SprakeloosFreudeamFahren schreef:Hoho, scheer niet iedereen over één kamArnoud schreef:Het gaat me er niet om een 996 de grond in te stampen, maar als "driving fun" liefhebber is het een overgewaardeerd product en valt ie gewoon zwaar tegen. De mede DF-ers die er in gereden hebben lijken er allemaal zo over te denken. Als je zoiets koopt heb je er een verwachting bij en die maakt ie niet waar. Aan de andere kant, als het je enkel te doen is om een Porsche te bezitten, dan voldoet ie wel (...)Ik heb meerdere 996'en gereden, waaronder een bone stock 3.4 op standaard 17" velgen. Ik vind het een bijzonder prettige GT met zeer sportieve aspiraties. Het begint bij de stuurinrichting: behoorlijk communicatief, met een zeer knap afgestemde stuurbekrachtiging. Je voelt gewoon goed wat er onder de voorwielen gebeurt, al kan hij niet tippen aan de stuurinrichting van mijn 3.2tje. Dan de motor: hij klinkt, zeker hoog in toeren, erg goed en trekt er knap aardig aan. 300 op de klok (288 op de GPS) zat er na wat aandringen vrij makkelijk in. Niet verkeerd. Verder is er de dynamiek van het chassis en de plek van de motor: het voelt en daagt uit als een echte 911. Dat betekent dat de neus licht wordt als je op 't gas gaat, en om vlot in te sturen zul je moeten helpen door remmend in te sturen, of te tail breaken. Doe je dat niet, dan wordt je gestraft met onderstuur. Uitgang bocht kun je akelig vroeg op 't gas, omdat ie, ook weer typisch 911, bakken met grip op de achteras heeft. Door de tor die helemaal achteraan in de optocht komt. Dat maakt ook dat als je speelt met het gewicht, je er prachtig mee kunt glijden. Het vraagt wel om iets meer oefening dan met bijvoorbeeld een ///M BMW, waarin je gewoon lomp gas moet geven, zodat vermogen + sper het werk doen, maar de voldoening is er ook naar. Dan zijn er nog de remmen: perfect te doseren, zeer communicatief en niet te vergelijken met de meuk die je standaard onder andere auto's vindt.
De grootste plus vind ik echter dat het apparaat als een sportauto ontworpen is. Ik kan een M3 of M5 ook echt waarderen, maar dat blijven een 316i en 520i met dikke tor en aangepast onderstel. De 911 is in de basis een sportwagen. Zonder dat je meteen helemaal gillend gek wordt als je verder moet dan 100 km (Elise bijvoorbeeld) of maar met 2 man op pad kunt (350Z bijvoorbeeld). Ik zeg: niks mis met een 996