Peugeot 106 Rallye: TE KOOP

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door ///Joost » 29 okt 2012, 21:16

LOL @ topicverloop.

:popcorn:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door indobesar » 29 okt 2012, 21:17

Nutkees schreef:@Hielke

Niet vergeten dat Macboy de auto voornamelijk op de straat zal rijden en heeel soms op het circuit, gewicht is telt wel mee, maar is niet lijdend.

Ik zou er eerder nog voor kiezen om mooie oz superturismo's eronder te monteren en in de toekomst een apart setje steelies met semi's eronder in een wat hardere compound om toch het speelse karakter te behouden.

Eerst moet ik maar eens zorgen dat deze wagen weer heerlijk strak stuurt.
Eerst een setje powerflex (paars) liever zwart erin en verse schokbrekers (Bilstein B8 / Motorsport). Daarnaast is de carrosserie een zwak punt van de auto. Krik de auto maar eens op... Natte krant is stijver :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door allen » 29 okt 2012, 21:20

Kees, toch niet helemaal eens. Een kleine auto met minder vermogen kan mega lol, maar ongelooflijk saai zijn. En juist op straat zou ik daarom voor zo'n Rallye geen grote, brede wielen willen hebben. Dan kun je op relatief lage snelheden meer plezier beleven. Een 106 heeft nu eenmaal niet het vermogen van een geblazen Viper. :mrgreen:

LOL@Indo!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Hielke » 29 okt 2012, 21:36

Ik zie Macboy nog niet zomaar veel straatkilometers in zo'n auto rijden. Daarvoor is ie teveel duitse VAG bakken poseur :lol:

106-je eerst de broodnodige aandacht geven en dan een paar trackdays rijden. Remmen moeten goed zijn, banden en uitlijning moeten goed zijn. Onderstel hoeft niet harder dan default.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Snipe » 29 okt 2012, 21:58

Wat is dat toch met die wielen? Die Speedlines uit de openingspost waren perfect, en nu gaat het over OZ's en notabene een set Citroënwielen...
Waarom zou je Erica Terpstra verheerlijken als je ook met Doutzen Kroes in zee kunt gaan?

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Joopieboy » 29 okt 2012, 22:12

Ja idd... Als je geld teveel hebt Speedlines eronder knopen, en anders lekker de Citroen stalen velgen...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Macboy » 29 okt 2012, 22:20

Hielke schreef:106-je eerst de broodnodige aandacht geven en dan een paar trackdays rijden. Remmen moeten goed zijn, banden en uitlijning moeten goed zijn. Onderstel hoeft niet harder dan default.
+1

Dit is precies wat Kees gaat doen. Powerflex paars komen erop want ik rijd beslist niet alleen op het circuit ermee. Verder worden de remmen aangepakt en de banden met velgen. Ander stuurtje erop en custom made uitlaat vanaf de cat. Onderstel voor de rest standaard omdat we juist vanaf daar verder gaan werken. Andere veren (Eibach sportline) en schokdempers (Bilstein B8) is leuk maar het heeft pas toegevoegde waarde als het standaard onderstel niet bevalt. Om ook de verschillen daadwerkelijk te kunnen voelen kan je ze er niet meteen op schroeven. Andere rubbers zijn wel noodzakelijk omdat die gewoon aan vervanging toe zijn.

Tot zover stap 1.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Snipe » 29 okt 2012, 22:28

Leuk!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door TurboClouseau » 29 okt 2012, 22:45

Inderdaad leuk! Ook leuk dat je hem stapsgewijs gaat verbeteren!

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Rebel » 30 okt 2012, 00:20

Ohw...hij gaat grotendeels op straat gebruikt worden....mijn fout.
Dat wordt dan wel 'n kekky boodschappenwagentje! ;-)

DF-user-4179
Berichten: 489
Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door DF-user-4179 » 30 okt 2012, 06:49

Leuk!

Powerflex heb ik wel op voorraad liggen ;)

DF-user-4179
Berichten: 489
Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door DF-user-4179 » 30 okt 2012, 07:01

Even hele topic gelezen... 15" C5 kan maar moet je niet grotere temmen nemen als 266mm die kunnen dan hun warmte niet kwijt.

Ik zou 266mm nemen (heb ik nog een set klauwen van liggen)
Met 14" staal voor o straat of 15" welke je mooi vind.
En 15" voor op circuit of dat nou C5 of iets anders is als het maar licht is....

Fris setje schakelstangen met borging (je wilt niet op cpz staan en door een schakelstang niet meer kunnen rijden! ) en kwa onderstel een eibach/bilstein combi. Als je dat investeerd heb je een goede setup waarmee je genoeg plezier mee kunt hebben!

Laat maar weten als ik je ergens mee kan helpen heb wel meer 106jes opgebouwd :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Macboy » 30 okt 2012, 09:51

Dank voor aanbod en het meedenken. De beslissing is gemaakt. Ik wilde een balans van mooie looks en aardige feeling op circuit. Daarom geen 16" maar ook geen steelies vanwege de looks en de mindere koeling en remmen mogelijkheden. Daarnaast moeten de steelies gespoten worden wat ook niet gratis is. Daarom liever gewoon nieuw dan weet ik zeker dat het goed is.

Kortom vandaag is besteld en stap 1 zal zijn:

- 15" OZ superturismo wit
- Toyo Proxes T1-R 195/45/15
- Schijven rondom met Ferodo DS2500 voor
- Powerflex paars rondom
- Sparco pedalen
- Sparco R325 met naaf
- Custom made RVS uitlaat vanaf cat
- Roest behandeling
- Verwijderen onnodige stickers en plastic in auto

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Macboy » 30 okt 2012, 09:54

Verder volgende stappenplan gemaakt na vele uren leesplezier. Waarbij dus duidelijk moet zijn dat elke stap en beslissing in overleg wordt genomen en alleen als het echt meerwaarde heeft en noodzakelijk is en uiteraard alleen als ik ook daadwerkelijk plezier aan de auto beleef.


STAP 2

OMP/Sparco veerpootbrug
OMP/Sparco draagarmbrug
Isolatie verwijderen
Radio en kabels verwijderen
Sparco vierpunts gordel
Sparco kuipen REV
Deurpanelen plastic weg en touwtje maken
Netje achterin voor helm en handschoenen
Lak behandeling

STAP 3

K&N luchtfilter / Pipercross Viper Airbox
Oil catch can
Bilstein B8 schokdempers
Eibach Sportline veren
Uitlaatspruitstuk 4-2-1
Custom made uitlaat racekat deel
Constella group N schakelstangen & Compbrake Quickshift (adapter)
Flocken dashboard
Accu naar achteren
Reservewiel naar boven ?
Halve rolkooi ?
Grote ringsticker over dak

Stap toekomst:
Verbreden achterkant
Motor tunen of swappen met 306GTI

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Robin Hartog » 30 okt 2012, 09:58

Zo! Dat pak je goed aan! Dit ga ik volgen :blink:

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Wout309t » 30 okt 2012, 10:05

306 gti swap is nog een aardige klus hoor!
Ik zou lekker gaan voor een 106 gti blok, al dan niet met TB's.

Verder heeft dit draadje zeker mijn interesse!

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Robertdj » 30 okt 2012, 10:13

Jammer dat je voor Superturismo's gaat, wegen 8.5kg per velg.
http://www.rallye.nl/forum/showthread.p ... en+gewicht

306GTi blok zou vet zijn, maar is volgens mij echt een takke klus.

ErikS
Berichten: 18932
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door ErikS » 30 okt 2012, 10:31

Macboy schreef:
Kortom vandaag is besteld en stap 1 zal zijn:

- 15" OZ superturismo wit
- Toyo Proxes T1-R 195/45/15
- Schijven rondom met Ferodo DS2500 voor
- Powerflex paars rondom
- Sparco pedalen
- Sparco R325 met naaf
- Custom made RVS uitlaat vanaf cat
- Roest behandeling
- Verwijderen onnodige stickers en plastic in auto
Prima keuze!

Custom uitlaat is niet nodig, er bestaat een pugsport uitlaat!
(trackdayparts. ook mogelijk incl kat!)

Edit: 306 gti blok past niet in een rallye. Wel in een 205.

ErikS
Berichten: 18932
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door ErikS » 30 okt 2012, 10:37

Robertdj schreef:Jammer dat je voor Superturismo's gaat, wegen 8.5kg per velg.
http://www.rallye.nl/forum/showthread.p ... en+gewicht

306GTi blok zou vet zijn, maar is volgens mij echt een takke klus.
Ik vond mijn rallye lekkerder rijden op de 16" supers incl toyo T1R, dan op staal met dunlops.......

Griplevel was veel hoger vanwege de veel stijvere wang.... gewicht zegt veel, maar niet alles.
ik denk dat dit een prima 'begin' keuze is, om later op lichtere velgen met semi's over te gaan.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Petrolhead Tom » 30 okt 2012, 10:55

Als ik dat zo lees zou ik die halve rolkooi naar voren halen in de planning. Volgens mij kan die carrosserie van de Peug wel wat extra stijfheid hebben.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 11:18

Stomme vraag misschien. Maar waarom in de basis niet gelijk voor een 106 GTI gaan ipv een Rally ?

En gaaf @ m135i :df:

Paul

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Paul » 30 okt 2012, 11:57

Leuk projectje!!

Ga het wel eventjes volgen,

zelf bezig met 306 S16 met GT3071R :strong:

Team Dynamics heeft ook leuke/goede wielen, niet al te zwaar.
Heb zelf de ProRace 3 eronder in matzwart

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Reind » 30 okt 2012, 12:23

Ik heb het absoluut niet op Ferodo.

Hebben ze geen Hawk blokken voor dit model? Beter word het niet.

Kijk uit dat het niet uit de klauwen loopt met aanpassingen. Voor je het weet ben je een paar duizend verder en had je net zo goed een klare BMW kunnen kopen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 12:30

Paul schreef:Leuk projectje!!

Ga het wel eventjes volgen,

zelf bezig met 306 S16 met GT3071R :strong:

Team Dynamics heeft ook leuke/goede wielen, niet al te zwaar.
Heb zelf de ProRace 3 eronder in matzwart
Paul ! Je bent weer op vrije voeten ? Geen M3's meer ?
:wave:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Peugeot 106 Rallye gekocht

Bericht door Macboy » 30 okt 2012, 12:45

Een 106 GTI is niet mijn ding. Nostalgie vroeger met een 106 Rallye. Bovendien is het concept van een Rallye veel aansprekender: geen elektronica en alles weglaten in het interieur wat niet nodig is, om het gewicht laag te houden. Geen deurpanelen standaard, maar gewoon de plaat. Dat soort details vind ik dan geweldig. Ook de prijs van een GTI is nogal wat hoger.

Verder is de motorswap van de 306GTI maar een idee. Als het niet kan, vind Kees er wel een andere oplossing voor met een GTI motor met 2 turbo's erop. Wat dat betreft ben ik bij Kees en DF racing aan het juiste adres lijkt mij.

Reind bedankt voor de tip wat betreft Ferodo, maar vergeet niet dat het lichtgewicht van een 106 een geheel andere benadering vergt dan remmen op een BMW van 1200 kilo. Daarbij heb ik op alle internationale draadjes gehoord dat dit prima remmen zijn voor de 106. Vergeet ook niet dat ik geen hardcore circuit auto aan het maken ben.

Je opmerking uit te kijken voor de kosten neem ik ter harte, maar ik heb duidelijk gemaakt dat ik alles per stap wil aanpakken en ook binnen de stappen ga kijken wat wel en niet noodzakelijk is. Dus de kosten verspreid ik over een paar weken uiteraard. En ik neem pas de volgende stap als ik het ook leuk vind.

Mocht ik RWD noodzakelijk vinden, dan kan ik altijd overstappen. Maar voor het leuke en betere driftwerk huur ik gewoon een auto op driftdagen paar keer per jaar. Dan kan ik dat "afraggen" zonder dat het mijn spullen zijn, beter kan niet in mijn beleving. En dagelijks wil ik al een BMW gaan nemen.

Meteen overstappen op een trackday BMW is dus niet aan de orde aangezien ik toch redelijk perfectionistisch ben en een gare E36 325i wordt het dan voor mij niet. Dat moet dan meteen een goede worden en die zijn toch nogal duur. Of een M3 naar mijn smaak. Want ook die wil ik dan aangepast hebben naar mijn wensen. Dat zijn toch hele andere bedragen waar ik nu niet aan kan beginnen. Dan liever investeren in een 106 die wel naar mijn smaak is en nieuw door mezelf opgebouwd zonder dat een ander daarmee heeft lopen raggen. En als het heel erg bevalt kan ik altijd overstappen op een nieuw project.

Heb er dus wel degelijk goed over nagedacht.
Bijlagen
dash.jpg
dash.jpg (64.3 KiB) 1596 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Macboy op 30 okt 2012, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Alex, Amazon [Bot], Bokkepoot, MarcF, MarcH, Rob33, S-RS, Sabberjoch en 4 gasten