Koppeling E36

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 20 aug 2012, 00:07

Heren, ik moet de koppeling van de tracktool, alleen heb ik geen idee of ik nou beter voor een sport/race koppeling moet gaan of gewoon weer OEM gaan. de auto word op de openbare weg gereden, maar alleen om naar het circuit te komen (5minuten van zandvoort)....

ik heb bij schmiedmann.nl al de volgende gevonden: "Sport-clutch -Black Diamond- PDL track day/competition (up to 30-40% above standard) D=228MM"

Afbeelding

Wat raadt men hier aan (budget ±600 euro)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koppeling E36

Bericht door Luco » 20 aug 2012, 00:45

Sportkoppeling is vaker iets meer aan/uit, dus lastiger met doseren, maar als je veel op circuit rijdt, zou ik een iets zwaardere nemen dan standaard

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Koppeling E36

Bericht door Reind » 20 aug 2012, 09:08

Indien je motor niet meer dan 15% meer vermogen/koppel heeft dan standaard zou ik gewoon een orginele pakken. Scheelt geld en werkt prima.

Anders een Sachs sport koppeling, die zijn altijd goed. Maar denk dat je dan iets over je budget heen gaat. Koop nooit van die goedkope imitaite rommel (die ze ook verkopen als racekoppeling). Dat is echt troep.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Koppeling E36

Bericht door Knot » 20 aug 2012, 09:39

Zou er als je vloeiend rijdt een standaard koppeling in zetten, wordt je ook minder snel verrast met shiftlock op nat etc en rijdt gewoon prettiger.

Wil je gaan klooien/driften etc dan natuurlijk meteen een sinterbrons achtig geval erin, dan pakt ie ook op als je een keertje een trap op de koppeling geeft tussendoor.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 20 aug 2012, 10:03

De auto is puur voor circuit gebruik, alleen ff over de weg erheen en terug, verder komt er eind komend schooljaar een M blok in te liggen die ook flink gekieteld gaat worden, en dan is het wel meteen zo nice om dezelfde koppeling daarvoor te kunnen gebruiken, vandaar dat ik naar sport koppelingen keek

Online
ErikS
Berichten: 18929
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Koppeling E36

Bericht door ErikS » 20 aug 2012, 10:39

Bij een M blok, moet er dan geen andere bak achter?

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 20 aug 2012, 11:44

die combi kan je kopen van bak+motor, maja als je het er dan toch opnieuw in hangt kan je beter die ouwe koppeling waar je niet van weet hoelang die er al inzit vervangt voor 1 waarvan je weet die nog niet te oud is ofzo.... lijkt mij?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Koppeling E36

Bericht door Reind » 21 aug 2012, 13:27

Voor een S50 motor is de koppeling anders dan bij een M50 motor. Dus het overzetten gaat niet door.

Als de koppeling niet slipt zou ik hem lekker laten zitten en volgend jaar een nieuwe halen voor die S50.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 21 aug 2012, 16:45

Reind, afgelopen maand bij fast-car festival hele koppeling + drukgroep aangordt gereden, daarom dat ik naar nieuwe zit te kijken, (overigens is een S50 niet de 3.0 versie vna de M blokken, want die komt er zowiezo niet in)

heb nu via larkspeed.com drive torque koppelingsetjes gevonden, stage 3 voor hevig circuit gebruik (zoals ze dat noemen) voor een 325i kost bij hun 282 pond..... heeft iemand enig idee hoe deze kwa kwaliteit zijn? overigens verkopen ze ook Kent cams zijn die een beetje goed kwalitatief?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Koppeling E36

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2012, 08:31

S50B30, S50B32 en S54 koppelingen zijn 240mm, die van de S38 ook dacht ik.

Dat kan je alleen pas maken als je er ook een 240mm vliegwiel in schroeft van een M3 of M5 en dan ben je er niet met 600 euro. Sachs sinterplaat racekoppeling met versterkte drukgroep is +/- 600 euro van Sachs zelf. Het is wel pas te maken, een 328i heeft ook een 240mm vliegwiel en koppeling.

Verder de boel aan gort rijden komt waarschijnlijk door verkeerd terugschakelen, als je dat met een race koppeling gaat doen rij je je drukgroep ook zo kapot en zoals Knot zegt kan je ook een aardige verrassing van shiftlock verwachten. Je moet met die koppelingen altijd met tussengas terugschakelen. Persoonlijk zou ik er gewoon een standaard setje in zetten voor weinig als het er toch maar 1 jaar in hoeft te zitten.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 22 aug 2012, 12:28

Hij werd niet perse die dag aangordt gereden, maar daarvoor schakelde hij ook niet lekker meer, maar geen tijd gehad om er nog naar te kijken, time attack gedaan en toen paf... overigens zat deze koppeling er denk ik al 4 jaar in minimaal (ik heb hem in 3 jaar tijd zwz niet vervangen)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Koppeling E36

Bericht door Reind » 22 aug 2012, 20:52

Jeroen K. schreef:Reind, afgelopen maand bij fast-car festival hele koppeling + drukgroep aangordt gereden, daarom dat ik naar nieuwe zit te kijken, (overigens is een S50 niet de 3.0 versie vna de M blokken, want die komt er zowiezo niet in)

heb nu via larkspeed.com drive torque koppelingsetjes gevonden, stage 3 voor hevig circuit gebruik (zoals ze dat noemen) voor een 325i kost bij hun 282 pond..... heeft iemand enig idee hoe deze kwa kwaliteit zijn? overigens verkopen ze ook Kent cams zijn die een beetje goed kwalitatief?
Je luistert weer goed naar de adviezen hier :bag: Wat wil je nou precies van ons.

De mensen die reageren rijden al jaren op het circuit en geven hun advies. Advies opgedaan uit ervaring door het proberen van verschillende dingen. Dat heeft veel tijd en geld gekost en de lering die ze eruit hebben gehaald delen ze met jou. Nou, wat wil je nog meer.

En vervolgens kom jij weer met allemaal Stage dit en Stage dat spul voor erg lage prijzen. Ik zeg kopen die zooi en monteren. Kun je daar eens ervaring mee opdoen. Als het niet werkt ben je een ervaring rijker.

En een S50B30 is wel degelijk een M// motor. Net als de S50B32. Dat waren de twee in de e36 geleverde M motoren.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Koppeling E36

Bericht door Peric » 22 aug 2012, 21:48

Snap écht niet dat jullie dat mannetje nog steeds van advies voorzien. Keer op keer doet ´ie toch wat hém het beste lijkt, ondanks vele andere adviezen..
:please:

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 23 aug 2012, 08:55

Reind schreef:En een S50B30 is wel degelijk een M// motor. Net als de S50B32. Dat waren de twee in de e36 geleverde M motoren.
weet ik, maar waarom zou ik de 286pk versie erin lepelen, als je voor zogoed als het zelfde geld een 3.2 met ± 321pk, dan is de keuze heeel snel gemaakt voor die ±40 pk meer...

overigens heb ik gewoon een standaard koppeling bij bmw besteld :) duurt minder lang voordat hij hier is :)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Koppeling E36

Bericht door Reind » 23 aug 2012, 11:13

Jeroen K. schreef:
Reind schreef:En een S50B30 is wel degelijk een M// motor. Net als de S50B32. Dat waren de twee in de e36 geleverde M motoren.
weet ik, maar waarom zou ik de 286pk versie erin lepelen, als je voor zogoed als het zelfde geld een 3.2 met ± 321pk, dan is de keuze heeel snel gemaakt voor die ±40 pk meer...

overigens heb ik gewoon een standaard koppeling bij bmw besteld :) duurt minder lang voordat hij hier is :)
Ten eerste is het pk verschil theoretisch geen 40 maar 35pk. Ten tweede leveren 3.0 motoren vaak iets meer (die van mij doet volledig standaard 294Pk) en de 3.2 vaak iets minder. Ten derde heeft de S50B32 EWS wat in jou geval uit geprogrameerd moet worden. Ten vierde heeft de S50B32 een compleet andere aandrijflijn, subframe achter, diff, aandrijfassen etc.

Kortom een 3.2 is zeker wel wat sneller maar je hebt echt wel meer kosten. Dus het verhaal "zogoed als hetzelfde geld" gaat niet helemaal op.

Maakt geld niet uit dan zou ik zeker wel een 3.2 nemen.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 23 aug 2012, 11:32

Wow, ok dat wist ik niet, was al verbaasd dat iedereen altijd maar voor 3.0 gaat inplaats van 3.2, maar wat is EWS dan precies?

Als geld geen rol speelt zou ik geen S50 nemen, dan zou er een S54 komen zoals bij bert, staat momenteel 1 tekoop voor 4000 euro incl ecu, SMG bak, diff, cardan etc... is toch ook wel interessant..

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Koppeling E36

Bericht door Reind » 23 aug 2012, 11:44

Jeroen K. schreef:Wow, ok dat wist ik niet, was al verbaasd dat iedereen altijd maar voor 3.0 gaat inplaats van 3.2, maar wat is EWS dan precies?

Als geld geen rol speelt zou ik geen S50 nemen, dan zou er een S54 komen zoals bij bert, staat momenteel 1 tekoop voor 4000 euro incl ecu, SMG bak, diff, cardan etc... is toch ook wel interessant..
EWS heeft met sleutelcode te maken. Check even het topic van Bert zijn M3, daar staat het waarschijnlijk helemaal in omschreven.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 23 aug 2012, 11:53

Reind schreef:EWS heeft met sleutelcode te maken. Check even het topic van Bert zijn M3, daar staat het waarschijnlijk helemaal in omschreven.
:thumbup: ik zal idd even kijken

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Koppeling E36

Bericht door Bert ///M3 » 25 aug 2012, 22:23

EWS2 is niet zo heel moeilijk weg te programmeren bij een S50B32.

Een S50B30 aandrijflijn past ook zo op een S50B32, voor racen zijn er een hoop die dat doen. Ik zou trouwens wel altijd een 3,2 nemen, je merkt gewoon dat die motoren in het middengebied veel krachtiger zijn.

S54 komt wel meer bij kijken en dan ben je er echt niet alleen met die 4000 euro. Komt voor randapparatuur en inbouw nog zo'n 2000-3000 euro bij, dan moet je nog aan de computers programmeren of een standalone systeem en je hebt ook een andere bak etc nodig, komt wel op een duizendje of 10 voor het allemaal eens goed werkt, als het niet meer is.

Wat ik trouwens zelf in zo'n geval zou doen is gewoon met een complete 3,2 auto beginnen, daar een kooi in zetten etc. Motorswap heeft met de huidige prijzen bijna enkel zin als je al een koets hebt staan die behoorlijk opgebouwd is anders niet.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Koppeling E36

Bericht door Jeroen K. » 26 aug 2012, 21:16

Bert ///M3 schreef:S54 komt wel meer bij kijken en dan ben je er echt niet alleen met die 4000 euro. Komt voor randapparatuur en inbouw nog zo'n 2000-3000 euro bij, dan moet je nog aan de computers programmeren of een standalone systeem en je hebt ook een andere bak etc nodig, komt wel op een duizendje of 10 voor het allemaal eens goed werkt, als het niet meer is.

Wat ik trouwens zelf in zo'n geval zou doen is gewoon met een complete 3,2 auto beginnen, daar een kooi in zetten etc. Motorswap heeft met de huidige prijzen bijna enkel zin als je al een koets hebt staan die behoorlijk opgebouwd is anders niet.
die 4000 euro is niet alleen motor, dat is incl bak, ecu, diff en cardan en aandrijfassen.

ik heb al een complete tracktool met een 2.5L blok die ik gewoon ronduit te langzaam vind (komt mede door een E46 M3 als daily gehad te hebben)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Koppeling E36

Bericht door Erik dB » 26 aug 2012, 21:23

Wij hebben sinds vandaag een sinterkoppelingsplaat in de e36. Het is eventjes wennen, maar toch wel erg fijn! Shiftlock rocks :-)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Koppeling E36

Bericht door Bert ///M3 » 28 aug 2012, 12:13

Erik dB schreef:Wij hebben sinds vandaag een sinterkoppelingsplaat in de e36. Het is eventjes wennen, maar toch wel erg fijn! Shiftlock rocks :-)
Vooral veel doen als je de straps op je drukgroep slopen wilt ;)

Shiftlocken met racekoppelingen is echt moordend voor de techniek vooral als je dat met semi's of slicks gaat doen. Niet alleen voor je drukgroep maar ook je flex, diff etc.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Koppeling E36

Bericht door Erik dB » 28 aug 2012, 19:11

Bert ///M3 schreef:
Erik dB schreef:Wij hebben sinds vandaag een sinterkoppelingsplaat in de e36. Het is eventjes wennen, maar toch wel erg fijn! Shiftlock rocks :-)
Vooral veel doen als je de straps op je drukgroep slopen wilt ;)

Shiftlocken met racekoppelingen is echt moordend voor de techniek vooral als je dat met semi's of slicks gaat doen. Niet alleen voor je drukgroep maar ook je flex, diff etc.
Het was met eeuwenoude Dunlops op een natte ondergrond. Een kunst om niet te shiftlocken :-)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Koppeling E36

Bericht door Knot » 21 aug 2013, 11:32

Erik,

Heb je deze van Sachs erin?

http://www.sachsperformance.com/Sachs-P ... ::389.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En ben je ook meteen gegaan voor een enkel massa vliegwiel en M3 drukgroep?

Koppeling alleen valt wel mee, maar als je vliegwiel en drukgroep meepakt wordt het toch wel prijzig.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Koppeling E36

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2013, 10:12

Die gebruik ik Knot, met een Sachs drukgroep en een JB racing enkel massa vliegwiel.

In principe moet jou drukgroep haast hetzelfde zijn als een 3.0 drukgroep. Een Z3M drukgroep in principe ook maar ik heb toch ontdekt dat er verschil in zit qua travel. Met een M3 3.0 drukgroep + JB racing vliegwiel op een S54 motor lag het aangrijppunt van de koppeling bij mij te laag. Met een Z3M S54 drukgroep klopt het wel weer. (Dit terwijl BMW zelf voor beide auto's dezelfde drukgroep gebruikt...) Persoonlijk zou ik dus gewoon 328i onderdelen gebruiken omdat je dan zeker weet dat alles klopt.

Wat voor jou alleen een nadeel zou zijn met eem 328i straatauto is dat je met een ongeveerde plaat en een enkelmassa vliegwiel een ontzettende rammel uit je bak krijgt omdat trillingen niet meer gedempt worden. Persoonlijk zou ik dan een enkelmassa vliegwiel nemen met een M3 drukgroep en een E34 M5 plaat met torsieveren. Waarschijnlijk kan je voor een sinterplaat dan alleen niet bij Sachs terecht maar moet je die in de USA bestellen oid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast