de Duitse papieren zijn "handig" voor het EU gebeuren qua belasting...de rest zoals de motor wordt ff een gedoe

Maar waarom zou het niet kunnen? Als je hier een E30 ombouwd naar een 8-cilinder krijg je hem toch ook op kenteken bij de RDW in Lelystad. Tuurlijk moet alles deugdelijk gedaan zijn maar ik ken een kerel die dat gewoon heeft gedaan. Auto staat ook als 340i op kenteken nu.FreudeamFahren schreef:Nog één keer: je hebt aan de Duitse papieren niets, als de motor daarin niet "eingetragen" is. Is de motor eingetragen, is het smooth sailing ohne Ende. Is hij dat niet, dan kom je misschien in de individuele keuring op Lelystad terecht. Misschien ook niet, en dan heb je geen andere keus dan te proberen om hem in Duitsland alsnog eingetragen te krijgen. En dan ben je dus volledig afhankelijk van de TÜV meneer die je treft en van zijn welwillendheid. Meestal werkt het niet in je voordeel als je niet vooraf overleg hebt gehad, voordat je aan de ombouw begint...
Er is onderscheid te maken tussen twee verschillende trajecten:Martin van der Zwaard schreef:Maar waarom zou het niet kunnen? Als je hier een E30 ombouwd naar een 8-cilinder krijg je hem toch ook op kenteken bij de RDW in Lelystad. Tuurlijk moet alles deugdelijk gedaan zijn maar ik ken een kerel die dat gewoon heeft gedaan. Auto staat ook als 340i op kenteken nu.FreudeamFahren schreef:Nog één keer: je hebt aan de Duitse papieren niets, als de motor daarin niet "eingetragen" is. Is de motor eingetragen, is het smooth sailing ohne Ende. Is hij dat niet, dan kom je misschien in de individuele keuring op Lelystad terecht. Misschien ook niet, en dan heb je geen andere keus dan te proberen om hem in Duitsland alsnog eingetragen te krijgen. En dan ben je dus volledig afhankelijk van de TÜV meneer die je treft en van zijn welwillendheid. Meestal werkt het niet in je voordeel als je niet vooraf overleg hebt gehad, voordat je aan de ombouw begint...
Of zie ik iets over het hoofd??
In het laatste geval zou je er een ouwe 6-cilinder in kunnen hangen, kenteken erop zetten in NL en vervolgens de V8 erin knutselen en wederom keuren. Omslachtig, maar zou dus wel kunnen op die manier.FreudeamFahren schreef:Er is onderscheid te maken tussen twee verschillende trajecten:
1- Een Nederlandse auto waar je een ander type motor in schroeft. Daar hoef je sinds zeg een jaar niet meer voor naar Lelystad: je kunt bij je lokale RDW station terecht. Daar moet je aantonen hoeveel vermogen erin zit en moet je aantonen hoe je aan de motor komt, vervolgens kijkt de RDW of hij er zo'n beetje netjes in hangt en dan staat de motor op kenteken. Er wordt niet eens naar andere remmen of ophanging gekeken: zolang de auto maar helemaal APK klaar is. Stelt dus niks meer voor, nu je er niet meer voor naar Lelystad hoeft.
2- Een buitenlandse auto waar een niet originele motor in zit, waar je een Nederlands kenteken op wilt krijgen is een ander verhaal. Dan wordt bij de importprocedure bij de RDW gekeken of de auto voldoet aan de typegoedkeuring. Doet hij dat niet, dan houdt het daar op. Ik betwijfel of de gang naar Lelystad dan open staat, want de procedure op Lelystad is bedoeld voor auto's die niet binnen de EU zijn toegelaten (en als je een Oostenrijkse auto met V8 hebt, is hij al eens toegelaten binnen de EU). RDW Lelystad is bedoeld voor een auto die uit Amerika komt.
Ik heb zelf #2 nog nooit van dichtbij meegemaakt: het risico is mij te groot. Stel dat het inderdaad zo gaat, dan zit je met een auto die je in Nederland niet toegelaten krijgt en zul je dus moeten proberen om de motor op kenteken te krijgen in het land waar de auto het laatst is toegelaten geweest. Mij te groot risico en/of te veel gedoe.
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, ED35, Eric Z, KoenM, L5S1, Ti-Tourist (Erik), WillemBoer, Wout309t en 10 gasten