Aardige rondetijd trouwens, ms moet ik daar ook maar eens een keer met je over babbelen
BMW M3 GT4 - Dutch Supercar Challenge 2014
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Balen, zag je woensdag al rondlopen (ik zit bij Tim Tuning met zwarte E30) en wilde je aanspreken voor kleppraatje over E30 M3 (waar ik interesse in heb). Kan me voorstellen dat je daar toen helemaal geen behoefte aan had. Succes en sterkte met het vervolg.
Aardige rondetijd trouwens, ms moet ik daar ook maar eens een keer met je over babbelen
Aardige rondetijd trouwens, ms moet ik daar ook maar eens een keer met je over babbelen
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Baalde enorm maar je had me best even aan mogen spreken, hoor.... 
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Er is dan toch zo'n vreemde terughoudendheid om naar een "vreemde" toe te lopen. Terwijl ik ook geregeld bij de koffietante een bakkie ging halen. Maar goed, onze sessies liepen ook niet heel synchroon.
10 juni op Zandvoort maar een bakkie doen en voor jou een hoop
in de 130i
John
154
10 juni op Zandvoort maar een bakkie doen en voor jou een hoop
John
154
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Nieuwe blok van BMW staat nu bij MDM om ingebouwd te worden. Dit is een test blok van BMW zelf die max. 2000km gelopen heeft. Nu is men bezig om alle aanbouwdelen over te zetten. Als dat gereed is gaat er een ander uitlaatsysteem onder incl. spruitstuk en racekat. Waarschijnlijk hebben we dan geen problemen meer met de standaard katalysator.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13073
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Waarom laat je de kat niet meteen weg?
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Kan niet i.v.m. motormanagement. Als de lambda sensor hetzelfde meet voor als achter de kat, raakt hij in de war.MartijnGizmo schreef:Waarom laat je de kat niet meteen weg?
- Martijn_bmw
- Berichten: 29159
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Kan je dat niet uitprogrammeren? of de 2de lambda niet in de uitlaat maar gewoon onder de auto de buitenlucht laten meten 
dat gaat vaak ook goed... voorste lambda meet vervuiling en de 2de meet in de buitenlucht niks dus ECU "denkt" dat de kat zijn werk gedaan heeft...
dat gaat vaak ook goed... voorste lambda meet vervuiling en de 2de meet in de buitenlucht niks dus ECU "denkt" dat de kat zijn werk gedaan heeft...
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Dit verklaart waarom mijn 328i daar al een maand werkloos in de loods staat te wachtenTristan schreef:Nieuwe blok van BMW staat nu bij MDM om ingebouwd te worden. Dit is een test blok van BMW zelf die max. 2000km gelopen heeft. Nu is men bezig om alle aanbouwdelen over te zetten. Als dat gereed is gaat er een ander uitlaatsysteem onder incl. spruitstuk en racekat. Waarschijnlijk hebben we dan geen problemen meer met de standaard katalysator.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Hoe is het met de auto?
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Nieuwe motor zit erin. Alleen nu het uitlaatsysteem nog.highperformance schreef:Hoe is het met de auto?
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Wanneer weer op het circuit te bewonderen?
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Vanmorgen bij de auto wezen kijken. Blok hangt nu klaar op de bok. Spruitstukken van Supersprint waren ook binnen, zag er fraai uit. Moet alleen nog een tussendemper gemaakt worden om het geluid te dempen want: de katalysator gaat er toch tussenuit. Dus krijgen waarschijnlijk nog wat pk's extra.
Zolder ben ik er helaas niet bij. Misschien wel met de sponsordag en anders pas op 19 Aug. Ik beschouw dit seizoen toch als verloren. Volgend seizoen ga ik proberen alles te rijden.
Zolder ben ik er helaas niet bij. Misschien wel met de sponsordag en anders pas op 19 Aug. Ik beschouw dit seizoen toch als verloren. Volgend seizoen ga ik proberen alles te rijden.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Dan is 't mooi om de auto dit jaar op je gemak te testen en waar nodig te verbeteren.
- Niels
- Berichten: 22553
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Ga je nu ook met een ander motor management rijden dan? Eerst een verbrande kat en daarna een drijfstang die naar buiten komt lijkt mij toch op veel te veel brandstof
Toeval bestaat maar na dit verhaal vertrouw ik het motor programma iig niet 
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Drijfstang kwam door een kapotte lager, dus heeft weinig te maken met het mengsel van de motor. De verbrande kat blijft nog steeds onverklaarbaar. Management blijft hetzelfde, dus idee is om op de sponsordag rustig te rijden om te kijken of alles goed gaat en langzaam de snelheid op te voeren. Zodra de motor weer raar gaat doen, meteen te stoppen.
- Niels
- Berichten: 22553
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Wat gebeurt bij een veel te rijk mengsel is dat je olie wordt aangemengd met benzine (omdat deze gewoon via de zuigers onderin het carter komt) en dus schraal wordt. Je zult niet de eerste motor hebben die daardoor lager schade oploopt vandaar mijn opmerking. Slaap er nog eens een nachtje over maar ik zou eerst lekker met een standaard ECU gaan rijden om te kijken of het de eerste wedstrijden goed draait 
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Goed punt Niels. Een arm mengsel wil je ook niet, dus ik zou ook opteren voor meten=weten.
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Snap je punt, Niels. Echter, ze rijden ook met een identieke 130i de Endurance (6 uur en meer) en die blijft ook heel met de standaard ECU, weliswaar aangepast door Carly Motors die de auto's destijds bouwde.
- Niels
- Berichten: 22553
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Dan zou ik de ECU door Carly laten checken of het juiste programma er nog op staat en leg ze jouw probleem voor. Eerst een verbrande kat en daarna een drijfstang lager wijzen mij op veel te veel brandstof namelijk. Ik ben altijd erg huiverig voor aangepaste ECU's want ik heb al aardig wat motor schades voorbij zien komen. Overigens ook bij motoren waarvan een cilinder niet goed mee deed etc.
Van mijn Mqpe weet ik ook niet het fijne (is getuned, ECU aangepast e.d.), een van de redenen waarom ik geen circuit dagen met dat ding doe. Ik wil dat ie 100% is voordat ik ook maar iets van het apparaat eis wat betekent dat ie eerst op de rollenbank gaat om de afstelling te bekijken (naast wat andere zaken als onderstel en remmerij etc.)
Van mijn Mqpe weet ik ook niet het fijne (is getuned, ECU aangepast e.d.), een van de redenen waarom ik geen circuit dagen met dat ding doe. Ik wil dat ie 100% is voordat ik ook maar iets van het apparaat eis wat betekent dat ie eerst op de rollenbank gaat om de afstelling te bekijken (naast wat andere zaken als onderstel en remmerij etc.)
-
Andre
- Berichten: 11462
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Als je de cats eruit haalt moet je weer een ander programma hebben. Dan is het cup programma niet goed.
Wij hebben onze 130i laten aanpassen. Rica heeft het programma ook veranderd voor de 130i cup.
Dus ga gewoon naar Rica voor aanpassing als je ook met andere uitlaat rijdt. Onze 130i racer ging super.
Wij hebben onze 130i laten aanpassen. Rica heeft het programma ook veranderd voor de 130i cup.
Dus ga gewoon naar Rica voor aanpassing als je ook met andere uitlaat rijdt. Onze 130i racer ging super.
- highperformance
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 12:43
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Tjeemig, wat lijkt mij het lastig als dit soort verschillende zaken zoveel kunnen uitmaken met de auto. Dan ben ik wel gelukkig met een simpele E30 (las eerder dat je soms naar een E30 verlangt).
Maar gelukkig hier ook vele goede tips, moet goed komen. Zolder moet ik ws ook missen. Drukte aan de zaak en vlak er op met vakantie. Ik heb al afgezegd, maar Marcel heeft al aangegeven dat het geen probleem is als ik alnog wil.
Dan igg tot de 19e van augustus (1 juli toerrit met 3seriesforum in Friesland, kwam er te laat achter, anders had ik ook graag met familie en vrienden rondgereden).
Maar gelukkig hier ook vele goede tips, moet goed komen. Zolder moet ik ws ook missen. Drukte aan de zaak en vlak er op met vakantie. Ik heb al afgezegd, maar Marcel heeft al aangegeven dat het geen probleem is als ik alnog wil.
Dan igg tot de 19e van augustus (1 juli toerrit met 3seriesforum in Friesland, kwam er te laat achter, anders had ik ook graag met familie en vrienden rondgereden).
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Gisteren voor het eerst met de nieuwe motor en uitlaatsysteem kunnen rijden tijdens de DNRT (Supersport) races op CPZ. Allereerst, het was best warm.
Maar goed, dan kon de pret niet drukken. Auto voelde goed tijdens de vrije training waarbij ik een 1.57,6 reed. Dus meteen rondetijd kunnen verbeteren. Tijdens de kwalificatie reed ik naar een 5e tijd met een 1.57,5 achter 4x M3. 1e race kunnen finishen op de 4e plek. De 3 M3's voor me kon ik niet bijbenen, puur omdat die auto's veel harder op de rechte stukken gingen. Wel veel onderstuur dus voor de 2e race bandenspanning voor naar beneden. Banden werden echt goed heet! 2e race als 5e kunnen eindigen achter 4x BMW M3. Dus weer erg tevreden wetende dat ik de zwaar opgefokte M3's op droog nooit kan bijbenen qua vermogen. Dus voelde als soort van best of the rest. Auto reed super, geen problemen meer, qua gevoel nog iets meer vermogen wat ook klopte op de rollenbank. Nu hopen dat de volgende race een natte wordt. 
- Bijlagen
-
- 549683_460167407351347_22745035_n.jpg (168.53 KiB) 1419 keer bekeken
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Super prestaties weer! Met nat weer en wisselende omstandigheden moet jij kunnen winnen. Op andere circuits dan Zandvoort misschien ook wel.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29670
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Mooi dat die nu goed loopt
We wilden nog komen kijken, maar hoorde op de radio om 10 uur al ellenlange files richting zandvoort, dus volgende keer maar.
We wilden nog komen kijken, maar hoorde op de radio om 10 uur al ellenlange files richting zandvoort, dus volgende keer maar.
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Om half 8 probeerde ik naar huis te komen, deed een uur van Zandvoort naar Heemstede.Luco schreef:Mooi dat die nu goed loopt![]()
We wilden nog komen kijken, maar hoorde op de radio om 10 uur al ellenlange files richting zandvoort, dus volgende keer maar.
