BMW E30 325i Rallyspec, complete heropbouw!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Linc (Bas)

BMW E30 325i Rallyspec, complete heropbouw!

Bericht door Linc (Bas) » 30 sep 2012, 22:05

Het plan om te gaan rally rijden ben ik al een tijdje mee bezig, maar nu begint het concrete vormen te krijgen. Paar weken terug een auto gekocht die ook al met de 325i Challenge heeft mee gereden. Daar hoeft dus niet zo veel meer aan te gebeuren.

Fototje van de auto toen ik hem net had opgehaald:
Afbeelding

Inmiddels zijn de stickers er al af en aankomende zaterdag ga ik dagje driften in Weeze.

Bij een rally team hoort natuurlijk een website, deze heb ik dit weekend af gemaakt. Hier gaan we alles op bij houden. Ik heb er ook het bouwverslag van mijn Westfield op gezet en alle verslagjes van verschillende trackdays die ik heb bezocht. En er staan nog wat andere auto gerelateerde avonturen tussen.

Kijk dus hier voor meer info:
http://www.slobmotorsport.nl
Laatst gewijzigd door Linc (Bas) op 16 sep 2014, 14:50, 13 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Re: BMW E30 325i Rallyspec, website af!

Bericht door Dennis Cavallino » 01 okt 2012, 09:24

Cool! Ik ben benieuwd naar al jullie ervaringen.

Ontwerp voor jullie E30 ziet er ook cool uit. Lekker retro. Me likes! En in de ///Motorsport striping was 'ie ook al niet onaardig. Toch is dit beter herkenbaar. Niet onbelangrijk in de rally/autosport.

Hou 'm haaks en succes!

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 01 okt 2012, 17:55

Ja er rijden al zoveel witte BMW's mee. Ik wil wel een beetje opvallen tussen de rest natuurlijk :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 okt 2012, 17:56

Heel gaaf! Ik ga dit volgen. Succes.

MartijnS

Bericht door MartijnS » 01 okt 2012, 18:27

Mooi!
Zien jullie vast wel eens langskomen :D

Steef-bmw

Bericht door Steef-bmw » 01 okt 2012, 21:42

Ah gaaf man!
Is ook mijn droom om rally te rijden of alleen al als monteur rond te lopen.
Loop er vaak en de sfeer is altijd erg leuk!

Welke rally's ga je rijden?

Gr Steef

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 02 okt 2012, 09:36

We willen met de 325i challenge mee gaan doen, maar we moeten eerst 2 short rally's doen voordat je met een "normale" rally mee kan doen. Het doel is om met de eerste short rally van volgend jaar mee te doen. Dat is dus waarschijnlijk op Zandvoort.

Sjef

Bericht door Sjef » 02 okt 2012, 11:42

Goed bezig Bas! Hoop je snel te zien op de rallypaden! :)

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 07 okt 2012, 23:00

Gister wezen driften op Weeze.

Helaas niet zonder brokken, kijk voor het verslagje hier

's Middags toch verder kunnen rijden en al met een hele leerzame dag gehad. Zie hieronder de filmpjes:

Laatst gewijzigd door Linc (Bas) op 16 okt 2012, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan B

Re: BMW E30 325i Rallyspec, Driften op Weeze!

Bericht door Arjan B » 08 okt 2012, 12:56

Dat ziet er goed uit. Glij zo door :D
Heb je ook al eens gedrift met de westfield?

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 08 okt 2012, 15:29

Ja ik ben begin dit jaar bij driftsport.nl een ochtend wezen driften, maar mijn westfield heeft weinig stuur uitslag dus dat maakte het toen niet simpel, wel heel veel plezier gehad toen ook. Dat was eigenlijk me enige driftervaring tot nu toe.

Ik heb toen ook een filmpje gemaakt:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2012, 16:14

Als ik de E30 zo zie glijden dan denk ik dat je er al helemaaaal klaar voor bent. Echt supergoed gedrift, links remmend ook. Echt top!

Peter Molenaar is een kanjer. Echt ideaal dat 'ie daar om de hoek woont.

Als ik de beelden van in de auto bekijk, dan zou ik je nog een paar dingen kunnen adviseren die je kunnen helpen in listige situaties die je als rallyrijder tegen gaat komen.

Probeer jezelf een stuurtechniek aan te leren waarbij je niet meer overpakt en 'hoepelt', maar waar je als een rallyrijder doorgeeft en de omwentelingen als 't ware telt. Dan kom je altijd terug in de middenstand. Vooral op droog voorkom je daarmee snappy reacties van je auto. Die ruimte heb je simpelweg niet in de rallysport. Ik wil je die techniek trouwens best leren. Is niet zo moeilijk, wel ff wennen en net als links remmen prima te oefenen op straat.

Een goede upgrade is een Z3 stuurhuis. Mag dat in de E30 325i Challenge?

allen

Bericht door allen » 08 okt 2012, 16:24

Wat die Westfield betreft, kan daar geen ander stuurhuis op? In de Caterham hoef ik voor de maximale stuuruitslag nooit over te pakken.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 08 okt 2012, 16:55

@Dennis: Thanks!

Inderdaad helemaal super van Peter Molenaar dat hij me zo heeft kunnen helpen, toch nog 2,5 uur kunnen rijden daardoor. Mijn eerste snelle service op de proef soort van :P

Wat je zegt wat betreft stuur techniek heb je helemaal gelijk in, maar door de instructeurs werd mij verteld dat je het beste het stuur gewoon door je handen kan laten schieten. En ik als brave jongen doe altijd netjes wat mij verteld wordt, dan leer je toch het meest :) Ik denk ook niet dat ik met het rally rijden elke bocht zo dwars mogelijk zal nemen, zeker niet in het begin :D

De instructeurs waren ook super trouwens, ik had nog nul ervaring met left foot braking. Maar de instructeur deed het een rondje voor en dan voel je gelijk hoe dat voelt. De auto trekt dan gewoon naar binnen toe. Dan kan je tenminste gaan oefenen en weet je wat het doel is. Ook kreeg ik nog een goede tip wat betreft de handrem, waar ik helemaal niet aan gedacht had (stom natuurlijk), maar je moet wel je koppeling intrappen als je aan de handrem trekt. Vroeger altijd voorwiel aangedreven auto's gereden en dan hoef je de koppeling niet in te trappen om even leuk met de handrem te spelen.

Ik sta altijd open om nieuwe dingen te leren, dus dat is meer dan welkom!

Z3 stuurhuis mag volgens mij in de 325i challenge inderdaad.

@Allen: Inderdaad, moet eigenlijk gewoon een andere stuurhuis op, maar nog niet aan toe gekomen en de noodzaak was er nog niet heel erg. Als ik nog eens een driftdag ga doen met de Westfield moet dat wel eerst aangepast zijn.

Marius

Bericht door Marius » 08 okt 2012, 18:11

Lekker bezig!

Yep kort stuurhuis mag.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 08 okt 2012, 18:52

Z3 stuurhuis is zo ongeveer de beste upgrade die je aan een E30 kunt doen na montage van een sperdifferentieel in mijn optiek. Van het zenuwachtige rondhoepelen met het onbekrachtigde stuurhuis naar dat stuurhuis levert zooooveel rust op. Ik was laatst ook bij driftsport en het viel me bij mezelf op hoe belachelijk rustig ik achter het stuur zat, je hoeft bijna niks meer te doen :swinging: . E36 stuurhuis kan ook, is ook al een stukje korter maar ik kan me voorstellen dat dat er al onder zit.

@Dennis: wij moeten maar eens een keer afspreken als ik het zo lees :ken ik jou: .

Mooi ook dat het driften je beviel en dat je veel opbouwende kritiek hebt gekregen. Ik heb al wat cursussen gedaan die het na het behalen van een bepaald niveau wel prima vinden maar ik wil juist altijd blijven leren/ontwikkelen, aangezien ik nog lang niet op kan tegen circuit/rallyridders (denk ik) en er dus per definitie nog wat te leren valt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2012, 10:00

Bas, nogmaals, ik vind 't erg cool dat je op één dag het links remmen onder de knie hebt gekregen. In de rallysport geldt maar één ding: je wilt die neus de binnenkant van de bocht in krijgen, no matter what.

Als dat lukt, dan kun je op basis van car control, vermogen, grip/tractie, pace notes en lef je snelheid maximaliseren, iedere bocht opnieuw. Hoe langer je het gas erop kunt houden, hoe sneller je bent. Met onderstuur moet je van je gas af en dus verlies je snelheid.

Alle rijtechnieken die erbij helpen om de neus in te sturen spelen in je voordeel als je ze beheerst. Ik denk echt dat je op de juiste weg bent en gezien je car control heb ik er veel vertrouwen in dat je een mooi eerste seizoen gaat meemaken waarin je samen met je navi veel gaat leren. De basis is er!

GTRene

Bericht door GTRene » 09 okt 2012, 10:15

als je met links bijremt tijdens driften om de auto niet te veel naar de buitenkant te laten komen, moet je dan ook iets gas bijgeven omdat ook de achterwielen door het bijremmen iets afremmen? en dat dus wat op te vangen?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2012, 10:57

Tijdens links remmen geef je sowieso gas bij, tenzij je het gebruikt om snelheid te verminderen terwijl je toevallig al links aan 't remmen was, bijvoorbeeld als je te hard gaat voor de situatie, zoals een knijpende bocht, of plotselinge blokkade van de weg (gestrande auto bijvoorbeeld).

Je rembalans ligt voor 't grotendeels voor, dus je achterwielen worden vrijwel niet afgeremd en als dat toch gebeurt, heb je mooi een extra stuk sperwerking, maar je wil in feite niet echt afremmen.

Links remmen is in de rallysport puur bedoeld om dus de neus in te laten sturen terwijl je de auto op 't gas de bocht door drift (zowel FWD, AWD als RWD). De auto blijft hierdoor tevens veel mooier gecontroleerd. Je behoud tractie. Er is minder onbalans, maar áls je onbalans wilt, is het makkelijk op te roepen. Bijvoorbeeld als je in een knijpende bocht opeens meer in wilt sturen, of als je van een linker drift in één beweging naar een rechter drift wilt.

Dat de auto erg mooi in balans blijft zie je goed ziet in 't filmpje van Bas. Zijn auto is volledig onder controle. Als hij meer in wil sturen, dan remt 'ie bij. Als hij de auto wil zetten bij het uitkomen van een drift, om de volgende bocht in te sturen, dan remt hij om de auto om de vooras heen te laten draaien.

Als je links remmen niet toepast moet je veel meer gas-los toepassen om tractie te vinden, omdat je kont anders steeds te ver uitzwaait. Iedere keer gaslos is dus tijdverlies. Verder wil je de drifthoek niet té groot maken, anders ga je niet hard genoeg. Want dan gaat je auto niet meer voorwaarts. Bij links remmen beperk je tevens de body roll van de auto (voor mijn gevoel, ik weet niet of dat echt zo is).

Daarom zie je bij onboard beelden altijd fraai voetenwerk en dito stuurwerk. Alles voor de snelheid, niet voor de show. Je wil de gang er in houden en dat doe je door te vierwieldriften.

Waar je deze techniek het beste mee kunt vergelijken is vierwielbesturing. Door gas te geven in een drift gaat de achterkant verder opzij (en de auto voorwaarts tegelijk), door links te remmen stuurt 'ie ook nog eens mooi in. Het verschil is dat je naar links stuurt als je naar rechts wilt. :)

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 09 okt 2012, 11:15

Dennis, nogmaals bedankt voor de lovende woorden, is niet goed voor me echo :cool:

Wat jij schrijft over links remmen is inderdaad hoe het voelt in de auto en ook precies wat de instructeur mij vertelde. Hij vertelde mij dat je eigenlijk niet meer op je gas hoeft te letten, gewoon zorgen dat de wielen blijven spinnen. En dat je de auto veel beter kan controleren met de rem en het stuur in plaats van meer of minder gas geven.

En inderdaad zo hard remmen de achter remmen niet daar trekt de motor wel doorheen. Dat was ook mijn probleem toen ik de hydraulische handrem probeerde te gebruiken zonder de koppeling in te trappen, dan gebeurt er niks omdat je motor gewoon door de rem heen trekt.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 01 dec 2012, 13:19

En, druk bezig de auto te wassen na gisteren :hot: :swinging: ? Ging mooi, je hebt de auto heel aardig onder controle (kon je bij de start altijd een heel stukje zien rijden aangezien ik de laatste 5-6 rondes van de dag achter je starte :) )

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 01 dec 2012, 18:07

Ja het was een mooi dagje gisteren! Auto is nog niet schoon nee :D vandaag geen tijd gehad. zal morgen eens kijken of me filmpjes gelukt zijn en even wat op youtube knallen!

Ik heb al wel 2 foto's gevonden op het rally forum:

Afbeelding

Afbeelding

Linc (Bas)

Re: BMW E30 325i Rallyspec, Rally testdag Furstenau!

Bericht door Linc (Bas) » 02 dec 2012, 23:30

Afgelopen vrijdag dus in furstenau door het bos wezen crossen met de 325i challenge, heel erg naar me zin gehad! Driften was al gaaf om te doen, maar dit is nog 10 keer beter :D

Hier een kort verslagje.

Hier de filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=4UeFgOlTsYo

http://www.youtube.com/watch?v=xGMPs6hyX24

Nog 2 foto's gevonden:
Afbeelding

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 dec 2012, 15:20

Gaaf!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 03 dec 2012, 15:20

Supervet! :cool:

Plaats reactie