Als je afentoe een driftje wil leggen, schrap een C4S dan maar van je lijstje. Dat gaat gewoon amper. De Turbo is ook de enige met 4wd waar een sper op de achteras leverbaar was. Het mooist (over)stuurt een gewone Carrera 2 met een sperretje. Daarbij zijn de velgen onder de C4S in jouw linkje (vermoedelijk) zware replica's: dat rijdt ruk. Voor wat betreft snelheid en beleving: een gewone 996 3.4 zet met wat aandringen zomaar 300 op de klok. 300 pk lijkt niet veel, maar ze hebben in Züffenhausen gewoon grote paarden
Dan de technische kant: dit is een doorsnede op een model dat extreem goed verkocht is; niet alle 996'en hebben van alle kwaaltjes last. Onderstaand lijstje geldt voor de m96 motoren; de Turbo en de GT3 hebben een Mezger motor, die van een heel andere orde is.
- Het koelsysteem is onder bemeten; om dat een beetje te compenseren moet er een iets koudere thermostaat in. Porsche claimt daarnaast dat de koelvloeistof een leven lang mee gaat. Da's onzin. Het systeem wordt onder druk gevuld. Gewoon een litertje bijvullen en ontluchten kan dus niet. Lucht in het systeem is killing: op de plek waar de lucht blijft zitten wordt de motor extreem heet, met alle gevolgen van dien. Sowieso dus bedacht zijn op mayo in de tor / onder de olievuldop: koppakkinkje(s) exit of kop(pen) gescheurd.
- Tussenaslagers kunnen spontaan desintegreren. Het kondigt zich meestal wel aan: je vindt dan heel fijn gruis aan de carterplug. Als het lager boem doet, doet de motor dat ook. Enige echt goede oplossing is een IMS upgrade van Amerikaanse makelij, te betrekken bij de firma LN Engineering.
- Krukaspakkingen willen nog wel eens overlijden. Zelden echt een groot probleem: kwestie van verversen / upgraden bij een nieuwe koppeling.
- De m96 was de eerste serie productie tor van Porsche met een bobine per cilinder: ze overlijden / slijten. Het zijn er dus 6, en 6x nieuw is niet cheap.
- Onderin de voorbumper zitten radiatoren voor de airco en de waterhuishouding. Die zuigen bladeren en andere troep op de weg probleemloos op: die zooi nestelt zich tegen de radiatoren. Waardoor die dingen gaan rotten. Vervangen is duur (en een risico vanwege het vul verhaal); kwestie van extreem goed bijhouden dus.
- Draagarmrubbers op de vooras verslijten graag en maken uit hoe een 996 stuurt. Natte doos of scheermes.
- Een 911 is een transaxle met de bak tussen de wielen en de tor daarachter: een koppelingetje is daardoor iets duurder om te wisselen dan op een HTK BMW.
Voor onderhoud kun je bij de geeikte adressen terecht zoals Vlasblom in Uden, of Robbert Visser in Hilversum. Echte waterkoelwer specialist met veel ervaring op het gebied van temp huishouding tramalant is Auto Resto in Nijmegen.