van KW.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 dec 2012, 16:13

Peric schreef:René, vriendje koopt een Oldtimer op LPG, dus rijdt lekker goedkoop.
BV Nederland besluit om de MRB voor Oldtimers ook weer in te voeren. Wat zou vriendje met Oldtimer mét LPG dan het beste kunnen doen om te beginnen??
:zwijntje:
als de spelregels veranderen, veranderd bij velen ook het gedrag/gebruik :angel:

Luco

Bericht door Luco » 02 dec 2012, 16:17

Ook weer zoiets, op diverse fora wordt commentaar geleverd op de nieuwe regeling.
Toevallig dat de grootste schreeuwers een auto op gas of diesel rijden.

:lol:

Overigens puur persoonlijk, maar een Lincoln Mark IV noem ik nou niet bepaald een rijdend stukje erfgoed, maar gewoon een vieze smerige auto.
Bepaalde Caddilacs of een Toronado, of wat andere merken en modellen is weer een heel ander verhaal

JohanH

Bericht door JohanH » 02 dec 2012, 17:09

KW schreef: Gelukkig dat ze nu wel iets willen doen om de niet-misbruikers te ontzien en de vrijstellingsregel dus niet zomaar gaan afschaffen.
JohanH schreef:
Dat je (en blijkbaar velen hier) het niet begrijpt is idd duidelijk. Maar de feiten liegen er niet om.
Die liegen er inderdaad niet om, ik zie allemaal auto's onder de 4151 kg.

Of ben je van mening dat mensen die maximaal financieel proberen te profiteren van de regeling geen misbruik maken van het systeem? Het ging toch om liefhebbers, niet om mensen die een gastank inbouwen of op diesel rijden?

Juist dergelijk "misbruik" zorgt ervoor dat dit soort regelingen op de schop gaan. Daarnaast is voor zover mij bekend de meerderheid van de oldtimers in Nederland geen tientonner uit de US of A, laat staan dat die allemaal op LPG rijden, dus ik krijg een donkerbruin vermoeden dat je hier nogal overdrijft.

Rij je zelf eigenlijk op benzine?

:bignews: :bag:.

KW

Bericht door KW » 02 dec 2012, 17:35

Peric schreef:Dan kan 'ie om te beginnen het LPG er uithalen, scheelt 'm al de helft. Snap sowieso niet als je 3000 km per jaar rijdt dat je dat op LPG doet.
Ik weet niet hoeveel km hij rijdt, weet wel dat hij hem alleen als hobby gebruikt, die regeling niet misbruikt, en datie een dagelijkse auto erbij heeft.

Maar wat je zegt heeft zeker een punt. Beter belastingvrij op benzine rijden dan vanwege de LPG vol belasting moeten gaan betalen.

Luco schreef:Overigens puur persoonlijk, maar een Lincoln Mark IV noem ik nou niet bepaald een rijdend stukje erfgoed, maar gewoon een vieze smerige auto.
Bepaalde Caddilacs of een Toronado, of wat andere merken en modellen is weer een heel ander verhaal
Je moet feiten en persoonlijke smaak niet door elkaar husselen Luco ;)

JohanH schreef:Die liegen er inderdaad niet om, ik zie allemaal auto's onder de 4151 kg.
Ja en dan? Je snapt het punt niet helemaal. Het gaat om het feit dat er heel veel mensen zijn die zoveel MRB moeten gaan betalen dat het (bijna) niet meer op te hoesten is en men dan met tranen in de ogen de lieve schat de deur uit moeten doen. Naast het feit dat er tientalle bedrijven (zowel handelaren/dealers als werkplaatsen) over de kop gaan omdat ze hierdoor geen klanten meer hebben. Waardoor de overheid weer heel veel uitkeringen moet verstrekken omdat al die mensen in deze crisistijden niet meer aan werk kunnen komen.

Of ben je van mening dat mensen die maximaal financieel proberen te profiteren van de regeling geen misbruik maken van het systeem? Het ging toch om liefhebbers, niet om mensen die een gastank inbouwen of op diesel rijden?
Als hij toch belastingvrij is maakt het toch niet uit of je op LPG, kerosine of steenkool rijdt? Die LPG-tanks zijn er (terecht) in gekomen omdat ze toch belastingvrij zijn, en dan rij je vanzelfsprekend op LPG goedkoper dan op benzine.

Nou moet je niet ineens de zaak omdraaien dat er misbruik gemaakt wordt. Het is immers NU pas dat er opties bedacht worden om algehele afschaffing te voorkomen, zoals bv onderscheid gaan maken tussen benzine, LPG en diesel.

Juist dergelijk "misbruik" zorgt ervoor dat dit soort regelingen op de schop gaan. Daarnaast is voor zover mij bekend de meerderheid van de oldtimers in Nederland geen tientonner uit de US of A, laat staan dat die allemaal op LPG rijden, dus ik krijg een donkerbruin vermoeden dat je hier nogal overdrijft.
Hoeveel van welk land er oldtimers zijn weet ik niet, ik weet wel dat er uit de US of A heel erg veel zijn. En meer dan je denkt.

Rij je zelf eigenlijk op benzine?
Ja natuurlijk, gas is om op te koken :mrgreen: en aangezien de mijne (dankzij de al veranderde regel) niet belastingvrij is betaal ik er nog altijd 201 euro per kwartaal voor (1540 kg), ofwel ruim 800 per jaar. Maar dat is voor mij alleen mogelijk door er voor te leven, en om het enigszins draaglijk te houden m'n Vectra V6 2,5 jaar terug al weggedaan voor een 100 euri per kwartaal goedkopere Starlet (155 vs 54 per kwartaal). dus het zou erg fijn zijn als de huidige geldige overgangsregeling van kracht blijft en hij mei komend jaar eindelijk belastingvrij wordt. Misschien dat ik dan een beetje geld overhou om het jaren geleden begonnen restauratieproject eens af te maken.

Plaats reactie