Z4M: Pagid RS14 rondom of RS14 (voor) & RS4-4 (achter)?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Z4M: Pagid RS14 rondom of RS14 (voor) & RS4-4 (achter)?

Bericht door Franzino » 17 aug 2012, 13:41

Hi,

Ik heb een Z4M met volledige AP kit. Op dit moment heb ik Pagid RS4-2 (blauw) remblokken onder de wagen. Ik gebruik de wagen op straat en op circuit. Ik doe 8-10 trackdays op een jaar en rijd voor de rest op de gewone openbare weg. De Pagid blauw piepen bij straat verkeer en dus heb ik de beslissing genomen om betere circuit blokken er onder te steken, met name de RS14 (zwart). Die piepen ook, maar dan heb ik tenminste het voordeel dat ze op circuit beter remmen dan de blauwe. RS14 heeft meer initiële bijtkracht dan RS4-2 en een hogere temperatuur weerstand. Met de RS4-2 had is soms overgebleven remblokmateriaal op de schijf met een periode van trillend stuur als gevolg en ze hebben te weinig initiële bijtkracht voor mij.

Ik heb met Pagid gemaild en zij adviseren mij de volgende set-up voor op mijn AP kit -> RS14 zwart (vooraan) en RS4-4 orange (achteraan).
RS14: http://www.pagid-brake-pads.co.uk/produ ... -based.php
RS4-4: http://www.pagid-brake-pads.co.uk/produ ... -based.php

The reden waarom Pagid deze set-up aanraadt;
"For the Z4 (and for BMWs in general) a very good track set up is RS14 (black) front pads and RS4-4 (orange) rear pads. A lot of pro teams do that.

Due to the weight transfer during braking the front brakes do most of the job, especially on a front engine car. In our experience the brake balance is better when using less friction on the rear axle. On an ABS car you won't feel so much difference but it is better to stay out of the ABS especially with a none racing ABS.

With the original brake there is less dynamic weight transform (shifting weight to the front axle and reduce it on the rear axle) because stopping power is just not as good. So the OE brake is set up for these road conditions. On the track, in relation to road use, you can use more front brakes and therefore want to have a more aggressive front pad. For instance in race cars with a balance bar master cylinder system drivers turn more brake bias to the rear in slick conditions (e.g. rain) because there is less dynamic weight transfer and consequently more rear brake can be used."
Mensen van Simpson Motorsport (AP verkoper in de UK) hebben deze mening;
On most BMWs you will find that the AP 4 pot caliper is a little large for the rear, and that a softer pad will generally work better in the rear with the APs.
Sommige mensen zeggen dat dergelijke set-up met zachtere pads achteraan juist zal resulteren in de achterkant die de voorkant wil voorbijsteken en dus een slechtere rembalans. De achterkant zou minder hard meeremmen, dus komt deze naar boven en wordt deze lichter (door zwaarde remmen vooraan) . Hierdoor zou je hetzelfde effect krijgen als een achterkant die te zwaar remt en de achterkant zou dus de voorkant lichtjes willen voorbijsteken. Geen idee of deze bewering effectief klopt?

Wat zou van de twee mogelijkheden de beste set-up zijn op mijn AP remmen op mijn wagen (voor straat en circuit gebruik). RS14 (voor en achter) of RS14 (voor) en RS4-4 (achter)? Ik heb geen pure trackcar! Het is een gewone straat wagen (met AP remmen en Michelin Supersports) die een 8-10 tal keer per jaar op circuit komt.

Meningen?

Thanks,

steve smith

Re: Z4M: Pagid RS14 rondom of RS14 (voor) & RS4-4 (achter)?

Bericht door steve smith » 17 aug 2012, 14:42

Wat voel je zelf? Ff los van meningen en adviezen van anderen. Voel je achter nu hard meeremmen (stabiliserend), te hard meeremmen (auto trekt recht tijdens tailbraking) of voel je de auto op z'n neus gaan staan en kwispelen tijden remmen?

Er staat nog ergens een filmpje op YouTube van de 156 @ Breidscheid met te flauwe blokken achter en nieuwe Movits voor. Was best eng, ding slingerde als een staartklok! Was weinig voor nodig om het op te lossen, iets groter schijfje en DS2500 achter hielp al en DS3000 solved it. Op CD'tjes van schijven. 276x12 massief....

Edit [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MrElGnfI ... ata_player[/youtube]

Ik zou in eerste instantie gaan rijden met alleen de gewijzigde vooras en de achterkant voorlopig zo laten. Je hebt namelijk heel veel warmte nodig om de hardere achterblokken aan het werk te krijgen en dat gaat je op straat niet lukken. Je hebt in verhouding achter al veel meer remvermogen dan in bovenstaand filmpje, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Op een CSL met 342 rondom kan je met RC6 voor prima uit de voeten met straatblokken achter. Pas als je voor naar 370/6k gaat met RC6 (dus grotere schijf + veel grotere blokken) kom je achter te kort en moet je naar RC6 achter. RC6 achterblokken terwijl voor 342mm zit is achter overberemd en gaat te snel happen. Voelt heel raar.

Franzino

Bericht door Franzino » 17 aug 2012, 15:19

steve smith schreef:Wat voel je zelf? Ff los van meningen en adviezen van anderen. Voel je achter nu hard meeremmen (stabiliserend), te hard meeremmen (auto trekt recht tijdens tailbraking) of voel je de auto op z'n neus gaan staan en kwispelen tijden remmen?

Ik zou in eerste instantie gaan rijden met alleen de gewijzigde vooras en de achterkant voorlopig zo laten. Je hebt namelijk heel veel warmte nodig om de hardere achterblokken aan het werk te krijgen en dat gaat je op straat niet lukken. Je hebt in verhouding achter al veel meer remvermogen dan in bovenstaand filmpje, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Op een CSL met 342 rondom kan je met RC6 voor prima uit de voeten met straatblokken achter. Pas als je voor naar 370/6k gaat met RC6 (dus grotere schijf + veel grotere blokken) kom je achter te kort en moet je naar RC6 achter. RC6 achterblokken terwijl voor 342mm zit is achter overberemd en gaat te snel happen. Voelt heel raar.
Momenteel heb ik dus RS4-2 voor en achter steken op mijn AP remmen (6 klauw 356mm voor / 4 klauw 325mm achter). In vergelijking met de originele Z4M remmen, remt de wagen hij hard remmen nu wel veel stabieler (minder duiken op de neus) en heb ik nooit fading. De ABS komt nu wel iets sneller tussenbeide dan bij de originele remmen het geval was.

Ik wil iets meer initiële bijkracht en ook verlost zijn van het af en toe trillend stuur (door RS4-2 remblokmateriaal dat soms op de remschijf hangt na een trackday). Ik kwam dus op RS14 uit, iets later tussenkomst van ABS zou inderdaad ook aangenaam zijn.

ik wou gewoon RS14 voor en achter bestellen, maar de mannen van Pagid raden mij toen de combinatie met RS4-4 achter aan. RS4-4 is eigenlijk 1 stapje hoger dan RS4-2 die ik nu heb. Terwijl RS14 een grotere stap is tov RS4-2. De combinatie RS14 voor met mijn huidige RS4-2 achter, zoals jij voorstelt lijkt mij zo op het eerste zicht een te groot verschil in rembloktype. Vandaar dat RS14 voor met RS4-4 achter mij een goed voorstel leek. Op straat krijg je dergelijke RS14 remblokken inderdaad minder snel op gebruikstemperatuur en zeker achteraan waar het remmen sowieso al minder is...

steve smith

Bericht door steve smith » 17 aug 2012, 15:56

Check. Dan nog zou ik eerst gaan rijden met RS4-2 achter, en dan indien nodig RS4-4 steken. RS14 achter is sowieso overkill, ik denk dat je dan te veel gaat slepen achter. Je zal voelen dat de auto achter te snel gaat inveren zoals een oude Citroen DS. De RS4-2 die je nu voor hebt kan inderdaad wat te lief zijn, dat is eigenlijk een trackday/historisch-race blok wat het erg goed doet op massieve schijven. Ik had ze op m'n e34 omdat er toen erg goed aan te komen was, was leuk voor straat en een beetje Ring. Zolder zou ik er niet mee proberen.

Franzino

Bericht door Franzino » 17 aug 2012, 16:10

steve smith schreef:Check. Dan nog zou ik eerst gaan rijden met RS4-2 achter, en dan indien nodig RS4-4 steken. RS14 achter is sowieso overkill, ik denk dat je dan te veel gaat slepen achter. Je zal voelen dat de auto achter te snel gaat inveren zoals een oude Citroen DS. De RS4-2 die je nu voor hebt kan inderdaad wat te lief zijn, dat is eigenlijk een trackday/historisch-race blok wat het erg goed doet op massieve schijven. Ik had ze op m'n e34 omdat er toen erg goed aan te komen was, was leuk voor straat en een beetje Ring. Zolder zou ik er niet mee proberen.
Merci voor het advies... RS14 komt er sowieso vooraan op. Met de RS4-2 / RS4-4 achter ga ik wat experimenteren.

Franzino

Bericht door Franzino » 13 jan 2013, 22:00

Afgelopen zomer gewisseld naar een andere (door Pagid aanbevolen) setje remblokken. Vooraan heb ik nu al een tijdje Pagid RS-14 (zwart) en achteraan RS 4-4 (orange). De RS-14 is ook de circuitremblok die Lotus vanuit de fabriek op de Elise en Exige levert. Zoals gezegd; de combinatie RS-14 voor met RS4-4 achter werd mij door Pagid aangeraden vanwege iets betere balans en minder snel ABS tussenkomst.

Toen deze nieuwe set remblokken pas onder de Z stonden, dan waren ze muisstil. Zelf na de Pagid inrijprocedure te doen bleven ze stil. Ik was dolgelukkig! Na mijn eerste dag Nurburgring was het vertrouwde piepgeluid terug... Het piepen is dus spijtig genoeg exact hetzelfde gebleven als bij de RS 4-2, maar alles van het remgedrag is wel er op vooruit gegaan. Meer initiële bijtkracht, grotere remkracht, minder snel ABS dat tussen komt en hij duikt ook iets minder aan de voorkant bij stevig remmen (betere balans). De AP kit remt nu zoals ik voor de aankoop had verwacht dat ze zou remmen. Ik had een beetje schrik dat deze remblokken minder goed zouden remmen op de openbare weg als ze koud zijn. Maar hier is amper iets van te merken. Zeer tevreden van deze wissel qua remblokken

Jussi

Bericht door Jussi » 13 jan 2013, 22:09

Da's mooi om te horen! Heb je al eens gekeken de welke piepen (V of A) en gecontroleerd op slijtage?

Franzino

Bericht door Franzino » 14 jan 2013, 00:34

Jussi schreef:Da's mooi om te horen! Heb je al eens gekeken de welke piepen (V of A) en gecontroleerd op slijtage?
Slijtage controleer is regelmatig. Ze zijn nu 50%... Waar ze piepen (voor of achter) heb ik nog niet achterhaald. Ik denk voor...

Plaats reactie