Idee: Porsche 924 Turbo II ombouwen naar Carrera GT(S) spec

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Idee: Porsche 924 Turbo II ombouwen naar Carrera GT(S) spec

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2012, 17:00

<hypothetisch draadje om reacties te peilen>

Afbeelding

We hebben het idee om heel misschien een Porsche 924 Turbo II aan te kopen die moet worden opgeknapt. De auto is voorzien van een (polyester?) 944 uitbouw. Dus hij is al lang niet meer origineel. Wel is hij recentelijk opnieuw gespoten (Wit). Een ideale basis dus voor een make-over waarbij je kunt denken om hem een restomod kuur te geven met period / retro looks. Gewoon ombouwen tot track/ringtool (met APK) kan ook. Dat laatste is het makkelijkste. Strippen, schroefkooi erin, deepdish stuur, motorvermogen opkrikken met intercooler en eventueel schroefkitje eronder. Easy does it. Vanaf daar kun je 't zo gek maken als je wilt.

Twee keuzes dus, waarbij ik neig naar de restomod met retro looks. Het zal geen Singer Porsche worden, maar wel een knap apparaat (als je van 924/944's houdt).

Deze 924 Turbo II heeft een paar leuke gadgets/specs (vind ik):
- Dogleg versnellingsbak
- 179 pk (zonder intercooler, want die zit er niet op)
- Met polyester body weegt 'ie +- 1060 - 1100 kg, een stuk lichter dan een 944 met stalen spatborden, die is zo'n 100 kilo zwaarder
- Cookie cutters
- Hij is wit, dus ideaal voor een "period" striping (hence bijv. 924 Martini en Le Mans uitvoering)

Zelf ben ik nogal fan van de 924 Carrera GT, GTR en GTS. Het is haalbaar om de specs op minimaal Carrera GT niveau te krijgen (+210pk). Qua looks wordt 't meer een GTS:

Afbeelding

Mijn idee is daarom, om het onszelf iets moeilijker te maken dan lukraak strippen. Ik zit eraan te denken om de auto 'anders' te maken dan een Carrera GT, maar wel Period. Alsof Porsche hem zelf zo gebouwd zou hebben als maatwerkopdracht voor de klant. Een rijdersauto met een eigen stijl. Ik ga het proberen te omschrijven:

Interieur opnieuw bekleden met Porsche 914 stof Medium Blue Plaid:
Afbeelding
Dat is de blauw-gele variant in 't midden van de onderste rij. Erg retro. Erg cool. Je moet 't alleen ff voor je zien! Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die 't vreselijk vinden.

Voorbeeldje van origineel 'plaid' 924 interieur van de 924 Sebring:
Afbeelding

Afbeelding

Stuurtje (zoals 911 vierspaaks) opnieuw bekleden met zwart leer. Pook ook.

Over de auto komt dan een dunne striping met dezelfde print (zo dun als op Stewart F1's) of kleur. Die wordt dan offset geplaatst in de lengte over de auto. Zoals deze Mini:

Afbeelding

Cookie cutters krijgen het aquablauwe kleurtje. Zoals hier, maar dan dus niet rood (en niet op een VW, lol, kon geen beter plaatje vinden):
Afbeelding

Onder de kap wil ik die kleuren van het 'plaid' interieur ook terug laten komen. Het moet alleen wel subtiel blijven. De 2 liter turbo motor wordt voorzien van intercooler, megasquirt, andere waste gate etc. Vermogen komt dan uit op zo'n 220 pk. Meer kan wel, maar vraagt om verregaande modificaties.

De klapkoplampen worden vervangen door GTS koplampunits en er komt een GT/S/R luchthapper op de motorkap rechtsvoor. Staat erg cool icm originele Turbo front dat er dus al op zit nu. Resultaat is dus dit:
Afbeelding

Dit is een Carrera GT. Die heeft dus nog de klapkoplampen (foto M. Nauta):
Afbeelding

Remmerij upgrade (ducts a la Carrera GT, 944 schijven/klauwen zitten er al op, hawk blokken)

Toerenteller in 't midden, op de plek van snelheidsmeter (die dan op de positie van toerenteller komt).

Met het onderstel kun je tig kanten op. Voor een circuit georiënteerde 924 is een schroefset voor en achter ideaal. Anders zijn er genoeg upgrades mogelijk op basis van 't standaard onderstel.

Andere opties / ideetjes:
Schroefkooitje + racekuipjes (met baan plaid) en racegordels
2 witte helmen erbij met dezelfde striping als op de auto/ in 't interieur.

Point and shoot: Wat vinden jullie van dit idee?

Als iemand een photoshop op basis van de 2e foto kan maken, ben ik ook ERG blij.
Deze dus, maar dan met offset striping, cookie cutters e.d.:
Afbeelding

Edit: Bas heeft een Photoshop gemaakt die sterk lijkt op wat ik voor ogen heb

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 10 okt 2012, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Re: Idee: Porsche 924 Turbo II ombouwen naar Carrera GT(S) s

Bericht door MartijnGizmo » 09 okt 2012, 17:07

Striping hoeft voor mij niet, maar voor de rest ben ik dol op gave auto's die niet kloppen! :tooth: Ik zou zelfs een Audi 5-pitter overwegen, alleen al voor het geluid!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 okt 2012, 17:09

Waarom is dit project nog niet in gang gezet??!

Tristan

Bericht door Tristan » 09 okt 2012, 17:10

Ik zeg, doen!

Afbeelding

Ben opgegroeid in een rode 924. Mijn moeder reed erin dus heb sowieso warme gevoelens bij de 924.

Tristan

Bericht door Tristan » 09 okt 2012, 17:13

MartijnGizmo schreef:Striping hoeft voor mij niet, maar voor de rest ben ik dol op gave auto's die niet kloppen! :tooth: Ik zou zelfs een Audi 5-pitter overwegen, alleen al voor het geluid!
Ik zeg, 968 blok erin. Is als basis ook ooit een 944 blok geweest, dus klopt nog enigszins.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 okt 2012, 17:15

Ik zou me dan ook gelijk maar aanmelden bij de Pontiac fiero/Ferrari groep en misschien ook wel bij de fiat x1.9/ferrari club........
Je krijgt er wel een hoop vrienden ineens bij..................dat is dan weer wel leuk als jullie met zijn allen gaan touren. :mrgreen:

Rebel

Bericht door Rebel » 09 okt 2012, 18:55

Ik stam ook uit de tijd van de 924 en de 944. Schitterende auto! Zou het zonde vinden om hem als tracktool te gebruiken. Dan liever de restomod met die gave bekleding en af en toe een tourtochtje ;-)

Vroeger zat tegenover ons bedrijf, VIHO, de importeur van BIG-pennen en naderhand Parkerpennen. De zoon Maurice had ook een splinternieuwe witte 944. Dat ding staat nog steeds op mijn netvlies gebrand :D

Joy

Bericht door Joy » 09 okt 2012, 19:07

Doen. Ik stond laatst bij Bas Roos te kijken dat er een 924 Carrera GTS binnen stond. Die dingen zie je haast nooit. Nadeel daarvan, specifieke GT(S)-onderdelen zijn nauwelijks te vinden.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 09 okt 2012, 19:13

Zeer hypothetisch inderdaad. Volgens mij kost het nogal een flinke berg centen als je het zo aan wilt pakken en daarbij heb jij geen tijd voor de ombouw en het rijden. Die e30 is toch ook niet voor niks weg gegaan?

Los van bovenstaande natuurlijk wel een machtig mooi project natuurlijk :thumbup:

Rupie

Bericht door Rupie » 09 okt 2012, 20:54

Doen.

Shakes

Bericht door Shakes » 09 okt 2012, 21:04

Wat Paskal zegt was mijn eerste idee ook. Ik wacht wel even tot hij is gekocht.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 okt 2012, 21:23

Leuk vraagstuk Dennis. Ik doe iets soortgelijks met een motorfiets en zit nu op 75% na 2 jaar. Zijn GT(S) onderdelen die je zoekt wat gangbaar (desnoods imitatie)? Het valt mij v.w.b. de motor namelijk enorm tegen en een GT(S) is veel en veel exclusiever. Het frustreert als je net niet dat deel te pakken kunt krijgen waardoor het project stil blijft staan.

Aangezien het apparaat toch niet meer origineel is zou ik voor de gemakkelijkste en goedkoopste optie gaan: gebruik waar kan 944 onderdelen. Neem de 944 turbo motor als je toch over de 200pk wilt etc. Bouw em zo op dat je er een trackday mee kunt doen maar beperk je niet tot alleen maar circuit imho. Lekker bouwen maar wel period correct met eventueel een :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 okt 2012, 22:11

idd, gewoon doen, lijkt me een leuke opzet waar je bij "wint"
immers de auto is toch al niet origineel en wordt alleen maar leuker :D

qua onderdelen zou ik wel de originele "look" willen doch de goedkope doch wel goede weg kiezen, ik bedoel als originele delen te prijzig zijn gewoon imitatie of wat goed is en in de buurt komt.

verder zou ik hem road/track opbouwen, leuke stoeltjes er in en zo'n deepish stuurtje :df:

weinig witte met leuke striping te vinden...

trouwens, deze is ook wel gaaf>>

Afbeelding

das net zoiets als dit qua stelling

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 09 okt 2012, 22:21

of doe eens gek...

basis is al wit, dus nog ff de deuren en motorkap groen wrappen... Autobahnpolizei 1985 :police:
en dan met de stoerdere GTS looks.

Afbeelding

Peric

Bericht door Peric » 09 okt 2012, 22:30

En als de motor dan ploft kun je er altijd nog een V8 ingooien.. :P

GTRene

Bericht door GTRene » 09 okt 2012, 22:40

wat een goed idee Peric :P ;-)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 09 okt 2012, 22:49

Het is een van je favoriete modellen. Doen! en lekker (op je gemak)de tijd ervoor nemen.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 10 okt 2012, 00:19

Vorig jaar nog foto's gemaakt van een originele GTS Clubsport (1 van de 15), echt prachtige machine, dus mijn zegen heb je zeker Dennis. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik stiekem ook wat aan het kijken was geweest de laatste tijd, 924, 944 etc.

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2012, 09:05

Zoals 'ie daar staat, maar dan in 't wit. Dat heb ik in mijn hoofd.

Even wat vragen hierboven beantwoorden:
Waarom geen 944 Turbo motor? De 951 is in de basis kostbaar en persoonlijk vind ik 't zonde, deze 924 heeft al turbotechniek aan boord, dus waarom moeilijk doen? Daarnaast blijft 't dan het dichtst bij de 924 Carrera GT/R/S en dát is mijn favoriet in het rijtje 924/944/968. Omdat 'ie het meest jaren '70 is.

GTS koplampunits zijn uiteraard immitatie / after market. Zorgt tevens voor gewichtsreductie in de neus. De modificatie is omkeerbaar. Dus klapkoplampen kun je altijd terugbouwen.

GT/S/R luchthapper is ook immitatie. De motorkap moet opnieuw worden gespoten. Door deze luchthapper kun je de intercooler monteren, anders krijgt 'ie geen lucht.

Afbeelding

Intercooler is kwestie van juiste maat zoeken en ombouwprojecten zijn er ook ruimschoot online te vinden als voorbeeld. Of natuurlijk de originele werkplaatshandboeken.

Afbeelding

Megasquirt handleidingen zijn er ook genoeg te vinden. Dat is (makkelijker?) en vooral goedkoper dan een originele Carrera GT ECU scoren. Vergt wat uitzoekwerk en klusserij, maar het is geen rocketscience.

Interieur willen we zelf bekleden (vrouwlief of een bevriende meubelbekleedster kan daarbij helpen). Er staan genoeg DIY-voorbeelden online. Juiste stof is online te vinden. De stroken op de stoelen zijn rechttoe rechtaan. Leer van de wangen is her te gebruiken.

Omdat er al Cookie cutters op zitten gaan we dus niet dure Fuchs zoeken, maar de cookie cutters pimpen. Maat is 't zelfde. Spoorbreedte ook (wielen staan verder uit elkaar dan op de 924 Turbo).

Specs als leidraad: http://www.924.org/models/carreraGTbrochure.htm

Verder kán 't zijn dat Nandor en Paskal gelijk krijgen, maar daar gaat 't mij niet om. Vanaf 1 november ben ik weer 100% zelfstandige en ik wil dat auto's weer een grote rol in mijn leven krijgen. Want dat mis ik. Ik vind alleen 't uitzoeken al leuk in dit geval, dus vandaar dit draadje.

hjp

Bericht door hjp » 10 okt 2012, 09:41

LIKE!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 okt 2012, 09:47

Als je tijd, geld en zin erin hebt moet je het doen. En redelijk handig zijn is ook makkelijk :wink: Heb zelf eens een 944 gehad en vind ze nog steeds mooi. Vond toendertijd die 924-ers niks aan, qua uiterlijk, ook al zagen ze eruit als een GT/R/S. Dat is nu wel iets anders maar zou nog steeds liever een 944 hebben. Weet je dat ook :tooth: :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 10 okt 2012, 10:53

dat zijn wel leuke specs van zo'n GT
valt me nu pas op die "flippers" in/aan de bumper voor extra druk op de vooras.

wat me ook opvalt bij die tekening is dat de voorremmen wel "goed" zitten doch de achterremmen aan de achterkant (kont komt als het ware dan omhoog) ipv de voorkant (tussen de assen wat Porsche ook heeft)

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 okt 2012, 10:55

Doen doen doen doen!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2012, 11:00

GTRene schreef:dat zijn wel leuke specs van zo'n GT
valt me nu pas op die "flippers" in/aan de bumper voor extra druk op de vooras.

wat me ook opvalt bij die tekening is dat de voorremmen wel "goed" zitten doch de achterremmen aan de achterkant (kont komt als het ware dan omhoog) ipv de voorkant (tussen de assen wat Porsche ook heeft)

Afbeelding
Waarom de remklauwen aan de achterzijde zitten bij de 924, komt door de gewichtsverdeling die Porsche nastreeft. Zoveel mogelijk gewicht in de kont. Veel tractie bij uitacceleren, laat remmen en de mogelijkheid om snoeihard in te kunnen sturen door de (relatief lichte neus).

Daarom zitten ze daar, scheelt weer een paar kilo.

Dat ze relatief hoog zitten (je zou ze heel laag willen), komt door de gekozen constructie. Dit was goedkoper/makkelijker en verschil is marginaal.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 10 okt 2012, 11:04

Heel gaaf, ik hoop dat je er genoeg tijd voor hebt (zolang dat niet betekent dat het zakelijk crap gaat)

Ik vind de 924 sowieso mooier dan de 944, zeker in het wit :whistle:

Plaats reactie