Spruitstuk ceramic coating

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Spruitstuk ceramic coating

Bericht door Harrie » 29 sep 2007, 15:57

Weet iemand waar je een uitlaatspruitstuk kunt laten voorzien van zo'n Ceramic laag? Ervaringen?

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 06 okt 2007, 21:19

http://www.speedlinecoatings.com/startpagina.html

geen ervaring mee maar zodra ik mijn spruitsuk en nieuwe downpipe binnen heb gaat er gelijk ceramic coating op ipv die irritante continue stinkende en (ver)rottende heatwrap.

E

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 06 okt 2007, 21:40

Dat ziet er wel goed uit dat van die site :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Spruitstuk ceramic coating

Bericht door RVV » 07 okt 2007, 00:18

Harrie schreef:Weet iemand waar je een uitlaatspruitstuk kunt laten voorzien van zo'n Ceramic laag? Ervaringen?
Wat is het nut/doel hiervan ?

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 07 okt 2007, 10:29

Ik wil op mijn RS een ander spruitstuk. Doel/nut daarvan is wel duidelijk. :wink: 2 manieren om de warmte uit de motorruimte te houden. Heatwrap, lelijk!! en coating, mooi maar duur en gevoelig voor beschadigingen. Zircotec in Uk is een hele goede partij, maar ik hoop dat we in NL ook een goeie hebben.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 07 okt 2007, 17:10

Bij een turbo is het zeer belangrijk om alle energie in je uitlaatgassen (dus zeker de warmte) tot in je turbo te krijgen.

afkoelend uitlaatgas krimpt en dat kost kracht aan je turbo.

Ik ga de downpipe en 1e kat ook laten coaten, en de midpipe main kat ook.
Om de hitte onder de wagen vandaan te halen.

E

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 okt 2007, 10:42

Het zit toch onder de kap?
Als het effect van heatwrap hetzelfde is en goedkoper.
Waarom dan voor duur en mooi terwijl de kap alleen op een meeting open gaat?

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 08 okt 2007, 13:50

Arthur schreef:Het zit toch onder de kap?
Als het effect van heatwrap hetzelfde is en goedkoper.
Waarom dan voor duur en mooi terwijl de kap alleen op een meeting open gaat?
Omdat het een bijzonder lastig karwei is om te doen. En na verloop van tijd raakt het los e.d.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 08 okt 2007, 14:06

Arthur schreef:Het zit toch onder de kap?
Als het effect van heatwrap hetzelfde is en goedkoper.
Waarom dan voor duur en mooi terwijl de kap alleen op een meeting open gaat?
Erik schreef:ipv die irritante continue stinkende en (ver)rottende heatwrap.

E
;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 okt 2007, 18:48

Duidelijk :o

Bas Aalbers
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 sep 2007, 21:43

Bericht door Bas Aalbers » 08 okt 2007, 20:19

Ik heb mijn uitlaatspruitstuk ceramisch laten coaten en toevallig bij bovengenoemd bedrijf. Kun je het gerust laten doen, ziet er goed uit en een aardige vent!!


[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2450.jpg[/img]

Ik heb dit laten doen omdat:
1: Mijn uitlaatspruitstuk moeilijk te heatwrappen is
2: omdat mijn compressorhuis van de turbo er bijna tegen aankomt, ik zoveel mogelijk warmte binnen wil houden, en dus niet mijn compressorhuis opwarmt (en ik breng zo meer warmte naar de turbine van de turbo, ook een pluspunt)
3: Omdat heatwrap op dit punt ook gevaarlijk kan zijn voor brand. Als er ooit eens olie of benzine op lekt, om wat voor reden dan ook (klein voorbeeld: pakking kleppendeksel , lekt en er komt dus olie op je heatwrap) dan fikt je auto met een beetje pech helemaal af. Als doordrenkte heatwrap eenmaal brandt krijg je het bijna niet meer uit, en daarom ben ik er alleen voorstander om het in mijn geval alleen op de downpijp achter de turbo te gebruiken, waar dit in principe uitgesloten is.


Ik zag ook nog een opmerking dat het goedkoper ( maar minder mooi) kon met heatwrap.
Daar ga ik tegenin....koop maar eens van een fatsoenlijk merk een rol heatwrap en wikkel daar een spruitstuk goed mee in. Als het srpuitstuk er ooit af moet kun je opnieuw beginnen, of het laat los, of verweerd helemaal en wordt vies of met een beetje olie erop, haal het er maar af. Doe dit 2 keer en je bent 50-60 euro verder. Of als de heatwarp loslaat en je moet het opmnieuw gaan wikkelen, dan moet bij de meeste auto's het complete spruitstuk eraf omdat je er anders niet goed bijkomt om het goed te heatwrappen, want dat wikkel je er niet zo maar 123 omheen, en moet echt goed en strak gebeuren wilt het blijven zitten.
Mijn spruitstuk heeft mij 85 euro gekost met een base+topcoat , en mijn ceramisch gecoate spruitstuk ziet er altijd TOP uit, reduceert de stralingswarmte met 35% ! en vliegt niet in de fik. :wink:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6790
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 08 okt 2007, 21:25

3: Omdat heatwrap op dit punt ook gevaarlijk kan zijn voor brand. Als er ooit eens olie of benzine op lekt, om wat voor reden dan ook (klein voorbeeld: pakking kleppendeksel , lekt en er komt dus olie op je heatwrap) dan fikt je auto met een beetje pech helemaal af
Die zooi brand zelfs al als er koelvloeistof op lekt.....er zijn een paar Subaru-rijders die dat meegemaakt hebben. :?

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 09 okt 2007, 09:52

Wat ik uit Bas' verhaal opmaak; coaten kost een keer 85 euro, zo'n heatwrap misschien 30?

Zulke lage bedragen zijn toch niet interessant om te bespreken? Als je dan toch een auto motorisch aan het 'tunen' bent maakt dit toch helemaal geen drol uit :?

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 09 okt 2007, 10:01

Pescatore schreef:Wat ik uit Bas' verhaal opmaak; coaten kost een keer 85 euro, zo'n heatwrap misschien 30?

Zulke lage bedragen zijn toch niet interessant om te bespreken? Als je dan toch een auto motorisch aan het 'tunen' bent maakt dit toch helemaal geen drol uit :?
Ik ben verbaasd over de 85 Euro. Een leverancier van spruitstukken (Primary Designs) in Uk laat ze coaten bij Zircotec. Daar moet je 250 Engelse ponden voor afrekenen. Alleen het coaten dus. Daar coaten ze trouwens met Zirconia (used on WRC and F1 exhausts).

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 09 okt 2007, 12:28

Ik denk dat je zelf al antwoord geeft op je vraag:

(used on WRC and F1 exhausts).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 09 okt 2007, 15:06

Pescatore schreef:Wat ik uit Bas' verhaal opmaak; coaten kost een keer 85 euro, zo'n heatwrap misschien 30?

Zulke lage bedragen zijn toch niet interessant om te bespreken? Als je dan toch een auto motorisch aan het 'tunen' bent maakt dit toch helemaal geen drol uit :?
Dat id kreeg ik ook meteen bij het lezen.
Coaten!
Klaar :wink:

Bas Aalbers
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 sep 2007, 21:43

Bericht door Bas Aalbers » 10 okt 2007, 11:16

Harrie schreef: Ik ben verbaasd over de 85 Euro. Een leverancier van spruitstukken (Primary Designs) in Uk laat ze coaten bij Zircotec. Daar moet je 250 Engelse ponden voor afrekenen. Alleen het coaten dus. Daar coaten ze trouwens met Zirconia (used on WRC and F1 exhausts).
Kan best wel kloppen wat je zegt. Maar als het voor een WRC of F1 auto is, dan speelt geld vaak geen rol, en kiezen dan voor het beste van het beste. :wink:

Daar komt bij dat WRC auto's met EGT's rijden van een 1100 graden, ivm de ALS die ze gebruiken. ( vaak ook speciale Maram-247 asjes in de turbo, om de hitte aan te kunnen).

Deze temperaturen zul je bij een straatauto niet tegenkomen, en zal meestal ergens rond de 900 graden hangen, bij een opgefokte turbomotor.
Er is mij verteld dat de coating op mijn uitlaatspruitstuk tot +/- 1050 graden bestand is, dus dat is voldoende. :wink:


Groeten,

Bas

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 10 okt 2007, 20:40

Een Subaru heeft een nogal gek spruitstuk ivm de boxer setup. Daar draai je met gemak 100 euro heatwrap omheen.

Coaten kost ietsje meer (125 geloof ik)

Voor die 25 euro ga ik de nadelen van heatwrap zeker niet voor lief nemen:

Coaten dus.

Mn nieuwe turbo denk ik dat ik turbinehuis ook even laat coaten (even overleggen met mark verhoeven bedenk ik me net)

E

Roderic E34T
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40

Bericht door Roderic E34T » 10 okt 2007, 20:42

Kan dit ook met remklauwen?

Ik heb net een set remklauwen binnen die ik wil laten (poeder)coaten.
Gewoon in het zwart.

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 10 okt 2007, 22:45

http://www.speedlinecoatings.com:

Poeder coaten
Poeder coaten is een geavanceerde methode voor het aanbrengen van een decoratieve en beschermende laklaag op metalen ondergronden .
Het wordt door middel van statische lading op het werkstuk aan gebracht.
Waarna het in een oven wordt uitgehard tot een gladde egale laag, die zeer taai en slijtvast is.

Wat kan er allemaal gepoedergecoat worden
Alle metalen delen die de temperatuur van het uitharden in de oven aankunnen +-200 graden.
Alle staal soorten, aluminium, magnesium, messing,
koper enz..
Denk hierbij aan motor onderdelen, verwarmingsradiatoren
auto wielen, machine onderdelen, kleppendeksels

Kleuren
In tegenstelling wat veel mensen denken is het niet alleen in zwart verkrijgbaar.
Het is in een veelvoud van kleuren verkrijgbaar
Waaronder metallics ,chroomlook, black chrome,
zilvertinten,candy kleuren,wkinkle finish,hamerslag

Gebruikersavatar
Jan-Sietze
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 mar 2011, 20:49
Locatie: Wirdum

Re:

Bericht door Jan-Sietze » 05 jun 2011, 22:54

Bas Aalbers schreef:Afbeelding

Ik zag ook nog een opmerking dat het goedkoper ( maar minder mooi) kon met heatwrap.
Daar ga ik tegenin....koop maar eens van een fatsoenlijk merk een rol heatwrap en wikkel daar een spruitstuk goed mee in. Als het srpuitstuk er ooit af moet kun je opnieuw beginnen, of het laat los, of verweerd helemaal en wordt vies of met een beetje olie erop, haal het er maar af. Doe dit 2 keer en je bent 50-60 euro verder. Of als de heatwarp loslaat en je moet het opmnieuw gaan wikkelen, dan moet bij de meeste auto's het complete spruitstuk eraf omdat je er anders niet goed bijkomt om het goed te heatwrappen, want dat wikkel je er niet zo maar 123 omheen, en moet echt goed en strak gebeuren wilt het blijven zitten.
Mijn spruitstuk heeft mij 85 euro gekost met een base+topcoat , en mijn ceramisch gecoate spruitstuk ziet er altijd TOP uit, reduceert de stralingswarmte met 35% ! en vliegt niet in de fik. :wink:
Ik denk dat ik mijn uitlaatspruitstuk ook maar eens naar Best breng...
Ziet er goed uit.

Hoe zit het met de duurzaamheid, Bas?


Heeft iemand ook ervaring met Metalo?

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Spruitstuk ceramic coating

Bericht door Niall » 06 jun 2011, 09:48

Je kan ook hier proberen http://www.impreglon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , zijn collega's van mij en zijn gespecialiseerd in enkel stuks te coaten.

Gebruikersavatar
De Sjack
Berichten: 251
Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
Locatie: Naaldwijk

Re: Spruitstuk ceramic coating

Bericht door De Sjack » 08 jun 2011, 09:38

Ik heb mijn spruitstuk, uppipe en downpipe laten coaten bij Speedline.
Koste geloof ik 325 euro,
bij Zircotec ben je nog wel een kleine 300 meer kwijt, maar dat bepaald mede het opsturen.

In eerste instantie merkte ik dat er duidelijk meer warmte onder de kap aanwezig was na het coaten dan toendertijd de uitlaat in de heatwrap zat.
Na een paar maanden was de coating op sommige plaatsen ook weg.
Daarop contact gezocht met Speedline en ik kon het nog een keer laten doen onder garantie.
Sinds een paar weken zit alles weer gemonteerd met de nieuwe coating.
De coating is nu ook veel dikker dan de eerste keer en onder de kap blijft het ook veel koeler dan na de eerste coating sessie.
Of het beter is dan met heatwrap is moeilijk te meten, maar het is zeker wel veiliger en je hebt niet steeds de geur of je een lijk achterin hebt liggen.
Zeker na een goede plas (vies) water ruik je heatwrap goed, tenminste bij de Subaru,
daarbij ligt het spruitstuk net boven de grond.
Service is perfect bij Speedline en ik ben nu ook erg goed tevreden over het resultaat.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Spruitstuk ceramic coating

Bericht door GTRene » 08 jun 2011, 10:57

dus ze moeten wel op de dikte van de coating letten? of ze er op attent maken wellicht.
vind het wel heel mooi zo'n coating, zie je ook bv bij GT40 veel, staat super.

zoals deze kleur van het spruitstuk, gaaf en strak.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Spruitstuk ceramic coating

Bericht door HJ2 » 17 aug 2012, 13:55

En...? Wat zijn ondertussen de wat langere termijn ervaringen?
Ik sta op het punt om mijn spruitstuk en custom downpipe te laten coaten...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast