BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door MartijnGizmo » 06 nov 2012, 17:35

OBX maakt voor MINI's een schaamteloze kopie van Supersprint-spruiktstukken, misschien dat ze dat voor de E36 ook doen?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Petrolhead Tom » 06 nov 2012, 17:43

Ebay headers zijn er in alle soorten en maten voor Bmw's. Inclusief verzendkosten worden schmiedmann headers wel interessanter.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Robertdj » 06 nov 2012, 18:09

MartijnGizmo schreef:OBX maakt voor MINI's een schaamteloze kopie van Supersprint-spruiktstukken, misschien dat ze dat voor de E36 ook doen?
http://www.obxracingsports.com/products.php?pk=1842
http://www.obxracingsports.com/products.php?pk=896

Ja dus :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Joy » 06 nov 2012, 19:29

Als je er een kiest neem dan wel een versie met gelijke lengte buizen. Die René laat zien is zo ongelijk als wat. Dan heeft het weinig zin. Zelfde voor de OBX zo te zien.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40216
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 06 nov 2012, 20:00

Joy, die kronkelbende (s-tech I) die ik op de vorige pagina onderaan postte lijkt toch wel aardig gelijk in lengte?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Jan-Willem » 09 nov 2012, 17:42

Een kennis van mij is bezig met een e36 325i Racer met een M52B28, bij het demonteren van de originele 528i spruitstukken kwamen we er achter dat die standaard spruitstukken een kleinere doorgang hebben dat de uitgang van de kop.

Denk dat je met een paar fatsoenlijke spaghetti's spruitstukken zeker wat winst gaat voelen!

Weten ze ook waar het onbalans in zit?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40216
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 09 nov 2012, 18:07

Ik ga het voor die 300 euro en 2 uurtjes werk binnenkort misschien eens proberen.

Onbalans geen idee, ook meteen even na laten kijken dan , hardy, tussenaslager, dat soort zaken wellicht?

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Jeroen K. » 11 nov 2012, 00:09

Knot schreef:Die S-tech (I) lijkt idd wel aardig pasklaar, en zelfde lengte bochten, ziet er wel uit als een aardige wokkel moet ik zeggen.

Afbeelding

Vanwaar is ook de II gemaakt dan, lijkt me toch een later product / verbetering.
heb ik in de auto zitten, dik tevreden over!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40216
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 11 nov 2012, 10:59

Oke, meer in het middengebied of juist het top stukje verbeterd waar ie normaal inzakt na 5500?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Reind » 11 nov 2012, 12:26

Ik heb nog wel een complete m3 uitlaat liggen. Ben je in een keer klaar. Alles in prima staat en hoeft de wereld niet te kosten.

Ook heb ik nog een nieuwe spagetti liggen maar dan moet je wel een middagje lassen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door yorick » 12 nov 2012, 19:14

Het inzakken na de 5500 rpm is het originele inlaatspruitstuk. Na M50 mod is het vanaf de 4k een duw tot de begrenzer. In een aantal versnellingen is het dan ook nog niet op.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40216
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 12 nov 2012, 19:55

Reind, is dat een 3.0 of 3.2 ?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Reind » 12 nov 2012, 21:20

3.0 Rody

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door nielscoupe » 13 nov 2012, 14:43

compleet M3 uitlaat er onder hangen :wave:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Reind » 13 nov 2012, 18:23

Inderdaad. Volgens mij is de aansluiting van de lambda niet 1 op 1 maar dat is in 10 minuten op te lossen. Helemaal als je dat door Bas laat doen.

En als de boel toch open ligt meteen m50 mod erop :kikker:

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door nielscoupe » 13 nov 2012, 19:59

Ik heb zelf ook M3 uitlaat systeem op mijn 328i alleen geen orginele m3 eindemper maar een eisenmann .
en ik moet zeggen bevalt mij heel goed , kwa montage heb ik de kabels van mijn lambdasondes moeten verlengen , en 2 aansluiten er op moeten lassen waar de lambdasondes in kunt draaien :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40216
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 13 nov 2012, 20:44

Plan was juist om er even geen geld meer in te steken, maar onlangs toch nog die chip geflasht, kost ook weer wat.

Complete uitlaat is ook 500/600 euro en een M50 mod moet je bij Bas sowieso niet te hard roepen :)

Mooiste is nog wel die spruitstukken die pasklaar zijn gemaakt voor M52 zodat alle slangen etc ook goed passen zonder op knappen te staan door verkeerde plaatsing/verschil in aansluitingen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8766
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door MParallel » 14 nov 2012, 13:22

Blijf het boeiend vinden dat men op het ene forum roept dat een M3 uitlaat winst geeft, en op een ander forum juist helemaal niet.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Hitz » 14 nov 2012, 14:05

http://www.chargertech.nl verkoopt aangepaste spruitstukken volgens mij!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door MartijnGizmo » 14 nov 2012, 18:55

Zo te zien passen ze em voor €150 aan als je zelf een spruitstuk aanleverd: http://www.chargertech.nl/pages/product ... prodId=894

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Petrolhead Tom » 15 nov 2012, 09:35

Ik zit niet helemaal in deze materie maar is +30pk niet heel optimistisch voor alleen een spruitstuk?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8766
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door MParallel » 15 nov 2012, 11:12

Petrolhead Tom schreef:Ik zit niet helemaal in deze materie maar is +30pk niet heel optimistisch voor alleen een spruitstuk?
+30 wel. Al is 20/25 wat het doorgaans is ook niet slecht.

Dit is ook wat het een populaire modificatie maakt. Er is geen andere mod die je zoveel pk per euro erbij geeft als deze en is ook nog relatief eenvoudig zelf te doen.

Als je ook het verschil in diameter ziet van de inlaatbuizen is minder moeilijk voor te stellen.

Boven de 5000 rpm is de luchttoevoer met het standaard spruitstuk een enorme bottleneck.

Maar blijft dus dat die extra pk's alleen in het laatste stukje van de toerenschaal zitten en je onderin wat inlevert (op papier, op straat merk ik daar niks van).

En met een remap kun je dat weer terughalen.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Hitz » 15 nov 2012, 11:35

http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto- ... ousPage=lr

€50,- + €150,- voor ombouw = €200,- voor +-20pk erbij. Niet te gekke prijs lijkt me? Wel altijd even het nummer op 't spruitstuk controleren, het M50-spruitstuk van de M50B20 uit de 320i/520i is weer anders.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door yorick » 15 nov 2012, 18:08

Leuk die 30 piek pk's. Interessanter is het gebied waarin dat vermogen wordt geleverd. De m50 mod heeft ook een nadeel. Tot ongeveer 4000 rpm lever je koppel in, hoewel sommige hier dat niet zo hebben ervaren.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door frank de jonge » 15 nov 2012, 18:25

Klopt Yorick, maar toen ik die volledige M3 uitlaat er onder knupte haalde ik dat koppelverlies dubbel en dwars terug.

Daarom is die combi van M3 uitlaat met M50 mod zo geniaal :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, beske, Bing [Bot], Bob Gervais, Dimitri, EricT, Joost H., Majestic-12 [Bot], Mark 320iS, mark123, Semrush [Bot], Sidney, SvB en 7 gasten