Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door romo » 30 okt 2012, 20:44

GTRene schreef:lol @ Wout,

trouwens Romo, wat is dan het voordeel per jaar wat je hebt ivm de lagere loonbelasting van een aantal procenten (proeuros)

die 3% ? 52 naar 49% kun je dan weer wat er tegen afschrijven.

Ik lees net dat me dat € 126,-- per maand oplevert..........

Luco

Bericht door Luco » 30 okt 2012, 20:46

romo schreef:

trouwens Romo, wat is dan het voordeel per jaar wat je hebt ivm de lagere loonbelasting van een aantal procenten (proeuros)

KRIJG je zomaar weer 1500 euro van Vadertje staat, mazzelpik :blink: :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 okt 2012, 20:47

dvh schreef:Gewoon géén verzekering nemen. Als er wat is netjes 50,- betalen bij de spoedeisende hulp.
Als je je poot breekt repareren ze hem toch wel. Mooi dat Nederland.

Ik denk dat ik me maar aanmeld bij de christelijke kerk. Zo kan ik met droge ogen beweren dat ik uit geloofsovertuigingen geen zorgverzekering neem/heb omdat god over mij waakt.
Beetje liedjes zingen elke zondag. Best fun.

Basis verzekering wettelijk verplicht..............

Iedereen die in Nederland woont of werkt is wettelijk verplicht een basisverzekering te hebben. Deze basisverzekering dekt de standaardkosten van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis of apotheek.

Nederland telt meer dan 150.000 mensen die geen zorgverzekering hebben. Mensen die zich niet verzekeren terwijl ze dit wel verplicht zijn, bezorgen de samenleving extra kosten.
Om hier wat tegen te doen, heeft het Nederlandse parlement de Wet actieve opsporing onverzekerden aangenomen.

Opsporing van onverzekerden in de praktijk
De uitvoering van de wet verloopt in de volgende stappen:

Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) controleert regelmatig wie niet verzekerd is. Dat doet het CVZ door bestanden te vergelijken.

Mensen die niet verzekerd blijken, krijgen een brief van het CVZ. Het CVZ wijst hen daarin op hun verzekeringsplicht en spoort hen aan een zorgverzekering af te sluiten. Mensen die dit nalaten, krijgen een boete. De boete is ongeveer gelijk aan drie maandpremies voor een basiszorgverzekering. Deze boete wordt geïnd door het CJIB.

Als na een nieuwe bestandsvergelijking blijkt dat iemand nog steeds niet is verzekerd, wordt voor de 2e keer een boete opgelegd. Ook deze wordt geïnd door het CJIB.

Zijn mensen na 2 boetes nog steeds onverzekerd, dan verzekert het CVZ hen bij een zorgverzekeraar. De standaardpremie van deze zorgverzekering houdt het CVZ 12 maanden in op het loon, de uitkering of een andere bron van inkomsten. Lukt dit niet dan int het CJIB de premie. Na een jaar bent u weer vrij in uw keuze waar u een zorgverzekering afsluit.

Bron; CJIB

romo

Bericht door romo » 30 okt 2012, 20:49

Luco schreef:
romo schreef:

KRIJG je zomaar weer 1500 euro van Vadertje staat, mazzelpik :blink: :lol:

Krijg ik ook weer minder HRA voor.........

Allemaal net zo lang als het breed is............. :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 20:51

romo schreef:

Hè , dan verdienen wij hetzelfde salaris !
Alleen waar is mijn freaking 1M...... ?

Owja.. kinderen ... :kikker:

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 20:52

romo schreef:
dvh schreef:Gewoon géén verzekering nemen. Als er wat is netjes 50,- betalen bij de spoedeisende hulp.

Ik denk dat ik me maar aanmeld bij de christelijke kerk. Zo kan ik met droge ogen beweren dat ik uit geloofsovertuigingen geen zorgverzekering neem/heb omdat god over mij waakt.

Sommige Nederlanders hebben principiële bezwaren tegen verzekeringen op grond van hun levensovertuiging. De Nederlandse wetgever houdt daar rekening mee en kan vrijstelling geven voor verplichte verzekeringen. De groep waar het om gaat staat bekend als "gemoedsbezwaarden".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemoedsbezwaard

Gemoedsbezwaarden betalen geen premie, want ze hebben geen verzekering.
Laatst gewijzigd door dvh op 30 okt 2012, 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2012, 20:53

dvh schreef:
romo schreef:

en een vrouw :hungry:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 okt 2012, 21:00

Mark en Diederik :hot:

http://www.welingelichtekringen.nl/vide ... tsfromsite

Altijd al geweten, altijd al gedacht... :bag:

Luco

Bericht door Luco » 30 okt 2012, 21:01

dvh schreef:
romo schreef:

Sommige Nederlanders hebben principiële bezwaren tegen verzekeringen op grond van hun levensovertuiging. De Nederlandse wetgever houdt daar rekening mee en kan vrijstelling geven voor verplichte verzekeringen. De groep waar het om gaat staat bekend als "gemoedsbezwaarden".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemoedsbezwaard

Maar ze worden wel geholpen?
Nou dan massaal een verzoek indienen.

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 21:02

De kerk betaald..
Maar dan moet je wel elke zondag vooraan komen zitten en je kinderen meegeven aan de pastoor...

Man uit Veen hier heeft 1 miljoen aan de lokale kerk gegeven voor een nieuw orgel...
Die mag ook vooraan zitten........

Luco

Bericht door Luco » 30 okt 2012, 21:07

dvh schreef:De kerk betaald..
Maar dan moet je wel elke zondag vooraan komen zitten en je kinderen meegeven aan de pastoor...

Man uit Veen hier heeft 1 miljoen aan de lokale kerk gegeven voor een nieuw orgel...
Die mag ook vooraan zitten........

Kan ik de hond ook aan de pastoor meegeven, eens kijken wie er dan vooraan zit :tooth:

romo

Bericht door romo » 30 okt 2012, 21:29

http://www.nu.nl/geldzaken/2946488/zorg ... -euro.html

Het laatste woord is er nog niet over gezegd................

Rebel

Bericht door Rebel » 30 okt 2012, 21:47

GTRene schreef:
dvh schreef:
romo schreef:

Dat is eerder een voordeel dan een nadeel, de gemiddelde vrouw heeft haar eigen inkomen.

Rebel

Bericht door Rebel » 30 okt 2012, 21:50

romo schreef:http://www.nu.nl/geldzaken/2946488/zorg ... -euro.html

Dan pakken ze het wel op een andere manier. Samsom wilt nu eenmaal de sterkste schouders de zwaarste lasten laten dragen. En Mark vindt alles prima, zolang hij maar weer terug mag naar het torentje.

PD power

Bericht door PD power » 30 okt 2012, 21:56

Geloof dat een dag minder gaan werken zo lekker gemotiveerd wordt, vervolgens lekker gaan beunen.

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 22:03

romo schreef:http://www.nu.nl/geldzaken/2946488/zorg ... -euro.html

Wat ze vergeten te melden is dat door het terugbrengen van de inkomstenbelasting er ook minder HRA gevangen kan worden door de burger. Het is niet alleen de zorgpremie, maar ook het bijna 10% missen van HRA ipv een half procent.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2012, 22:22

Rebel schreef:
GTRene schreef:
dvh schreef:

Dat is eerder een voordeel dan een nadeel, de gemiddelde vrouw heeft haar eigen inkomen.
klopt...doch die van dvh schijnbaar niet
Ik werk alleen, mijn vriendin heeft geen inkomen. Maar daar betaal ik nu wel een zorgverzekering voor van 140 euro per maand. Zelf heb ik een basis van 80 euro. Samen +/- 220.
:D trouwens, ik zou best een leuke vrouw willen en Romo denk ook, dat was eigenlijk de clou, Romo heb ook geen kids en dacht ook geen vrouw

romo

Bericht door romo » 30 okt 2012, 22:28

Me, myself and I...................... :kikker: :D

wjn

Bericht door wjn » 30 okt 2012, 22:44

romo schreef:
dvh schreef:Hoe kom jij aan dat bedrag Romo ? Per persoon ? Per gezin ?

Per werkende, kijk journaal/1Vandaag

minimum; €19.000,-- premie € 20,--

modaal; € 34.000,-- premie € 180,--

2x modaal; €68.000,-- premie >€ 300,--

> €70.000,-- premie € 482,--

Let wel; bedragen PER MAAND

Bij 2 verdieners in een gezin ga het om duizenden euries meer op jaarbasis
Ik zal het wel niet begrijpen en kan het nergens definitief vinden, maar is die premie boven 70,000 nu fixed op 482/mnd (1) of loopt die steeds verder op met die 11,1% boven de 19k€ (2).

Indien het eerste dan is het dus niet echt inkomensafhankelijk, indien het tweede dan betalen mensen met echt hoge inkomens belachelijk hoge premies. Iemand met 320k/jaar betaalt dan ca. 33k/jaar aan premie. Zal dus wel het eerste zijn, dus de heren met x "Balkenende" norm hebben er weinig last van...

Zal wel aan mij liggen, maar de volgens Samson "rijken" betalen sowieso al meer dan de "armen" via IB en missen van subsidies etc. Beter die verlaging van de belastingschijven cancellen en het verschil voor de zorg gebruiken, dan merk je er tenminste niets van.

Als ik meer werk, verdien ik meer en betaal automatisch meer aan belasting, goede zaak toch. Op deze manier wordt ik vanzelf ziek, om nog wat van de betaalde premie terug te zien .......

Als ze de zorgpremie nu als een soort "verzekering" hadden behandeld, die het ook is, werd het wel eerlijker. Hoe minder aanspraak op zorg, hoe meer korting op je premie middels bonus/malus regelingen.

Ik mis ook motivering om Nederland veel meer richting technologieland te manouvreren, wat wel zal moeten want qua lonen zijn we veels te duur voor een productieland.

Luco

Bericht door Luco » 30 okt 2012, 22:54

wat ik begreep is het max die 482

Maar wel raar verdiend je vriendin/vrouw niks dan betaal je 2 x die 482 of heb ik dat verkeerd?
verdiend je vriendin een klein beetje dan moet ze haar eigen premie ophoesten van zeg 20 euro?
of begrijp ik het verkeerd?

Nou dan maar 4 uur op de loonlijst of als meewerkend neerzetten voor het maximum dat ze maar 20 euro hoeft te betalen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 okt 2012, 04:20

Rebel schreef:Ik ben al lang blij dat de zorg in dit land goed geregeld is. Er zijn landen waar je ten dode bent opgeschreven als je ernstig ziek wordt. Sommige dingen zijn niet met geld uit te drukken. Daarbij hebben sommige mensen geen idee wat de werkelijke kosten van de zorg zijn. Neem bijvoorbeeld, een nieuwe heup/knie. Enig idee, hoeveel dit kost? (inclusief alle bijkomende kosten) met 15K heb je het niet betaald.

En dan dat eeuwige gezeur dat veel mensen hun zakken vullen in de zorg. Dat zal best, maar dat zal echt niet snel veranderen. Laten we blij zijn dat we in Nederland wonen.
We moeten nu eenmaal bezuinigen, en het geld zal ergens vandaan moeten komen. Is het niet uit de breedte dan wel uit de lengte. En diegene die dit niet bevalt, kunnen/moeten hun koffers pakken en verhuizen naar het beloofde land. Wherever that may be......doei! En vergeet niet een een kaartje te sturen.
Als je meer als 50K loonbelasting per jaar aan de staat over maakt dan kan je daar een aardige private verzekering voor nemen in een ander land waar je geen of weinig belasting betaald. Bovendien is voor die bedragen de kwaliteit van de zorg dan vele malen beter als in Nederland, zaken als wachtlijsten etc daar heb je dan niet zo veel meer mee te maken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 okt 2012, 08:47

Luco schreef:wat ik begreep is het max die 482

Maar wel raar verdiend je vriendin/vrouw niks dan betaal je 2 x die 482 of heb ik dat verkeerd?
verdiend je vriendin een klein beetje dan moet ze haar eigen premie ophoesten van zeg 20 euro?

Nou dan maar 4 uur op de loonlijst of als meewerkend neerzetten voor het maximum dat ze maar 20 euro hoeft te betalen.

die 482 is max inderdaad en per persoon/inkomen

dus als jij 70K verdiend en je vrouw/vriendin 15K met een paar uurtjes dan is het 1x 482 en 1 x 20 ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 okt 2012, 09:03

dvh schreef:
romo schreef:
dvh schreef:Gewoon géén verzekering nemen. Als er wat is netjes 50,- betalen bij de spoedeisende hulp.Als je je poot breekt repareren ze hem toch wel. Mooi dat Nederland.

Sommige Nederlanders hebben principiële bezwaren tegen verzekeringen op grond van hun levensovertuiging. De Nederlandse wetgever houdt daar rekening mee en kan vrijstelling geven voor verplichte verzekeringen. De groep waar het om gaat staat bekend als "gemoedsbezwaarden". http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemoedsbezwaard
Ook al ben ik 't met Rebel eens dat de zorg in NL subliem is te noemen vergeleken met de rest van de wereld, lijk ik persoonlijk ook wel op mensen die iedere vorm van zorg afwimpelen, al doe ik helemaal niets met mijn principes en betaal ik dus gewoon (teveel) premie:
- ik ben tegen inentingen (al heb ik dochterlief al wel een paar prikken laten geven, ik heb 't dus puur over mijzelf)
- ik weiger het om medicijnen te slikken (ook vind ik 't belachelijk als anderen daarvoor zouden moeten betalen als ik 't wel doe)
- ik wil graag zo gezond mogelijk leven, maar dat heb je helaas niet altijd in de hand. Daar leef ik dus naar. Morgen kun je de pijp uit gaan, maar 't kan ook nog 100 jaar duren.
- Ik kan mij enorm storen aan mensen die ongezond leven en zorg als overconsumptie tot zich nemen. En maar klagen...
- Ik vind dat mensen zelf op de rem moeten trappen qua zorgconsumptie. Hoe hard 't ook klinkt (zelfs ondanks dat ik 't van zeer dichtbij heb meegemaakt) denk ik vaak dat mensen teveel hoop hebben om door te leven, terwijl ze al hun energie beter kunnen gebruiken om prettig te sterven. Dat gaat met een lach en een traan. En echt leuk zal 't niet zijn, maar er zijn momenten waar je nog echt van kunt genieten. Als je dan de ene operatie na de andere hebt, of een kilo pillen moet slikken dan zou voor mij de lol eraf zijn.

Ik vind 't dus goed dat mensen die er nog heftiger in staan dan ik, vanwege hun religie (ik ben niet gelovig), de keus hebben om zich van ons zorgstelsel te distantiëren. Ook al draait 't bij hen om geloof (heb ik niets mee), ik vind dat wel nobel en mooi. Erg puur. Erg afwijkend van de algemene tendens en dus ook wel inspirerend om zaken vanuit een ander perspectief te beschouwen.

Ik hoop dat ik ooit kan zeggen* dat ik 'lekker' ben doodgegaan. :swinging:

*ironie :lol:

Luco

Bericht door Luco » 31 okt 2012, 09:13

Martijn_bmw schreef:
Luco schreef:wat ik begreep is het max die 482

die 482 is max inderdaad en per persoon/inkomen

dus als jij 70K verdiend en je vrouw/vriendin 15K met een paar uurtjes dan is het 1x 482 en 1 x 20 ;)
En als je vrouw/vriendin helemaal niet werkt? Hoe zit het dan?

dvh

Bericht door dvh » 31 okt 2012, 09:19

Dan is er geen inkomen ( wat boven het minimum uitkomt ) dus enkel de 20,- verplichte basispremie voor die persoon.

Plaats reactie