Anyway. Ik vind de Luminor lijn van Panerai in 't algemeen prachtig. ALS er maar manufactuurcalibers in zitten en dan wordt de spoeling al aardig dunner. De Radiomir lijn vind ik meer dressy(wat dvh post) en prima, prachtig, maar voor mij net niet robuust genoeg: ligt aan die draadbeugels/aanzet voor de band wat historisch correct is (1940s), de Radiomir is de voorloper van de Luminor in 'n tijdslijn.
Dan de bovenstaande Luminor Submersible lijn. Tja. Ik vind die hier net boven die ik postte als Regatta met blauwe plaat zo ook niet fantastisch en zou 'm niet doen.
D'r is ook een met zwarte plaat, ben nr even kwijt, idem als die blauwe. Heb ik tegenaan zitten te hikken om die te doen, maar na 'n DeepSea in duikhorlogeland is eigenlijk alles 't net niet gewoon....
De titanium(kleur) lunette vind ik niet pakkend(dat hoort zwart te zijn) EN waar ik me totaal maar dan ook totaal aan stoor is dat een stoere toolwatch geschikt voor ramwerk drukbestendig tot en met een OPEN ACHTERDEKSEL heeft. Waardeloos. Dan is bij mij de lol eraf. Dat kan niet bij dat soort klokken. En hoort ook niet. Showing off etc snap ik, maar niet bij duikers.
De uitzonderingen (ik had 'n 320) die 't wel hadden(open deksel) zag ik ook als 'positieve' uitzondering en meer als iets stoerdere dresswatch met leren band(daar ga je al op 'n duiker, gelukkig leveren ze 'n rubberband erbij anders gaat 't nog nergens over....
Dus bij dresswatches enzo snap ik de open achterdeksel met zicht op graag 'n mooi manufactuurcaliber, bij (ook dure) toolwatches niet.
Daarom dat ik de Vintage Ingenieur 3233 die ik half jaar geleden had ook weer heb verkocht. Een Inge keam >50 jaar geleden uit voor 1 doel. Robuust/kwaliteit/ANTIMAGNETISCH tot en met /Klok voor engineers. En dan brengen ze 'm NU uit met open deksel. Antimagnetische eigenschappen NUL. Waardeloos.
Ook de Planet Ocean Omega's met eigen 8500 en 9300(chrono) calibers. FANTASTISCHE klokken, prachtige uurwerken, 600M waterdicht, maar met OPEN DEKSELS. Gaat nergens over, ik hoef ze niet.
Nog ééntje dan de IWC Portuguese YACHT CLUB chrono, prachtig eigen werk, prachtig model. 120m waterdicht(ok valt tegen voor 'n horloge voor op de boot he, en mét open deksel, zo jammer)
Waarom niet kunnen kiezen af fabriek, open of dicht deksel? Klaar.
Terug naar de Panerai 389 die zwarte hier boven die blauwe: In mijn ogen buiten de obvious choice Submariner en DeepSea , DE duiker, want: Mooi contrast titanium met die zwarte CERAMISCHE inlay in de bezel, ook 'n must voor 'n toolwatch vind ik, ceramiek of saffier of wolfraam etc, blijft ie mooi van door de jaren) EN natuurlijk de DICHTE deksel, met reden!
Ding komt er zowiezo weet ik zeker, zal wel 'n jaar duren, maar hij komt er.
Daarom ook zo tevreden met m'n IWC Flieger 5004. Prachtdial. Prachtuurwerk(understatement), pracht link naar historie(Beobachtungsuhren) EN DICHT DEKSEL.
Andere uitzondering, de 1940 (398/399) lijn van Panerai, niks toolwatch achtigs aan, maar de Radiomir kast zegmaar met de beugels/bandaanzet van de Luminor, al vaker hier langsgekomen, kunststof glas, dus gen toolwatch 2012 en één van de mooiste( MINERVA )basiscalibers ever. Punt is dat ie in staal limited bijna 20k euro's kost, voor 'n klok met 3 wijzers...
Maar oeh wat mooi:
Nu eerst koffie en dan de buitenlucht in.
DISCLAIMER:Typo's? Who cares