1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jussi

1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 18 sep 2012, 15:05

Zo.. Hier volgt het verhaal van mijn Z3 Coupé. Ik was al een tijdje lang op zoek naar een vervanger voor de E46 320Ci Clubsport die ik sedert 2008 in mijn bezit had. Mijn oog viel op een Z3 Coupé aangezien de wagen comfortabel genoeg moest zijn voor dagelijks gebruik maar toch lekker sportief moest zijn. Ik speurde de verkoopsites af en ging wagens bekijken die alle teleurstellend waren qua staat of buiten budget waren. Uiteindelijk kwam ik bij een dealeronderhouden Z3 Coupé 2.8 uit '99 die in Tützing bij München stond. De wagen klonk perfect in de beschrijving: onverprutst, dealeronderhouden met alle facturen, 135K km, juiste kleurstelling en opties, etc.. Kortom de wagen voldeed perfect aan de door mij gestelde eisen.
Ik stuurde de verkoper in het Duits met allerlei vragen over de wagen. Ik kreeg een reactie terug in het Engels aangezien de man een Noor was die voor zijn werk in Duitsland en ook Zürich woonde. Een snelle check op Linkedin gaf me vertrouwen dat dit verhaal wel klopte. Hij beschreef de wagen op de juiste manier. Steeds uitgebreide reacties van minstens een A4 blad getypt op al mijn vragen. Hij wist het ook juist te verpakken, met quotes van Jeremy Clarkson over de Z3(M) Coupé. Hij liet me detailfoto's zien van alle schade wat me vertrouwen gaf in zowel de verkoper als de wagen. Met die opmerkingen in het hoofd kon ik ook een substantieel bedrag van de wagen afbieden. Let op: dit was begin juli! Ik vertelde hem dat ik zeer geïnteresseerd was maar dat ik eerst mijn wagen moest verkopen.
Dit duurde langer dan geanticipeerd. De tijd verstreek en ik kwam plotseling ook in mijn herexamens voor mijn Master. Ik had minder tijd om mijn wagen te promoten en afspraken moesten verzet worden naar begin september, daar ik echt geen tijd had om me daar mee bezig te houden.
De examens waren inmiddels voorbij en ik en de verkoper hadden nog steeds wekelijks contact over de wagen en hoe het ging met de verkoop van mijn wagen. Er kwam dan toch een koper langs voor de mijne. Velen hadden al afgehaakt omdat ze zolang moesten wachten om een afspraak te maken. De koper van mijn wagen was nogal onzeker dus heb ik die dagen echt in spanning geleefd. Ik moest die Z3 Coupé hebben! Uiteindelijk kwam er dan het verlossende smsje (dinsdag) dat mijn wagen verkocht was. Ik ben vanaf toen alles in orde beginnen maken: keuring voor verkoop en andere kleine puntjes nog in orde maken. Donderdagavond werd de wagen verkocht. Inmiddels had ik een vriend gevonden die bereid was om zijn firmasleur in te zetten om met mij naar Zürich te bollen het weekend dat kwam. De weekends daarop had niemand eigenlijk tijd om met mij naar daar te rijden. Waarom met de auto denk je? Omdat de verkoper nog een set winterwielen erbij gaf. Die passen niet in het Z'je. Donderdagavond ging de verkoop van mijn wagen door. Ik heb na afloop in euforie meteen naar de verkoper gemaild dat ik er dit weekend nog om kwam. We hadden nog geen overnachtingsplaats of iets geregeld en plotseling gingen we zaterdagochtend al vertrekken. Enkele uren later had ik via Booking.com een reservatie voor 2 personen gemaakt in het Swissotel in Zürich. Normaliter kost zo'n kamer al 150 per nacht maar hier kregen we plotseling een korting van 60%.
Goed, de kamer was in orde, het vervoer geregeld. Nu moest het geld nog in orde gemaakt worden. Aangezien de koper met mijn wagen met bankcheque heeft betaald en ik niet zoveel geld op mijn debetrekening heb staan, werd dat een probleem. Vrijdagochtend naar het lokale bankkantoor vertrokken waar ik al snel te horen kreeg dat het onmogelijk was om dat geld meteen los te krijgen. Daarnaast kwam ook nog eens dat ze niet zoveel geld hebben liggen in de kluis. Het geld van een spaar- naar een zichtrekening storten zou ook te lang duren. Gelukkig waren mijn ouders bereid om me even uit de nood te helpen. Je bent nu alleen wel verplicht om zulke bedragen via een bankautomaat af te halen. Dat betekent dat ik het hele bedrag in briefjes van 100 heb gekregen. Toch wel een paniekmomentje of daar de grens met Zwitserland wel mee binnen mag.
Nu was zo goed als alles geregeld. Vrijdagavond vroeg gaan slapen om om 8u opgepikt te worden door de vriend. Plotseling waren we onderweg naar iets waar ik al 2,5 maanden in onderhandeling over was maar op een goeie 24u heb geregeld om te vertrekken.

Omstreeks 16u kwamen we bij zijn thuisadres aan. Hij herkende de Belgische platen meteen en kwam al naar buiten. De ontmoeting was al meer alsof je een oude bekende tegen kwam. We hebben inmiddels meer dan 70 e-mails gewisseld. De wagen stond 2km verder in de ondergrondse parking van zijn werk. Het weer in Zürich was prachtig trouwens! De wagen uit de garage gereden zodat ik hem volle zon kon bewonderen. Op het eerste zicht was ik zwaar teleurgesteld in de lak. De eigenaar wilde de wagen behandelen met een glaze/wax die hij niet al te goed aangebracht waardoor er overal witte opgedroogde puntjes zaten. Die kwamen er met de nagel wel af. Toch vond ik dat de wagen wel al serieus wat gebruikssporen had. Van sommige was ik op de hoogte maar andere waren compleet nieuw. Het ergste was ik toen ik 2 miniscule roestpokjes vond onder het achterste zijraam en bij het dakje. Was ik nu helemaal naar Zürich gebold voor een afknapper? Een testrit moest me overtuigen van de wagen.
De eigenaar leidde me naar de bergweggetjes rond Zürich want hij wist goed genoeg dat dit een driver's car was. Hij gaf me ook de vrijgeleide om de wagen goed aan de tand te voelen om de potentie van de 2.8 in zulke kas te voelen. Na een testrit voelde de mechaniek zuiver aan. Dat was meer een bevestiging van de hele kaft met facturen erbij. Alleen de voorste draagarmrubbers voelden slecht aan. Hij gaf aan dat hij die klaar had liggen en dat die uiteraard bij de verkoop zaten. Ik was overtuigd! Op terugweg heb ik wel mijn teleurstelling uitgedrukt over de cosmetische schade. Hij begreep dat en gaf aan dat hij die pokjes zelfs niet had gezien. In Zwitserland mag je trouwens niet je wagen op de openbare weg wassen dus die ging altijd naar de wasstraat. Swirl Galore! We zijn dan uiteindelijk tot een overeenkomst gekomen die me in staat stelde om de roest en andere dringende schade weg te werken.

We zijn dan terug naar zijn thuis gereden waar we een contract hebben opgesteld met alle informatie. Ik mocht ook op zijn platen terug naar België rijden en ze achteraf terug opsturen naar hem. Inclusief de documenten die hij in orde gaat brengen bij het Tüv kantoor zodat de wagen kan geïmporteerd worden. Ik zei eerder al dat hij de draagarmrubbers had liggen? Blijkbaar was dat een kleine miscommunicatie. Hij had een hele voorste draagarmset liggen!
We hebben nog heel wat liggen kletsen en blijkt dat hij aan het hoofd van Bugatti stond bij de ontwikkeling en productie van de Veyron. Hij liet me nog veel filmpjes en foto's zien van hem samen met de Veyrons. Echt leuk wanneer je samen kan zitten met een echte petrolhead en uren kan door lullen over verschillende wagens.
Zaterdagavond zijn we dan naar het hotel getrokken. Op de website stond dat het hotel een carpark had. Dat was ook 1 van de voorwaarden die ik stelde bij het zoeken van het hotel. Dit is misschien het juiste moment om te vermelden hoe duur Zürich wel niet is. De parking kostte per nacht 36 euro. Ja, daar stonden we dan met 2 auto's. Even slikken en 72 euro aftikken graag. Na ons even op te frissen zijn we de stad ingetrokken (tramrit 8,4 euro , stukje pizza 20 euro, biertje 7 euro,..). Desondanks is het echte een petrolhead stad. Je komt er geen normale wagens tegen! Alleen maar ///M, AMG, RS, Ferrari, Porsche, Lamborghini etc. Zelfs de mindergestelden rijden er rond met turbocharged Golf I GTI's en E36 M3's etc. Je kon het gewoon niet volgen hoeveel dikke bakken er waren. Hallucinant! Het lekkere was dat niemand daar te schroom is om gas te geven. Het is daar zien om gezien te worden. Nadat we bakken geld hadden uitgegeven was het tijd om terug naar het hotel te gaan waar we tot middag zijn gebleven. Daarna zijn we nog even aan het meer gaan ontbijten en hebben we de terugrit naar België ingezet. Zelfs dat was een droom op zich. De wagen rijdt echt enorm lekker en trekt aardig hard door in toeren. Hij heeft zich perfect gedragen en ook al hebben we er 10 uur over gedaan op de terugweg, was het enorm comfortabel. Ik ben helemaal gelukkig met de wagen!
Nu zijn de Duitse platen terug opgestuurd naar DE en wacht ik de papieren voor import af. Daarna gaan we even de draagarmenset eronder pleuren en naar de keuring op de garageplaten.

Inmiddels ben ik al langs de carrossier van Bee-em-weeke geweest en hij gaat hoogstwaarschijnlijk in het voorjaar een hele respray ondergaan. Verder gaat ie nog een paar centimeter verder richting Moeder Aarde en volgende zomer komt er nog een mooi velgje. Verder blijft de wagen standaard en "unverbastelt".

Zo, dat was het hele verhaal van de Z3 Coupé. Ik heb een heuse fotoreeks van de hele reis maar die zal ik jullie besparen. Ik zal me beperken tot de foto's van de wagen zelf. Onder het motto: het kunnen er nooit genoeg zijn. Enjoy!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jussi op 13 mar 2017, 22:16, 8 keer totaal gewijzigd.

Knot

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Knot » 18 sep 2012, 15:11

Je moet er wat voor over hebben he, paar idd wel aso prijzen voor een nachtje staan terwijl je het hotel ook al spekt.

Ziet er op het oog mooi uit, wielen zijn wat ingetogen. Lak zou ik goed over nadenken, ben zelf geen fan van respray.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 sep 2012, 15:31

mooie auto, wellicht dat een goede poetser de swirls eruit kan poetsen (of meeste) en in een goede wax kan zetten?

verder mooie platen, deze vind ik ook fraai, zo lijkt de motorkap erg breed, dat is die trouwens ook :blink: >>

Afbeelding

Jussi

Bericht door Jussi » 18 sep 2012, 15:47

Ik ben zelf een detailer en weet daarom wat er haalbaar is en wat niet. Er zijn sommige dingen die gewoon niet gered kunnen worden.

Dat is ook het hele ding met de herstelling. De schade aanpakken zou een 700 kosten maar de auto helemaal opnieuw doen zou een 1700 kosten.. Als ik enkel de ergste schade laat aanpakken, gaat de poetskoningin binnenin zich op de duur frustreren aan de andere puntjes. Dan kan ik toch maar beter even doorbijten en hem helemaal te laten overblazen? De kleur wordt uiteraard terug de originele. Met factuurtje dat bijgevoegd kan worden aan de overvolle kaft van facturen en documentatie.

@René: bedankt voor het compliment. Die foto's op de parking zijn bij zijn werk. Hij wist niet dat we naar daar gingen en zijn als afscheidscadeau bedoeld voor hem en zijn vrouw. Ze waren beide emotioneel toen de auto vertrok. De nummerplaat staat trouwens voor hun initialen en de dag dat ze elkaar hebben leren kennen. De auto was een cadeau van hem voor haar.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 sep 2012, 15:56

Gave auto met een mooi verhaal. Koesteren die handel.

Geert.

Bericht door Geert. » 20 sep 2012, 11:51

Yes eindelijk binnen !! gefeliciteerd! Zo zie je maar weer hoe dat gaat met de aanschaf van een tweedehands, hoeveel je ook mailt en foto's krijgt als je eenmaal bij de auto staat zie je pas echt de potentie en staat van de auto. Gelukkig is alles verder goed gegaan en ben je volgens mij verschrikkelijk blij met je monstertje :blink:

Op de foto's van een afstandje ziet hij er inderdaad goed uit, mooi he dat zwart :tooth:

Jussi

Bericht door Jussi » 20 sep 2012, 12:08

Inderdaad, Geert. Ik ben enorm blij met dat klein monstertje! :df:

Op zich ben ik niet zo teleurgesteld. Ok, het is een extra kost/tijd en moeite maar ik heb een serieuze korting bedongen en wanneer hij helemaal vers is gespoten is hij zo goed als nieuw. En dat voor onder de prijs dan wat ik wilde uitgeven voor een perfecte.

Ondertussen al uitlaattips, witte sidemarkers en een instaplijst besteld. Dit weekend de nieuwe draagarmenset monteren. Dat wordt mijn eerste keer dus ik ben eens benieuwd. :hot: Volgende week H&R veren bestellen en nieuwe remolie.
Ik zag in een ander topic iets over een remolie die gelijk was aan ATE Superblue maar dan zonder dat je hele reservoir blauw ziet. Weet iemand de naam er nog van?

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 20 sep 2012, 12:14

Mooi verhaal en gave auto. Geniet ervan!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2012, 12:21

Dat betekent dat ik het hele bedrag in briefjes van 100 heb gekregen. Toch wel een paniekmomentje of daar de grens met Zwitserland wel mee binnen mag.
Dat lijkt mij juist bij de Zwitserse grens niet zo'n groot probleem. :lol:

Erg gave Z3 Coupé! Prachtig verhaal ook.

Dat traantje van die verkoper herken ik wel. Mijn E30 verdween afgelopen zondagavond ook achterop een transporter bij mij in de straat. Een paar maanden terug mijn Saab 900 ook al. Bij andere auto's heb ik dat minder sterk gehad. Mooie herinneringen blijven gelukkig en nieuwe eigenaar is erg blij. Maar ik voelde mij wel een beetje zo --> :ziek:

Veel plezier! Dat je maar niet teveel gestalkd gaat worden door ex-en die Z3 Coupé lovers blijken te zijn. :bag:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 20 sep 2012, 12:24

Top verhaal! Maar waarom zou je ons de foto's willen onthouden van de reis? Posten die hap! ;)

Geert.

Bericht door Geert. » 20 sep 2012, 12:55

Ik vind persoonlijk de M spiegeltjes ook goed staan op een 2.8 :) ! zou ik zeker monteren als je toch gaat spuiten.
Een wat stugger onderstel is ook wel fijn :ken ik jou:

Jussi

Bericht door Jussi » 20 sep 2012, 13:06

Geert. schreef:Ik vind persoonlijk de M spiegeltjes ook goed staan op een 2.8 :) ! zou ik zeker monteren als je toch gaat spuiten.
Een wat stugger onderstel is ook wel fijn :ken ik jou:
Ja, maar die kosten een nier! Enige set die ik zo wat zie online kost 400 euro. Dat wordt nog even sparen dan. Bij de E46 ook M-spiegels laten spuiten en dat was 50 euro. Dat hoeft dus niet persé mee met de respray gebeuren.

Hier zie je een 2.8 met H&R veren. Ziet er perfect uit naar mijn mening! Ook de Styling 32's staan er beeldig onder. Zo zou die er over een maand of 6 moeten uitzien.

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... 685&page=6

Jussi

Bericht door Jussi » 20 sep 2012, 13:17

Dennis: ik was ook wel een beetje emotioneel toen de E46 vertrok. Onverwacht eigenlijk. Toch wel begrijpelijk aangezien ik hem 4 jaar had, veel avonturen mee heb meegemaakt en het de auto is die ik het langst heb gehad.

@Robin: ik moet nog een selectie maken maar zoveel boeiends zal er niet tussen zitten. De meesten waren uit de auto genomen want 's avonds in de stad had ik hem niet mee.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 sep 2012, 20:56

Veel geluk er mee! Heb je een fijne wagen aan; gave eigenwijze looks, knus en klassiek interieur met betrouwbare toegankelijke techniek :df:

Fabian

Bericht door Fabian » 20 sep 2012, 21:53

Leuk verhaal! Geniet van je z3! :)

Ik heb nog een set eibach veren tegen elk aannemelijk bod als je wilt, kleine 10000km gemonteerd geweest. Kan niet alles blijven bewaren :D Was er erg tevreden over op de weg. Vanwege circuit ben ik overgestapt op kw3.

Jussi

Bericht door Jussi » 21 sep 2012, 18:10

Bedankt voor de reacties heren!

@Fabian: je hebt PM.

martll

Bericht door martll » 22 sep 2012, 22:10

Prachtige wagen en een mooi verhaal.
Veel plezier ermee. :df:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 22 sep 2012, 23:27

Knot schreef:Lak zou ik goed over nadenken, ben zelf geen fan van respray.
Hoezo niet, soms ontkom je er niet aan.

Veel plezier met de wagen. :thumbup:

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 sep 2012, 23:58

Gefeliciteerd met je nieuwe BMW Jussi. :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 23 sep 2012, 23:08

Gefeliciteerd, nette Z3 zeg! Heel veel plezier en veel veilige km's hiermee. :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 sep 2012, 23:38

Prachtige wagen, leuk verhaal ook! :)
Jussi schreef:Ik zag in een ander topic iets over een remolie die gelijk was aan ATE Superblue maar dan zonder dat je hele reservoir blauw ziet. Weet iemand de naam er nog van?
ATE TYP 200

Jussi

Bericht door Jussi » 28 sep 2012, 19:17

Today was a good day!

Allereerst kwam er een enveloppe uit Duitsland aan met de boorddocumenten en het uitschrijfformulier uit het Duits register. Hiermee kan ik dan langs dan de douane, naar de keuring en dan eindelijk inschrijven.

Daarnaast ook 2 mini mods besteld bij BMW.

De sidemarkers waren langs beide kanten afgebrokkeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er al een stukje frisser uit hé.

Daarna waren ook nog de uitlaatteutjes aan de beurt.

Before:

Afbeelding

Afbeelding

After:

Afbeelding

Afbeelding

Booty shot:

Afbeelding

Volgende maand nog een instaplijst vervangen en dan zijn alle prutsen opgelost. Ik ben er best blij mee. :cool: Daarna staan er een groot onderhoud, verlaging en de respray op de planning.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 sep 2012, 19:39

heb jij die greep van de achterklep zwart?

is dat gewrapt oid?

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 28 sep 2012, 19:54

Dat zijn de kleine dingen die het hem doen! Originele sierstukjes trouwens?

Jussi

Bericht door Jussi » 28 sep 2012, 20:15

GTRene schreef:heb jij die greep van de achterklep zwart?

is dat gewrapt oid?
Die is toch gewoon altijd zwart? Zoals de spoiler? Soms hangt die grote mottige chroom strip erover maar al een geluk heeft deze dat niet.

@ Joopieboy: dat zijn inderdaad originele uitlaatsierstukken. Vind ze ook de ideale grootte. :)

Plaats reactie