Veel werk, kleine update.
Ik heb de waterpomp vervangen voor een 2e exemplaar.
De eerste pomp had een geluidje in de seal zitten en er zat een heeeeele lichte speling op. Aangezien ik niet wil klooien met waterpompen en risico's wil lopen zoals een vastloper op de autobahn, vervang ik 'm liever in de garantieperiode. Ik had namelijk ook een soort van 'chirp' of 'fluiten' bij stationair draaien. Dit geluid verdwijnt bij een 1500 toeren. Nu dacht ik dat dit die seal was...
Nu blijkt, ik heb het chirpen nog steeds, en ik heb geen idee wat het kan zijn. Misschien hebben jullie een idee. Ik kan in ieder geval zeggen:
- Het zit niet in het luchtpomp/AC gedeelte. Motor laten draaien met deze riem verwijderd gaf hetzelfde geluid.
- Het zit WEL in het multiriem (met dynamo) gedeelte. Motor namelijk 3 sec laten draaien zonder beide riemen en geluid was weg.
- Alle drie de spanrollen plus beide riemen zijn 2 weken geleden vervangen.
- Waterpomp is 2x vervangen. Geluid nog steeds aanwezig.
- Dynamo is gereviseerd, en zelfs voor de 2e keer terug geweest om de spanningsregelaar te vervangen. Lager is goed en heeft geen speling.
- PS pulley heeft geen speling en maakt geen geluid als ik m met de hand spin.
- Multiriemen zijn ook een tweede keer vervangen, omdat ik in de eerste instantie dacht dat het daar aan lag (van Conti naar Gates).
Kortom...er blijft niet heel veel meer over. Kan het zijn dat de dynamo te zwaar belast wordt vanwege een slechte accu en dat ie daardoor ietwat chirpt bij stationair draaien?
Het vreemde is dat het is begonnen na het monteren van de nieuwe pullies, gereviseerde dynamo en waterpomp.
Vacuumlek is ook nog een mogelijkheid, maar lijkt me sterk. Misschien dat toch een van de pullies stuk is, ondanks nieuw. Ze voelen strak aan.
O ja, toch nog een lichtpuntje...Ik heb weer een verse APK.
Afijn, roept u maar, dan pak ik nog een biertje en ga ik ook nog even nadenken over deze interessante kwestie.