Remmen en soorten remsetjes

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
voetbalboer87

Re: Remmen en soorten remsetjes

Bericht door voetbalboer87 » 12 jul 2012, 22:39

GTRene schreef:heb ik toch liever het nwe LW systeem van BMW, mooi doordacht, alleen het rem oppervlak is van zwaar metaal, dus als de schijf groter wordt en de hefboom beter, blijft het zware deel relatief klein doordat het verder naar buiten komt.

Afbeelding

Afbeelding

maar ook LW klauwen>>

Afbeelding

en LW velgen

Afbeelding

dus het onafgeveerde gewicht wordt straks nog beter en wellicht door massa productie niet echt duur.

http://wot.motortrend.com/bmw-researchi ... ke-system/

Wat doen ze met de banden? komen daar wel weer loodzware runonflat banden onder?

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jul 2012, 22:49

goede vraag, geen idee eigenlijk.
ze hebben vast veel erover gelezen en het bij de banden leveranciers neergedropt hebben, ze zijn zelfs al tijden bezig met speciale banden waar geen lucht in hoeft dacht ik?
maja eer zoiets groots ingezet gaat worden zal wel ff duren denk.

DDX

Bericht door DDX » 13 jul 2012, 02:34

Jeroen K. schreef:Gentleman, weet iemand waar ik brackets kan laten maken in de buurt van Haarlem? heb sindskort een setje WPPro 6zuiger remklauwen, maar geen brackets en zijn ook niet meer te bestellen helaas
Informeer eens bij http://wpprobrakes.com/ ?
Die hebben mij ook geholpen aan adresje voor blokken.
Tim N schreef:Blokken voor die WP Pro's is ook een ramp, maar dat ter zijde.
Idd best wel lastig te koop, en andere blokken dan wp zelf heb ik helaas nog nergens kunnen vinden.
Van vroegere importeur (die gestopt is met wp pro remmen ed) achteraf hawk blokken gekocht, maar die moesten nog beetje aangepast worden helaas.
Laatste keer hier besteld :

http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=2850

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 15 jul 2012, 01:15

heb bij hun ge informeerd, maar weten niks helaas...

Luco

Bericht door Luco » 15 jul 2012, 10:50

Beetje autosportzaak maakt brackets gewoon op maat.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 15 jul 2012, 18:25

Luco schreef:Beetje autosportzaak maakt brackets gewoon op maat.
ken jij iets toevallig regio haarlem/zandvoort/amsterdam/alkmaar?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jul 2012, 18:52

DDX schreef:
Jeroen K. schreef:Gentleman, weet iemand waar ik brackets kan laten maken in de buurt van Haarlem? heb sindskort een setje WPPro 6zuiger remklauwen, maar geen brackets en zijn ook niet meer te bestellen helaas
Informeer eens bij http://wpprobrakes.com/ ?
Die hebben mij ook geholpen aan adresje voor blokken.
Tim N schreef:Blokken voor die WP Pro's is ook een ramp, maar dat ter zijde.
Idd best wel lastig te koop, en andere blokken dan wp zelf heb ik helaas nog nergens kunnen vinden.
Van vroegere importeur (die gestopt is met wp pro remmen ed) achteraf hawk blokken gekocht, maar die moesten nog beetje aangepast worden helaas.
Laatste keer hier besteld :

http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=2850
Heb je het nummer van die Hawk blokken nog?

Die klauwen van merken als WP Pro zijn meestal gewoon nagemaakt van een merk ala AP Racing. Grote kans dat je dus wel een pad shape van hun gebruiken kan. Alleen een kwestie van even zoeken naar de juiste vorm. Dan kan je bij veel merken gewoon blokken van dat type bestellen.

Luco

Bericht door Luco » 15 jul 2012, 23:35

Jeroen K. schreef:
Luco schreef:Beetje autosportzaak maakt brackets gewoon op maat.
ken jij iets toevallig regio haarlem/zandvoort/amsterdam/alkmaar?
google en een telefoon doen wonderen.
Ik laat ze bij biesheuvel maken.

alt

Bericht door alt » 16 jul 2012, 14:57

Bel anders Remservice Utrecht.
Flemingstraat 31
Alkmaar
tel 06 4325 8375

dit is de oude RSU, maar nu in gevestigd in Alkmaar.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 19 jul 2012, 20:48

alt schreef:Bel anders Remservice Utrecht.
Flemingstraat 31
Alkmaar
tel 06 4325 8375

dit is de oude RSU, maar nu in gevestigd in Alkmaar.
thx daar ga ik achteraan!

en luco, heb geprobeert maar kon helaas niks vinden (misschien zocht ik wel verkeerd maargoed)

ik heb vernomen dat je de blokken voor WP pro gewoon bij biesheuvel kon krijgen, gewoon een foto maken van de blokken en naar ze mailen..

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2012, 21:15

Biesheuvel maakt ook brackets
Schijven, fusees en klauwen afgeven en ze maken ze op maat.

FDD

Bericht door FDD » 02 aug 2012, 12:56

Ik heb het hele topic doorgelezen en vind het een meer dan interessante materie, aangezien ik de standaard rommel onder de E39 M5 weg wil hebben...

Rommel staat er zeer bewust, want wat mij betreft heeft BMW daar zeker een grote flater begaan detijds, totaal niet opgewassen op wat de wagen kan. Nu realiseer ik me ook wel dat BMW er niet vanuit gaat dat mensen bijna altijd 200+ rijden, maar ik verwachte toch echt wel betere remmen onder een wagen van 400PK dan wat BMW er onder gezet heeft.......

Probleem is echter dat als ik op zoek ga naar upgrade spul je of weinig vind (VREEMD) of je portemonne open kunt gaan trekken. Zo heb ik al offertes aangevraagd bij Stoptech etc en een gemiddelde prijs voor een Big Brake Kit doet rond de 5000 euro (voor en achter).....Om heel eerlijk te zijn vind ik dat een beetje over de top, helemaal voor de km's per jaar die ik rijd, maar als ik ze rijd gaat het weliswaar met een niet standaard snelheid :df: :df:

Ik moet er heel eerlijk bij zeggen dat ik vind dat de remmen ook in een enorm warme omgeving zitten, iets wat de remkracht ook niet echt bevorderd. Een oplossing daarvoor is om de remmen meer koeling te geven dmv. gaten te boren in de voorbumper, maar ik houd gewoon van een orginele look dus daar zit ik niet echt op te wachten. Mijn garage opperde om Hawk blokken te monteren, deze kwamen ook voorbij in dit topic (verschillende soorten), maar dan heb ik nog steeds goede remschijven nodig, die wel met enorme hitte overweg kunnen, want ik lees veel te vaak dat schijven krom trekken bij een E39 (standaard probleem dus :) :) ).......

Ben even benieuwd naar de suggesties, immers hoe meer mensen hoe meer ideeen (ben nu eigenlijk al bijna 2 maanden op zoek) Een idee voor wat ik slecht noem, als ik bij 270 moet afremmen omdat er in de verte een rijtje vrachtwagens rijd met auto's er tussen, is bij 160 per uur de remkracht weg en rem ik bijna puur op ABS.....

Door dit probleem moet ik zelfs in NL veels te veel naar mijn zin anticiperen en grote gaten laten vallen omdat de wagen een naar mijn zin te lange remweg heeft. UIteraard worden deze gaten opgevuld door andere weggebruikers. Ik heb overigens het remsysteem al laten nakijken of er een ander probleem aan de hand is, dit is dus niet het geval. Dat de remmen standaard in een warme omgeving zitten schijnt een bekend probleem te zijn bij deze wagens.....

Nogmaals suggesties zijn welkom, ik heb ook al gekeken op het duitse M forum, maar daar mag ik geen lid van worden momenteel, jammer want er rijden daar wat meer E39 M5's rond dan hier in NL. OP het M5board word vrij vlot overgestapt naar Stoptech, maar meestal alleen voor (en dat vind ik dan weer geen porum :lol: :lol: :lol: )

Groeten,
Eric

Jussi

Bericht door Jussi » 02 aug 2012, 13:32

PSG heeft de BMW Performance Line brakes aangepast om op de E39 te passen. Ik dacht dat zoiets een 1800 euro kostte.

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=9612.0

Royke

Bericht door Royke » 02 aug 2012, 13:34

Rem je puur op ABS?

Ik denk dat je remmen gewoon aan het faden zijn, verse olie erin gooien en iets betere remblokken en gaan met die banaan.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2012, 13:36

grotere schijven genereren wat minder warmte, maar ook duurder :D
vooral de topmerken...

eventueel een mogelijkheid is Hi-spec, zelf geen ervaring mee doch zie wel steeds meer mensen ze aanschaffen en de prijs lijkt aardig?
kijk bv onder "road conversion" en dan E39 M5 naar je mogelijkheden...natuurlijk hoe groter hoe duurder en of hoe meer zuigers hoe duurder.

http://www.hispecbrake.co.uk/E39M5360M.html

FDD

Bericht door FDD » 02 aug 2012, 15:07

De hispec brakes passen niet met mijn wintervelgen (17 inch) en vallen daarom af. Heb de orginele M5 wintervelgen er destijds bijgekregen van Marcel en die ga ik ook gebruiken.......

Stoptech past (houd niks over maar zoalng het past dan past het :kikker: )

@Royke

Dat weet ik wel zeker dat ze aan het faden zijn, zitten in een warme omgeving en 1 keer lang remmen is genoeg om te faden en dan grijpt op een gegeven momemt de ABS in dus. Zit al verse olie in nu zoek ik het dus in gewoon betere remmen en dan vervang ik liever alles rondom ipv alleen de blokjes....

@Jussi

Dat is alleen helaas voor, ik kan niet even mijn auto een weekje ergens achterlaten, zodat de achterklauwen geoedercoat kunnen worden in dezelfde kleur zodat het een eenheid word. Ik kan op een vrije dag opgeroepen worden dat ik moet werken en dan moet de wagen beschikbaar zijn dus in 1 dag moet alles klaar zijn....

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2012, 15:35

Hi-spec heeft meerdere maten voor de E39 M5 bv deze 325...paar goede blokken er bij die de hitte goed aankunnen ala DS3000 uit dat rijtje of de Mintex meer track?

http://www.hispecbrake.co.uk/E39325B4.html

die passen schijnbaar voor 17"
prijs ook nog normaal voor een complete set.

Jussi

Bericht door Jussi » 02 aug 2012, 17:13

FDD schreef: @Jussi

Dat is alleen helaas voor, ik kan niet even mijn auto een weekje ergens achterlaten, zodat de achterklauwen geoedercoat kunnen worden in dezelfde kleur zodat het een eenheid word. Ik kan op een vrije dag opgeroepen worden dat ik moet werken en dan moet de wagen beschikbaar zijn dus in 1 dag moet alles klaar zijn....
PSG heeft een vervangwagen, hoor. Een boot van een E34 met +300K km maar goed. Hij rijdt want ik heb hem ook al een weekje mee gehad. :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 aug 2012, 20:30

Ik begrijp eigenlijk niet wat er bedoeld word als je zegt dat hij niet goed remt en de ABS moet ingrijpen. Die moet ook juist ingrijpen als je hard remt lol.

Het kan gebeuren dat hij niet remmen wil en ABS continu ingrijpt maar dan heb je een ander probleem namelijk geen grip op het wegdek.

Ken eigenlijk maar 2 soorten van fading:
Houten pedaal = remblokken verbrand. Oplossing betere remblokken.
Zacht pedaal = vloeistof aan de kook. Oplossing betere vloeistof.

Jurrian

Bericht door Jurrian » 02 aug 2012, 20:57

Wat Bert zegt lijkt mij ook. Grotere remmen met meer remkracht betekent dan alleen maar dat je eerder de abs aanspreekt omdat die blijkbaar vind dat je te hard remt. Misschien moeten je abs sensoren eens nagekeken worden. Maar wat je dus vooral nodig hebt is een setje betere banden.

Als je hard moet remmen en je krijgt hem niet in abs, dan moet je grotere remmen.

Messing geleidepennen voor de e39 zijn wel aan te raden. Het "kromme schijven" effect is vaak slechts een ongelijke afgifte van remblok residu op de remschijven veroorzaakt door scheve druk van de remklauw.

Maargoed, even 1700? Kilo terug brengen van 270 naar 90 is ook geen kattepis. Misschien moet je aan een remparachute denken :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 02 aug 2012, 21:03

Jurrian schreef:
Maargoed, even 1700? Kilo terug brengen van 270 naar 90 is ook geen kattepis. Misschien moet je aan een remparachute denken :tooth:
Of niet met een boot gaan rijden, maar gebruiken waar die voor gemaakt is VAREN :lol: :tooth: :zwijntje:

FDD

Bericht door FDD » 03 aug 2012, 00:49

Even een paar antwoorden op de gestelde vragen :)

@Bert///M3

Het zijn geen noodstops ofzo, bij 160 per uur neemt de ABS het gewoon over omdat de fading zo heftig is dat er geen tot weinig stopkracht meer over is.Het stuur klappert dan behoorlijk. Is meer dan zacht pedaal, echter de remvloeistof is al vervangen, niet met 5.1 trouwens, omdat ik sowieso staalomvlochten remleidingen wil monteren, daarna zal ik er 5.1 ingooien.....

@Jurrian,

Ik kom niet met rokende banden of blokerende wielen aanzeilen, ik zie de vrachtwagens in de verte en begin met afremmen. Mijn banden zijn overigens Michelin Pilot Sport 2 geen rommel dus :tong: :wink: Messing geleidepennen ken ik niet zal ik morgen even op googelen.....

De wagen mag dan wel 1700 kilo wegen, maar dit wist BMW ook om er dan zulke remmetjes onder te zetten vind ik echt onbegrijpelijk. Ze bouwen een wagen die zo snel standaard gewoon gaat dan moet je er in mijn ogen ook fatsoenlijke remmen onder zetten. Nu is een wagen sowieso een comprimis, maar hier hadden ze echter beter over moeten nadenken. Ook de koeling van de remmen is niet jofel te noemen in mijn ogen, zeg maar gerust er is geen koeling :blink:

@Jussi

Ik vermoed dat ze niet zo blij zijn als hun leenwagen voor 6 tot 8 weken weg is :tooth:

Hoe dan ook er zal ongetwijfeld een oplossing te vinden zijn, dus we zoeken rustig verder tot ik iets vind waar ik tevreden mee ben. Maar hoe meer mensenhoe meer ideeen :wave:

Groeten,
Eric

Jurrian

Bericht door Jurrian » 03 aug 2012, 01:28

Je idee van abs is denk ik een beetje verkeerd. Ik snap dat het zo aanvoelt, maar abs heeft een sensor voor de snelheid van je wiel. Op het moment dat die merkt dat je wiel harder afremt als de auto grijpt hij in en vermindert kort je remdruk. Dit voel je door de trillingen in het rempedaal. Met betere banden bedoelde ik eigenlijk bredere, maar je zal daarin niet zo veel mogelijkheden hebben.

De koeling van de remmen in personen auto's komt van de turbulentie in je wielkas. Wil je deze verbeteren is het het best om te beginnen met uitlaat voor de heete lucht. Voor de aerodynamica heeft je wielkas een vacuum en dat verpest je een beetje als je er allemaal lucht naar toe gaat voeren met slangen.

FDD

Bericht door FDD » 05 aug 2012, 16:46

Vandaag naar Oldenzaal geweest en nu geeft die dus gewoon aan dat ik mijn remmen moet controleren....

Netjes gedaan en mijn remschijven zijn compleet blauw daar waar de blokken contact maken :duh: :duh: Word nu dus echt hoognodig tijd om de handel te gaan vervangen....... De BBK vallen daardoor gelijk af, ga mijn vakantie daarvoor niet verschuiven......

Ergste gevallen nieuwe BMW schijven met sportblokjes, andere remslangen en misschien 5.1...

Ga toch liever op zoek naar sportschijven, maar we zien wel wat ik op korte termijn kan vinden/monteren

Groeten,
Eric

Tom V

Bericht door Tom V » 05 aug 2012, 21:41

Ik snap niet waarom je 5.1 als remvloeistof op schrijft. Is er een bepaald merk/type wat je gaat gebruiken of maakt je dat niet uit?

Kan zelf ATE Racing Blue behoorlijk aanraden. Rijdt er al jaren mee met verschillende auto's, nooit meer iets anders. Is gewoon 4.0 overigens...

Plaats reactie