dvh schreef:romo schreef:dvh schreef:Gewoon géén verzekering nemen. Als er wat is netjes 50,- betalen bij de spoedeisende hulp.Als je je poot breekt repareren ze hem toch wel. Mooi dat Nederland.
Ik denk dat ik me maar aanmeld bij de christelijke kerk. Zo kan ik met droge ogen beweren dat ik uit geloofsovertuigingen geen zorgverzekering neem/heb omdat god over mij waakt.
Beetje liedjes zingen elke zondag. Best fun.
Basis verzekering wettelijk verplicht..............
Sommige Nederlanders hebben principiële bezwaren tegen verzekeringen op grond van hun levensovertuiging. De Nederlandse wetgever houdt daar rekening mee en kan vrijstelling geven voor verplichte verzekeringen. De groep waar het om gaat staat bekend als "gemoedsbezwaarden".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemoedsbezwaard
Gemoedsbezwaarden betalen geen premie, want ze hebben geen verzekering.
Ook al ben ik 't met Rebel eens dat de zorg in NL subliem is te noemen vergeleken met de rest van de wereld, lijk ik persoonlijk ook wel op mensen die iedere vorm van zorg afwimpelen, al doe ik helemaal niets met mijn principes en betaal ik dus gewoon (teveel) premie:
- ik ben tegen inentingen (al heb ik dochterlief al wel een paar prikken laten geven, ik heb 't dus puur over mijzelf)
- ik weiger het om medicijnen te slikken (ook vind ik 't belachelijk als anderen daarvoor zouden moeten betalen als ik 't wel doe)
- ik wil graag zo gezond mogelijk leven, maar dat heb je helaas niet altijd in de hand. Daar leef ik dus naar. Morgen kun je de pijp uit gaan, maar 't kan ook nog 100 jaar duren.
- Ik kan mij enorm storen aan mensen die ongezond leven en zorg als overconsumptie tot zich nemen. En maar klagen...
- Ik vind dat mensen zelf op de rem moeten trappen qua zorgconsumptie. Hoe hard 't ook klinkt (zelfs ondanks dat ik 't van zeer dichtbij heb meegemaakt) denk ik vaak dat mensen teveel hoop hebben om door te leven, terwijl ze al hun energie beter kunnen gebruiken om prettig te sterven. Dat gaat met een lach en een traan. En echt leuk zal 't niet zijn, maar er zijn momenten waar je nog echt van kunt genieten. Als je dan de ene operatie na de andere hebt, of een kilo pillen moet slikken dan zou voor mij de lol eraf zijn.
Ik vind 't dus goed dat mensen die er nog heftiger in staan dan ik, vanwege hun religie (ik ben niet gelovig), de keus hebben om zich van ons zorgstelsel te distantiëren. Ook al draait 't bij hen om geloof (heb ik niets mee), ik vind dat wel nobel en mooi. Erg puur. Erg afwijkend van de algemene tendens en dus ook wel inspirerend om zaken vanuit een ander perspectief te beschouwen.
Ik hoop dat ik ooit kan zeggen* dat ik 'lekker' ben doodgegaan.
*ironie