Maar moet je denken aan een introductie uitvoering, showroom, of demo auto?
BMW E46 328i touring
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring
Dat heeft elke M52 ongeveer wel 
Maar moet je denken aan een introductie uitvoering, showroom, of demo auto?
Maar moet je denken aan een introductie uitvoering, showroom, of demo auto?
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring
Hier trouwens de hele lijst in nette opmaak. Prijzen zijn NLG lijkt me, gezien de info van BMW NL komt maar de auto in DLD geleverd is in het gulden/mark tijdperk.
AR51 328i touring 0
354 TitanSilber 0
E4AT Stoff/Leder combinatie "GranTurismo" Anthrazit 0
226 Sportonderstel met carrosserieverlaging 979
256 Euro airbag /leder multif.sportstuur 1142
288 LM wielen Kruisspaak (5) 4306
386 Dakdragerssysteem 922
403 Electrisch glazen dak 3406
423 Velours matten 0
428 Gevarendriehoek en Verbanddoos 0
431 Automatische dimmende binnenspiegel 744
441 Rokers pakket 0
464 Skifoedraal met middenarmsteun achter 781
481 Sportstoelen voor 1602
508 Park Distance Control 996
534 Airconditioning automatisch + AUC 5408
662 Radio BMW Business C43 (cd front) 303
676 HiFi actief luidsprekersysteem 1983
AR51 328i touring 0
354 TitanSilber 0
E4AT Stoff/Leder combinatie "GranTurismo" Anthrazit 0
226 Sportonderstel met carrosserieverlaging 979
256 Euro airbag /leder multif.sportstuur 1142
288 LM wielen Kruisspaak (5) 4306
386 Dakdragerssysteem 922
403 Electrisch glazen dak 3406
423 Velours matten 0
428 Gevarendriehoek en Verbanddoos 0
431 Automatische dimmende binnenspiegel 744
441 Rokers pakket 0
464 Skifoedraal met middenarmsteun achter 781
481 Sportstoelen voor 1602
508 Park Distance Control 996
534 Airconditioning automatisch + AUC 5408
662 Radio BMW Business C43 (cd front) 303
676 HiFi actief luidsprekersysteem 1983
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E46 328i touring
Als het niet nat is en je een breedset hebt is driften idd lastig. Maar bij nat weer kun je toch behoorlijk driften. Tenminste dat is mijn ervaring, en dat met een e46 320d gechipt. Dus wachten op de regen en opnieuw proberen.
verder mooi kar hoor.
verder mooi kar hoor.
-
Dickh.
- Berichten: 1717
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Re: BMW E46 328i touring
Zie het nu pas, Rody. Veel plezier ermee. Voelt wel als een enorme stap terug na een E34. Maar wellicht ben ik daar ietwat bevooroordeeld
.
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring
haha, ja de E34 was niet verkeerd, degelijke auto maar dit ziet er toch wel ietswat frisser uit hoor, zeker het interieur.
Vanochtend de eerste schraper al gemaakt, drempel waarna de weg ietswat verzakt was, ging gelukkig rustig omdat ik m al aan zag komen maar dan haak je de bodem dus wel meteen vast. En dat met een eibach pro-kit... kan je nagaan als je de sportline hebt (50mm voor verlaging ipv 30/35). Even aankijken maar als het vervelend blijft moet ik toch naar iets als Mtech veren (volgens mij 10mm verlaging), dan gaat ie net even 2cm omhoog rondom. De koni's zijn ook niet alles maar om nou meteen het complete onderstel te swappen kost ook weer een hoop centen.
Had trouwens begin van de week ook nog een goeie drift gemaakt om de balans te testen, gewoon met 80 in 3 een flinke zwieper gegeven, dan gaat ie wel met open diff maar helt meteen erg ver over doordat de gele koni's weinig ingaande demping hebben, dan voelt de eibach pro-street van de E36 echt 10x beter aan.
Vanochtend de eerste schraper al gemaakt, drempel waarna de weg ietswat verzakt was, ging gelukkig rustig omdat ik m al aan zag komen maar dan haak je de bodem dus wel meteen vast. En dat met een eibach pro-kit... kan je nagaan als je de sportline hebt (50mm voor verlaging ipv 30/35). Even aankijken maar als het vervelend blijft moet ik toch naar iets als Mtech veren (volgens mij 10mm verlaging), dan gaat ie net even 2cm omhoog rondom. De koni's zijn ook niet alles maar om nou meteen het complete onderstel te swappen kost ook weer een hoop centen.
Had trouwens begin van de week ook nog een goeie drift gemaakt om de balans te testen, gewoon met 80 in 3 een flinke zwieper gegeven, dan gaat ie wel met open diff maar helt meteen erg ver over doordat de gele koni's weinig ingaande demping hebben, dan voelt de eibach pro-street van de E36 echt 10x beter aan.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E46 328i touring
Twijfelachtige drempels standaard beetje schuin nemen, scheelt enorm! 
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E46 328i touring
Schrapen over drempels heb ik ook met mijn Einser (M-onderstel). Dus niks bijzonders. Slappe dempers kunnen juist erger zijn bij hogere drempels.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E46 328i touring
Schrapen hoort erbij. Ik heb twee e46egers gehad en met mtech valt het erg mee. Toen ik onder 1 daarvan eibach pro kit had gemonteerd was het echt opletten geblazen. En dat sjonnie style schuin drempels nemen scheelt dan een hoop. Een e46 met stand m veren is eigenlijk het best. Toch wat lager en niet irritant. Zou dus een optie zijn.
Moet zeggen dat het met de e90 met standaard m pakket slechter is.
Moet zeggen dat het met de e90 met standaard m pakket slechter is.
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring
Kan t altijd idd nog wisselen voor M veren, alleen wel gedoe, aanschaf, wissel, uitlijnen.
Wat schraapt er als eerst, uitlaat?
Wat schraapt er als eerst, uitlaat?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E46 328i touring
voorbumper
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring
Neuh, ik had m rustig laten zakken over een drempel maar haakte ergens in de midden vast op de bodem.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29151
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E46 328i touring
Lip op je voorbumper inderdaad 
Moet zeggen met e46 op standaard rijhoogte heb ik nergens last van maar mijn vorige e90 moest ik echt langzamer over drempels en dan nog soms schrapen ...
Moet zeggen met e46 op standaard rijhoogte heb ik nergens last van maar mijn vorige e90 moest ik echt langzamer over drempels en dan nog soms schrapen ...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E46 328i touring
bij de kat?Knot schreef:Neuh, ik had m rustig laten zakken over een drempel maar haakte ergens in de midden vast op de bodem.
had ik destijds wel eens bij die nare drempel hier in de straat, daar zit een bult op, en meestal staat er een auto aan de ene goede kant dus heel voorzichtig de juiste manier kiezen als je er over moet.
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E46 328i touring
Voorbumper lijkt me stug. Denk ook eerder tussendemper/ cat deel.
Zeker als je langzaam rijd.
Zeker als je langzaam rijd.
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring
Nou, hoe stoer het er ook uitziet, denk dat ik er binnenkort toch wat aan moet gaan doen gezien het geen trackday auto is maar hij dagelijks overal heen en overheen moet. De voorbumper valt nog mee als je voorzichtig de auto laat landen bij hellingkjes maar gisteravond heb ik m zelf uit de parkeergarage scheveningen gehaald en ook voor mij was het nog best een opgave vanaf het 10e parkeerdek. Kan me voorstellen dat het omhoog met personen erin NOG meer drama was. Bleef 2x haken in het midden, denk op het hitteschild van de kat, die rammelt nu ook wat.
Nou zijn het wel prutsers ook hoor want die hellingen zijn omwijs smal en er ligt nog een randje ook zodat je eigenlijk nog een halve centimeter speling mist.
Er zit nu koni geel met een eibach pro-kit onder:

Over de dempers ben ik ook niet helemaal tevreden, te weinig ingaande demping. Als het spul los moet kan je natuurlijk de dempers het makkelijkste meepakken maar het wordt allemaal wel nog duurder terwijl ik het eigenlijk zo met even 5k wel mooi vond als investering.
Wat is verstandig, gezien Nienke hem dagelijks rijdt, gevoel zegt de M sport suspension optie veren van 15mm verlaging maar verstand zegt gewoon frisse originele veren op de standaard hoogte.
Een setje veren zal 200 euro zijn, montage een paar uurtjes werk en uitlijnen maar je gaat al snel richting de 400 euro.
Setje dempers en veren fris oem/bmw/sachs zal nog een stap duurder zijn, of is er nog een betere optie? Natuurlijk niet in de hoek van pro-street-s etc maar gewoon een onderstel wat op normale hoogte ligt en zelfde ingaande als uitgaande demping heeft (dat van koni vind ik niet fijn met alleen uitgaande demping).
Nou zijn het wel prutsers ook hoor want die hellingen zijn omwijs smal en er ligt nog een randje ook zodat je eigenlijk nog een halve centimeter speling mist.
Er zit nu koni geel met een eibach pro-kit onder:
Over de dempers ben ik ook niet helemaal tevreden, te weinig ingaande demping. Als het spul los moet kan je natuurlijk de dempers het makkelijkste meepakken maar het wordt allemaal wel nog duurder terwijl ik het eigenlijk zo met even 5k wel mooi vond als investering.
Wat is verstandig, gezien Nienke hem dagelijks rijdt, gevoel zegt de M sport suspension optie veren van 15mm verlaging maar verstand zegt gewoon frisse originele veren op de standaard hoogte.
Een setje veren zal 200 euro zijn, montage een paar uurtjes werk en uitlijnen maar je gaat al snel richting de 400 euro.
Setje dempers en veren fris oem/bmw/sachs zal nog een stap duurder zijn, of is er nog een betere optie? Natuurlijk niet in de hoek van pro-street-s etc maar gewoon een onderstel wat op normale hoogte ligt en zelfde ingaande als uitgaande demping heeft (dat van koni vind ik niet fijn met alleen uitgaande demping).
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E46 328i touring
Ik denk dit...originele BMW M hoogte, je kar ziet er nu wel strak/laag uit maar als je daar met zoveel gebruik "hinder" van hebt ist niet fijn en denk dat een M setje je prima van dienst zal zijn (voor een "minimale" investering)Knot schreef:Wat is verstandig, gezien Nienke hem dagelijks rijdt, gevoel zegt de M sport suspension optie veren van 15mm verlaging maar verstand zegt gewoon frisse originele veren op de standaard hoogte.
hangt de kat/uitlaat wel op de goede hoogte dan? of kan die wellicht een tandje hoger opgehangen worden?
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring [Rijhoogte aanpassen]
Die pro-kit zijn 35mm voor en 30mm achter verlaging volgens mij en M is 15mm dacht ik dus ga je 2cm en 1,5cm omhoog, is wel wat maar niet bijzonder veel, al ziet de auto er dan wel beter uit ipv volledige standaard hoogte alleen wil ik het niet 2x aan gaan passen.... beetje moeilijk kiezen, kut drempels en parkeergarages.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E46 328i touring [Rijhoogte aanpassen]
als die dempers verder goed zijn (wat ik maar aan neem)
dan zou ik denk alleen de veren doen...
wellicht doordat ie dan een langere slag heeft (in theorie) die demper dan ook iets "fijner" werkt?
daarbij de M veren iets "soepeler" zijn schat ik zo? en wellicht een fijnere combo maakt?
heb je er al wat over gevonden op het web over de dempers die je nu hebt in combo met de M sport veren op een touring?
dan zou ik denk alleen de veren doen...
wellicht doordat ie dan een langere slag heeft (in theorie) die demper dan ook iets "fijner" werkt?
daarbij de M veren iets "soepeler" zijn schat ik zo? en wellicht een fijnere combo maakt?
heb je er al wat over gevonden op het web over de dempers die je nu hebt in combo met de M sport veren op een touring?
-
indobesar
- Berichten: 9986
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW E46 328i touring [Rijhoogte aanpassen]
Rody, de 330iT heeft alleen sportonderstel (geen Mtech) en geen problemen met drempels.
Voor de rijhoogte, zie bijlage:
Voor de rijhoogte, zie bijlage:
- Bijlagen
-
- 2012-08-04 14.15.08.jpg (536.68 KiB) 1882 keer bekeken
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E46 328i touring [Rijhoogte aanpassen]
Ik zou zoals Rene al voorstelt ook even controleren wat er nu precies de grond raakt, misschien dat daar iets niet goed zit?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29151
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E46 328i touring [Rijhoogte aanpassen]
Ik rij op standaard rijhoogte voor foto's zie mijn auto topic.
Hij komt nooit aan de grond en kan relatief hard over drempels.
Zelfs in Frankrijk met halve zand/asfalt wegen niks aan de hand
Ondanks laag en dikke wielen stoer staat zou ik als daily niet anders willen dan het comfort en vrijheid van een standaard onderstel...
Hij komt nooit aan de grond en kan relatief hard over drempels.
Zelfs in Frankrijk met halve zand/asfalt wegen niks aan de hand
Ondanks laag en dikke wielen stoer staat zou ik als daily niet anders willen dan het comfort en vrijheid van een standaard onderstel...
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring [Rijhoogte aanpassen]
Die 330 lijkt achter net zo laag, alleen voor 2cm hoger op t gezicht.
Vrijwel zeker dat de uitlaatlijn de grond raakt maar ik wordt nu zelf ook eng van elke verzakte oprit etc omdat het op de millemeter aankomt. Denk gewoon originele veren eronder of iets van de bekende merken wat ook de standaard rijhoogte heeft.
Vrijwel zeker dat de uitlaatlijn de grond raakt maar ik wordt nu zelf ook eng van elke verzakte oprit etc omdat het op de millemeter aankomt. Denk gewoon originele veren eronder of iets van de bekende merken wat ook de standaard rijhoogte heeft.
-
OnlineFreudeamFahren
- Berichten: 2858
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW E46 328i touring [Rijhoogte aanpassen]
Goedkope oplossing die het proberen waard is: een standaard e46 veer houder op een e46 achteras is 5 mm dik. Je kunt hem ook in "slecht wegen pakket" uitvoering krijg. Dan is hij 14,5 mm dik. Koop je dus 9,5 mm hoogte mee, misschien ietsje meer als wat er nu onder zit een beetje op is na jaren dienst. Onderdeelnummertje 33531094754. Gaat 't kontje dus omhoog: 's misschien net de lucht die je nodig hebt.
- Knot
- Berichten: 41113
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 328i touring [Rijhoogte aanpassen]
Bedankt voor de info, die truc wist ik niet. Denk alleen dat het meer richting 30mm omhoog zal gaan worden zodat ik zeker weet dat er geen gezeik meer komt met verzakte drempels etc waar de auto overheen zakt als t ware.
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW E46 328i touring
Dan pak je de middendemper. Had het met een330iT op M-tech ook altijd hier recht voor de deur. Inmiddels is met wat lobbywerk de drempel veranderd. Van bolle pukkel naar gewoon zo'n ouderwetse drempel over de hele breedte, gaat een stuk fijner!Knot schreef:Neuh, ik had m rustig laten zakken over een drempel maar haakte ergens in de midden vast op de bodem.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Godspeed, Peter-Paul, SlowCo, Streamline en 5 gasten
