Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Niels v D » 26 sep 2012, 23:20

Afbeelding
Afbeelding

Wat foto's van afgelopen zondag, was een dag van Fineline-imports uit.
Qua tijden met de MX5 in de middenmoot geeindigd, net achter een s2k en verder tussen de Impreza's. Dit soort werk is ie ideaal voor, wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 26 sep 2012, 23:43

Daar is ie supergeschikt voor. Mooie actiebeelden zo.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 05 okt 2012, 23:00

Morgen eens kijken of we deze er ondergebeund krijgen :)

Afbeelding

Vanavond trouwens nog lekker open rond gereden, vond het met het dak er op maar een benauwde bende :wink: . Maandag nieuwe achterbanden en rondom uitlijnen en dan moet ie er weer even tegenaan kunnen. Achterbanden, met name rechts, is echt glad door al dat overstuur op rotondes en what not.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 07 okt 2012, 00:16

Dat maakt aardig wat verschil zeg! Vooras is de nieuwe zwakte nu. Andere standaard-veren gebruikt (met een andere kleur-code) en die waren in ontspannen toestand al 2 cm langer en *tromgeroffel* de auto staat nu met de kont ook daadwerkelijk 2 cm hoger.

Nu voor 1 dag winterbanden gemonteerd omdat de oude zomerbanden 'redelijk' op waren en ik morgen met een maat van me de mini-europa-rit wil gaan rijden :df: .

DG

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DG » 27 okt 2012, 16:20

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JYJ3ct8CB-o&feature=plcp[/youtube]

7:59 BTG met 160pk MX5 :df:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Aernoudt » 27 okt 2012, 17:27

Da's niet verkeerd :D

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 27 okt 2012, 19:30

Met slicks kan dat. Zonder slicks kan dat met een videobewerkingsprogramma :blink:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Paskal » 27 okt 2012, 21:07

Ik vind die tijd ook wel heel scherp voor een 160pk-auto. Ben benieuwd wat mister Ringmazda Ton hiervan vindt :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 27 okt 2012, 21:21

Zo ist!

Ton, zeg er eens wat van.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door L@urens » 27 okt 2012, 22:12

Hier zit Dale achter toch? Qua baankennis en rijvaardigheid geef ik hem alvast 100 punten voorsprong. Met een NA turbotje (200-ish PKs) op semi's reed hij immers ook 'met gemak' 7:55. Een NC is een beter platform, slicks, race onderstel, etc... waarom niet?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2012, 22:32

Het lijkt me inderdaad niet onmogelijk. Snel is het wel.

DG

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DG » 27 okt 2012, 22:39

Nog een leuke lap van een ander met een bijna standaard MX5:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5pxEKQWW94M&feature=plcp[/youtube]

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2012, 22:43

Dat is dat versnelde filmpje.

Sebastian Keijmel

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Sebastian Keijmel » 27 okt 2012, 23:28

BMW filmpjes worden namelijk altijd vertraagd afgespeeld :wave:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2012, 23:46

Sebastian Keijmel schreef:BMW filmpjes worden namelijk altijd vertraagd afgespeeld :wave:
Ach! Het leeft nog! Lees het ring draadje anders even. :thnx:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 28 okt 2012, 08:08

Hielke schreef:Met slicks kan dat. Zonder slicks kan dat met een videobewerkingsprogramma :blink:
Juiste analyse wat betreft de banden, gripniveau ligt wel een tikje hoger dan van mijn banden (Toyo R888)
Zeker geen bewerkt filmpje.
Het lijkt, gezien de tijd over het stuk bij Kesselschen, dat het blok aan de goede kant van de vermogenstolerantie zit.

Gewoon erg goed gereden...........en dat is doorslaggevend :strong:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2012, 11:47

De grip is inderdaad gigagoed. Met straatbandjes had 'ie geen schijn van kans gehad. Ding loopt wel hard en hij kan idd wel sturen. Dit vind ik leuker filmpjes dan 400 pk auto's die dezelfde tijd rijden.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 29 okt 2012, 22:12

Ik heb een maandje terug mijn uitlijning laten controleren. Wat zeggen de kenners hiervan? Acceptabel? De auto spoort vrij goed rechtuit maar wil bij insturen graag met de kont om komen. Niks dramatisch, maar ik heb qua MX-5's weinig vergelijkingsmateriaal.

De kolom "+100 kg" is met mij als bestuurder achter het stuur.

Afbeelding

DG

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DG » 29 okt 2012, 22:41

-0.9 toespoor linksachter? Waarom is dat niet gelijk aan rechtsachter? (+0.9) Uitspoor op de achterwielen kan overstuur veroorzaken.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door MX5T » 29 okt 2012, 22:47

Hielke schreef:Ik heb een maandje terug mijn uitlijning laten controleren. Wat zeggen de kenners hiervan? Acceptabel? De auto spoort vrij goed rechtuit maar wil bij insturen graag met de kont om komen. Niks dramatisch, maar ik heb qua MX-5's weinig vergelijkingsmateriaal.]
Mijn uitlijner zou het opnieuw moeten doen.................. :shock:

Camber tussen L en R moet minder kunnen dan 0,5 graden, 10' verschil is wel het maximum

Camber Achter ca 0,5 meer dan Voor geeft een iets meer onderstuurde auto maar is in snelle bochten wel het snelst. (L@urens doet het precies andersom op zijn trackauto's)

UitspoorVoor op een straatauto met comfortrubbers die er al heel lang onder zitten is ook niet wat je zou moeten willen.

Toespoor Achter maakt de auto wat goedmoediger, geen toespoor dus niet

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 29 okt 2012, 22:51

Er is nog niks aan de uitlijning gedaan Ton. Alleen maar contrôle tbv de uitdraai.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door GTRene » 30 okt 2012, 00:13

lijkt idd niet ideaal te staan de toesporing voor niet en achter staat ook niet helemaal goed...

wat dan in theorie, als je instuurt ineens iets "extra" insturing kan geven en als het ware dan een soort onbalans wordt en dan eerder de swing er in geeft? (overstuur of directer stuurgedrag)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 30 okt 2012, 09:47

Ik zal er vanavond de mijne eens bijpakken. Bekend is dat de uitlijninstellingen en de toleranties extreem ruim zijn bij de mx-5 terwijl kleine veranderingen merkbaar zijn. Volgens sommigen.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door L@urens » 30 okt 2012, 09:57

G Kolkman schreef:Ik zal er vanavond de mijne eens bijpakken. Bekend is dat de uitlijninstellingen en de toleranties extreem ruim zijn bij de mx-5 terwijl kleine veranderingen merkbaar zijn. Volgens sommigen.
Verbetering zit in:
- Camber binnen toleranties
- L/R meer gelijk
- toespoor achter
- rijhoek van ~0.01

Zouden de grootste verbeteringen geven.
Natuurlijk heeft bandenspanning, profieldiepte en leeftijd van de band ook invloed.

Op de MX99T rij ik met -3* voor en -2.7* achter inderdaad (en een vleugel).

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Hielke » 30 okt 2012, 10:37

G Kolkman schreef:Ik zal er vanavond de mijne eens bijpakken. Bekend is dat de uitlijninstellingen en de toleranties extreem ruim zijn bij de mx-5 terwijl kleine veranderingen merkbaar zijn. Volgens sommigen.
Die toleranties van Mazda zelf grenzen aan het absurde. Dan mag je zelfs met positief camber rondrijden.

Gebrek aan toespoor achter zorgt voor de spannende achterkant schat ik in. Maar zelfs met z'n gebreken is het een heerlijk karretje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast