Spruitstuk ceramic coating

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
De Sjack

Re: Spruitstuk ceramic coating

Bericht door De Sjack » 29 aug 2012, 07:42

Ik heb er na de 2e keer coaten niet zo heel veel mee gereden, wat inrijden en 2x op circuit, daarna is de auto verkocht.
Bij de cat in de downpipe en in een bocht in het spruitstuk zag ik wel dat de kleur veranderde van zwart richting roestachtig.
Afbeelding
Toch net alsof de coating het op die plaatsen net niet kan hebben,
maar ik reedt wel met een turbo wat het net wat heter maakt in de uitlaatlijn.
Ondanks dat er misschien 1 of 2 plekken zo heet worden dat de coating daar het net niet 100% houdt,
zou ik het bij een volgende gelegenheid weer bij speedline laten doen.
(Of plasmacoating bij Zircotec in UK, maar dat is vele malen duurder)
Het scheelt veel stralingswarmte.

Niall

Bericht door Niall » 29 aug 2012, 10:46

Probleem met zulke coatings is dat je moet weten waar het toegepast gaat worden en hoe heet het wordt. Meeste coatings zijn tot 600 graden stabiel, alleen zijn er er weinig die daar boven kunnen gaan. Zie bv http://www.whitfordww.com/industrial/hi ... ature.html

Zoals gezegd een collega bedrijf in Beuningen www.impreglon.nl heeft daar meer ervaring mee, maar de prijs is er ook naar.

HJ2

Bericht door HJ2 » 29 aug 2012, 12:02

Speedline claimt tot 1050 Celsius... Zou toch voldoende moeten zijn.

wim breman

Bericht door wim breman » 30 aug 2012, 12:43

Op mijn STI is een Powerflo uitlaat spruitstuk gemonteerd voorzien van een caramische coating van Zircotec.
Na montage is de auto opnieuw gemapt door Mark Verhoeven.
Het is een on equal lenght spruitstuk wat op zich al een andere flow heeft en mede door de coating zeer efficiënt is.
Mark V. was zeer aangenaam verrast met de uitkomst van de mapping, hij had nog nooit een zo hoge waarde gahaald met een standaard turbo.
Hij legde mij uit dat door de coating er aanzienlijk minder warmeverlies is waardoor de turbo efficiënter werkt.
De coating gaat een verbinding met het metaal aan en bakt er als het ware in, het word zo enorm hard dat het zelfs met een slijptol haast niet te verwijderen is.
Bijkomend voordeel is dat het spruitstuk minder warmte afgeeft onder de kap.
Onlangs moest er olie ververst worden en dan moet het filter eraf, voordat de coating erop zat moest er zeker een half uur gewacht worden voordat het spruitstuk afgekoeld was, nu kan je het na ca. 5 minuten al vastpakken.
Ik heb voor een witte coating gekozen en het is echt jammer dat je het spruitstuk niet kan zien onder de kap, bij zircotec kan je overigens kiezen uit vele kleuren.
Zircotec is mede door de vrachtkosten niet goedkoop maar de kwalitei is zeer goed.

Plaats reactie