'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jim V.

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Koelsysteem

Bericht door Jim V. » 05 aug 2012, 16:51

Je bent serieus goed en grondig bezig!
wat je zegt dat je dme is volgelopen met water had ik bij mijn 325 ook.
Kstond stil op een rotonde na het auto wassen.
Bij de m3 moet ik het ook nog schoonmaken, dat wil ik niet nog een keer meemaken.
Je hebt inderdaad een bijna nieuwe m3 haha hij zit er super uit!
veel :df: toegewenst, maar dat zal ongetwijfeld lukken :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 05 aug 2012, 20:27

Thanks iedereen, echt leuk om de reacties te lezen. :D

@ Kevin: Bedankt voor de foto. Ik begrijp het nu, en zie inderdaad dat mijn M3 die cutout ook heeft (natuurlijk om de krukaspositie te bepalen), maar bij die van jou is ie net iets dieper, waardoor je bij de waterpompbouten kan, erg handig!

///Joost

Bericht door ///Joost » 11 aug 2012, 00:49

Veel werk, kleine update.

Ik heb de waterpomp vervangen voor een 2e exemplaar. :wtf:
De eerste pomp had een geluidje in de seal zitten en er zat een heeeeele lichte speling op. Aangezien ik niet wil klooien met waterpompen en risico's wil lopen zoals een vastloper op de autobahn, vervang ik 'm liever in de garantieperiode. Ik had namelijk ook een soort van 'chirp' of 'fluiten' bij stationair draaien. Dit geluid verdwijnt bij een 1500 toeren. Nu dacht ik dat dit die seal was... :?

Nu blijkt, ik heb het chirpen nog steeds, en ik heb geen idee wat het kan zijn. Misschien hebben jullie een idee. Ik kan in ieder geval zeggen:

- Het zit niet in het luchtpomp/AC gedeelte. Motor laten draaien met deze riem verwijderd gaf hetzelfde geluid.
- Het zit WEL in het multiriem (met dynamo) gedeelte. Motor namelijk 3 sec laten draaien zonder beide riemen en geluid was weg.
- Alle drie de spanrollen plus beide riemen zijn 2 weken geleden vervangen.
- Waterpomp is 2x vervangen. Geluid nog steeds aanwezig.
- Dynamo is gereviseerd, en zelfs voor de 2e keer terug geweest om de spanningsregelaar te vervangen. Lager is goed en heeft geen speling.
- PS pulley heeft geen speling en maakt geen geluid als ik m met de hand spin.
- Multiriemen zijn ook een tweede keer vervangen, omdat ik in de eerste instantie dacht dat het daar aan lag (van Conti naar Gates).

Kortom...er blijft niet heel veel meer over. Kan het zijn dat de dynamo te zwaar belast wordt vanwege een slechte accu en dat ie daardoor ietwat chirpt bij stationair draaien?

Het vreemde is dat het is begonnen na het monteren van de nieuwe pullies, gereviseerde dynamo en waterpomp.

Vacuumlek is ook nog een mogelijkheid, maar lijkt me sterk. Misschien dat toch een van de pullies stuk is, ondanks nieuw. Ze voelen strak aan.

O ja, toch nog een lichtpuntje...Ik heb weer een verse APK. :blink:

Afijn, roept u maar, dan pak ik nog een biertje en ga ik ook nog even nadenken over deze interessante kwestie.

:beer:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 11 aug 2012, 09:42

Geen idee of er bij de E36 M3 sprake van is maar zit er een vrijloop poelie op de dynamo? Als die vast zit kan hij mogelijk ook gaan chirpen. Hebben de nieuwe poelies exact dezelfde diameter als de oude exemplaren en zien ze er identiek uit (je denkt dat je automatisch de goede gekregen hebt maar heb je ze ook uitvoerig gecontroleerd)? Misschien dat de dynamo niet helemaal lekker gereviseerd is en je de bendix hoort mekkeren?

Ander vraagje zonder de foto's in mijn hoofd te hebben hoe wordt de multiriem gespannen?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 aug 2012, 10:59

Spuit voor de lol eens wat kruipolie ofzo op de multiriem met draaiende motor. Ik heb dat namelijk ook gehad bij de E36 en als ik dan een beetje WD40 of remmenreiniger op de riem spoot, was het even weg. Wellicht toch een riem die net iets aanloopt op een poelie of spanrol. Zit alles wel netjes recht gemonteerd??

GTRene

Bericht door GTRene » 11 aug 2012, 11:25

heb je wel de juiste speling op die multieriem?
probeer hem anders (als ie te strak staat) eens met iets minder druk...dus iets slapper zetten en luister eens weer...

de aandruk rollen heb je denk al wel los geprobeerd als je ze met je handen snel draait?
die mogen geen geluid (droog e.d.) maken en moeten soepel rond gaan.

als dat ook allemaal goed is dan kan het alleen nog in je dynamo zitten lijkt me...immers je AC compressor heb je ook al zonder riem laten draaien en toen was het geluid er nog...en zonder de riemen ist weg.

benieuwd wat het is :D

of heb je ook een nwe fan koppeling?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 aug 2012, 14:03

Spanning van de riem kan je niet aanpassen handmatig. Wordt geregeld door de riemspanner en is niks aan te stellen.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 aug 2012, 14:46

achja das waar ook (ff weer principe opgezocht), je moest alleen ff met een sleutel de demper indrukken zodat de riem er op kan, haalde ff het oude en nwe systeem door elkaar :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 11 aug 2012, 23:54

Bedankt voor de reacties jongens. Ik ga er nog eens goed naar kijken. Het vervelende is echter dat het vanalles kan zijn.
De poelies heb ik met de hand gedraaid en die zijn, zoals het er nu uitziet, gewoon goed en zonder geluid.

WD40 heb ik al een beetje op de riem gespoten, maar niet te veel, aangezien ik de riem niet wilde verklooien. Maar ja, ik heb er nu toch twee.... :dood:

De dynamo...tsja, ik verdenk 'm, maar m'n bloedeigen dynamo is gereviseerd (geen ruil) en ik kan me niet indenken dat er echt iets mis mee is. Het enige wat ze vervangen is lagers en de spanningsregelaar.
Ook de riem lijkt allemaal recht te zitten.

Ik kijk het nog even aan...wellicht gaat het weg. :peace:

Jim V.

Bericht door Jim V. » 11 sep 2012, 21:12

ik was eigenlijk benieuwd of je inmiddels van je gechirp af bent en waar het nu aan lag?

Bert ///M3

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Vanos revisie

Bericht door Bert ///M3 » 12 sep 2012, 10:08

Jeroen E21 schreef:Lekker zo'n handig geplaatste waterpomp, dat hangt mij dus ook boven het hoofd maar gelukkig nu nog niet (afkloppen).

Hoewel ik nooit echt temperatuurproblemen heb gehad met S50's zou ik persoonlijk dat ook niet op gaan zoeken en die radiateur gaan omwisselen voor een ander type. Deze is hoofdzakelijk bedoeld voor de 325tdA en heeft dus ingebouwd een oliekoeler voor de bakolie (ATF). Niet het type wat in jouw auto hoort al past het, en daarmee lever je koelcapaciteit in ten behoeve van iets wat je niet gaat gebruiken.

Heb 'm zelf net vervangen en een Behr zoals BMW ook gebruikt kost nog geen 180 euro. Is wel even klooien en werk voor op de brug omdat de oliekoeler onder aan de radiateur hangt, anders kom je er niet echt lekker bij. Verder weinig moeilijkheidsgraad.
Even hier op inhaken:

Een originele S50 radiateur is volgens mij van koper en die van een TDS van aluminium, verder zijn de afmetingen gelijk. Tenminste bij mij zat er origineel een koperen in. Ik heb er een Alu 325TDS radiateur in zitten bij de racer vanwege het gewicht.

Ik heb me laten vertellen dat dat vanwege corrosie in de motor is (annodiserende werking) koper zou beter samen gaan met een gietijzeren blok.

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 sep 2012, 18:36

Jim V. schreef:ik was eigenlijk benieuwd of je inmiddels van je gechirp af bent en waar het nu aan lag?
Uhmm..nee, ik ben er nog niet van af... :dood:
Maar eerlijk gezegd heb ik ook geen tijd meer gehad om er naar te kijken. Het wordt niet erger, maar ook niet echt veel beter, al lijkt het soms wel. Ik denk dat ik tzt even de riem eraf haal om de rollen te controleren...Kijken of ik verschil voel.

@ Bert: Hmm, lijkt me wel een vreemde redenering, maar het zou best kunnen hoor. Al denk ik dat je in de praktijk er weinig van gaat merken, zolang je gewoon netjes je koelvloeistof ververst. Met aftermarket weet je het nooit echt. Ik zit zelf ook in die business en dan merk je pas hoeveel dubbele onderdelen er bestaan voor verschillende modellen auto's.

///Joost

Bericht door ///Joost » 15 okt 2012, 19:21

'Helaas' moet ik mijn onderhoudsdraadje weer updaten. M'n remvloeistoflampje ging enkele dagen geleden branden tot mijn verbazing. Nu heb ik vandaag goed gekeken en helaas is de slave cylinder van de koppeling (wederom) stuk. Ik heb 'm eraf gehaald dus ik ben 100% zeker dat het daar vandaan komt.
Deze is vorig jaar nog vervangen (toen laten doen tijdens APK), maar ik weet dus niet wat voor kwaliteit/merk onderdeel er gebruikt is. Nu wel, want ik heb zojuist een ATE besteld en die gaat er deze week onder. Toch ben ik natuurlijk enigszins teleurgesteld want deze zou toch wel langer dan een 7000 km mee moeten gaan.

Ach, gevalletje pech, maar hopelijk kan ik eind deze week weer zorgeloos rondkarren. :df:

Ook tevens op US ebay een bitje besteld om de CPV te vervangen (olieventiel zijkant blok). Deze lekt een beetje (zoals bij alle E36/E46 M3's). een normaal bitje is te klein en stript de CPV redelijk eenvoudig.

TBC...

GTRene

Bericht door GTRene » 15 okt 2012, 19:30

CPV?

of bedoel je de CDV?

idd 1 jaar en zo weinig km, das wel heel raar, benieuwd wat er dan kapot is gegaan...
en waardoor...

je hoort wel eens van bepaalde rem/koppelings olie op bepaalde basis...en dat sommige rubbers er niet tegen kunnen?

///Joost

Bericht door ///Joost » 15 okt 2012, 22:04

GTRene schreef:CPV?

of bedoel je de CDV?

idd 1 jaar en zo weinig km, das wel heel raar, benieuwd wat er dan kapot is gegaan...
en waardoor...

je hoort wel eens van bepaalde rem/koppelings olie op bepaalde basis...en dat sommige rubbers er niet tegen kunnen?
Constant Pressure valve, een nippel die in de zijkant van je blok zit aan de passagierszijde (ter hoogte van Cyl5). deze houdt de oliedruk naar de kop constant.

Ik snap het ook niet. Ach ja, kan gebeuren, je hoort het wel vaker bij koppelingscylinders. Misschien is het wel een goede gebruikte geweest die ze er op hebben gezet (hij is toentertijd ook niet op de factuur gezet). Het is verder wel een garage met een goede naam en ik mag aannemen dat er gewoon DOT 4 in is gegaan.

Dit is ook meteen een van de redenen waarom ik de dingen graag zelf doe. Dan weet je wat er opgeschroefd wordt, en je weet dat het goed gebeurt. Zo zag ik dat de koppelingsleiding achter de lambdasensorbekabeling door zat terwijl deze er eigenlijk voorlangs moest...Dat soort dingen...Call me een muggenzifter, maar ik zie de reparaties graag 100% en niet 98%.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 19 okt 2012, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 okt 2012, 23:34

ow...die ken ik niet :D

en ja idd...altijd weer afwachten wat ze hebben gedaan en of niet...en wat er in is gekomen e.d.
sommige hebben geluk een goed en betrouwbaar, met verstand van zaken adresje te hebben voor alle ingewikkelde klussen e.d. en dan ook nog voor redelijke garage prijzen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 okt 2012, 11:58

Zo, we rijden weer. Ik heb er ongeveer een uurtje of 2 over gedaan alles bij elkaar. Natuurlijk weer even foto's gemaakt om een goede documentatie bij te houden.

Hier zien we de boosdoener hangen. Beneden het nieuwe deel. De nieuwe cylinder is een ATE onderdeel (of om precies te zijn, een FTE deel in een ATE doosje).
De oude koppelingscylinder was hartstikke lek. Ik denk dat het gewoon een slecht onderdeel was. Het stangetje lag compleet los t.o.v. de nieuwe cylinder en ik kon geen merknaam ontdekken. Wederom een bevestiging waarom ik liever m'n auto niet wegbreng naar een garage...

Afbeelding

Hier ie je duidelijk het gat waar de cylinder ingestoken wordt. Je voelt tijdens het installeren de weerstand van het zuigerstangetje op de koppelingshevel, dus het is nog een hele klus om de twee moertjes op de bouten te krijgen. Ik heb gebruik gemaakt van een heel lang verlengstuk van zo'n 40 cm, dan heb je wat meer ruimte voor je ratel. Dop 13 overigens voor de moertjes, sleutel 11 voor de koppelingsleiding zelf.

Afbeelding

Een pressure bleeder van Motive maakt het ontluchten van rem- en koppelingsleidingen een one-man-job. Gewoon remvloeistof in het witte reservoir, de dop op het reservoir schroeven, dan de druk oppompen tot 10-15 psi. Daarna is het heel eenvoudig de ontluchtingsnippels (sleutel 7) een voor een opendraaien en ontluchten. Wel zorgen dat het Motive reservoir niet leeg raakt en dat de druk goed blijft, maar deze loopt amper terug.

Afbeelding

Kind kan de was doen. :D

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 19 okt 2012, 12:10

huh...waar is die bovenste rand van de cylinder (wat in de bak steekt)

bij de nwe zie je een verdikking/rand zitten...bij die wat er nog hangt valt alles er half uit, doch die rand mist?
die is toch niet in de bak blijven zitten?

Fabian

Bericht door Fabian » 19 okt 2012, 12:35

Stelt inderdaad weinig voor :) Makkelijke klus met een goed resultaat!

Bij mij is de bovenste (bij het pedaal) niet goed die ik vervangen heb, das een klote karwei. Die moet binnenkort even opnieuw voor een ander exemplaar.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 okt 2012, 15:48

GTRene schreef:huh...waar is die bovenste rand van de cylinder (wat in de bak steekt)

bij de nwe zie je een verdikking/rand zitten...bij die wat er nog hangt valt alles er half uit, doch die rand mist?
die is toch niet in de bak blijven zitten?
Denk dat het een vertekend beeld van de foto is. De twee delen zagen er, op enkele details na, hetzelfde uit. Dat oude deel heeft ook die dikke rand, dat is het deel wat vies en nat is van de remvloeistof. Er valt ook niets uit, dat lijkt zo. De seal was alleen lek en liet vloeistof door.

@Fabian; Inderdaad, ik heb overwogen om ook de master te vervangen, maar ik las dat het een rotklus was, dus zolang ie niet lekt, laat ik het maar even zo.

///Joost

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Update Koppelingscylind

Bericht door ///Joost » 22 okt 2012, 15:47

Vandaag is er weer een klein maar fijn stukje gereedschap binnengekomen vanuit de US. Op Ebay heb ik een zogenaamde drag link gekocht (ik heb geen idee hoe zoiets in het NL heet...). Deze is onmisbaar als het gaat om het vervangen van de (o-ring van de) CPV in de zijkant van het blok.

Afbeelding

Het gaat hier om item F-22-A van Snap-on. Ik kon hier in NL niet direct iets vergelijkbaars vinden, dus via Ebay US kon ik voor 10 Euro dit bitje in huis hebben, 'gebruikt' weliswaar. Via andere fora weet ik dat deze exact zou moeten passen. :strong:

Binnenkort moet ik toch een oliewissel doen, dus dan vervang ik deze ook direct.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 23 okt 2012, 19:48

Ok ik voel gewoon dat ik een clou mis maar ziet dit er niet net uit als een plat gekopte schroevendraaier bitje?

///Joost

Bericht door ///Joost » 23 okt 2012, 20:24

@ ITV: Dat is het inderdaad, maar deze is een stuk dikker en breder dan een normaal schroevendraaierbitje. Hij is IRL misschien net zo breed als een dop 10.

Afijn, vandaag weer even aan het klussen geslagen. Ik heb van Martin een setje mooie winterbanden over kunnen nemen en die ga ik komende week op m'n 17" steelies leggen (die al een 1,5 jaar in m'n schuur liggen). Dit wilde ik afgelopen jaar al doen, maar toen was het er niet van gekomen om winterbanden aan te schaffen. Ongelofelijk wat voor prijzen sommigen nog durven te vragen voor een afgereden set van 3mm. :shock:
De velgen waren hier en daar een beetje gecorrodeerd, dus ik pak ze even goed aan en voorzie ze weer van een nieuw laagje Action-verf. :blink: Overigens waren ze zilver en dat is geen porem, vooral niet van die huge 17" dingen, dus ze worden gewoon a la wat de massa doet...knap matzwart.

Eerst heb ik ze ontvet met St Marc. Dit had ik nog staan van het interieur texen, dus waarom niet op velgen...lol...Daarna even voorbewerkt met donkerrode Scotch Brite (=ongeveer korrel 400), vervolgens geschuurd met grijze Scotch Brite (=ongeveer korrel 800), weer afgewassen, en toen zag het er zo uit:

Afbeelding

Dit speelde allemaal gisteren. Vandaag was het ook weer goed weer, dus snel van de zaak naar huis en die laatste velg nog schuren en alles in de primer zetten. Gewoon rustig aan spuiten is het devies, en na de 4e velg weer bij de eerste beginnen tot je door alle verf heen bent. Dan zit het er netjes dekkend op. Resultaat:

Afbeelding

Zo ligt het nu te drogen en een dezer dagen ga ik ze nogmaals licht opschuren met grijze SB en daarna matzwart spuiten. Ik heb nog even gedacht over een andere kleur, zoals goud (staat wel vet bij een rode auto), maar het wordt dan al snel een beetje cheap en schreeuwerig.

Overigens ben ik tot nog toe zeer te spreken over de primer en lak van de Action. Voor EUR 2,09 per bus toch zeker geen slecht reultaat , en ook goed dekkend. Per 2 velgen gebruik ik 1 bus primer en 1 bus lak.

Afbeelding

Reind

Bericht door Reind » 24 okt 2012, 08:38

Ik betwijfel of action verf samen gaat met zout/velgenreiniger.

Waarom niet laten poedercoaten. Kost 50 tientjes per velg en daarna hufterproof.

ErikS

Bericht door ErikS » 24 okt 2012, 09:01

50 tientjes per velg
Dat mag ook wel... :wave:

:tooth:

Plaats reactie