Ik heb een Z4M met volledige AP kit. Op dit moment heb ik Pagid RS4-2 (blauw) remblokken onder de wagen. Ik gebruik de wagen op straat en op circuit. Ik doe 8-10 trackdays op een jaar en rijd voor de rest op de gewone openbare weg. De Pagid blauw piepen bij straat verkeer en dus heb ik de beslissing genomen om betere circuit blokken er onder te steken, met name de RS14 (zwart). Die piepen ook, maar dan heb ik tenminste het voordeel dat ze op circuit beter remmen dan de blauwe. RS14 heeft meer initiële bijtkracht dan RS4-2 en een hogere temperatuur weerstand. Met de RS4-2 had is soms overgebleven remblokmateriaal op de schijf met een periode van trillend stuur als gevolg en ze hebben te weinig initiële bijtkracht voor mij.
Ik heb met Pagid gemaild en zij adviseren mij de volgende set-up voor op mijn AP kit -> RS14 zwart (vooraan) en RS4-4 orange (achteraan).
RS14: http://www.pagid-brake-pads.co.uk/produ ... -based.php
RS4-4: http://www.pagid-brake-pads.co.uk/produ ... -based.php
The reden waarom Pagid deze set-up aanraadt;
Mensen van Simpson Motorsport (AP verkoper in de UK) hebben deze mening;"For the Z4 (and for BMWs in general) a very good track set up is RS14 (black) front pads and RS4-4 (orange) rear pads. A lot of pro teams do that.
Due to the weight transfer during braking the front brakes do most of the job, especially on a front engine car. In our experience the brake balance is better when using less friction on the rear axle. On an ABS car you won't feel so much difference but it is better to stay out of the ABS especially with a none racing ABS.
With the original brake there is less dynamic weight transform (shifting weight to the front axle and reduce it on the rear axle) because stopping power is just not as good. So the OE brake is set up for these road conditions. On the track, in relation to road use, you can use more front brakes and therefore want to have a more aggressive front pad. For instance in race cars with a balance bar master cylinder system drivers turn more brake bias to the rear in slick conditions (e.g. rain) because there is less dynamic weight transfer and consequently more rear brake can be used."
Sommige mensen zeggen dat dergelijke set-up met zachtere pads achteraan juist zal resulteren in de achterkant die de voorkant wil voorbijsteken en dus een slechtere rembalans. De achterkant zou minder hard meeremmen, dus komt deze naar boven en wordt deze lichter (door zwaarde remmen vooraan) . Hierdoor zou je hetzelfde effect krijgen als een achterkant die te zwaar remt en de achterkant zou dus de voorkant lichtjes willen voorbijsteken. Geen idee of deze bewering effectief klopt?On most BMWs you will find that the AP 4 pot caliper is a little large for the rear, and that a softer pad will generally work better in the rear with the APs.
Wat zou van de twee mogelijkheden de beste set-up zijn op mijn AP remmen op mijn wagen (voor straat en circuit gebruik). RS14 (voor en achter) of RS14 (voor) en RS4-4 (achter)? Ik heb geen pure trackcar! Het is een gewone straat wagen (met AP remmen en Michelin Supersports) die een 8-10 tal keer per jaar op circuit komt.
Meningen?
Thanks,