Peugeot 106 Rallye: TE KOOP

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
dvh

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 12:49

Een 106 GTI is niet mijn ding. Nostalgie vroeger met een 106 Rallye. Bovendien is het concept van een Rallye veel aansprekender: geen elektronica en alles weglaten in het interieur wat niet nodig is, om het gewicht laag te houden. Geen deurpanelen standaard, maar gewoon de plaat. Dat soort details vind ik dan geweldig. Ook de prijs van een GTI is nogal wat hoger.
Ok duidelijk, dat wist ik namelijk niet. Ik dacht dat een rally qua uitvoering vrijwel identiek was aan de GTI alleen wat minder vermogen.

Maar voor het gebruikersdoel is dit een logische keuze !
Veel fun ermee. Kleine autotjes zijn altijd :df:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 okt 2012, 12:54

Ik geef je groot gelijk Macboy. Zo'n kleine fwd hothatch is haast niet te toppen qua lichtvoetigheid.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 30 okt 2012, 13:15

Mac, uit ervaring kan ik vertellen dat DS2500 bij (goed) circuit gebruik niet voldoen. Destijds had ik ook een upgrade naar 206GTI remmen (247mm->266mm). Mijn keus zou CL RC6 zijn oid.

Overigens zijn de Eibach veren te comfortabel voor circuitgebruik. H&R heeft een grotere veersterkte, zijn liniear ipv progressief en prettiger icm straatbanden. Stap je over naar semi's dan vind/vond ik de H&R ook te soft.

206GTI remmen passen overigens ook in 14" steelies (met plaklood op de buitenzijde ;) )

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2012, 14:30

heeft dat ding al meer dan 2 ton gedraaid? :D

vandaar eventueel optie als er toch wat anders in "moet" leuk...

en gelijk hb je, per stap bekijken wat het doet met de kar en met jou en vandaaruit komt er wel weer wat anders wat dan ook beter aangepakt kan worden oid :D

bv rustig aanpakken zoals deze ombouw :TV kijken:

Peugeot 106 T16 4x4 300Ps die kan wellicht iets meer aandrijving naar de achterwielen hebben anders vrij grote bochten bij gassen zo lijkt.

anyway, leuk/fun eneuh extreem.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 30 okt 2012, 14:32

Goed bezig word een leuke kar zo. Grotere remmen niet gelijk een idee dan?
En een beveiliging voor je schakelstangen is ook een aanrader, wel makkelijk te vervangen maar je zal er mee ergens staan...

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2012, 14:33

maar even serieus, ik vind op deze blauwe die zwarte velgen ook wel cool/gaaf staan :piraatje:
en die spoilert wellicht ook een optie, al zal dat in springbultland NL wellicht wat oppassen zijn?

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 30 okt 2012, 16:11

indobesar schreef:Mac, uit ervaring kan ik vertellen dat DS2500 bij (goed) circuit gebruik niet voldoen. Destijds had ik ook een upgrade naar 206GTI remmen (247mm->266mm). Mijn keus zou CL RC6 zijn oid.
+1 ds2500 dat zou ik je ook niet adviseren....266mm met rc5 of 6...

Oz's zijn voor op straat ??

Custom uitlaat zie ik het nut ook niet van in...zijn genoeg te krijgen evt incl sportcat.

306gti swap is een hoog pak dan een gti blok met strokerkit (1800cc) op itbs (kijk op me site bij atpower itbs)

Ben benieuwd naar de vorderingen laat de foto's maar komen

Macboy

Bericht door Macboy » 30 okt 2012, 16:29

Dank voor input allen.

Ik snap je vraagteken niet wat betreft OZ en straat. Ik gebruik de auto als funauto. Lekker op de weg en af en toe een trackday en op de Ring.

@Indobesar: die man leeft zo hardcore als het maar kan, dus zijn antwoord verbaast me niet. Buiten hem om hoor en lees ik van vrijwel iedereen dat mijn eerste aanpassingen nu voldoende zijn, zeker als je de auto ook gewoon op de openbare weg gebruikt. Zo ook zal ik het lagere gewicht op de banden ongetwijfeld iets merken, maar ik hoor ook goede verhalen over de OZ en dan tellen de looks voor mij zeker wel mee, want ik heb nog geen mooiere velg gezien voor die prijs.

Dat de Ferodo DS2500 mogelijk niet voldoen bij vol circuit gebruik zal kunnen kloppen. Maar ik ben nu niet in de fase dat ik een tijd op Zandvoort wil van < 2 minuten ! Sterker nog, ik heb nog helemáál geen circuitervaring. Dus rustig lekker alles opbouwen zou ik zeggen.

Maakt dit gegeven jullie antwoord dan anders? Dat gezegd hebbende moeten de remmen natuurlijk wel voldoen in de basis. Dus ik zal dit punt wel bespreken met de projectleider.

@GTRene: er komt uiteraard een V8 in ;)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 okt 2012, 16:37

Ik reed met de Micra rond met standaard remmen dat was ruim voldoende. Vrijwel nooit het pedaal tegen de bodem. In het begin zijn je upgrades denk ik ruim voldoende. Op het moment dat je de ene na de andere keer je pedaal tegen de bodem trapt kun je nog snel genoeg wat groters monteren. Zorg dat het spul fris is. Dat is veel belangrijker.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 30 okt 2012, 16:48

Petrolhead Tom schreef:Ik reed met de Micra rond met standaard remmen dat was ruim voldoende. Vrijwel nooit het pedaal tegen de bodem. In het begin zijn je upgrades denk ik ruim voldoende. Op het moment dat je de ene na de andere keer je pedaal tegen de bodem trapt kun je nog snel genoeg wat groters monteren. Zorg dat het spul fris is. Dat is veel belangrijker.
Met alle respect, maar dan ben je aan het cruisen...

Martijn M

Bericht door Martijn M » 30 okt 2012, 16:51

indobesar schreef:Mac, uit ervaring kan ik vertellen dat DS2500 bij (goed) circuit gebruik niet voldoen. Destijds had ik ook een upgrade naar 206GTI remmen (247mm->266mm). Mijn keus zou CL RC6 zijn oid.

Overigens zijn de Eibach veren te comfortabel voor circuitgebruik. H&R heeft een grotere veersterkte, zijn liniear ipv progressief en prettiger icm straatbanden. Stap je over naar semi's dan vind/vond ik de H&R ook te soft.

206GTI remmen passen overigens ook in 14" steelies (met plaklood op de buitenzijde ;) )
H&R wordt alleen niet meer gemaakt...

standaard veren: 120 lbs/inch
Eibach prokit: 115 lbs/ inch
Eibach Sportline: 145 lbs/inch
H&R 30 mm: 150 lbs/inch
Merwede 35mm veren: 178,84 lbs / inch

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 30 okt 2012, 17:03

Macboy schreef:Dank voor input allen.

Ik snap je vraagteken niet wat betreft OZ en straat. Ik gebruik de auto als funauto.
Omdat het zwaarder is als origineel... Behoorlijk zwaarder, ik zou dan zeggen neem voor dat geld iets uit lijstje nr2 of een extra set met semi's. Tenzij die set is voor op straat

WJ

Bericht door WJ » 30 okt 2012, 17:12

Ben je al aan het oefenen in GT5? :P

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 okt 2012, 17:14

indobesar schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ik reed met de Micra rond met standaard remmen dat was ruim voldoende. Vrijwel nooit het pedaal tegen de bodem. In het begin zijn je upgrades denk ik ruim voldoende. Op het moment dat je de ene na de andere keer je pedaal tegen de bodem trapt kun je nog snel genoeg wat groters monteren. Zorg dat het spul fris is. Dat is veel belangrijker.
Met alle respect, maar dan ben je aan het cruisen...
Zeker niet. Wat wel meespeelt is dat de micra maar zo rond de 80pk zat. Als je er gewoon fris spul op hebt dat voldoende koeling krijgt dan heb je bij menig auto voldoende aan de standaard remmerij.

Tim N

Bericht door Tim N » 30 okt 2012, 17:46

-1

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 30 okt 2012, 19:24

Ben ik ook niet met je eens Tom!
Bij stevig en laat remmen bij mijn Lupo 1.0 (60pk!!) verglaasden ook mijn remblokken en sloegen de schijven blauw uit! Misschein was jouw standaard spul goed genoeg, maar dan denk ik niet dat je maximaal remt ;)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 okt 2012, 19:29

Daar heb ik dan misschien geluk mee gehad. Ik denk eerder dat door verkeerd remmen je de boel snel oververhit hebt. Als je al vroeg remt en heel lang dan heb je iedere remmenset natuurlijk snel oververhit. Rem je kort en hard dan heeft het spul ook langer de tijd om af te koelen.

Ik weet natuurlijk niet wat die Fransozen onder die gebakjes vrotten maar het zal niet zo zijn, zoals sommige mensen willen doen voorkomen, dat na twee rondjes zandvoort je remmen in de fik staan of het pedaal op de bodem ligt. ;)

allen

Bericht door allen » 30 okt 2012, 19:36

Logisch eigenlijk, want op Zandvoort hoef je met een Micra natuurlijk sowieso nooit te remmen. :roflol:

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2012, 19:39

whahah :rolling:

Reind

Bericht door Reind » 30 okt 2012, 19:51

Macboy schreef:Een 106 GTI is niet mijn ding. Nostalgie vroeger met een 106 Rallye. Bovendien is het concept van een Rallye veel aansprekender: geen elektronica en alles weglaten in het interieur wat niet nodig is, om het gewicht laag te houden. Geen deurpanelen standaard, maar gewoon de plaat. Dat soort details vind ik dan geweldig. Ook de prijs van een GTI is nogal wat hoger.

Verder is de motorswap van de 306GTI maar een idee. Als het niet kan, vind Kees er wel een andere oplossing voor met een GTI motor met 2 turbo's erop. Wat dat betreft ben ik bij Kees en DF racing aan het juiste adres lijkt mij.

Reind bedankt voor de tip wat betreft Ferodo, maar vergeet niet dat het lichtgewicht van een 106 een geheel andere benadering vergt dan remmen op een BMW van 1200 kilo. Daarbij heb ik op alle internationale draadjes gehoord dat dit prima remmen zijn voor de 106. Vergeet ook niet dat ik geen hardcore circuit auto aan het maken ben.

Je opmerking uit te kijken voor de kosten neem ik ter harte, maar ik heb duidelijk gemaakt dat ik alles per stap wil aanpakken en ook binnen de stappen ga kijken wat wel en niet noodzakelijk is. Dus de kosten verspreid ik over een paar weken uiteraard. En ik neem pas de volgende stap als ik het ook leuk vind.

Mocht ik RWD noodzakelijk vinden, dan kan ik altijd overstappen. Maar voor het leuke en betere driftwerk huur ik gewoon een auto op driftdagen paar keer per jaar. Dan kan ik dat "afraggen" zonder dat het mijn spullen zijn, beter kan niet in mijn beleving. En dagelijks wil ik al een BMW gaan nemen.

Meteen overstappen op een trackday BMW is dus niet aan de orde aangezien ik toch redelijk perfectionistisch ben en een gare E36 325i wordt het dan voor mij niet. Dat moet dan meteen een goede worden en die zijn toch nogal duur. Of een M3 naar mijn smaak. Want ook die wil ik dan aangepast hebben naar mijn wensen. Dat zijn toch hele andere bedragen waar ik nu niet aan kan beginnen. Dan liever investeren in een 106 die wel naar mijn smaak is en nieuw door mezelf opgebouwd zonder dat een ander daarmee heeft lopen raggen. En als het heel erg bevalt kan ik altijd overstappen op een nieuw project.

Heb er dus wel degelijk goed over nagedacht.
Dat je erover nagedacht hebt is me meer dan duidelijk.

Ik deel gewoon mijn ervaringen. Ik vind het een absoluut top karretje en vanuit jou positie is het natuurlijk de ideale beginners DF kar. Hierna word het alleen nog maar beter en sneller. Daarnaast kun je jezelf nog eens een schuivertje permiteren zonder dat je daar meteen nachten van wakker ligt.

Een 106 heeft bij mij ook warme gevoelens achtergelaten. Een maatje van mij had er ook eentje (in 2001 ofzo). Dat was een oudere volgens mij uit 1995. Dat karretje was een en al beleving en een sensatie in de bochten. Moet alleen wel toegeven dat de vut en na 120 wel behoorlijk uit is en dat zou ik persoonlijk op trackdays irritant vinden. Kan me herinneren dat ik toen met mijn Golf 3 1.8 hem op de snelweg goed kon bijhouden.

Ga je ook een rolkooi inbouwen? Het lijken me namelijk niet de meest veilige auto's. Ik zou iig een rolbeugel overwegen.

Veel plezier met het doorvoeren van je stappenplan en doe niet teveel tegelijk. Elke keer een update is weer genieten. Dan zullen we over twee eens kijken of mijn M3 een beetje naar jou smaak is en kun je beginnen aan het echte mannenwerk :df:

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 30 okt 2012, 19:55

Heb zelf een Saxo VTS 8V (90pk) gehad, ben er ook zandvoort een paar x mee rond geweest. Is vergelijkbaar met zo'n Rallye. De VTS had wel rondom schijven zonder ABS. Dus de standaard remmen voldeden prima voor mijn toenmalige rijkunsten als 18 jarig beginnend bestuurder.

Wat mij toch opviel is dat er toch wel een 16v (120pk) in had mogen hangen, je mist net wat vermogen voor op een circuit als zandvoort.

Nu is het karakter van de 1600 8V ook anders dan een Rallye blokje. (Minder hoogtoerig).

Tot nu toe nog de meeste lol gehad in de Saxo, wat een heerlijk gooi en smijt autootje is dat, vooral op landweggetjes en dijken hier in de buurt. Stiekem hou ik MP.nl wel in de gaten voor een 16V.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 okt 2012, 20:39

allen schreef:Logisch eigenlijk, want op Zandvoort hoef je met een Micra natuurlijk sowieso nooit te remmen. :roflol:
Laten we dat even voorop stellen en wanneer je wel moet remmen gaat dat met een dusdanig lage snelheid dat je de boel nog niet echt op de lazer geeft. ;)

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 30 okt 2012, 22:02

Nog gefeliciteerd met je aankoop Ilija! Leuke tracktools met de aanpassingen die je wil doen.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 30 okt 2012, 22:56

In samenwerking met Ilija is de lijst eigenlijk samengesteld. Ben eens dat er op veel punten natuurlijk altijd verbeteringen zijn door te voeren, maar als je goed luistert naar wat iemand werkelijk zoekt in de auto moet je ook eerlijk zijn in de adviezen.

Ik verkoop natuurlijk ook het liefste een mooie BBK van Brembo en wat mooie semi slicks op een setje ultraleggera's of speedlines, waar we ook gecertificeerd dealer van zijn. Op dit moment is dat echter niet de wens die is uitgesproken.

Ilija wil eerst lekker op de openbare weg gaan rijden en heel misschien eens een dagje circuit meepakken. Tijdens dat soort dagen komen dat zaken aan het licht die misschien al wel aangepakt dienen te worden, time will tell.

Met betrekking tot de remmen is voor straat/circuit gebruik de DS2500 prima geschikt. Een grover blok als bijvoorbeeld een ds3000 is al overkill voor straatgebruik en vreet binnen no-time je schijven op.

Het idee om dit te monteren komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen en in overleg met een coureur [clio] en een remmenexpert is dit besluit genomen voor het doeleinde zoals Ilija dit op het moment wil.

Ik ben ervan overtuigt dat op deze manier we stapsgewijs de auto verder kunnen verbeteren en dat hij aldoende zijn niveau van rijden kan opkrikken en dan ook beter de effecten van de veranderingen kan gaan beoordelen.

Je moet alleen wel oppassen wat je tegen hem zegt, blijft toch een advocaat natuurlijk :blink: :kikker:

PjV

Bericht door PjV » 30 okt 2012, 23:17

Reind schreef:Ga je ook een rolkooi inbouwen? Het lijken me namelijk niet de meest veilige auto's. Ik zou iig een rolbeugel overwegen.
Dit.
Ik zou 'm eerst veilig maken.
Ik heb recent een auto zien rollen op cpz, over iemand anders' oliespoor tijdens een DNRT wedstrijd.
Dan ben je heel blij als je een kooi hebt.

Plaats reactie