Jaydee's Yeti, Speedster en DS3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
jaydee

Re: Beware the Yeti!

Bericht door jaydee » 18 nov 2010, 21:01

Patrick Mensink schreef:
jaydee schreef:Deze heeft nog een jaar en 10 maanden garantie en staat pas op 4000 km...
Als je er rally proeven mee rijdt, gaat de garantie er dan niet van af?
Laat je dealer het maar niet horen ....... :mrgreen:
Hahaha, jij kent die weggetjes wel, Patrick... Niks aan de hand hoor :df:
Bovendien kan de Leon Cupra4 er ook prima tegen (de mijne 4 keer, die van Stephan al 5).

Ravin, de Yeti heeft vandaag de hele dag op mijn oprit gestaan, dus je hebt een andere gezien.

jaydee

Bericht door jaydee » 13 dec 2010, 12:32

Vandaag de winterwielen eronder gezet:

Afbeelding

De velgen zijn nieuw, de banden zijn dezelfde die ik ook onder de Leon had. Ze zijn eigenlijk te klein voor de Yeti - 205/55/16 zou 205/60/16 moeten zijn - maar dat zet ik wel recht wanneer deze op zijn.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 dec 2010, 13:01

blijf het een gave kar vinden zo'n Yeti, zeker in deze samenstelling 8)

Pim

Bericht door Pim » 13 dec 2010, 23:33

Skoda is zwaar ondergewaardeerd bij het doorsnee publiek helaas. Gelukkig zijn de meesten ze na een rondje met de demo Skoda Superb Combi 1.8 TSI snel genezen. Geniet van je Yeti. Het zijn geweldige auto's :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 dec 2010, 13:22

Pim schreef:Skoda is zwaar ondergewaardeerd bij het doorsnee publiek helaas. Gelukkig zijn de meesten ze na een rondje met de demo Skoda Superb Combi 1.8 TSI snel genezen. Geniet van je Yeti. Het zijn geweldige auto's :thumbup:
zelfde verhaal als Seat 10 jaar geleden ;)

kwestie van tijd en dan komt het grote publiek vanzelf mee...

SteV6

Bericht door SteV6 » 08 jan 2011, 00:40

Doordat zijn Yeti zoveel driving-fun gaf in de Eifel was jaydee helemaal vergeten om mij ook een stukje in zijn auto te laten sturen.

Gisteren kwam hij langs om dat even recht te zetten :banaan:

Na een bezoekje aan de dealer om nieuwjaar te wensen kreeg ik de sleutel in mijn handen gedrukt met de woorden: "Jouw beurt".

Het eerste stukje sturen was zeer kort want we gingen van de Seat/Skoda-dealer even langs de Mercedes-dealer iets verderop. Daar wilde ik even kijken naar mogelijk speelgoed voor mij. De C63AMG waar het om ging werd net de showroom uitgehaald toen we goed en wel 1 minuut binnen waren. Dus hebben we 'm horen starten (wauw). Deze C63T moest helaas naar de vestiging in Hengelo en is vandaag verkocht (de verkoper belde me daadwerkelijk terug!). Maar goed, het ging over de Yeti, niet over mijn droomwagen ...

Na het bezoekje aan de dealers zijn we de mooie Twentse weggetjes gaan opzoeken zodat ik (weer) een goed beeld kon vormen van de kwaliteit van een Yeti 1.8TSi 4x4. De auto blijft me elke keer weer verbazen. Wat een goed gelukte afstemming heeft Skoda afgeleverd. Tussen het verkeer kan je prima meekomen, eigenlijk ben je overal sneller. Het stuur voelt heerlijk aan, licht maar met gevoel. De remmen zijn ook goed opgewassen tegen hun taak op de openbare weg.
Als je op de buitenwegen eenmaal het overige verkeer kwijt bent krijgt de Yeti de kans om zijn ware aard te laten zien. Je kan voor zo'n hoge auto ongehoord hard. Bij elke bocht denk je achteraf dat kon nog harder. De grenzen liggen heel ver weg. Rol om de lengteas heb je totaal geen last van. En boven de 3000rpm zit er gewoon veel gang in. Op plekken waar ik met mijn Leon en Speedster flink afrem voor richels of drempels kan je met de Yeti gewoon vol door. Je verwacht klappen in de ophanging of springen van de koets. Maar de Yeti blijft de rust zelve en geeft heel veel vertrouwen. Dat gevoel krijg ik niet goed op schrift. Het enige dat ik erover kan zeggen is dat je het moet ervaren om het te kunnen geloven.
Gisteren waren enkele binnenwegen hier nog volledig verijsd waardoor we ook nog even konden spelen met de 4x4 en het TCS. Tractie is geen enkel probleem, maar dat weet iedereen met 4x4 en winterbanden ook wel. Wat wel heel opvallend was ten opzichte van mijn Leon 4x4 was dat je bij de Yeti het TCS blijkbaar kan foppen. Want vanuit stilstand en volgas slaan natuurlijk alle 4 de wielen door op ijs. Het systeem in de Leon grijpt dan in en neemt motorvermogen weg + remingrepen. De Yeti mocht van de elektronica lekker met 4 doorslaande wielen doorrijden. Alleen ESP greep af en toe in om de auto in een recht spoor te houden. Heel apart en zeer vermakelijk.

Jelle, je hebt een fantastische auto waar je jaren plezier in blijft houden :thumbup:

Ik ben er alleen nog steeds niet over uit. Volgens Skoda is de Yeti een SUV. Maar kan je hem niet beter omschrijven als een softroader, of een crossover of een miniSUV?
Wat ik wel weet is dat je er zowel op als naast de weg gigantisch veel lol mee kan hebben :love:

Stephan

(EVO is er trouwens net zo enthousiast over. In hun fastfleetverslagen elke keer dikke pret. Vorige keer hebben ze met hun Yeti het Bedfordcircuit sneller gereden dan een 180pk Clio. En in het huidige #153 hebben ze ontdekt dat ook de offroadcapaciteiten zeer lovenswaardig zijn.)

ErikS

Bericht door ErikS » 08 jan 2011, 07:55

C63t AMG....?! :love: :mrgreen: :thumbup:

Michel P

Bericht door Michel P » 08 jan 2011, 10:37

Leuk verslagje!! EVO is inderdaad helemaal gek van de Jeti, en zo te lezen klopt dit ook. Goede keus Jelle! Ver van standaard, en dat maakt het nog leuker.

Michel

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 jan 2011, 11:50

leuk verslag, en ik vind de jeti al leuk en dat wordt zo steeds meer :lol: 8)

jaydee

Bericht door jaydee » 15 mei 2011, 21:33

Zo, vandaag eindelijk een dag met wat minder zon, dus kon ik mooi even de pollen van de Yeti af wassen en er een laagje wax voor in de plaats smeren.

Resultaat: ik ben weer erg gelukkig met deze auto 8)

Afbeelding

jaydee

Bericht door jaydee » 01 okt 2012, 22:55

Update!

Voor de dagelijkse kilometers op en neer naar mijn werk heb ik sinds afgelopen vrijdag een Citroën DS3:

Afbeelding

Waarom een DS3?
- 14% bijtelling (1.4 HDI met 70 hele pk's - op 1050 kg toch ruim voldoende)
- ondanks de 14% bijtelling toch een viercilinder
- rijdt uitstekend
- ik vind 'm mooi (zeker niet onbelangrijk ;) )

Als ik gewend ben aan de half-automatische versnellingsbak zal ik hier even een rij-impressie schrijven.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 01 okt 2012, 23:20

Erg leuk autootje, maar als dat dezelfde EGS versnellingsbak is als in de C4 dan zal dat wennen wel lang duren denk ik.

jaydee

Bericht door jaydee » 01 okt 2012, 23:29

Ja, dat gaat even duren... Hij is langzaam, laat de koppeling erg veel slippen en houdt (voor zover ik gemerkt heb) geen rekening met je rijstijl.
Handmatig bediend vind ik het wel te doen: gewoon je rechtervoet gebruiken alsof je met een handbak rijdt.

jaydee

Bericht door jaydee » 07 nov 2012, 18:30

Zo, na ruim 5000 kilometer in de DS3 kan ik wel even wat ervaringen delen.

Ik gebruik de versnellingsbak nog steeds alleen maar in handmatige modus. Af en toe proberen wat hij doet als ik hem in 'Auto' zet leidt alleen maar tot frustratie. De schakelmomenten zijn dan lastig te voorspellen en de bak anticipeert dan totaal niet (verwacht ik ook niet).

De flippers achter het stuur bevallen prima. Je moet er stevig in knijpen om altijd zeker te zijn dat het signaal doorkomt, maar ze zijn dan in elk geval over de gehele hoogte te bedienen. Deze flippers zijn vast gemonteerd op de stuurkolom en draaien dus niet mee met het stuur. Ik heb altijd gedacht dat ik meedraaiende flippers prettiger zou vinden, maar dat is niet zo. Onprettiger ook niet. Ik schakel toch niet midden in een bocht.

De pook is prima om te bedienen, hij voelt stevig aan en geeft een solide weerstand, maar de bediening vind ik onlogisch. Waarom moet ik naar voren duwen om een hogere versnelling te kiezen en naar achteren trekken om terug te schakelen?? Dat is gewoon tegennatuurlijk!

Dan het schakelen zelf. Ja, het is tráááág... Voor mijn gevoel komt er snel genoeg reactie op het schakelcommando, maar ontkoppelen, wisselen van verzet en inkoppelen neemt zijn tijd. Daarbij zakt de motor ook niet snel in toeren, dus dat weegt extra mee, vooral als je bij hogere toeren (3500+) schakelt. Sprintjes trekken met deze auto heeft geen zin. Zelfs als de motor genoeg power levert om de 'tegenstander' voor of bij te blijven leg je het af met schakelen. Uiteraard laat ik het gas los voordat ik ga schakelen, want anders duurt het voor mijn gevoel nòg langer. Bovendien zit ik dan te knikken als passagier achter het stuur...

Een ander minpunt van de versnellingsbak is dat hij ontkoppelt als het toerental te laag wordt. Hij trekt de auto dus niet stationair door. Als je dan weer gas geeft kan het maar zo gebeuren dat de motor sneller toeren maakt dan de versnellingsbak inkoppelen kan, met als gevolg een slippende koppeling tot je gas terugneemt. Vooral in 1e en 2e versnelling gebeurt dit. Het helpt als je even "aankondigt" dat je weer gas gaat geven: iets gas geven zodat de koppeling sluit en dan meer gas geven om vlot op te trekken. Ook dat kost voor mijn gevoel veel tijd.

Positiever ben ik over het stuurgedrag en de wegligging. Ik vind het een fijne gooi- en smijtauto. De grip van de Michelin Pilot Exalto's (205/45/17) is prima, ook op nat, en de stuurbekrachtiging doet geen gekke dingen zoals bevriezen of heel licht worden. Hij mocht wat comfortabeler zijn op grotere hobbels in de weg, maar ik zal geen wonderen verwachten van het verlaagde onderstel (standaard op de schraperseditie) in combinatie met redelijk platte banden. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag is op sommige plekken ook gewoon slecht: keurig glad asfalt over lelijk verzakte ondergrond. Bij sommige viaducten kan ik vast loskomen als ik er 140+ zou rijden :lol:

De stoelen zijn echt on-Citroën goed! De wangen zijn stevig, lekker dik en niet te breed. De zitting en rugleuning geven steun en zijn niet zo zacht als ik verwachtte. De bekleding vind ik echt mooi:

Afbeelding
Niet mijn foto, niet mijn auto, wel zelfde bekleding

Tenslotte de reden waarom dit een 14%-auto is, het verbruik. Ik rij er bijna 1 op 19 mee. Da's fors, maar dat is m'n snelheid ook. De laatste tank heb ik ongeveer 400 van de 700 km harder dan 140 gereden. Dan geeft de boordcomputer 9,2 liter per 100 km aan. Hij is al soepeler en sneller geworden sinds ik 'm heb, dus iets zuiniger zal ook nog wel komen (vooral als ik de snelheid wat laat zakken natuurlijk :) )

Voor een andere invalshoek zal ik SteV6 binnenkort eens een langere rit laten maken. Dat is er nog niet van gekomen...

jaydee

Re: Jaydee's Yeti, Speedster en DS3

Bericht door jaydee » 07 nov 2012, 18:38

Zo even de topictitel aangepast omdat het hier niet meer alleen over de Yeti gaat.

Binnenkort een update van de Speedster:

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 07 nov 2012, 18:40

Motec lightweight wheels?

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 07 nov 2012, 20:19

Wat gaan er voor banden op die motecs?

jaydee

Bericht door jaydee » 07 nov 2012, 21:37

In eerste instantie ContiSportContact 3, Smiley. Die heb ik nu achter (voor nog Bridgestones van 175 breed) en ze bevallen goed.
Als het past en voorraad/prijs het toelaat wil ik nog wel Yokohama AD08's proberen, maar dat is dan pas over twee seizoenen.

jaydee

Bericht door jaydee » 13 dec 2012, 17:11

Morgen gaat de DS3 de 10.000 km doorbreken (na precies 11 weken :df: ).
Heel zuinig vind ik 'm niet: Afbeelding
Dat zal wel komen doordat ik bijna 90% van de kilometers op de snelweg afleg. Hoewel het tempo er prima in te houden is, loopt het motortje dan duidelijk niet op z'n zuinigst...
Dit laat wel erg duidelijk zien dat CO2-cijfers een farce zijn. Ik zit 50 gram boven fabrieksopgave, dat is bijna 60% erbij :duh:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 dec 2012, 18:42

Is die onlogische pookbediening niet op te lossen met het omwisselen van 2 kabeltjes? Of denk ik dan te makkelijk?

Tim N

Bericht door Tim N » 13 dec 2012, 22:02

Man laat vooral die motec's eens zien onder de Speedster ipv dat ecoblaster geneuzel :hungry: :wink:

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 14 dec 2012, 12:11

Jaydee, een heel topic vol geneuzel over de Yeti en een bericht over de DS3.
Waar blijft de speedster info :lol:

jaydee

Bericht door jaydee » 14 dec 2012, 22:52

Hahaha, ik moet nog twee banden bestellen...

Afbeelding

Afbeelding

Door de... eh, ambitieuze ET-waarde (deze velgen zijn volgens mijn eigen specificaties gemaakt, 8x17, ET18) lijkt het met de originele wielen alsof hij voor positief camber heeft :tooth:

Tim N

Bericht door Tim N » 14 dec 2012, 23:41

Beloofd heel wat. Goed gekozen kleur zo net een paar tinten donkerder dan de auto.
Misschien een idee om de striping in dezelfde kleur als de wielen te doen?

SteV6

Bericht door SteV6 » 15 dec 2012, 11:25

Tim N schreef:Beloofd heel wat. Goed gekozen kleur zo net een paar tinten donkerder dan de auto.
Misschien een idee om de striping in dezelfde kleur als de wielen te doen?
Je bedoelt de velgen in de grijze kleur van de striping met een rode rand!!!

:popcorn:

Plaats reactie