Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe

Bericht door Robin » 01 sep 2012, 13:13

RVV schreef:Veel mensen herkennen mij (niet) meer :oops: , daarom even een before en after foto :D
Rico ik wist dat je inderdaad was afgevallen en we hebben mekaar al > 1 jaar niet gezien. Maar ik zag een Ringfilmpje waar jij geinterviewd werd. Toen dacht ik. Hee, Rico is afgevallen.

Maar op die tweede foto, die ik gisteren op de homepage zag ben ik me 100% NIET bewust geworden dat die persoon JIJ bent!!!!! Nu zie ik 't pas man. LOL. Dat ligt ook aan je donkerder haar of langer haar(?)

Mooi verhaal.

Sinds 'n maand of 3 loop ik weer hard/jogging. We lopen 3 x in de week 's avonds ongeveer 10 kilometer in dik anderhalf uur. Dus dat schiet ook op. Niet om echt af te vallen bij mij(Ik weeg 68/69 kilo bij 1,73) , maar om m'n conditie op peil te houden en omdat ik in 't weekend nogal wat biertjes wegtik en al naar de 43j loop.

Bevalt me prima, ja dat lopen ook. LOL

Oh ja. Een maand ofzo geleden jogde ik langs 't Heerenveen Stadion rond 9 uur 'savonds, dat is altijd mijn route . Geen kop te bekennen. Ja uit één van de de deuren liep 'n gast naar z'n auto daarvoor en de ander bleef staan en ik liep langs 'm en groette 'navond' hij ook 'navond' . Was Marco van Basten.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 01 sep 2012, 13:32

Robin schreef:
RVV schreef:Veel mensen herkennen mij (niet) meer :oops: , daarom even een before en after foto :D
Rico ik wist dat je inderdaad was afgevallen en we hebben mekaar al > 1 jaar niet gezien. Maar ik zag een Ringfilmpje waar jij geinterviewd werd. Toen dacht ik. Hee, Rico is afgevallen.

Maar op die tweede foto, die ik gisteren op de homepage zag ben ik me 100% NIET bewust geworden dat die persoon JIJ bent!!!!! Nu zie ik 't pas man. LOL. Dat ligt ook aan je donkerder haar of langer haar(?)

Mooi verhaal.

Sinds 'n maand of 3 loop ik weer hard/jogging. We lopen 3 x in de week 's avonds ongeveer 10 kilometer in dik anderhalf uur. Dus dat schiet ook op. Niet om echt af te vallen bij mij(Ik weeg 68/69 kilo bij 1,73) , maar om m'n conditie op peil te houden en omdat ik in 't weekend nogal wat biertjes wegtik en al naar de 43j loop.

Bevalt me prima, ja dat lopen ook. LOL

Oh ja. Een maand ofzo geleden jogde ik langs 't Heerenveen Stadion rond 9 uur 'savonds, dat is altijd mijn route . Geen kop te bekennen. Ja uit één van de de deuren liep 'n gast naar z'n auto daarvoor en de ander bleef staan en ik liep langs 'm en groette 'navond' hij ook 'navond' . Was Marco van Basten.
10 km in 1,5 uur en dat schiet ook op.................... :lollerdelol:

Robin

Bericht door Robin » 01 sep 2012, 13:58

Downforce Hans schreef:10 km in 1,5 uur en dat schiet ook op.................... :lollerdelol:
:D

Dat lopen wij dus naast mijn eigen hardlopen. Dat is dus stevig door'wandelen' . Gemiddeld loopt men 5 kmh bij gewoon lopen. Dus dit is even sneller. Geen snelwandelniveau natuurlijk.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 sep 2012, 14:02

Robin schreef:
Downforce Hans schreef:10 km in 1,5 uur en dat schiet ook op.................... :lollerdelol:

Dat lopen wij dus naast mijn eigen hardlopen. Dat is dus stevig door'wandelen' . Gemiddeld loopt men 5 kmh bij gewoon lopen. Dus dit is even sneller. Geen snelwandelniveau natuurlijk.
Wandelend is het inderdaad wel aardig vlot.

Robin

Bericht door Robin » 01 sep 2012, 14:49

Petrolhead Tom schreef:
Robin schreef:

Wandelend is het inderdaad wel aardig vlot.
Lopen en zwemmen zijn de basis bij mij van 'n goeie conditie en je hebt alleen je lichaam nodig.

Ik ben geen fietser.

Ik zat laatst in de zaal bij Jomanda. Schreeuwt ze tegen me je kunt lopen. Je kunt lopen!

Tuurlijk kan ik lopen mens, er mankeert me niks aan m'n benen.

Loop ik dat gebouw uit, is m'n fiets gejat.

Shakes

Bericht door Shakes » 01 sep 2012, 15:27

LOL

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 sep 2012, 16:23

Schitterend resultaat Rico !!! :thumbup: :bloemetje:

Het gaat id om balans, niets meer niets minder, nuchter nadenken, niet aan elke verleiding overgeven, hoewel dat idd zoals door meerderen hier terecht wordt opgemerkt, op een gegeven moment vanzelf gaat.

Ik zelf ben op 14 jarige leeftijd in aanraking met de gewichten gekomen, ik heb ze tot op heden niet losgelaten, en ik denk ook niet dat dat mijn verdere leven zal gebeuren (hoop ik), 4-6 keer per week de sportschool in, kracht en cardio combineren ( dat geeft het beste reslultaat) hoewel pure krachttraining/hypertrofie training een enorme calorie verbrander is (veel mensen beseffen dat niet)

Ik ben 1,80 m bij 80 kg, in mijn "goede" trainingstijd zat ik op 87 - 88 kg, meer lukt niet, ( dus wat Nandor laat zien is een enorme prestatie, net als mijn broer, die kon dat ook, die woog in zijn goede tijd ook 116kg) Maar das pure aanleg, mijn ontbeert dat een beetje, ik trek nog steeds broeken aan die ik 25 jaar geleden ook aandeed (qua maat dan, ok ik geef het toe, ik heb ook nog broeken van die tijd hahahaha)

Kortom; een kwart eeuw onveranderd qua postuur............... :wave:

En nu volhouden Rico.........!! Super man............(multi interpretabel :D )

RVV

Bericht door RVV » 01 sep 2012, 20:57

Om op die laatste zin terug te komen. Leefwijze heeft een ommezwaai gemaakt waar ik me al bijna een jaar lekker voel. Heel veel dingen die er voor zorgen dat je juist dik kan worden heb ik totaal geen behoefte meer aan. Dat scheelt ontzettend veel. Robin, inderdaad mijn haar wat laten groeien, daardoor ook wat donkerder.

Shakes

Bericht door Shakes » 03 sep 2012, 18:42

RVV

Bericht door RVV » 03 sep 2012, 20:33

Vanavond een situatie meegemaakt die waarschijnlijk heel normaal is, maar ergens ook weer niet. Ik ben er over gaan nadenken maar ben er nog niet achter welke verklaring ik er aan kan geven.

Wat was het geval: na een middagje winkelen met de familie in de stad Groningen wilde de kinderen graag eten bij la place in V&D. Ik nam een salade met tomaat, komkomer etc. en een kleine (lunch) pizza. Al met al at ik mijn buik behoorlijk vol. Ik had geen iig geen hongergevoel meer.

Beneden aangekomen liep ik over de koekjes, cake, brood afdeling (van dat "mee neem" eten) Bij het zien van een pak cake en muffins kreeg ik een ontzettend veel zin in zo'n zoete cake/koek. Bij de hartige broodjes/broodsoorten (zoals ham/kaas broodjes) had ik dit totaal niet. Die cake bleef maar aan me trekken... lag me gewoon uit te dagen, "eet me dan, eet me dan" vond het vreemd want honger had ik niet meer?! Uiteindelijk gaf ik er niet aan toe en heb de cake gewoon laten liggen. Mijn verstand zei, ik zit vol en heb geen honger. Maar mijn gevoel had nog steeds zin in zoete cake.

V&D uit gelopen en het gelaten voor wat het was..

Maar zoals ik al in de eerste zin schreef ben ik er over gaan nadenken. Waarom kreeg ik trek in zoete cake terwijl ik al vol zat. Welk "mechanisme" zette aan tot de behoefte in zoete cake? Heeft het iets met een lage suikerspiegel te maken?

Is het dan slim om je er dan tegen te verzetten? En als je dit niet doet, is het dan een soort automatisme om zoetigheid te eten? Zonder rem er op een aanleiding om weer (te) veel kcal. in te nemen? Opvallend was trouwens dat ik de zoete cake niet kon ruiken (was verpakt). Is het anders een vorm van onderbewust zijn? Meningen?

Waarom krijg je ergens "trek" in (zoet), terwijl je geen honger hebt?

Shakes

Bericht door Shakes » 03 sep 2012, 20:44

Dit is niet zo vreemd hoor, overkomt me dagelijks meerdere keren. :)
Ik heb altijd de smaak van het product in gedachten en dat maakt het wat moeilijker maar het lukt me altijd wel om door te lopen.

Nu weet ik al dat ik zaterdag Roti, van Roopram, ga eten. Het dieten gaat me dan meteen een stuk makkelijker af.

dvh

Bericht door dvh » 03 sep 2012, 20:51

Heb een keer iets gelezen dat wanneer je 'vol' zit , je niet echt vol zit. Het is puur een signaal van je hersenen dat je vol zit met het eten van een bepaald iets.

Iedereen kent vast het verschijnsel dat wanneer je propvol zit, er toch nog ruimte is voor een stukje chocolade, of een toetje. Nou dat.

En wanneer je weinig eet triggeren hersenen je calorieën te eten. Hoe meer hoe beter. Dat is een instinct, kun je niks aan doen en daarom heeft iedereen het ook. Je hersenen zullen altijd kiezen voor het voedsel waar het meeste calorieën in zitten.

Daarom zul je eerder voor het biefstukje kiezen ipv een hand vol noten. Of voor het gebakje ipv de appel.
Ik heb zo even geen bron meer. Maar dat is met wat google-werk vast terug te vinden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 sep 2012, 20:52

Zoetigheid (suikers dus benzine voor het lijf) en vettigheid(reserve brandstof) ..........daar is het lijf genetisch ( software matig) maximaal op ingesteld van uit het verre verleden..........pakken wat je kon, want onduidelijk was waneer de volgende prooi zich zou aandienen........reserves kweken was een must om te kunnen overleven.

Nu word je nog steeds op die "software" mechanismes getriggerd, hence het "pak me dan, toe eet me dan".............velen kunnen de verleiding niet weerstaan, veel suikers, veel vetten, de prooien liggen tegenwoordig voor het oprapen (lees de schappen overvol en echt hardlopen om een beest bij de kladden te grijpen hoeft niet meer) en het is een groot bachenaal vretensfestijn geworden, zie hier het mondiale probleem van overgewicht.....

Vroeger nodig om te overleven, tegenwoordig om te overlijden.......

Waar het om gaat in de huidige moderne maatschappij; het kunnen uitstellen van behoeftes, daar kom je het meest ver mee...............vereist wel "power of the mind"...................en dat niet iedereen dat heeft blijkt wel uit de obestitas cijfers........

Robin

Bericht door Robin » 03 sep 2012, 21:25

Vele juiste antwoorden zijn al gegeven betr waarom Rico opeens zin had in zoet terwijl ie al vol zat.

Ik denk dat wat ik nu zeg DVH ook ongeveer zei.

Maar dit is 'n ook 'n zienswijze:

Ik heb eens van iemand van 'n restaurant gehoord(kok/eigenaar), dat dat zin in zoet(als toetje vooral, dus inderdaad nadat Rico al voorzien was) ook ligt aan 't feit dat 'alle' SMAKEN die je bij je voorafje/hoofdgerecht al hebt gehad(zegmaar zout, bitter, zuur) nog moeten worden aangevuld met één deel van de SMAAK: Zoet.

Want dat zoete zit niet in de kop soep vooráf, vaak /helemaal niet in 't hoofdgerecht(muv appelmoes etc) en is dus de regelrechte afsluiter als dessert zodat alle smaken de revue zijn gepasseerd. Tussen de oren en in/op de smaakpappillen.

Zo is mij verteld. En nu ik Rico's post lag dacht ik, dat kan dáár wel eens aan liggen.

Jussi

Bericht door Jussi » 03 sep 2012, 22:45

Ik denk dat het vooral gaat over behoeftevervulling in het onderbewustzijn. Je hebt niet persé honger die gestild moet worden maar eerder zin naar het gevoel dat het eten van een toetje je geeft. Dat is een goed gevoel. Een gelukkig gevoel waarmee de geest nog meer is bevredigd. De behoeftebevrediging zou wel de reden kunnen zijn waarom dat in je hoofd mee speelt.
Je hoort vaak getuigenissen van mensen met obesitas op tv die zeggen dat ze eten omdat ze ongelukkig zijn. Het eten van zoetigheid (Ben & Jerry's etc.) zou hen terug een gelukkiger gevoel over zichzelf geven. Net als een junkie die verslaafd is aan zijn drugs.

alt

Bericht door alt » 04 sep 2012, 09:19

Rico knap dat je zo bent afgevallen, chapeau!
Ik blijf sceptisch ten opzichte van "gezond voedsel", maar dat probeer ik met alles te zijn.

Waarom je na het zien van een product trek krijgt, heeft okk daze verklaring.
"Je eet met ogen", is een gezegde.
In de tijd toen de tv nog in de kinderschoenen stond, is er een uitzending geweest over eten in Europa.
Een persoon ging met het vliegtuig naar een hoofdstad, proefde op de vliegtuigtrap het nationale gerecht en moest dan raden welk land dat was.
De laatste uitzending was in de studio, daar werd verteld dat de candidaten geblinddoekt moesten proeven.
Zij moesten proeven, er was toen kunstvlees ontwikkeld van soja, welke gehaktbal van 100 % vlees en welke met 50 % vlees en 50 % kunstvlees was gemaakt.
De meeste candidaten hadden het mis.
Het kunstvlees was met groene kleurstof gekleurd.
Later mochten de candidaten de gehaktballen zien en proeven.
De gekleurde gehaktballen kregen zij met moeite naar binnen.
Zo zie je dat je met je ogen eet.

Robin

Bericht door Robin » 04 sep 2012, 15:19

Goed verhaal alt.

Dit hoorde ik vanmorgen op 't nieuws. Dus kan dit draadje ook wel in de prullenbak/op slot. :D

http://www.nu.nl/algemeen/2900537/biolo ... onder.html

Mocht 'n mens zich fitter willen voelen en of afvallen/op gewicht willen blijven, neem dan veel dingen met 'n korrel zout(LOL) en is er maar één quote:

Minder eten en meer bewegen.

That's about it folks.

:coffee:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 04 sep 2012, 15:21

Robin schreef:Goed verhaal alt.

Dit hoorde ik vanmorgen op 't nieuws. Dus kan dit draadje ook wel in de prullenbak/op slot. :D

Mocht 'n mens zich fitter willen voelen en of afvallen/op gewicht willen blijven, neem dan veel dingen met 'n korrel zout(LOL) en is er maar één quote:

That's about it folks.

Mee eens. Ik snoep nu echt bijna niet meer en sport elke dag en ben ik 2 weken 6kg afgevallen, that's about it! ;)

Robin

Bericht door Robin » 04 sep 2012, 15:30

Robin Hartog schreef:

That's about it folks.

Mee eens. Ik snoep nu echt bijna niet meer en sport elke dag en ben ik 2 weken 6kg afgevallen, that's about it! ;)
Dus in 2 weken 6kg is in 12 weken 36 kilo. 12 weken is 3 maand ongeveer. Dus rond Sinterklaas zit je op 't gewicht van Rico. :kikker:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 04 sep 2012, 15:32

Robin schreef:
Robin Hartog schreef:

That's about it folks.

Dus in 2 weken 6kg is in 12 weken 36 kilo. 12 weken is 3 maand ongeveer. Dus rond Sinterklaas zit je op 't gewicht van Rico. :kikker:
Volgens jouw berekening moet ik dan rond de 60 wegen. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling voor mijn lengte. :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 04 sep 2012, 15:35

Ja hèhè. Man. :zwijntje:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 sep 2012, 15:47

That's about it folks.

Volgens mij zei ik dat 2 pagina`s terug al, oliebol......

Robin

Bericht door Robin » 04 sep 2012, 15:54

Neem me niet kwalijk...

Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 04 sep 2012, 15:57

Interessante theorieën allemaal. De psyche achter voeding is denk ik een belangrijke factor die bepalend is tot inname van voedsel.

De kokstheorie, van alle smaken klinkt interessant, helemaal als je bedenkt dat ik die maaltijd een halve zure limoen heb opgegeten. De bittere smaak zat hem in de groene olijven die bij de salade zaten. Dus zoet miste ik in het totaal plaatje.

Ook de theorie van het kijken/het zien van bepaald voedsel is bepalend voor trek in iets. Op het moment dat voedsel er anders uit ziet dan wat je zou verwachten is het gelijk minder smakelijk tot zelfs onsmakelijk. Blauwe tomaten soep kan net zo lekker zijn dan rode, alleen vinden we het op voorhand niet aantrekkelijk omdat voedsel, behalve suikergoed niet blauw hoort te zijn. Toch betwijfel ik het voor mezelf dat op dat moment het het uiterlijk van het voedsel de "trek" bevorderde. Want veel ander lekker uitziend eten, zoals croissaintjes en lekkere broodjes (ben echt gek op brood) deden me op dat moment helemaal niets. Ook de chocolade bonbons in de vitrine die er heel erg lekker uitzagen en ook zoet zijn raakte me niet in de zin van eet me dan, eet me dan..

Romo's theorie, over het over aanbod, in general is dat ook de kunst van het voedsel aanbieden, Daarom is er op de snack afdeling zo'n ongelovelijke keuze in chips/snoep/koekjes waarbij de verpakking ook nog eens een grote rol speelt bij het beïnvloeden van de geest tot het pakken/grijpen/kopen van voedsel. Alleen was het totaal aanbod van het voedsel op die afdeling met lekkere dingen niet de reden waarom ik nou juist cake/muffins wilde.

De theorie over de behoefte aan suiker, wat brandstof is voor het lichaam.. is veel voor te zeggen, maar suiker zoals de moderne mens kent is pak em beet 200 jaar oud. Vroeger (oertijd) had je ook honing, maar daar was ook relatieve schaarste in. De meesten mensen aten toen geen directe (zoete) suikers.

Uiteraard wel koolhydraten die tot suikers worden omgezet, maar de overweldigende smaak van zoet is daarbij niet aanwezig. Op bepaalde zoete fruitsoorten na. Maar er lag ook zoet fruit op de afdeling en daar had ik geen trek in.

Genetisch is het inderdaad zo dat ons lichaam gebasseerd en voorbereid is op een aankomende periode van voedselschaarste. Onze genen zijn afgelopen 200000 jaar ca. 99,950 procent onveranderd gebleven. Wie het meeste voedsel kon opslaan in een periode voorafgaand aan schaarste had de grootste kans om te overleven. Al onze voorouders hadden die kans. Anders bestonden we niet.

Maar toch vind ik deze theorie niet bevredigend om nou juist trek te krijgen in die zoete cake.

Het vol maar is niet echt vol theorie van Dvh is ook een belangrijk mechanisme. Maar dat mechanisme heb ik al maanden heel goed onder controle. Ik laat me niet meer leiden tot het opeten van de laatste resten plus nog wat extra. In desbetreffende situatie lag er nog een halve kleine pizza van mijn zoontje. Die liet ik ook gewoon liggen want ik zat gewoon vol op dat moment. Ook al zal deze theorie kloppen, als ik vind dat ik genoeg heb gegeten dan stop ik ook.

Ik lees ook iets over het onderbewustzijn. Dat klopt als je op die manier achteloos naar voedsel grijpt en eet. Dat gebeurd heel gemakkelijk als je direct makkelijk te eten voedsel onder handbereik hebt. Bijv chips op een verjaardag en hapjes die voor het grijpen liggen. Alleen was ik me nu volledig bewust van de situatie. En Vond niet dat mijn onderbewustzijn leidend was. Maar het zou kunnen natuurlijk.

Nee ik ben er nog niet over uit welk mechanisme nou aanzet tot het beslist willen hebben van een bepaald soort voedsel, in dit geval dus die zoete cake. Overigens waren er 2 bariëres om het ook niet te eten. Ten eerste moest ik het kopen. (valt mee, was eigenlijk niet de moeite) maar het 2e aspect was dat IK zin in die cake had en de kids die ik bij me had waren er niet mee bezig. Als ik die cake zou kopen en eten, dan was is min of meer moreel verplicht om hun ook een cake of muffin te geven. Aangezien ze buiken net vol hadden en zelf geen behoefte er aan hadden wilde ik ze ook niet voor de keuze zetten om ook cake te gaan eten. En al helemaal niet omdat ik het wilde. De kinderen hadden die middag al wat meer gesnoept en gesnaaid en dat vond ik zeker wel voldoende.

Een heel lulverhaal, waarvan menigeen zich afvraag waar maak je je nou druk om. Je hebt het niet gekocht, klaar er mee. Volledig mee eens. Maar ik vind het zodanig boeiend omdat het in mijn ogen wel eens de basis van overconsumptie kan zijn. Niet alleen bij mezelf maar in het algemeen bij de mens.

Staat verder even los van de stelling niet te veel eten en vooral veel bewegen.

De psyche heeft volgens mij een veel grotere invloed die aan dit aspect voorbij gaat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 sep 2012, 16:26

Cake is natuurlijk niet alleen zoet, maar vooral supervet. Daardoor ERG lekker. Zeker vlak na 't eten of bij de koffie. Al heb je 3 borden pasta op, dan nog kun je prima een dikke plak cake wegkrijgen. Na hartig eten nog iets zoets eten is heel verleidelijk, maar het is echt iets dat je heel bewust moet afleren als je gezond wilt leven.

Verder weet ik niet waarom jij nu door die cake aangetrokken werd, maar je let nu meer dan ooit op eten. Dus je bent ook op zoek naar vanalles en nog wat om erover te leren. Dus ergens in je onderbewustzijn is die cake ook vele malen interessanter en dat heeft niet alleen een oorzaak die met voedselinname te maken heeft. Ik denk dat je ook (in je onderbewustzijn) hebt laten meespelen dat je de situatie en vooral 't voorbeeld van de cake interessant vond. Het levert ten slotte een lang verhaal op hier. Je brein was daar misschien al wel mee bezig toen je al die dingen zag terwijl je er langs liep en ernaar KEEK.

Plaats reactie