1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jussi

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 09 nov 2012, 21:44

GTRene schreef:dus je voelt geen speling in het stuur gedrag als je normaal rijd?
dan lijkt het me stug dat het daar aan ligt...of die bekrachtiging moet gekke dingen doen doch geen ervaring mee.

dat wat je beschrijft hoort in elk geval niet, die dingen moeten heel vertrouwt aanvoelen zelfs dik over de 2 x 100 en meer.

banden kunnen wel heel rare dingen doen op hogere snelheden of velgen (denk aan slag oid)
doch dan zal je stuur wellicht wat schommelen doch daar schrijf je niet over en dus neem ik aan dat dat ook oke is.

wellicht (als velgen recht zijn) gaat het weg als je de winterbanden hebt...zou ik eerst proberen, dan weet je of het bij de banden ligt.
heeft jou auto wel iets toespoor? moet ie iets hebben
schokbrekers?

geen bekende in de buurt met veel ervaring die kan voelen waar het weg komt als ie er mee rijd?

edit...lees net dat het stuur zoveel beweegt...dan ist al een heel ander verhaal, bedoel je...dat je dat ook kan doen terwijl de kar gewoon rechtdoor blijft gaan? dan heb je wel veul speling if zo of doet ie dat uit zichzelf dat heen en weer gaan...
Lichte trilling dat ergens rond de 90 per uur zit. Volgende week gooi ik alvast die achterbanden erop en laat ik even snel de voorwielen balanceren. Toch denk ik niet dat het probleem daar zit.

Schokdempers zijn OEM maar slechts een 10K km oud. Auto is uitgelijnd volgens de waarden van Z3 Coupé die in het pc-programma stonden.

Ik kan het stuur zo bewegen terwijl hij rechtdoor blijft gaan. Je snapt wel waarom het griezelig is als je tegen zo'n hoge snelheid rijdt en het stuur niet precies reageert. .

GTRene

Bericht door GTRene » 09 nov 2012, 21:53

als je hem idd zo kan bewegen een stukje zonder dat de auto "stuurt" dan ist idd het stuurhuis en wellicht wat trilling/onbalans ook nog in je wielen waardoor alles versterkt en nog onprettiger aan gaat voelen.

wellicht kan je eerst de stuurarmen chekken...

nr 5 en 6 die zijn beide wat minder duur/lastig.

http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... _tie_rods/

GTRene

Bericht door GTRene » 09 nov 2012, 21:57

link van jou is beter...ook 5 en 6 met foto, beide hebben 2 kogel gewrichten waar bv speling op kan zitten.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=32&fg=25

Jussi

Bericht door Jussi » 09 nov 2012, 22:00

GTRene schreef:link van jou is beter...ook 5 en 6 met foto, beide hebben 2 kogel gewrichten waar bv speling op kan zitten.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=32&fg=25
Oei.. Misschien ben ik vergeten te vermelden dat ik die ook al vervangen heb. :wink:

Inderdaad dat stuurhuis.. Of toch misschien die luchtgeleiding platen? Trilling in de wielen is alleen bij 90km/u en daarna voorbij.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 nov 2012, 22:27

nee die platen hebben niks met dat scary sturen te maken zoals jij dat omschrijft.

daarbij ik hem met al die platen en zonder al die platen gereden ook op hoge snelheid, dat maakt niet echt wat uit wat je merkte.

als je ook al die 5 en 6 hebt vervangen (pfff lol haha) dan blijft er maar weinig over :D

voel je het (speling) dus ook als je stil staat en het stuur naar L en R doet? zonder dat de banden bewegen. (dan zou je het dan ook moeten voelen lijkt me)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 09 nov 2012, 23:29

Waarom verwacht je niet dat het probleem in het balanceren van de wielen zit? :P

Jussi

Bericht door Jussi » 09 nov 2012, 23:42

Joopieboy schreef:Waarom verwacht je niet dat het probleem in het balanceren van de wielen zit? :P
Omdat ik al met kromme/niet-gebalanceerde wielen heb gereden en nog nooit dat gevoel heb gehad. Je krijgt de neiging om het stuur krampachtig vast te houden terwijl ik weet dat dat een foute houding is.
De achterbanden worden volgende week gelegd en dan laat ik de voorwielen ook even balanceren. Al denk ik niet dat dat iets zal uitmaken.
Daarna tuf ik er nog even mee door tot de winterwielen er op gaan. Als het daarmee over is dan weet ik dat het in de wielen zit. If not, zal ik maar zo'n gereviseerd stuurhuis kopen. Kost de wereld niet maar gezien het geld niet aan de bomen groeit als student, probeer ik liever niets onnodig te kopen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 nov 2012, 00:57

Sowieso moet je niets onnodig kopen. Eerst vaststellen waar het probleem zit. Het stuurhuis is wel het laatste waar je naar kijkt. Hoe zijn je fuseekogels? Hoe zijn je rubbers van de ophanging (lollypops, achterste draagarmrubbers)?
En daarbij, de ene kromme velgenset is de andere niet. Dat kun je totaal neit met elkaar vergelijken. Alles bij een auto (banden/velgen/ophanging) werkt samen en kan symptomen versterken.

Jussi

Bericht door Jussi » 10 nov 2012, 01:21

///Joost schreef:Sowieso moet je niets onnodig kopen. Eerst vaststellen waar het probleem zit. Het stuurhuis is wel het laatste waar je naar kijkt. Hoe zijn je fuseekogels? Hoe zijn je rubbers van de ophanging (lollypops, achterste draagarmrubbers)?
En daarbij, de ene kromme velgenset is de andere niet. Dat kun je totaal neit met elkaar vergelijken. Alles bij een auto (banden/velgen/ophanging) werkt samen en kan symptomen versterken.
Het is misschien een beetje te verspreid over het topic maar dit is afgelopen maand allemaal vernieuwd:

- Volledige draagarmenset incl. achterste draagarmrubbers, stabilisatorstangrubbers, pendelsteuntjes
- spoorstangen L+R
- H&R verlagingsveren
- Uitlijning volgens de waarden van de Z3 coupé with lowered suspension

- Achterbanden zijn momenteel versleten: nieuwe banden liggen klaar
- Voorbanden hebben 4mm profiel en zijn niet 100% gelijkmatig afgesleten + van '05 ofzo. Deze worden vernieuwd terwijl de winterwielenset gemonteerd is.
- Zit een trilling in 1 van de wielen maar misschien is er wat plaklood verdwenen. Daarom dat ze bij de montage van de achterbanden alle 4 uitgebalanceerd worden.
- OEM schokdempers zijn 10K km oud
- Auto heeft de technische keuring: schokdemper en ophangingstest zonder enige opmerking doorstaan

Ik heb er daarnet nog eens mee in de gietende regen gereden. Bij 50km/u stuurt hij snaarstrak als je aan het stuur trekt. Bij 100km/u begin je speling te merken. Dan ben je natuurlijk ook voorbij dat punt waar de trilling zit. Vanaf dan wordt het alleen maar erger en erger. Bij spoorvorming en baanwisseling trekt ie alle kanten op, zelfs al is ie net uitgelijnd.

Ik wacht sowieso af om te kijken wat de winterwielen geven. Al is het niet de beste set om mee te testen. 205/60/15 banden of iets dergelijks. Al denk ik dat het probleem niet in de wielen zit.

Volgens mij heb ik nr. 17 niet zitten. Dat was voor een ander model bedoeld dan, denk ik?
http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... tabilizer/

GTRene

Bericht door GTRene » 10 nov 2012, 10:34

jij hebt daarvoor nr 16 zitten....17 is voor de M :angel:

zoals je het probleem nu omschrijft zou je het eigenlijk niet zoeken in het stuurhuis, immers tot 50 snaarstrak.
boven de 100 zeg je gaat ie zoeken naar sporen en sleuven en wordt nerveus qua gedrag zeg maar...

dat krijg je bv met zo'n snelheid en met banden op 3 bar (heb je niet I know maar voorbeeld)
en je krijgt dat bij iets wat duidelijk versleten is, bv kogels/rubbers e.d.
maar ook bij scheve banden slijtage of toch verkeerd uitgelijnd...

als het goed is heb je een uitlijn rapport erbij gekregen...post die eens als je kan, het lijkt alsof ze jou auto als een FWD hebben afgesteld...dus 0 toespoor of zelfs een tikkie negatief terwijl jij toespoor moet hebben bij de Coupe...

stel dat daar iets niet goed staat, dan kan de auto ook zo reageren jij beschrijft.

je hebt al aardig wat zaken vervangen wat je nu kan uitsluiten, dat scheelt doch wel jammer van de centen (wel lekker fris nu dat weer wel ;-))

Jussi

Bericht door Jussi » 10 nov 2012, 10:52

GTRene schreef:jij hebt daarvoor nr 16 zitten....17 is voor de M :angel:

zoals je het probleem nu omschrijft zou je het eigenlijk niet zoeken in het stuurhuis, immers tot 50 snaarstrak.
boven de 100 zeg je gaat ie zoeken naar sporen en sleuven en wordt nerveus qua gedrag zeg maar...

dat krijg je bv met zo'n snelheid en met banden op 3 bar (heb je niet I know maar voorbeeld)
en je krijgt dat bij iets wat duidelijk versleten is, bv kogels/rubbers e.d.
maar ook bij scheve banden slijtage of toch verkeerd uitgelijnd...

als het goed is heb je een uitlijn rapport erbij gekregen...post die eens als je kan, het lijkt alsof ze jou auto als een FWD hebben afgesteld...dus 0 toespoor of zelfs een tikkie negatief terwijl jij toespoor moet hebben bij de Coupe...

stel dat daar iets niet goed staat, dan kan de auto ook zo reageren jij beschrijft.

je hebt al aardig wat zaken vervangen wat je nu kan uitsluiten, dat scheelt doch wel jammer van de centen (wel lekker fris nu dat weer wel ;-))
Ja, dat uitlijnrapport ligt nog bij de garage. Ik had teveel negatief camber om door de technische keuring te geraken en ik had het de garagist laten bekijken. Ik ben het daar vergeten. Wie weet waar het na enkele weken onder begraven ligt.

Wel ken ik de waarden ongeveer nog wel. Graden en minuten lukken niet op de telefoon dus dan maar met komma's:

Camber: L:-1,43 R:-1,12 (afkeur: max negatieve camber mag -1,34 zijn)
Toespoor: L:0,06 R:0,09 ( beetje meer om dat camberverschil op te vangen)
Achteraan weet ik niet maar die waarden stonden in het groen.

Hij is speciaal op de "with lowered suspension" waarden verlaagd want anders mocht het maximum negatieve camber maar -1,12 zijn. Hij stuurde na de uitlijning beter maar het leek geen effect te hebben gehad op die zweverigheid. Die leek voor- en na de verlaging/uitlijning hetzelfde.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 nov 2012, 11:13

zo ik zie denk ik dat daar niet dat rare scary stuurgedrag van kan komen en heeft ie wel wat toespoor. (niet dat ik veel verstand van die cijfers heb)

doch voor dat je het stuurhuis gaat vervangen zou ik idd eerst ff afwachten wat ie doet met die nwe achterbanden en het uitbalanceren van de voorwielen, wellicht daar ook ff je "probleem" vermelden zodat ze wat aandacht aan die banden voor geven.

of als je een aparte winterset hebt liggen die er eens voor onder schroeven om te zien hoe die dan doet? dat kost je in elk geval niks, ja wat tijd om te proberen.

Jussi

Bericht door Jussi » 14 nov 2012, 15:51

Met een aankomende driftdag in het achterhoofd, heb ik vandaag toch maar een nieuw (gereviseerd) stuurhuis besteld. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Afbeelding

Jussi

Bericht door Jussi » 14 nov 2012, 23:52

Paar gsm foto's van de spacers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk zouden de kassen de banden raken maar volgens mij kan hij gewoon niet dieper veren. :kikker: Ik heb de veerweg eens bekeken op de brug. In elk geval schuurt het niet met een persoon in de koffer en ook niet met 2 personen op diepe zonken of vluchtheuvels.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2012, 00:09

staat super :hosanna:

het kan idd precies, scheelt als ie in veert gaat het wiel ook nog wat naar binnen (camber)
dus dan no problem als het goed is.

"nieuw" stuurhuis is natuurlijk niet verkeerd, je moet dan wel weer opnieuw uitlijnen :tooth:

achja je gaat ook nog balanceren en dn kun je meteen zien of de velg en band nog goed is e.d.

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2012, 00:17

De 5P's liggen er inderdaad nog niet op. Hopelijk zijn die nu net niet breder dan de SC3's. :D Deze vrijdag worden ze gemonteerd.

Ik vind het ook echt super staan! Camber komt niet goed uit op de foto maar is wel aanwezig. Je voelt wel dat de spoorbreedte is toegenomen maar zeker niet storend.

Als alles gemonteerd is, trek ik nog wel wat nieuwe foto's.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2012, 00:24

ja moet je echt ff doen, leuk dat soort updates waar je het verschil goed kan zien.
hopen idd dat de band niet te breed uitvalt, die wat je nu hebt heeft bv die dikke velgbeschermers niet en bij de 5P met velgbescherming is die vrij dik :shock:

doch als deze ongeveer net zo breed is qua loopvlak/schouder dan zal het moeten gaan lijkt me.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 nov 2012, 11:53

Staat goed zo :D

Tim N

Bericht door Tim N » 15 nov 2012, 14:39

Nice, waar blijven de betere foto's :wave:

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2012, 15:50

Tim N schreef:Nice, waar blijven de betere foto's :wave:
Ik heb er vanmiddag een paar getrokken. Ik zal ze straks uploaden. :wink:

Wanneer komt die functie om te uploaden met iPhone?

Will F.

Bericht door Will F. » 15 nov 2012, 18:33

Jussi schreef:Met een aankomende driftdag in het achterhoofd, heb ik vandaag toch maar een nieuw (gereviseerd) stuurhuis besteld. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Afbeelding
Ik heb daar recent ook een stuurhuis vandaan voor de oude e30 touring. Goed contact, snelle levering en voordelig geprijsd. Oude huis retour heb ik vertuurd met GLS, dat was het goedkoopst. Die van mij lekte trouwens, maar had ook erg veel speling rond middenstand (150kkm). Rij nu met e36 stuurhuis dat is korter en heeft veel minder speling dan oude had. Stuurt wel wat zwaarder gek genoeg.

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2012, 19:14

Snel zeg je?

Ik heb het gistermiddag besteld, na een half uurtje mail dat ze de betaling hadden ontvangen, half uurtje daarna dat het verstuurd was. Wandel ik net binnen thuis en zie ik een groot pak in de gang staan.

Die Duitsers doen hun job verdomd goed! :clap:

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2012, 20:36

Wat betere foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stand van de achterwielen krijg je echt moeilijk op de (iPhone) lens
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2012, 20:49

staan wel iets naar binnen omdat ie ook verlaagd is, verder een veel betere look nu :thumbup:
mooi gevuld.

Will F.

Bericht door Will F. » 15 nov 2012, 20:50

Het is wel zo dat ik niet verwacht dat ze voor dat geld iets anders dan schoonmaken, controleren, keerringen vervangen en nogeens controleren kunnen doen, m.a.w. aan de kwaliteit van vertanding van tandheugel/ tandwiel doen ze natuurlijk niets; al zullen ze geen totaal versleten op sturen. De ene revisie is de andere niet. Mijn 'gereviseerde' heeft bj. 1994.

Plaats reactie