We hebben het idee om heel misschien een Porsche 924 Turbo II aan te kopen die moet worden opgeknapt. De auto is voorzien van een (polyester?) 944 uitbouw. Dus hij is al lang niet meer origineel. Wel is hij recentelijk opnieuw gespoten (Wit). Een ideale basis dus voor een make-over waarbij je kunt denken om hem een restomod kuur te geven met period / retro looks. Gewoon ombouwen tot track/ringtool (met APK) kan ook. Dat laatste is het makkelijkste. Strippen, schroefkooi erin, deepdish stuur, motorvermogen opkrikken met intercooler en eventueel schroefkitje eronder. Easy does it. Vanaf daar kun je 't zo gek maken als je wilt.
Twee keuzes dus, waarbij ik neig naar de restomod met retro looks. Het zal geen Singer Porsche worden, maar wel een knap apparaat (als je van 924/944's houdt).
Deze 924 Turbo II heeft een paar leuke gadgets/specs (vind ik):
- Dogleg versnellingsbak
- 179 pk (zonder intercooler, want die zit er niet op)
- Met polyester body weegt 'ie +- 1060 - 1100 kg, een stuk lichter dan een 944 met stalen spatborden, die is zo'n 100 kilo zwaarder
- Cookie cutters
- Hij is wit, dus ideaal voor een "period" striping (hence bijv. 924 Martini en Le Mans uitvoering)
Zelf ben ik nogal fan van de 924 Carrera GT, GTR en GTS. Het is haalbaar om de specs op minimaal Carrera GT niveau te krijgen (+210pk). Qua looks wordt 't meer een GTS:
Mijn idee is daarom, om het onszelf iets moeilijker te maken dan lukraak strippen. Ik zit eraan te denken om de auto 'anders' te maken dan een Carrera GT, maar wel Period. Alsof Porsche hem zelf zo gebouwd zou hebben als maatwerkopdracht voor de klant. Een rijdersauto met een eigen stijl. Ik ga het proberen te omschrijven:
Interieur opnieuw bekleden met Porsche 914 stof Medium Blue Plaid:
Dat is de blauw-gele variant in 't midden van de onderste rij. Erg retro. Erg cool. Je moet 't alleen ff voor je zien! Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die 't vreselijk vinden.
Voorbeeldje van origineel 'plaid' 924 interieur van de 924 Sebring:
Stuurtje (zoals 911 vierspaaks) opnieuw bekleden met zwart leer. Pook ook.
Over de auto komt dan een dunne striping met dezelfde print (zo dun als op Stewart F1's) of kleur. Die wordt dan offset geplaatst in de lengte over de auto. Zoals deze Mini:

Cookie cutters krijgen het aquablauwe kleurtje. Zoals hier, maar dan dus niet rood (en niet op een VW, lol, kon geen beter plaatje vinden):
Onder de kap wil ik die kleuren van het 'plaid' interieur ook terug laten komen. Het moet alleen wel subtiel blijven. De 2 liter turbo motor wordt voorzien van intercooler, megasquirt, andere waste gate etc. Vermogen komt dan uit op zo'n 220 pk. Meer kan wel, maar vraagt om verregaande modificaties.
De klapkoplampen worden vervangen door GTS koplampunits en er komt een GT/S/R luchthapper op de motorkap rechtsvoor. Staat erg cool icm originele Turbo front dat er dus al op zit nu. Resultaat is dus dit:
Dit is een Carrera GT. Die heeft dus nog de klapkoplampen (foto M. Nauta):
Remmerij upgrade (ducts a la Carrera GT, 944 schijven/klauwen zitten er al op, hawk blokken)
Toerenteller in 't midden, op de plek van snelheidsmeter (die dan op de positie van toerenteller komt).
Met het onderstel kun je tig kanten op. Voor een circuit georiënteerde 924 is een schroefset voor en achter ideaal. Anders zijn er genoeg upgrades mogelijk op basis van 't standaard onderstel.
Andere opties / ideetjes:
Schroefkooitje + racekuipjes (met baan plaid) en racegordels
2 witte helmen erbij met dezelfde striping als op de auto/ in 't interieur.
Point and shoot: Wat vinden jullie van dit idee?
Als iemand een photoshop op basis van de 2e foto kan maken, ben ik ook ERG blij.
Deze dus, maar dan met offset striping, cookie cutters e.d.:
Edit: Bas heeft een Photoshop gemaakt die sterk lijkt op wat ik voor ogen heb