Het grote 996 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2290
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Godspeed » 11 nov 2012, 14:00

FreudeamFahren schreef:
Arnoud schreef:Het gaat me er niet om een 996 de grond in te stampen, maar als "driving fun" liefhebber is het een overgewaardeerd product en valt ie gewoon zwaar tegen. De mede DF-ers die er in gereden hebben lijken er allemaal zo over te denken. Als je zoiets koopt heb je er een verwachting bij en die maakt ie niet waar. Aan de andere kant, als het je enkel te doen is om een Porsche te bezitten, dan voldoet ie wel (...)
Hoho, scheer niet iedereen over één kam ;-) Ik heb meerdere 996'en gereden, waaronder een bone stock 3.4 op standaard 17" velgen. Ik vind het een bijzonder prettige GT met zeer sportieve aspiraties. Het begint bij de stuurinrichting: behoorlijk communicatief, met een zeer knap afgestemde stuurbekrachtiging. Je voelt gewoon goed wat er onder de voorwielen gebeurt, al kan hij niet tippen aan de stuurinrichting van mijn 3.2tje. Dan de motor: hij klinkt, zeker hoog in toeren, erg goed en trekt er knap aardig aan. 300 op de klok (288 op de GPS) zat er na wat aandringen vrij makkelijk in. Niet verkeerd. Verder is er de dynamiek van het chassis en de plek van de motor: het voelt en daagt uit als een echte 911. Dat betekent dat de neus licht wordt als je op 't gas gaat, en om vlot in te sturen zul je moeten helpen door remmend in te sturen, of te tail breaken. Doe je dat niet, dan wordt je gestraft met onderstuur. Uitgang bocht kun je akelig vroeg op 't gas, omdat ie, ook weer typisch 911, bakken met grip op de achteras heeft. Door de tor die helemaal achteraan in de optocht komt. Dat maakt ook dat als je speelt met het gewicht, je er prachtig mee kunt glijden. Het vraagt wel om iets meer oefening dan met bijvoorbeeld een ///M BMW, waarin je gewoon lomp gas moet geven, zodat vermogen + sper het werk doen, maar de voldoening is er ook naar. Dan zijn er nog de remmen: perfect te doseren, zeer communicatief en niet te vergelijken met de meuk die je standaard onder andere auto's vindt.

De grootste plus vind ik echter dat het apparaat als een sportauto ontworpen is. Ik kan een M3 of M5 ook echt waarderen, maar dat blijven een 316i en 520i met dikke tor en aangepast onderstel. De 911 is in de basis een sportwagen. Zonder dat je meteen helemaal gillend gek wordt als je verder moet dan 100 km (Elise bijvoorbeeld) of maar met 2 man op pad kunt (350Z bijvoorbeeld). Ik zeg: niks mis met een 996 ;-)
Sprakeloos :D

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Rupie » 11 nov 2012, 14:19

Ik zag overigens net dat Evo in 1998 de 996 tot Car of the year heeft uitgeroepen. Moet dus wel een waardeloze auto zijn.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Hielke » 11 nov 2012, 14:29

Mooi geschreven stukje FaF.

En voor degenen die zo'n 996 te soft geveerd vinden; sportkitjes passen niet alleen onder BMW's.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 11 nov 2012, 15:07

ik heb ook nog wat positiefs te vermelden, toevallig las ik gisteren een stuk in EVO uit 2002

waar in ze een grote test deden met een stuk of 12? auto's

anyways...daar kwam de C4S als 2de uit, iedereen was er zeer te spreken over en sommige wilden hem wel op de 1ste plaats van die auto's.

ze noemden hem (de C4S) tot dan toe eind 2002 de beste Porsche na de 996 GT3

schijnt dat die aandrijving heel anders is dan in de oude 964 C4 waar ik ooit eens in reed en ik niet bijzonder vond, ja wel goed maar geen DF genoeg (kocht daarna een C2)

owja en dacht dat ze schreven max 40% van de aandrijving naar voor maar meestal slechts 5% lag aan de situatie, hij lag ook iets beter op de weg voor dacht ik?

en de auto was ook sportief, bijna als de GT3? nah...zoek dat grote artikel maar eens op, ze waren heel enthousiast over de C4S

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Shakes » 11 nov 2012, 15:13

Like I said voor de 997 was de 996 onbetwist winnaar van veel testen. Snap de kritiek dan ook niet helemaal.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 11 nov 2012, 15:31

deze C4S lijkt redelijk geprijst in de basis, ex pon auto

http://www.autotrack.nl/tweedehands/porsche/911/9223038

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Shakes » 11 nov 2012, 15:41

Als de km stand rond de 100k ligt eet ik m'n schoenen op. Denk eerder aan 200k....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 11 nov 2012, 15:49

ff via een andere link gezocht, staat op 171K
wat opzich voor de leeftijd meevalt...wat de aankomende rekeningen gaan brengen?
I don't know.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 0530000000

opzich wel leuk zijn de opties "sportstoelen" en porsche sound system ( sportuitlaat )

daar zeiden ze van in die EVO dat ze dat prachtig vonden en een hele verbetering tov standaard, had nu iets meer van een air cooled geluidje.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 11 nov 2012, 15:55

ze hebben daar wel meer leuke aanbiedingen voor zo te zien redelijke prijzen...

ook een dacht ik eerder besproken C2 996 voor 17.650,-euro met weinig km??

hier hun website.

http://autoelburg.nl/index.php?pageId=1

hier rechtstreeks de auto in kwestie C4S

http://autoelburg.nl/index.php?pageId=1

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Knot » 11 nov 2012, 19:34

Man, man, dat interieur van die C2... heb daar nog geen 10k voor over.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 11 nov 2012, 19:47

concentreren op de C4S :mrgreen:

ze hebben er trouwens ook een boxster S voor weinig...

je kan ze daar dus alle een stukje testen om te zien wat bij je past :strong:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 11 nov 2012, 19:48

hey...de hele? 2002 test staat online van EVO met de C4S

http://www.flickr.com/photos/triggersca ... 741957237/

edit...is niet die grote test maar eerder van dat jaar...kleine test dus.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door FreudeamFahren » 11 nov 2012, 19:53

Die tent doet ook veel in schade auto's volgens mij. Ik zeg niet dát het allemaal schadehokken zijn hoor. Grote kans zelfs dat die vent er bovengemiddeld open in is. 's Toch zijn vak.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 11 nov 2012, 20:46

ah, found it...

staat in dit blad (denk ik)>> alhoewel zie ik daar nu 2000 in de hoek staan> dan hebben ze de C4S weer mee genomen in 2002 car of the decade...aaaah nouja verder zoek ik nie. :attentie:

Afbeelding

en hier een kort overzicht>>

http://www.evo.co.uk/news/evonews/24666 ... _2002.html

waaruit>>
While on paper the Carrera 4S may sound like one of the myriad of box-ticking 911 derivatives, it proved itself to be more than that at eCoty 2002. Our Roger Green said at the time it was second only in the rear-engined Porsche range to the mighty GT3. John Simister – ‘I got into this car and everything, just everything, felt right and sounded right for my notion of what the almost-perfect road machine could ever be’. Exceedingly high praise…
je kan er ook dwars mee

Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Macboy » 11 nov 2012, 21:18

Zat ook te neuzen in EVO en kwam erachter dat de 996 Carrera 2 in 1998 EVO Car of the year is geweest !

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Knot » 11 nov 2012, 23:32

Ik vind de 4S ook dikker ogen maar toch las ik in het begin van dit topic ergens dat het niet ideaal is om dwars te gooien...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 12 nov 2012, 00:43

net ff gekeken, FAV schreef dat en ik denk dat ook wel een beetje, maar dat zal komen door de 4wd en dan met 320pk zal je denk echt wat moeten forceren? wat je denk sowieso wat moet met de grip die een porsche heeft...

denk wel dat dit type (996) een heel ander 4wd systeem heeft dan de oudere 964, die heb ik long long time ago eens gereden, die was het echt niet (ja wel een goede kar verder)
als ik deze de gegevens lees en hoe die testers hem positief opvallen en hoe de verdeling werkt van de aandrijving zou het best iets leuks kunnen zijn...
en anders SC erop en hup 450pk dan komt ie wel om :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 12 nov 2012, 00:48

kijk, als ik deze video bekijk zou je niet echt zeggen dat het 4wd ala subaru is, dit is meer op de achterwielen, althans zo lijkt het :df:



ah, en hier de C4, als hij het kan kan jij het helemaal ;-)


Thomas911
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012, 16:27
Locatie: Genemuiden

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Thomas911 » 12 nov 2012, 07:50

De reden dat een c4s beter op de weg ligt, moeilijker dwars is te gooien is etc... Is dat alles van een trubo is, onderstel, remmen, vierwielaandrijving etc...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Knot » 12 nov 2012, 07:54

Alleen als je daar Wanli's achter gooit sloop je het middendif, dat is altijd jammer aan 4wd.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door FreudeamFahren » 12 nov 2012, 08:44

Beginnen bij het begin dan maar. Er is een verschil tussen dwars kunnen krijgen en driften. Zeker kun je een 911 Carrera 4 dwars krijgen. En dat gaat met een 996 zeker beter dan met een 964. Die laatste heeft een systeem met een hydraulische pomp die de verdeling voor en achter, en tussen de achterwielen, bepaalt. Enige manier dat die wil glijden (of dat echt driften is laat ik even in 't midden), is als je hem kort flikt en er vervolgens hard in gooit. Vervolgens niet tegensturen en het gas erop en na een (relatief kort) poosje trekt de auto zich vanzelf recht. Best leuk om een keer te proberen, maar niet op de openbare weg: je hebt er veel te veel ruimte voor nodig en erg precies is 't allemaal niet. Verder komt de auto vermogen tekort om alle 4 de wielen aan het spinnen te houden, dus op Papenburg heb je ook niks te zoeken.

Met een 996 gaat het een stukje beter: die verdeelt voor en achter middels een visco koppeling. Er gaat minimaal 5% naar de voorwielen en maximaal 40%. Probleem is echter dat je een 996 Carrera 4(S) zelden met een sper tussen de achterwielen tegen komt (sterker nog: heb ik nog nooit gezien; op een 996 Turbo, die hetzelfde systeem heeft, kom je hem wel tegen). En ook met 300 (of 320 pk of 345 pk) houd je de wielen amper alle 4 tegelijk aan het spinnen. Omdat er max 40% naar de voorwielen gaat, gaat het wel beter dan in een 964, maar toch.

De uitdaging om met een 911 te driften is met alleen achterwielaandrijving al groot genoeg: met de motor op die plek is de druk op de achterwielen groot en dus de grip ook. Met vierwielaandrijving maak je het niet makkelijker en zeker niet leuker.

Met een 996 Carrera 4(S) kun je eventueel vals spelen: de aandrijfassen op de voorwielen pak je er zo tussenuit. Vervolgens het diff afdoppen en je hebt een Carrera 2(S). De elektronica en mechanica vinden dat allemaal best: bij verkoop plug je ze er weer in en klaar. Enige probleem is dat je dan wel een Carrera 2(S) overhoudt met een open diff tussen de achterwielen, omdat ze zelden (of misschien wel nooit) met een sperdifferentieel verkocht werden.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Rupie » 12 nov 2012, 08:47

Nou, dat zoeken naar de speld in de hooiberg is wel aan Knot besteed. Succes Knot :mrgreen:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door MartijnGizmo » 12 nov 2012, 09:19

Onlangs in een 991 C4S gezeten, en ook daar is het zoals FaF beschrijft: dwars wil ie wel (in dit geval met 400pk dus), maar beduidend minder tegensturen en de voorwielen trekken hem al vlot weer recht...
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 12 nov 2012, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 12 nov 2012, 09:34

Uit die link van Niels; dit wat Knot? http://www.waalgarage.nl/showroom/56/Po ... rrera.html

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Het grote 996 (occasion) draadje

Bericht door Robin Hartog » 12 nov 2012, 09:36

@Arthur: Paar pagina's terug schreef Knot dit:
Knot schreef:Laatste heeft een 4spaaks stuur, die kan je voor 500 nog wisselen voor optie 436 maar dat grijze leer kan ik echt niet mee leven.
;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], GRzep en 23 gasten