Auto besturen in USA

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
ArjanS

Auto besturen in USA

Bericht door ArjanS » 13 nov 2012, 20:26

Mijn broer is net (tijdelijk) verhuist naar de USA, california. Heeft een visum voor 3 jaar geloof ik.

Nou is dit natuurlijk een mooi vakantieadresje voor mij, dus de vlucht is al geboekt :wave:
Hij gaat daar binnenkort een auto kopen, mag ik hier 'gewoon' in rijden?

Ik weet dat hier in NL een buitenlander niet in een auto met NL kentekenplaat mag rijden. (behalve huurauto's uiteraard). Wie weet hoe een en ander in de USA werkt?

Robin Hartog

Re: Auto besturen in USA

Bericht door Robin Hartog » 13 nov 2012, 20:30

Moet geen probleem zijn hoor; vraag anders voor de zekerheid een internationaal rijbewijs aan. Ik ben ook aangehouden (weliswaar Arizona) daar en mijn Nederlandse rijbewijs was gewoon prima.. :)

D20VT

Bericht door D20VT » 13 nov 2012, 20:42

Ik dacht dat je als nederlander niet in een buitenlandse auto mocht rijden in nl. Maar een buitenlander mag toch gewoon in een nl auto in nl rijden?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 nov 2012, 21:17

Zo'n internationaal rijbewijs is geldklopperij, is ook geen officieel document. Ik zou het vooral ff met de verzekering checken.

Joep

Bericht door Joep » 13 nov 2012, 23:00

Hoi,

Ik woon momenteel voor een halfjaar in de US of A (studie) en heb een auto gekocht, zonder is hier geen doen.

Internationaal rijbewijs: is maar € 15 dus zou ik gewoon even doen. Ben een keer langs de weg gezet door de politie (negeren Stop bord) en had hem niet bij me, was geen groot probleem maar ze vroegen er wel direct naar, naast mijn NL rijbewijs

Verzekering: lastig, je bent in de USA als persoon verzekerd i.p.v. de auto dus iedereen die wil rijden moet apart verzekerd zijn i.p.v. dat je de auto verzekert. Nu is het wel dat je bij veel maatschappijen bepaalde limieten hebt qua verzekering (ik zit bij GEICO, een erg populaire verzekeraar met ongekende service) maar ik kan me maar tot $ 300.000 verzekeren, $ 50.000 is het minimum, dus je kunt twijfelen over het nut van de verzekering. Als je een zwaar ongeluk maakt ben je toch de sjaak... (maar ook een international dus je kunt altijd het land uit)

Joep

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 nov 2012, 14:29

MartijnGizmo schreef:Zo'n internationaal rijbewijs is geldklopperij, is ook geen officieel document. Ik zou het vooral ff met de verzekering checken.
Nee klopt maar buiten de EU kunnen ze er wel naar vragen. Eigenlijk stelt het niks voor, in principe is het niks anders als een vertaling van je gewone rijbewijs. Geen officieel document inderdaad.

Een buitenlander mag hier trouwens zeker wel in een Nederlandse auto rijden. Ze mogen 180 dagen gebruik maken van een internationaal rijbewijs. Ongeacht land van herkomst volgens mij. Het is alleen wel zo dat omwisselen naar een nederlands/europees rijbewijs maar beperkt mogelijk is.

LOL, vandaag nog aangehouden in Pattaya en ze vroegen om een internationaal rijbewijs. Had ik natuurlijk niet, maar de meste man wist wel exact wat er op mijn rijbewijs stond. 7,50 euro boete voor rijden zonder rijbewijs maar wel gewoon door mogen rijden :lol:

In de USA kon ik gewoon een auto huren op mijn Nederlandse rijbewijs. Maar de regels willen daar nog wel eens per staat verschillen. Voor die 15 euro zou ik dus wel even een internationaal rijbewijs halen.

ArjanS

Bericht door ArjanS » 14 nov 2012, 19:39

Ok, bedankt voor de antwoorden. Zal ff een internationaal rijbewijs halen.

Maar weet nog steeds niet zeker of ik in de auto van mijn broer mag rijden....

Tim N

Bericht door Tim N » 14 nov 2012, 21:36

ArjanS schreef:Maar weet nog steeds niet zeker of ik in de auto van mijn broer mag rijden....
Misschien je broer maar eens vragen dan :tong:

///Joost

Bericht door ///Joost » 16 nov 2012, 22:49

Tim N schreef:
ArjanS schreef:Maar weet nog steeds niet zeker of ik in de auto van mijn broer mag rijden....
Misschien je broer maar eens vragen dan :tong:
Dit. Of laat je broer even met zijn autoverzekeraar contact opnemen. Zij kunnen het wel vertellen. Ik moest bij mijn autoverzekering toentertijd in de US alleen de naam van m'n huisgenoot opgeven. Deze kwam als 'uitgesloten' op de verzekering te staan als preventie dat we niet constant op 1 verzekering zouden rijden. Maar als je broer iemand voor een enkele keer wil laten rijden kan dat volgens mij gewoon hoor.
Maar beter even navragen dus...Kan ook wel per verzekeraar verschillen.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 17 nov 2012, 11:18

Ik heb in Florida met een toeristenvisum een Amerikaans rijbewijs gehaald. Theorie moet je doen op een computer, stelt echt niks voor, en afrijden(in mn e39 m5) is 10 minuten op een parkeerplaats en daarna 1 blokje rond.
Heb je gelijk een legitimatiebewijs. Is dan wel alleen geldig voor zolang je visum geldig is. Ik heb er echter in de praktijk veel voordelen mee gehad.

Deze zomer nog bij Sixt Schiphol; had een Ford Mondeo besteld maar die hadden ze alleen met duits kenteken staan. Nederlanders mochten daar dus niet mee rijden. Liet mn (verlopen) Florida rijbewijs zien en mocht zo de Mondeo meenemen.

Internationaal rijbewijs is flauwekul. Nederlands rijbewijs is gewoon geldig in de VS.

Plaats reactie