BMW M3 GT4 - Dutch Supercar Challenge 2014

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
highperformance
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
Locatie: Den Haag

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door highperformance » 14 mei 2012, 22:23

Balen, zag je woensdag al rondlopen (ik zit bij Tim Tuning met zwarte E30) en wilde je aanspreken voor kleppraatje over E30 M3 (waar ik interesse in heb). Kan me voorstellen dat je daar toen helemaal geen behoefte aan had. Succes en sterkte met het vervolg.

Aardige rondetijd trouwens, ms moet ik daar ook maar eens een keer met je over babbelen :oops:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 14 mei 2012, 22:30

Baalde enorm maar je had me best even aan mogen spreken, hoor.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
highperformance
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
Locatie: Den Haag

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door highperformance » 14 mei 2012, 23:43

Er is dan toch zo'n vreemde terughoudendheid om naar een "vreemde" toe te lopen. Terwijl ik ook geregeld bij de koffietante een bakkie ging halen. Maar goed, onze sessies liepen ook niet heel synchroon.

10 juni op Zandvoort maar een bakkie doen en voor jou een hoop :df: in de 130i

John
154

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 08 jun 2012, 09:23

Nieuwe blok van BMW staat nu bij MDM om ingebouwd te worden. Dit is een test blok van BMW zelf die max. 2000km gelopen heeft. Nu is men bezig om alle aanbouwdelen over te zetten. Als dat gereed is gaat er een ander uitlaatsysteem onder incl. spruitstuk en racekat. Waarschijnlijk hebben we dan geen problemen meer met de standaard katalysator.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door MartijnGizmo » 08 jun 2012, 09:30

Waarom laat je de kat niet meteen weg?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 08 jun 2012, 09:35

MartijnGizmo schreef:Waarom laat je de kat niet meteen weg?
Kan niet i.v.m. motormanagement. Als de lambda sensor hetzelfde meet voor als achter de kat, raakt hij in de war.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28658
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Martijn_bmw » 08 jun 2012, 10:35

Kan je dat niet uitprogrammeren? of de 2de lambda niet in de uitlaat maar gewoon onder de auto de buitenlucht laten meten ;)

dat gaat vaak ook goed... voorste lambda meet vervuiling en de 2de meet in de buitenlucht niks dus ECU "denkt" dat de kat zijn werk gedaan heeft...

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Erik dB » 08 jun 2012, 11:30

Tristan schreef:Nieuwe blok van BMW staat nu bij MDM om ingebouwd te worden. Dit is een test blok van BMW zelf die max. 2000km gelopen heeft. Nu is men bezig om alle aanbouwdelen over te zetten. Als dat gereed is gaat er een ander uitlaatsysteem onder incl. spruitstuk en racekat. Waarschijnlijk hebben we dan geen problemen meer met de standaard katalysator.
Dit verklaart waarom mijn 328i daar al een maand werkloos in de loods staat te wachten :cry:

Gebruikersavatar
highperformance
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
Locatie: Den Haag

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door highperformance » 17 jun 2012, 00:23

Hoe is het met de auto?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 17 jun 2012, 11:28

highperformance schreef:Hoe is het met de auto?
Nieuwe motor zit erin. Alleen nu het uitlaatsysteem nog.

Gebruikersavatar
highperformance
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
Locatie: Den Haag

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door highperformance » 20 jun 2012, 10:40

Wanneer weer op het circuit te bewonderen?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 20 jun 2012, 10:57

Vanmorgen bij de auto wezen kijken. Blok hangt nu klaar op de bok. Spruitstukken van Supersprint waren ook binnen, zag er fraai uit. Moet alleen nog een tussendemper gemaakt worden om het geluid te dempen want: de katalysator gaat er toch tussenuit. Dus krijgen waarschijnlijk nog wat pk's extra.

Zolder ben ik er helaas niet bij. Misschien wel met de sponsordag en anders pas op 19 Aug. Ik beschouw dit seizoen toch als verloren. Volgend seizoen ga ik proberen alles te rijden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Dennis Cavallino » 20 jun 2012, 11:16

Dan is 't mooi om de auto dit jaar op je gemak te testen en waar nodig te verbeteren.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Niels » 20 jun 2012, 11:40

Ga je nu ook met een ander motor management rijden dan? Eerst een verbrande kat en daarna een drijfstang die naar buiten komt lijkt mij toch op veel te veel brandstof :? Toeval bestaat maar na dit verhaal vertrouw ik het motor programma iig niet :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 20 jun 2012, 11:47

Drijfstang kwam door een kapotte lager, dus heeft weinig te maken met het mengsel van de motor. De verbrande kat blijft nog steeds onverklaarbaar. Management blijft hetzelfde, dus idee is om op de sponsordag rustig te rijden om te kijken of alles goed gaat en langzaam de snelheid op te voeren. Zodra de motor weer raar gaat doen, meteen te stoppen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Niels » 20 jun 2012, 11:59

Wat gebeurt bij een veel te rijk mengsel is dat je olie wordt aangemengd met benzine (omdat deze gewoon via de zuigers onderin het carter komt) en dus schraal wordt. Je zult niet de eerste motor hebben die daardoor lager schade oploopt vandaar mijn opmerking. Slaap er nog eens een nachtje over maar ik zou eerst lekker met een standaard ECU gaan rijden om te kijken of het de eerste wedstrijden goed draait :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Dennis Cavallino » 20 jun 2012, 12:08

Goed punt Niels. Een arm mengsel wil je ook niet, dus ik zou ook opteren voor meten=weten.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 20 jun 2012, 12:10

Snap je punt, Niels. Echter, ze rijden ook met een identieke 130i de Endurance (6 uur en meer) en die blijft ook heel met de standaard ECU, weliswaar aangepast door Carly Motors die de auto's destijds bouwde.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Niels » 20 jun 2012, 13:03

Dan zou ik de ECU door Carly laten checken of het juiste programma er nog op staat en leg ze jouw probleem voor. Eerst een verbrande kat en daarna een drijfstang lager wijzen mij op veel te veel brandstof namelijk. Ik ben altijd erg huiverig voor aangepaste ECU's want ik heb al aardig wat motor schades voorbij zien komen. Overigens ook bij motoren waarvan een cilinder niet goed mee deed etc.

Van mijn Mqpe weet ik ook niet het fijne (is getuned, ECU aangepast e.d.), een van de redenen waarom ik geen circuit dagen met dat ding doe. Ik wil dat ie 100% is voordat ik ook maar iets van het apparaat eis wat betekent dat ie eerst op de rollenbank gaat om de afstelling te bekijken (naast wat andere zaken als onderstel en remmerij etc.)

Andre
Berichten: 11411
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Andre » 20 jun 2012, 13:15

Als je de cats eruit haalt moet je weer een ander programma hebben. Dan is het cup programma niet goed.

Wij hebben onze 130i laten aanpassen. Rica heeft het programma ook veranderd voor de 130i cup.

Dus ga gewoon naar Rica voor aanpassing als je ook met andere uitlaat rijdt. Onze 130i racer ging super.

Gebruikersavatar
highperformance
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
Locatie: Den Haag

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door highperformance » 20 jun 2012, 13:52

Tjeemig, wat lijkt mij het lastig als dit soort verschillende zaken zoveel kunnen uitmaken met de auto. Dan ben ik wel gelukkig met een simpele E30 (las eerder dat je soms naar een E30 verlangt).

Maar gelukkig hier ook vele goede tips, moet goed komen. Zolder moet ik ws ook missen. Drukte aan de zaak en vlak er op met vakantie. Ik heb al afgezegd, maar Marcel heeft al aangegeven dat het geen probleem is als ik alnog wil.

Dan igg tot de 19e van augustus (1 juli toerrit met 3seriesforum in Friesland, kwam er te laat achter, anders had ik ook graag met familie en vrienden rondgereden).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 20 aug 2012, 09:13

Gisteren voor het eerst met de nieuwe motor en uitlaatsysteem kunnen rijden tijdens de DNRT (Supersport) races op CPZ. Allereerst, het was best warm. :hot: Maar goed, dan kon de pret niet drukken. Auto voelde goed tijdens de vrije training waarbij ik een 1.57,6 reed. Dus meteen rondetijd kunnen verbeteren. Tijdens de kwalificatie reed ik naar een 5e tijd met een 1.57,5 achter 4x M3. 1e race kunnen finishen op de 4e plek. De 3 M3's voor me kon ik niet bijbenen, puur omdat die auto's veel harder op de rechte stukken gingen. Wel veel onderstuur dus voor de 2e race bandenspanning voor naar beneden. Banden werden echt goed heet! 2e race als 5e kunnen eindigen achter 4x BMW M3. Dus weer erg tevreden wetende dat ik de zwaar opgefokte M3's op droog nooit kan bijbenen qua vermogen. Dus voelde als soort van best of the rest. Auto reed super, geen problemen meer, qua gevoel nog iets meer vermogen wat ook klopte op de rollenbank. Nu hopen dat de volgende race een natte wordt. :wink:
Bijlagen
549683_460167407351347_22745035_n.jpg
549683_460167407351347_22745035_n.jpg (168.53 KiB) 1281 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Dennis Cavallino » 20 aug 2012, 09:18

Super prestaties weer! Met nat weer en wisselende omstandigheden moet jij kunnen winnen. Op andere circuits dan Zandvoort misschien ook wel.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29401
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Luco » 20 aug 2012, 09:20

Mooi dat die nu goed loopt :thumbup:
We wilden nog komen kijken, maar hoorde op de radio om 10 uur al ellenlange files richting zandvoort, dus volgende keer maar.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)

Bericht door Tristan » 20 aug 2012, 09:21

Luco schreef:Mooi dat die nu goed loopt :thumbup:
We wilden nog komen kijken, maar hoorde op de radio om 10 uur al ellenlange files richting zandvoort, dus volgende keer maar.
Om half 8 probeerde ik naar huis te komen, deed een uur van Zandvoort naar Heemstede. :hammer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMeinders, Godspeed, maurizio, Redis, S-RS en 16 gasten