1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldtimers

Dit is ons algemene autoforum.
Luco

Re: 1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldti

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 15:00

Diesel en lpg volledig uitsluiten van vrijstelling, als je deze brandstof gaat rijden is je bedoeling wel duidelijk.

jos_br

Bericht door jos_br » 18 nov 2012, 15:03

Een diesel is (normaal) een origineel zo geleverde auto, dit is bij een LPG auto nu eenmaal niet zo. Hier zit duidelijk onderscheid tussen. Ik snap nog steeds niet wat er mis met een meerdagen kaart is. Dit ontmoedigt "oneigenlijk" gebruik. (zoals het bij het grijskenteken ineens ook genoemd werd)

Jos.

jos_br

Bericht door jos_br » 18 nov 2012, 15:06

Luco schreef:Diesel en lpg volledig uitsluiten van vrijstelling, als je deze brandstof gaat rijden is je bedoeling wel duidelijk.
Ik ken mensen die een volledig intakte Golf 1 15D hebben waar nauwelijks mee gereden wordt om hem in nieuwstaat te houden.........
Daarbij kun je een LPG installatie uitbouwen, diesel is iets moeilijker en de auto is niet origineel meer.

Jos.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 15:13

diezelfde golf is er ook in benzineversie.
Per definitie koop je een diesel of gasauto om er meer mee te rijden, toevallig hebben ze dezelfde modellen ook in benzine.
Noem mij 1 dieselmodel wat er niet met ook een benzinemotor is geleverd.

Trouwens worden er ook auto's origineel op gas afgeleverd.

PD power

Bericht door PD power » 18 nov 2012, 15:41

Vind wel grappig, dat er elke keer geopperd wordt, dat er niet mee gereden wordt.......dan heb je volgens mij ook geen probleem.

Een digitale strippenkaart is simpel in te voeren, en ook digitaal te handhaven, 1 malig misbruik, eigenaar mag nooit geen gebruik meer maken van de regeling, daarnaast vervalt de "vrije status" van de auto, dus gewoon exit, lijkt me niet dat je hier als liefhebber tegen kunt zijn, werkt volgens mij in het buitenland goed.

Daarnaast moet natuurlijk ook het groene belastingvrije er af, nu al meermalen gebleken is dat zgn groene auto's helemaal niet zo groen zijn.

Rijden is gewoon betalen, wel zo eerlijk voor iedereen.

jos_br

Bericht door jos_br » 18 nov 2012, 16:19

Luco schreef:diezelfde golf is er ook in benzineversie..
Dan is die niet origineel meer.
Luco schreef:Per definitie koop je een diesel of gasauto om er meer mee te rijden, toevallig hebben ze dezelfde modellen ook in benzine.

Niet uit of voor '86.

Jos.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 nov 2012, 17:28

Beetje erg verkeerde bewoordingen gekozen, was/ben gewoon flink pissed off van alle onzin die Den Haag momenteel uit kraamt :)
Arthur schreef:Leg dit eens uit? Dan kan ik ook wel een paar rechten voor mezelf bedenken :)

En van mij mogen oldtimers best "vrij" rijden hoor maar zoals Tom het zegt is ook zo natuurlijk. Mijn vrouw rijdt ook maar 5kkm in haar auto maar we tikken wel voor 1555kg MRB af... Wat is haar recht dan? Ze zouden het ook zo kunnen doen dat bij de 1e auto in een huishouden MRB betaald moet worden, oldtimer of niet. En dat de volgende auto's in een huishouden wel MRB vrij zijn, mochten het oldtimers zijn.
InjectTheVenom schreef:Wilde hem hier ook al posten maar ik ga absoluut alle mogelijke moeite doen om hierbij aanwezig te zijn mét auto, wil wel mijn toekomstige recht komen verdedigen en zeker stellen ookal duurt het nog 10 jaar in plaats van 5. Even kijken dus hoe de vertegenwoordiging van het merk Opel vorm gegeven gaat worden.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 17:48

jos_br schreef:
Luco schreef:Per definitie koop je een diesel of gasauto om er meer mee te rijden, toevallig hebben ze dezelfde modellen ook in benzine.

Niet uit of voor '86.

Jos.
Snap je nou niet wat ik bedoel, of wil je het niet snappen?

jos_br

Bericht door jos_br » 18 nov 2012, 17:58

Luco schreef:
jos_br schreef:

Niet uit of voor '86.

Jos.
Snap je nou niet wat ik bedoel, of wil je het niet snappen?
Ik snap maar al tegoed wat jij bedoelt. Alleen is het krom een auto te voorzien van een andere (benzine)motor wanneer deze er niet in zit. Wanneer het andersom gebeurt is dit vanwege deze regelgeving die i.m.o. niet klopt en dus aangepast dient te worden. Nogmaals, wat is er mis met een desnoods apart kenteken en 60 dgn kaart?

Jos.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 18:17

een golf is een golf en diesels horen niet in de heritage thuis waarvoor de regeling bestemd was.

een diesel werd ook voor 86 gemaakt om veel km te rijden, en imho is er van elk dieselmodel ook een benzineuitvoering ivm die heritage.
Voor die 0,1% die als oldtimer een diesel voor een benzine verkiest heeft dan pech.

60 dagenkaart ben ik altijd al voorstander van geweest, moet tegenwoordig ook makkelijk kunnen met digid aanmelden en afmelden bij de rdw.

jos_br

Bericht door jos_br » 18 nov 2012, 18:34

Luco schreef:
60 dagenkaart ben ik altijd al voorstander van geweest, moet tegenwoordig ook makkelijk kunnen met digid aanmelden en afmelden bij de rdw.

Goh, zijn we het toch een klein beetje met elkaar eensch......

Jos. :coffee:

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 18:38

:blink:

Nou vind ik een golf ook geen heritage, ja misschien de eerste gti.
Maar goed zo zijn er veel modellen waarvan je kan denken dat het geen toegevoegde waarde heeft op de heritage, ook die zijn nu wel belastingvrij.

jos_br

Bericht door jos_br » 18 nov 2012, 20:07

Luco schreef::blink:

Nou vind ik een golf ook geen heritage, ja misschien de eerste gti.
Maar goed zo zijn er veel modellen waarvan je kan denken dat het geen toegevoegde waarde heeft op de heritage, ook die zijn nu wel belastingvrij.
Klopt, met de Golf I heb ik (VAG gek) wel wat mee, alsook de Scirocco I. Ik heb hier al een tijd een Alpine A310 staan die iedereen mooi vindt behalve ik........

Jos.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 nov 2012, 21:32

Er zijn wel meer rare mensen die wat zien in zo'n oude Alpine hoor :tong:

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2012, 21:51

partyondude schreef:Er zijn wel meer rare mensen die wat zien in zo'n oude Alpine hoor :tong:

Haha
een 110 is gaaf
een 310 vind ik ook lelijk
een 501 vind ik weer mooi en die heb ik dan ook

maar alleen de 110 zou ik van zeggen dat die van historisch belang is.
Maar goed van de 310 heb je ook een groep 4 en 5, die zijn dan weer erg zeldzaam.

KW

Bericht door KW » 19 nov 2012, 04:23

daNpy schreef:De regeling is alweer van de baan?
Helemaal niet. Het is wel zo dat door het terechte massale landelijke protest er wat mensen bij overheid en instanties wakker geworden zijn en er gekeken gaat worden of er niet toch wat anders bedacht kan worden. Maar er is nog niks zeker.

daNpy schreef:In maart zullen ze toch wel een oplossing verzonnen hebben?
Misschien wel, misschien niet, we gaan het vanzelf zien...

Tom schreef:Begrijp niet helemaal waarom die regeling er überhaupt is. Als je gebruik maakt van de weg betaal je wegenbelasting. Er zijn genoeg mensen die weinig rijden.. tante bep die alleen met de auto naar de supermarkt gaat maakt ook weinig kilometers en er zijn genoeg moderne hobby auto's (Ferrari's etc.) die alleen op een zomerse zondag buiten komen. Die regeling was mooi zolang het bestond.
Die opmerking heb ik ergens eerder gelezen, facebook of zo?
Het maakt niet uit wat voor auto het is, een nieuwe betaal je voor en een oldtimer niet, simpel. Ongeacht kilometers per jaar. Alleen vanwege misbruik van de regeling moet er iets aangepast worden zodat het misbruik tegengegaan wordt.

Ik snap je wel, vanuit dat oogpunt zou een veel nieuwere Ferrari/Lambo die misschien 2000 km/jaar maakt idd net zo goed belastingvrij kunnen zijn, maar dan kom je al snel uit bij betalen naar gebruik en niet naar bezit. Dat is een goed streven maar er is geen foolproof systeem waarmee dat kan. Afgelopen jaren is niet voor niks (imo terecht) gebleken dat men landelijk massaal tegen de kmheffing was.

Daarom lekker simpel houden, deels betalen naar bezit, en deels naar gebruik, zoals het nu is dus, hooguit iets aangepast.

Je kan de belastingvrijstelling ook zien als met pensioen gaan. Verreweg de meeste auto's hebben in hun leven al genoeg betaalde km's gemaakt om meer dan terecht na 25 of 30 jaar belastingvrij te worden om op hun oude dag zo af en toe nog es een ritje te kunnen maken.

Emiel

Bericht door Emiel » 19 nov 2012, 07:39

KW schreef:Je kan de belastingvrijstelling ook zien als met pensioen gaan. Verreweg de meeste auto's hebben in hun leven al genoeg betaalde km's gemaakt om meer dan terecht na 25 of 30 jaar belastingvrij te worden om op hun oude dag zo af en toe nog es een ritje te kunnen maken.
Vervang auto's voor mensen en je hebt een meer lucratieve actie dag te pakken.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 19 nov 2012, 10:30

Emiel schreef:
KW schreef:Je kan de belastingvrijstelling ook zien als met pensioen gaan. Verreweg de meeste auto's hebben in hun leven al genoeg betaalde km's gemaakt om meer dan terecht na 25 of 30 jaar belastingvrij te worden om op hun oude dag zo af en toe nog es een ritje te kunnen maken.
Ja en zo kunnen we dus voor elke discussie wel een totaal onzinnige dooddoener verzinnen om de deur mee dicht te gooien laat het ook eens op kunnen houden... :dood:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 19 nov 2012, 10:38

Hier kan ik niets meer aan toevoegen :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 19 nov 2012, 11:14

KW schreef: Die opmerking heb ik ergens eerder gelezen, facebook of zo?
Niet van mij.
Het maakt niet uit wat voor auto het is, een nieuwe betaal je voor en een oldtimer niet, simpel.
Het maakt niet uit wat voor auto het is, maak je gebruik van de weg, dan betaal je MRB, simpel.
Het is maar net hoe je het ziet. Als je zelf al aangeeft dat het niet uit maakt wat voor auto het is, waarom dan verschil maken tussen een oude of nieuwe hobbyauto?
Je kan de belastingvrijstelling ook zien als met pensioen gaan. Verreweg de meeste auto's hebben in hun leven al genoeg betaalde km's gemaakt om meer dan terecht na 25 of 30 jaar belastingvrij te worden om op hun oude dag zo af en toe nog es een ritje te kunnen maken.
Vind ik ook nergens op slaan, maar dan zou je moeten verplichten dat je die auto ook al die tijd in bezit hebt gehad.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 nov 2012, 11:33

Tom schreef:Het maakt niet uit wat voor auto het is, maak je gebruik van de weg, dan betaal je MRB, simpel.
Een beetje te simpel zelfs. 'Ze' willen dat er met oldtimers minder gereden wordt omdat de vogels en de bomen dat fijner vinden. Een systeem met een prikkel om je nieuwere, schonere auto te pakken zou dus beter zijn.
Het is 2012, er moet toch wel een handig systeem te bedenken zijn waarmee je per dag kunt betalen? Als je met je iPhone in vrijwel iedere stad voor de parkeermeter kunt betalen, moet MRB toch ook wel lukken? En dan gewoon een systeem waarbij je per dag betaalt en vanaf een dag of 50 of 60 op het normale MRB-tarief zit of zo.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 nov 2012, 11:45

velen kiezen een oldtimert vanwege de simpele techniek en nostalgie, kom jij aan zetten met een I-phone :mrgreen: ;-)

Emiel

Bericht door Emiel » 19 nov 2012, 11:51

InjectTheVenom schreef:
Emiel schreef:
Ja en zo kunnen we dus voor elke discussie wel een totaal onzinnige dooddoener verzinnen om de deur mee dicht te gooien laat het ook eens op kunnen houden... :dood:
Er word zoveel actie ondernomen voor zoiets "kleins" terwijl er vele grotere en belangrijkere dingen belangrijker zijn voor ons land.

Oldtimers zijn een luxe product, wie rijd betaald.

Er worden veel complexe oplossingen bedacht die meer geld kosten als het oplevert.
Schors een oldtimer 6 mnd per jaar en betaal 6mnd per jaar wegen belasting, so be it.

De wagens die in waarde dalen zijn dan blijkbaar geen echte old timers. Echte oldtimers behouden hun waarde wel.

Laat de markt het werk maar doen.

KW

Bericht door KW » 19 nov 2012, 16:23

Emiel schreef:Er word zoveel actie ondernomen voor zoiets "kleins" terwijl er vele grotere en belangrijkere dingen belangrijker zijn voor ons land.

Oldtimers zijn een luxe product, wie rijd betaald.

Er worden veel complexe oplossingen bedacht die meer geld kosten als het oplevert.
Schors een oldtimer 6 mnd per jaar en betaal 6mnd per jaar wegen belasting, so be it.

De wagens die in waarde dalen zijn dan blijkbaar geen echte old timers. Echte oldtimers behouden hun waarde wel.

Laat de markt het werk maar doen.
Ja er zijn meer belangrijke dingen, maar dit is zeerzeker niet iets kleins! Het gaat dus niet alleen om het betalen van wegenbelasting, maar daarmee ook om vele bedrijven, nog meer arbeidsplaatsen en vele miljoenen! aan waarde die spontaan verdampen als die regel wordt doorgezet. Even verder denken dan je neus lang is aub.

Verder kan ik niet anders denken dan dat zulke uitspraken alleen gedaan worden door lieden die geen reet om klassieke auto's geven.

HansD

Bericht door HansD » 19 nov 2012, 16:47

:clap: dus dan staat dadelijk het Malieveld 'vol'(?) voor walmende auto's terwijl de rest van de lastenverzwaringen geen enkel probleem zijn.

Als een beetje wegenbelasting voor je (hobby)auto het grootste probleem is gaat het nog uitstekend met dit land. Ik zit op hetzelfde spoor als Tom, je gebruikt de weg toch?

aanvulling: wat Emiel zegt dus.

Plaats reactie