Advies veerpootbrug.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
KevinK

Advies veerpootbrug.

Bericht door KevinK » 07 okt 2012, 17:52

Graag zou ik jullie adviezen willen horen wat betreft een voorste veerpootbrug, voor mijn E46.

Opties die ik op dit moment in mijn hoofd heb, zijn de M bruggen van BMW:
Afbeelding

En die van Wiechers:
Afbeelding

Montage in detail:
Afbeelding

Wat ik me alleen afvraag, heb het idee dat dit meer showbruggen zijn. Beide bestaan ze uit 2 delen, waarbij ik me kan voorstellen dat dit niet zo sterk is als een brug uit 1 geheel. De brug zit immers gewoon aan de staanders geschroefd.

En die Wiechers pakt niet eens de complete veerpoot toren, maar laat zich op 2 punten per kant bevestigen.

Iemand die hier over mee kan denken, ga namelijk puur voor de functionaliteit.

Mooiste zo mij de BMW Performance bruggen lijken, 1 geheel en pakt de complete veerpoottoren. Echter zijn die bruggen vrijwel niet meer te verkrijgen, of van absurde prijs.

Alvast bedankt.

MartijnGizmo

Re: Advies veerpootbrug.

Bericht door MartijnGizmo » 07 okt 2012, 17:54

Belangrijk is misschien ook om aan te geven wat je ervan verwacht. Ik vond mijn eigen auto minder fijn rijden met een bovenste veerpootbrug aan de voorkant, voelde vooral op nat iets onderstuurder.

KevinK

Bericht door KevinK » 07 okt 2012, 18:06

Ik wil juist minder onderstuur, zodat de bochten wat harder ingegaan kunnen worden, zonder dat de voorkant begint te schuiven. Dit is dan ook eigenlijk wat ik ervan verwacht.

Nu zullen jullie misschien ook met de tips komen om dikkere stabistangen te monteren onder de auto, dit staat ook nog een keer in de planning. Wou me alleen eerst in deze materie verdiepen.

Knot

Bericht door Knot » 07 okt 2012, 20:28

Is altijd lastig. Als je de auto voor te stug maakt zal je meer last van onderstuur krijgen. Ik heb op de e36 een omp brug die prima bevalt. Hij is daar stugger door geworden maar als je de wielstanden perfect hebt merk je daar niets negatiefs van. 2,5gr camber, iets uitspoor, poten licht achterover t.o.v standaard en hij reageert prima.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 okt 2012, 20:41

Zo'n ding heeft niks met de stugheid van je onderstel van doen.

Het verminderd alleen de frictie in McPherson veerpoten waardoor je dempers effectiever kunnen werken. Persoonlijk merk ik er op een E36 niet veel van alleen bij heel veel stuuruitslag.

Persoonlijk zou ik die van BMW zelf nemen als je zo'n gebogen ala die van Wiechers hebt dan is dat al minder stijf als een rechte zoals die van BMW.

Knot

Bericht door Knot » 07 okt 2012, 22:30

Bert, ik merkte wel direct dat de auto nerveuzer werd tijden driften/pendelen met de OMP brug.

KevinK

Bericht door KevinK » 07 okt 2012, 23:07

Bedankt voor de input. Jouw ervaring is dus net als Martijn meer onderstuur Knot? Jij hebt dit opgevangen door je uitlijning aan te passen.

Daar waar Bert niet heel veel verschil merkt. Wel een vorm van logica dat de rechte stang sterker is dan de gebogen variant van Wiechers.

Als anderen nog ervaringen hebben?

Voor mij stuurt de auto zoals die nu is al heerlijk. Sportief straatgebruik, en een aantal keer in het jaar een weekendje Nordschleife. Soms vind ik het alleen jammer dat de auto neigt om over de voorwielen naar buiten te schuiven, bij het insturen van een bocht. (Wat soms ook gebeurd, als ik mijn snelheid niet hierop aanpas) Terwijl voor mijn gevoel die bocht wel harder in gegaan kan worden, als de auto meer in balans is. Dacht misschien doet zo'n brug iets gunstig in dit verhaal.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 08 okt 2012, 00:02

Onderstuur bij het insturen van een bocht ga je niet oplossen met een veerpootbrug, ik zou het dan eerder in de demping gaan zoeken. Achter wat hardere ingaande demping. Dit betekent echter dat je een grotere investering moet maken in de vorm van Koni of bilstein bijvoorbeeld maar ik weet niet of je zo ver wil gaan?

Zal ook het rijcomfort niet ten goede komen dus ik zou er nog even goed over nadenken.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 okt 2012, 00:58

de rechte BMW veerpootbrug lijkt mij het meest effectief voor een brug...
stel hij wordt dan wat stugger/directer, dan kun je de dempers iets slapper zetten zodat die weer meer oppakken ipv dat de carros iets mee wringt (das niet echt optimaal ook al voelt dat soms wel zo :D )

als je dan nog onderstuur hebt kun je wellicht iets minder lucht in de voorbanden hebben
of betere grip banden en of betere wielstanden.

hier hebben ze ook leuk spul onder de Performance /Tuning en optimalisatie voor BMW E46
alhoewel getoonde brug er alleen voor zorgt (zo lijkt) dat de afstand goed blijft tussen de poten en niet zoveel op en neer, maar wellicht moet je dat ook niet te veel hebben.

http://www.schmiedmann.nl/3_series/E46/ ... tm#1943870

bv

Afbeelding

en dit soort dingen

Afbeelding

ow, deze hebben ze ook (ze hebben vele soorten) CSL brug...(duur)

Afbeelding

of een goedkope slechts 86,-euro (ze hebben nog goedkoper maar das niet wat denk)

Afbeelding

enz enz...
zag ook al voor bv mijn kar leuke BBK setjes :hungry:

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2012, 09:07

Eerst eens met het onderstel aan de gang....

Peric

Bericht door Peric » 08 okt 2012, 09:44

En vergeet natuurlijk ook niet dat grip ook niet oneindig is. Een keer houdt het op, hoe goed je onderstel ook is. Valt of staat met op welke banden je rijdt.
Denk dat het helemaal niet zo verkeerd is als je carroserie wat beweegt. Je schrijft zelf al dat de auto heerlijk stuurt.

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2012, 10:06

Ik heb m nu wel aardig voor mekaar, AST had veel grip maar vond ik te nerveus. Mijn auto is op commando onder of overstuurd, perfect neutraal of 4 dezelfde banden.

- Eibach Pro Street S op 2,5gr negatief voor (achter moet ik even op het rapport kijken)
- OMP veerbootbrug en cabriosubframe met Xbrace eronder
- GEEN powerflex maar nieuwe originele rubbers in draadarmen voor en achterophanging
- 225/45/17 rondom

KevinK

Bericht door KevinK » 08 okt 2012, 18:43

Zelf rij ik op Michelin Pilot Sport 2, maat 235/35R19, OEM dempers en Eibach Pro.

Met diverse schroefsets aan de haal geweest, alleen blijf ik tegen het probleem lopen dat de voorvelgen tegen de stelschroef lopen. 5mm spacer ertussen en het probleem is verholpen. Echter steken dan de banden weer uit de kassen. 225 band was misschien beter geweest. Deze hadden echter de beste rolomtrek ten opzichte van origineel. En om deze nieuwe banden nu te vervangen a 290 euro p.s. om te kijken of alles dan wel past wordt me te gek.

Schokdempers wil ik wel vervangen, omdat het aan de achterzijde niet lang meer kan duren eer deze lek gaan.

Voorkeur nijgt naar Bilstein B8 dempers voor en achter icm de Eibach veren. Sportiever onderstel mag zeker van mij. Ondanks dat dit me enige auto is, wordt die dus alleen voor plezier ritjes en weekendjes Ring gebruikt. Zo nu dan voor lange ritten.

Knot 2,5 graden camber voor? Heb jij camberplates of andere draagarmen? Volgens mij kan je deze niet verstellen bij een E46? Of is het bij een E36 anders?

Nogmaals bedankt voor het meedenken en adviseren.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 okt 2012, 18:53

wat je voor hebt (band/velg bij veerpoot) kreeg ik ook met die andere wielen en iets bredere (terwijl het ook 235 was doch breder dan de andere merk in 235) banden (contisport 5P)

anyhow, ik bekeek die veerpoot eens (schroefveren) en dacht...als ik die hulp veer er nou eens tussenuit haal heb ik dan nog genoeg draad om omhoog te schroeven (zonder dat de hoofdveer los hangt) en dan zonder hulp veer te werken?

en verrek dat had ik, dus hulpveer eruit en de veer die er werkelijk toe doet opgedraaid en het werkte allemaal perfect, ik had men wiel en band weer "ruim" vrij :df:

tevens iets gewicht weggehaald :mrgreen:

///Joost

Bericht door ///Joost » 16 okt 2012, 15:39

Waarom heeft niemand het over anti-roll bars? Dit lijkt me toch wat effectiever dan de veerpootbrug. De cross brace van de cabrio is trouwens ook een goede. Die wil ik ook nog een keer op de kop tikken.

KevinK

Bericht door KevinK » 16 okt 2012, 19:35

Joost, in mijn 2e post haalde ik dikkere stabi's aan. Ik ga het allemaal ervaren, niet meer op deze auto. Deze gaat de verkoop in, daar ik een full option 130i wil aanschaffen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 okt 2012, 11:00

KevinK schreef:Joost, in mijn 2e post haalde ik dikkere stabi's aan. Ik ga het allemaal ervaren, niet meer op deze auto. Deze gaat de verkoop in, daar ik een full option 130i wil aanschaffen.
:oops: Oops...overheen gelezen...niks gezegd dan.

KevinK

Bericht door KevinK » 17 okt 2012, 18:51

Wel fijn dat je meedenkt.

Plaats reactie