130i Cup 2007 (incl 'onze' André)

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2007, 12:35

Denk het niet Hielke.

P1xV1/T1 = P2xV2/T2.

Als je een 17" band zou nemen met een hogere zijwang dan word V groter maar zou je bij dezelfde temperatuur stijging dezelfde stijging in druk hebben.

Ik denk zelfs dat de hele handel op 18" eerder op temperatuur zou moeten zijn als dat je naar 17" gaat ivm de massa van de band & luchtvolume binnen in.

Ook al denk ik dat het verschil theoretisch is, en niet echt merkaar zou zijn als je een auto met 17 en 18 ich beiden 5 rondjes zou laten rijden.

Vraag me ook af ze dan niet beter op 1,6 bar oid had kunnen beginnen, dan zouden ze wel iets warmer moeten worden :) Drukverschil werkt dan met je mee, je kan heel laag beginnen en toch een acceptabele warme druk hebben. Ook speelt een beetje mee dat 235 vrij breed is voor een auto van 1140 KG, met 225 of 215 of een zachtere slick hadden ze wat sneller warm geweest denk ik, maar dan offer je wel levensduur op. (wel een mooie bron voor gebruikt slicks voor ons amateurs :shock: :mrgreen: )

Ik vind verder 1.55 op CPZ al een hele mooie tijd voor zo'n auto, de 1.53 waar ze het eerder over hadden vond ik al aan de optimistische kant. Als je kijkt dat een M3 GTR 1.49~1.50 rijd. Er zijn een paar stukken waar het puur op acceleratie aan komt dus 5 sec er tussen zal er sowieso wel zitten. Als je dan ook nog eens bedenkt dat er geen sequenciele bakken enz gebruikt worden in de 130i (volgens mij?) dan hoef je je volgens mij niet te schamen voor 1.55 :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 mar 2007, 12:40

inderdaad handbak Bert. Snelheidsverschil tov een GTR is op het rechte stuk wel aanzienlijk (relatief dan)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 30 mar 2007, 13:01

@Bert,

ik zou ook echt niet weten wat het verschil tussen de "17 en "18 velgen/banden is. Rijders zijn wel even verplicht gesteld 3 complete sets nieuw te kopen. Samenstelling van het rubber is gelijk, breedte is 1 cm extra. En zolang iedereen met hetzelfde materiaal reed zag ik het probleem eigenlijk niet :?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2007, 13:23

Lagere zijwang geeft minder totale zijwaardse flex. Dit verschil is natuurlijk veel groter als je van 15 naar 18 inch gaat als van 17 naar 18.

Breder geeft bij dezelfde druk ook minder zijwang flex dus de band heeft een lagere sliphoek als je door de bocht gaat (zie verhaal GTR van Andre dat een 260 band beter werkt als 285, dat is daardoor. Ga je achter te breed vergeleken met voor dan heb je te veel grip achter)

Punt is alleen dat een slick meestal al zo stijf is dat ik denk dat in het geval van de GTR hij eerder sneller is doordat de rijder er gemakkelijker mee omgaat. Qua absolute snelheid denk ik dat het minimaal is, paar tienden misschien. Alleen gekeken vanuit de maat van de band natuurlijk. Want iets anders is bijvoorbeeld het gewicht van de band, door smaller te gaan bespaar je al op onafgeveerd gewicht welke je wegligging ten goede komt, plus dat je minder acceleratieverliezen hebt. Dus daar pak je weer wat terug.

En dan is het idd wel heel overdreven om een heel rijdersveld 3 sets nieuwe velgen te laten kopen. Had wat anders geweest als ze van het begin op 18" gestaan hadden nauurlijk :?
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 30 mar 2007, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 mar 2007, 13:29

Even over de velgen zin dit exact dezelfde velgen als op de straatauto's ? Qau breedte voor en achter ?

En wat is het verschil tussen een run flat velg en een velf voor een normale band ?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 30 mar 2007, 13:42

Geloof dat het velgen voor straatauto's zijn, vrij zware kneiters in ieder geval.

En op runflat velgen moet een hoge opstaande rand zitten zodat de leeggelopen band er niet alsnog vanaf kan glijden. Die rand nekt de monteurs ook wanneer ze nieuwe banden op willen leggen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 mar 2007, 14:21

ah oke

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 30 mar 2007, 16:09

ik vraag mij zelfs wel af of deze verandering van 17" naar 18" wel zijn voordelen heeft.

de 18" wegen meende ik 12 kilo zwaarder.
die 12kilo is wel roterende massa aan je aandrijflijn, waardoor het koppel aan de wielen aanzienlijk daalt.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 30 mar 2007, 16:17

Als iedereen dan maar aan de start staat met dezelfde wielen, anders ga je toch grote verschillen krijgen voor een cup-klasse. :?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 30 mar 2007, 16:24

Zal wel 3 KG per wiel zijn denk ik dan. Weet niet wat voor velgen er precies daarvoor op zaten maar sowieso is 3 KG wel een groot verschil voor alleen een inch groter :?

Maar als je een lagere zijwang hebt dan is je band weer lichter. Vergis je daar niet in, een 225/45ZR17 semislick weegt al 10 KG, dat is meer als een goede 17x8J lichtmetalen velg. Dus sowieso betekend een 3 KG zwaardere velg nog niet dat er ook 3 KG bij komt. Al zijn ze in dit geval ook breder gegaan, dus dat is ook weer wat zwaarder.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 apr 2007, 18:55

Auto is vandaag bestickerd.

naam en nummers en cup sponsers komen er nog bij.

[img:2048:1536]http://members.chello.nl/adevo/DSC00024.JPG[/img]

[img:2048:1536]http://members.chello.nl/adevo/DSC00031.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 apr 2007, 20:31

Mooi Andre 8)

Wanneer is je eerste wedstrijd?

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 apr 2007, 20:35

Paasmaandag race

zaterdag qualy.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 02 apr 2007, 21:43

Andre schreef:Paasmaandag race

zaterdag qualy.

Succes andre!!!!

Afgelopen vrijdag reed er 1 mee tijdens een ZAC wedstrijd (sandor van Es dacht ik :?: ) en die reed tijden van ca. 1.55 is dat snel of vallen daar nog wat seconden af terijden???

Mak is zeker van hans Visser??

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1217
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 02 apr 2007, 22:04

Leonard, volgens mij was dat ricardo v.d. ende, althans dat stond op de monitor.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 02 apr 2007, 22:10

Leen schreef:Leonard, volgens mij was dat ricardo v.d. ende, althans dat stond op de monitor.

Klopt ja. Kon even niet op de naam komen.Zijn volgens mij wel serieuze tijden wat hij reed.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 apr 2007, 22:22

klopt das vd ende die was vorig jaar bijna kampioen.

1.54.6 was zijn snelste dat is echt serieus hard met een 130i daar.

Als ik in dit veld top 10 kan rijden zou ik al heel blij zijn. Er zijn teams met budgetten van meer dan 100k euro en om daar tegen te strijden wordt een zware dobber.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 02 apr 2007, 22:25

Andre schreef:klopt das vd ende die was vorig jaar bijna kampioen.

1.54.6 was zijn snelste dat is echt serieus hard met een 130i daar.

Als ik in dit veld top 10 kan rijden zou ik al heel blij zijn. Er zijn teams met budgetten van meer dan 100k euro en om daar tegen te strijden wordt een zware dobber.

Ik hoorde van Hans Visser dat jij serieus kan sturen dus doe je best a.s weekend !!!

Wouter81
Berichten: 9480
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 02 apr 2007, 22:27

Andre schreef:klopt das vd ende die was vorig jaar bijna kampioen.

1.54.6 was zijn snelste dat is echt serieus hard met een 130i daar.

Als ik in dit veld top 10 kan rijden zou ik al heel blij zijn. Er zijn teams met budgetten van meer dan 100k euro en om daar tegen te strijden wordt een zware dobber.
Maar in hoeverre heb je iets aan dikke budgetten in een dergelijke 'standaard' klasse?

Succes iig!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 apr 2007, 22:29

Veel, denk ik.

Meer geld voor testdagen, altijd nieuwe slicks enz enz.

Volgens mij zijn er ook dingen die vrij zijn, zoals datalogging, kan je een beter systeem voor kopen enz.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 apr 2007, 22:41

klopt wat bert zegt.

Als je altijd op nieuwe slicks kan trainen doet echt veel.

Het is bijv. heel moeilijk om in een cup klasse het laatste uit nieuwe banden te halen. Dat ultieme grip duurt meestal 3 ronden en dan kan je je top tijd al niet meer halen.

Maar als je dus veel op ouwe slicks rijdt is je remweg grip anders. Dan heb je eigenlijk al een paar ronden nodig om aan de grip remweg van nieuwe banden te wennen. Op het moment dat je gewend bent is het nieuwe weer van de slick af.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 03 apr 2007, 00:29

Als ik in dit veld top 10 kan rijden zou ik al heel blij zijn. Er zijn teams met budgetten van meer dan 100k euro en om daar tegen te strijden wordt een zware dobber.
Dat gekl**t met dat geld maakt dat racen voornamelijk een egobevestigend rijkeluisonderonsje is geworden en helaas zal blijven.

Vroeger was het meestal ook niet anders maar ik herinner me vaag dat er een standaard cup was waar de auto's door de importeur beschikbaar waren gesteld en via loting per race werden toegewezen (en waren op cruciale plekken verzegeld) (Ford Escort Mexico Cup uit de 70-tiger jaren??)
Dat was nog instappen en tegen elkaar racen met zo gelijkwaardig mogelijk materiaal, maar waarschijnlijk te simpel voor hedendaagse normen want dan kun je 90% van het "technische" volk uit de paddock naar huis sturen met hun laptops, bandenkarretjes, brandstofmenginstallaties en meer van dat geldverslindende geneuzel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 apr 2007, 09:17

Ik heb mijn zinnen gezet op Ricardo en André dit jaar. Zijn toffe gasten en kunnen knap sturen, de rest geloof ik wel. Go 4 it!

Geld is altijd k&t. Maar in het verleden zijn er vaker rijders/teams geweest die ver vooraan konden meestrijden. Daar houd ik van. Dikke vinger naar al die budgetten, waar een wil is, is een weg.

<zwaait vanaf de zijlijn> :lol:

Wouter81
Berichten: 9480
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 03 apr 2007, 09:32

Dat vind ik wel eens het (grote) nadeel van autosport. Ik heb 3 jaar aan motorracen (wegrace) gedaan. Zonder veel sponsoren kon ik alles vaak toch zelf (net) bekostigen. Bij het motorracen komt het ook nog eens veel meer op de rijder aan dan bij autosport IMO.

Je kunt een middelmatige rijder wel op een getunede GSX-R1000 zetten maar hij rijdt er niks harder om. Het brute vermogen is zo intimiderend dat maar weinigen het verschil benutten. Is bij de autosport natuurlijk ook wel zo maar toch in mindere mate naar mijn mening.

Ik ben vorig jaar bij een DSC race op Zandvoort geweest. Leuk om eens mee te maken maar toen ik het podium in een bepaalde klasse zag, toen had ik het wel een beetje gehad. 3 Dikke mannen met grijs haar. Tja... die hebben waarschijnlijk het geld voor het beste materiaal en niet dat jonge talent wat in oude E30 BMW'tjes meehobbelt en veel pk's tekort komen.

Dat staat me altijd een beetje tegen bij autosport. Het draait veel te veel om het geld, is bij de motorsport ook deels zo maar toch in mindere mate. Daar kun je je als goede rijder ook op een goedkope standaard fiets (10.000 euro voor alles) heel goed onderscheiden.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 apr 2007, 10:16

Hier hebben jullie volkomen gelijk in. Geld speelt een hele grote rol.

Maar ik probeer het gewoon zie hoever ik kom. Top tien zou ik al mooi vinden de rest is bonus.


3 jaar terug reed ik met een kenteken auto e36 m3 naar de dsc iedereen verklaarde me voor gek. Maar ik won wel de rizla days. Is mijn mooiste overwinning ooit. En die vergeet ik nooit weer. Moest ook op de rollerbank. Maar het bleek dat mijn auto ook nog een stuk minder vermogen had dan de concurrentie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], daNpy en 3 gasten