Zo, na ruim 5000 kilometer in de DS3 kan ik wel even wat ervaringen delen.
Ik gebruik de versnellingsbak nog steeds alleen maar in handmatige modus. Af en toe proberen wat hij doet als ik hem in 'Auto' zet leidt alleen maar tot frustratie. De schakelmomenten zijn dan lastig te voorspellen en de bak anticipeert dan totaal niet (verwacht ik ook niet).
De flippers achter het stuur bevallen prima. Je moet er stevig in knijpen om altijd zeker te zijn dat het signaal doorkomt, maar ze zijn dan in elk geval over de gehele hoogte te bedienen. Deze flippers zijn vast gemonteerd op de stuurkolom en draaien dus niet mee met het stuur. Ik heb altijd gedacht dat ik meedraaiende flippers prettiger zou vinden, maar dat is niet zo. Onprettiger ook niet. Ik schakel toch niet midden in een bocht.
De pook is prima om te bedienen, hij voelt stevig aan en geeft een solide weerstand, maar de bediening vind ik onlogisch. Waarom moet ik naar voren duwen om een hogere versnelling te kiezen en naar achteren trekken om terug te schakelen?? Dat is gewoon tegennatuurlijk!
Dan het schakelen zelf. Ja, het is tráááág... Voor mijn gevoel komt er snel genoeg reactie op het schakelcommando, maar ontkoppelen, wisselen van verzet en inkoppelen neemt zijn tijd. Daarbij zakt de motor ook niet snel in toeren, dus dat weegt extra mee, vooral als je bij hogere toeren (3500+) schakelt. Sprintjes trekken met deze auto heeft geen zin. Zelfs als de motor genoeg power levert om de 'tegenstander' voor of bij te blijven leg je het af met schakelen. Uiteraard laat ik het gas los voordat ik ga schakelen, want anders duurt het voor mijn gevoel nòg langer. Bovendien zit ik dan te knikken als passagier achter het stuur...
Een ander minpunt van de versnellingsbak is dat hij ontkoppelt als het toerental te laag wordt. Hij trekt de auto dus niet stationair door. Als je dan weer gas geeft kan het maar zo gebeuren dat de motor sneller toeren maakt dan de versnellingsbak inkoppelen kan, met als gevolg een slippende koppeling tot je gas terugneemt. Vooral in 1e en 2e versnelling gebeurt dit. Het helpt als je even "aankondigt" dat je weer gas gaat geven: iets gas geven zodat de koppeling sluit en dan meer gas geven om vlot op te trekken. Ook dat kost voor mijn gevoel veel tijd.
Positiever ben ik over het stuurgedrag en de wegligging. Ik vind het een fijne gooi- en smijtauto. De grip van de Michelin Pilot Exalto's (205/45/17) is prima, ook op nat, en de stuurbekrachtiging doet geen gekke dingen zoals bevriezen of heel licht worden. Hij mocht wat comfortabeler zijn op grotere hobbels in de weg, maar ik zal geen wonderen verwachten van het verlaagde onderstel (standaard op de schraperseditie) in combinatie met redelijk platte banden. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag is op sommige plekken ook gewoon slecht: keurig glad asfalt over lelijk verzakte ondergrond. Bij sommige viaducten kan ik vast loskomen als ik er 140+ zou rijden
De stoelen zijn echt on-Citroën goed! De wangen zijn stevig, lekker dik en niet te breed. De zitting en rugleuning geven steun en zijn niet zo zacht als ik verwachtte. De bekleding vind ik echt mooi:
Niet mijn foto, niet mijn auto, wel zelfde bekleding
Tenslotte de reden waarom dit een 14%-auto is, het verbruik. Ik rij er bijna 1 op 19 mee. Da's fors, maar dat is m'n snelheid ook. De laatste tank heb ik ongeveer 400 van de 700 km harder dan 140 gereden. Dan geeft de boordcomputer 9,2 liter per 100 km aan. Hij is al soepeler en sneller geworden sinds ik 'm heb, dus iets zuiniger zal ook nog wel komen (vooral als ik de snelheid wat laat zakken natuurlijk

)
Voor een andere invalshoek zal ik SteV6 binnenkort eens een langere rit laten maken. Dat is er nog niet van gekomen...