Dochter gaat prima met de auto om en de pubertijd verschijnselen die ik had met het uitlenen van mn brommer (die ze echt heel vakkundig gemolt heeft) zijn gelukkig voorbij.
Kortom wij zoeken naar een vervanger.
Gekeken naar 2e hands C1, Aygo, Up, etc. Uiteindelijk bij een Peugeot 107 aangekomen. 2e hands vergelijken met de nieuw aanbieding en gekozen voor nieuw. Verschil is echt minimaal en bij nieuw heb je prima aanbieding, 2 jaar garantie, voorlopig geen APK geneuzel en met de 50/50 deal ook nog eens gratis / renteloze spreiding van het bedrag.
Kortom: Volgende week wordt er een witte Peugeot 107 in basis/schraap uitvoering + airco afgeleverd. Hopelijk op 5 december, leuk Sinterklaas kado voor m'n dochter

Maar toen begon het "gezeik" ivm de 50/50 deal. Ik kreeg wat documentjes om in te vullen. Getrouwd in gemeenschap van goederen dus toen moest m'n vrouw die ook invullen. Hypotheek gegevens, salarisgegevens en vervolgens zelfs het arbeidscontract waar ik het hele huis voor overhoop moet halen om dat ergens vandaan te halen.
De druppel was gisterenavond. Krijg het contract van Peugeot Finance opgestuurd. Het betreft dus gewoon een fucking huurkoop overeenkomst waarbij het eigendom + overschrijvingsbewijs bij Peugeot Finance blijft, de auto auto all-risk verzekerd moet worden, en nog wat van dat soort voorwaarden.
Misschien is het beroepsdeformatie (ik zit in de automatisering van banken) maar ik ga dus echt niet het eigendom geven van een auto van 8,5k voor een uitgestelde betaling van 1 jaar van 3700 euro. Straks gaat Peugeot Finance Nederland BV failliet.
Misschien was ik wat naief. Maar na wat googlen kwam ik achter wat meer haakjes en oogjes met dit soort constructies. Als je het geld hebt en gewoon na 1 jaar betaald zijn de risico's te overzien maar toch...
Ik ben er in iedergeval helemaal klaar mee en heb inmiddels afgezien van de 50/50 deal en reken de auto gewoon helemaal af. Is ie van mij en kan ik er doen en laten mee wat ik wil.
Maar ik verwonder me hoeveel onduidelijkheid, schimmigheid er nog in dit soort construcies zit ondanks alle ophef over transparantie bij financiele producten.
Mark.
(en ja ik ben dus zo iemand die echt gewoon het hele contract leest voordat ie een handtekening zet