Cursus autotechniek

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Emiel

Re: Cursus autotechniek

Bericht door Emiel » 24 jan 2012, 14:16

Heel veel kun je vinden op internet, ook het mallen maken.

Reparaties uit voeren is makkelijker als je denkt, mits er maar voor bereiding plaats vind.
Delen goed opschuren, etc.

Een simpele mal kun je maken van pur. Bijv een leuke oefening is een airbox maken.
Je spuit pur in het lucht ledige, laat het uitharden en dergelijke. Dan op maat snijden met een mes ( ja zo simpel ) en dan kun je kiezen of je er bijv. plastic tussen doet of rechtstreeks de pur bekleed met polyester.
Pur kun je daarna oplossen met aceton.

Krijg je dus een hele strakke licht gewicht luchtfilter bak.

Maargoed je hebt 1001 soorten plamuur, korte vezels, lange vezels , etc.

Ik kan aanraden om de polyester matten op internet te bestellen , iig niet bij de gamma en dergelijke. Rete duur.
Ook plamuur is een leuke. Veel polyester plamuur blijft niet flexibel en gaat kapot springen/scheuren uiteindelijk.

Ik ben maar een amateur maar een beetje geoefend met het Lotus project.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 nov 2012, 11:58

Even een schaamteloze kick. Ik ben laatste tijd meer en meer geïnteresseerd geraakt in autotechniek maar zelf nooit eigenlijk er iets aan gedaan (anders dan een lampje vervangen of een auto radio aansluiten ;) ).

Nu heb ik komende tijd wel de tijd om het een en ander te leren (/lezen) maar niet echt de (financiële) ruimte om een motorblok te kopen en zelf aan de slag te gaan. :kikker:

Weet iemand van jullie een boek oid (e-book het liefst!) wat steeds dieper op de materie die autotechniek heet, in gaat? :)

HJ2

Bericht door HJ2 » 01 nov 2012, 14:30

Ik heb nog een versnellingsbak ter revisie liggen. Nog nooit gedaan, dus een leuk leerobject... Kom je toch gewoon lekker langs? Leer je veel meer van dan die boekjewijsheden ;-)

Ik heb me ook verdiept en ingelezen, maar het leerproces kwam pas echt op gang door het te DOEN.
Over hands on gesproken: Kijk eens naar Emiel! :shock:
Laatst gewijzigd door HJ2 op 01 nov 2012, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 nov 2012, 14:32

Leuk idee, dat zeker, maar ik denk niet dat je zo'n n00b als ik erbij wilt hebben haha.

HJ2

Bericht door HJ2 » 01 nov 2012, 14:33

Die n00b, dat was ik dus ook aan het begin van dit draadje ;-)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 nov 2012, 14:47

Ik ga komende tijd mijn Jeep 4-liter onder handen nemen. Even afhankelijk van ander verplichtingen begin ik daar na het weekend mee.

Eerst compressietest
Daarna spruitstukken demonteren (dus inclusief alles wat erop zit, zoals injectoren)

Dan vriesdoppen vervangen

Koppakking vervangen (mits compressietest daar aanleiding toe geeft)

Daarna alles terugbouwen en gaandeweg ook nog even een motorsteun vervangen.

Vrij overzichtelijk allemaal en duurt niet al te lang. Als je zin heb om langs te komen (in mijn garage hier in Alphen a.d. Rijn) dan ben je van harte welkom. Ik heb dan meteen een boek klaar liggen wat erg boeiend is om te lezen. In het Nederlands, met hele duidelijke foto's en tekeningen. Met allerlei soorten werkzaamheden. Van regulier onderhoud tot reparaties, revisies etc. Die mag je dan lenen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 nov 2012, 14:52

Leuk aanbod Dennis, thnx! Helaas ben ik zaterdag hele dag bezig en zit ik zondag in Oberhausen, anders had ik graag langs gekomen! :)

Mocht je nog eens zo'n weekend hebben hou ik me aanbevolen. ;)

@HJ2: Nou, ik denk dat je alsnog meer verstand van zaken had dan ik, hehe. :D Maakt me ook niet uit, komt vanzelf. :)

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 01 nov 2012, 14:58

Ik had er eerst ook totaal geen verstand van, maar nadat ik mijn eerste auto had gekocht ben ik gewoon begonnen met simpele dingen zoals een oliebeurtje met filters en bougies. Heel simpel en iedereen kan het maar je krijgt toch wat meer gevoel voor de techniek op die manier.

Nu doe ik ook gewoon al mijn onderhoud zelf en hoe meer je doet hoe meer je leert. Desnoods met een Haynes manual o.i.d. erbij.

HJ2

Bericht door HJ2 » 01 nov 2012, 15:53

:devil:

Simpele bougies ...
Bij de Vel Satis is DAT me juist (nog) niet gelukt! :kikker:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 01 nov 2012, 18:27

Wees overigens wel gewaarschuwd: je vind nadien elke onderhoudsbeurt die een garage voor je doet weggegooid/zonde geld en met veel km's maken betekent dat dus ook: veel doen :tong: . Ik ben zelf bijna wekelijks bezig met ofwel klein onderhoud (oliebeurt, filtertjes, riempjes) ofwel groot onderhoud (remmen, onderstel, pakkingen in het blok, reparaties, koppeling) ofwel upgrades (onderstel, koeling, fly-off-handrem).

Terug gaan naar het laten doen is dan gewoon lastig :kikker: . Zo wees iemand me er op dat 1000 euro per jaar gebaseerd op 30.000+ km met een auto die meer dan 2.5 ton heeft gedraaid en 18 jaar oud is 'toch niet zo heel veel geld is' terwijl ik dat wel vind. Om er dan achter te komen dat er tegenwoordig nog veel grotere bedragen voor veel nieuwere auto's gehanteerd worden :shock: .

Emiel

Bericht door Emiel » 01 nov 2012, 18:43

Zodra je zelf leert sleutelen ben je verpest.

- Je koopt zelf al je gereedschap
- Je repareert alles zelf
- Als je een kleinigheidje ziet pak je dat ook meteen even mee tot bijna in het perfecte
- Je ziet dat er veel pruts werk word afgeleverd ( koppen verkeerd gevlakt dmv verkeerd inspannen, grote beurt voor motoren icm kleppen stellen , etc. )
- ..

Ik spreek uit ervaring, enkel de lease wagen gaat nog naar de dealer.
Vind ik het leuk ? nee maar tegenwoordig kost het steeds minder tijd om iets te doen en de kosten zijn, mits je eenmaal gereedschap hebt, een stuk lager.
Je weet wat voor materiaal je gebruikt, je weet exact de staat van de wagen, etc. Zeer ideaal.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 nov 2012, 19:02

Nou ik doe alleen nog hobby sleutelen en bij hoge uitzondering als het echt moet. De rest breng ik weg naar een monteur die er wat naast doet en die ik 100% kan vertrouwen :wink:

@Robin, ik denk dat je voor echt heeeel erg weinig, misschien wel gratis een (defect) motorblok en/of versnellingsbak kunt krijgen. Daarnaast is internet ideaal waar alles wel te vinden is volgens mij. Laatst heb ik zowat al mijn studie boeken weggegooid. Ik weet zeker dat als je op mp een advertentie zet met "gevraagd gratis..." dat je overjarige studie boeken kunt krijgen ergens. Een paar jaar oud is ook prima om e.e.a. te leren :wink: Idem voor een blok en een bak volgens mij :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 nov 2012, 19:36

Die prijzen bij de garages is inderdaad ook een reden om het zelf te gaan leren ja. Ik dacht een goedkope gevonden te hebben; kreeg ik info over een garage in Groningen en die was nog eens 2x zo goedkoop, maarja, daar zit ik niet elke week.. Dan maar zelf dingen gaan leren. :)

Thanks voor de tips mensen, ik ga eens zoeken. :)

Emiel

Bericht door Emiel » 01 nov 2012, 19:46

Niels : Het geld is er wel om het weg te brengen, maar ik doe gewoon liever alles zelf mbt eigen huis/auto's/etc.

Freek

Bericht door Freek » 01 nov 2012, 20:29

Als je wat dieper in wilt op de verbrandingsmotor en alles wat daarbij komt kijken kan ik je het 'Internal Combustion Engine Handbook' aanraden.
Volgens mij is het een heel duur boek, maar even zoeken in google levert al snel een goede torrent op :blink:

874 pagina's maar er staat dan ook echt alles in wat je wilt weten.

Ik zit nu in mn eerste jaar hbo autotechniek en dit boek gaan we zo langzamerhand steeds meer gebruiken, heel interessant!

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 nov 2012, 21:42

http://www.amazon.com/Internal-Combusti ... 0768011396

Dit boek Freek? Zoja; thanks! Ik ga hem even kopen! :ongeveer als: ;)

Rupie

Bericht door Rupie » 01 nov 2012, 22:10

Koopje :shocking:

Freek

Bericht door Freek » 01 nov 2012, 22:30

Dat is hem!

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 01 nov 2012, 22:33

Lol die moesten wij ook kopen op de HTS... Waren de meeste studenten niet heel blij mee. :mrgreen:
Is meer een naslagwerk voor de echte techneut, niet voor de beginnende sleutelaar.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 nov 2012, 00:58

Voor dat geld koop je ook een oud motorblok met de bak er nog aan :)
Emiel schreef:Niels : Het geld is er wel om het weg te brengen, maar ik doe gewoon liever alles zelf mbt eigen huis/auto's/etc.
Snap ik, maar ik vind mijn vrije tijd (=hobby sleutelen) belangrijker dan de kosten die het wegbrengen met zich mee brengen. Niets meer dan een keuze natuurlijk :D

Sowieso is het heel erg handig om verstand van auto's te hebben, al is het alleen al om niet vernaggeld te worden :wink:

Luco

Bericht door Luco » 02 nov 2012, 01:23

Ik ben net klaar met uit en inbouwen van een motorblok vanwege kapotte bak.
Maar binnenkort moet de clio een beurtje, dat is een begin misschien?

allen

Bericht door allen » 02 nov 2012, 09:51

Ik heb de laatste paar jaar zoveel geld in een bodemloze put gegooid waarbij letterlijk niets is gegaan zoals het moest. Bedrijven die ondanks de vraag geen lijstje op de voorruit plakken met werkzaamheden, zodat het alsnog fout gaat of helemaal niets gebeurd. Aangeven dat je bij bepaalde werkzaamheden erbij wil zijn om vervolgens via de telefoon te vernemen dat er iets fout gegaan is. Blij zijn dat dingen eindelijk klaar zijn, om er thuis weer achter te komen dat dingen verkeerd gemonteerd zijn. En dat ondanks dat je er meerder keren op gehamerd hebt hoe iets hoort te zitten. Kan wel uren doorgaan hierover.
Iig ben ik er wel uit, dat als je dingen aan je auto goed gedaan wil hebben in Nederland, dat je het beter zelf, met de hulp van wat welwillenden, kunt doen.

Peric

Bericht door Peric » 02 nov 2012, 10:05

Dus zondag maar de de vette broek en werkschoenen aandoen Allen? :P

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 nov 2012, 10:45

Haha...wat een herkenning in dit topic zeg.

Ik heb zelf dus ook HTS Autotechniek gedaan in Arnhem, en kon van tevoren ook niet heel veel zelf. Ik had in die tijd een motorfiets en geen auto. Aan een motor is het sowieso vaak wat eenvoudiger sleutelen, dus zo ben ik begonnen. Oliebeurtje hier, kleppendekseltje daar. Gewoon doen en dan leer je het vanzelf. Op de HTS leer je geen sleutelen, dus je zult het toch zelf ernaast moeten doen. Gelukkig zit je met veel klasgenoten in hetzelfde schuitje en er wordt toch wel altijd gesleuteld om je heen, dus je komt er sowieso mee in aanraking.

Toen ik een auto kocht, ben ik veel zelf gaan doen, en nu is er eigenlijk weinig meer wat ik niet aandurf. Vaak ligt de limiet bij het (speciaal) gereedschap wat nodig is, en wat ik niet heb. Ik koop daarom nog steeds gereedschap bij, en zo spaar je langzaam een mooie voorraad op.

Ook ik lijd aan het syndroom van garage-geld is weggegooid geld. Zelfs APK vind ik nog vervelend om te laten doen.
Voor mij is het echter een heel groot stuk hobby en ik kan me heel goed voorstellen dat, ondanks dat je de kundigheid hebt, je je vrije tijd meer waarde toekent dan wat geld besparen op onderhoud. Als ik echter alles wat ik tot nu toe aan mijn ///M heb gedaan had moeten laten doen bij een garage, dan was dat niet te bekostigen geweest. En dat terwijl gewoon alles (preventief) onderhoud was en niets overbodigs.

Peric

Bericht door Peric » 02 nov 2012, 10:58

Ik kan ook aardig sleutelen, maar zou geen automonteur willen zijn. Zo'n 1 keer in de week op zaterdag vind ik het leuk.
We gaan binnenkort weer beginnen met een auto opbouwen voor de Lopik 500. Dat is vanalles bij elkaar. Dat is dingen netjes in elkaar sleutelen, maar ook gewoon lekker lomp hier en daar stukken ijzer er oplassen.. :)
Er staat weer een 325ix klaar voor ons.. Kijken of 'ie weer op het podium kan komen.

Ik doe ook m'n eigen onderhoud. Dat is inderdaad uit 2 overwegingen, 1, vind 't leuk om te doen, 2, het scheelt kosten. En eigenlijk ook een derde, je weet zelf of iets goed zit of niet. Niet dat ik anderen niet vertrouw ofzo, maar als je zelf doet ben je er zeker van.
En als ik er niet uitkom kan ik het altjid m'n oom nog vragen, die kan echt alles. Heeft ook zo'n 30 jaar sleutelervaring.

Plaats reactie