Seat Leon 3

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Luco

Re: Seat Leon 3

Bericht door Luco » 27 jul 2012, 20:12

sitechris schreef:Ik heb me gedragen vandaag hoor als GTI rijder. Het was druk op de Autobahn, dus heb maar een paar keer 250 plus kunnen rijden :cool:

Mbt de Seat. De FR komt direct al uit bij introductie (ergens begin volgend jaar), de Cupra volgt later.
Met weer een 2.0tfsi van 265 pk, jammer.
Gooi in die cupra dan die 5 pitter :blink:

Luco

Bericht door Luco » 27 jul 2012, 20:14

Wouter81 schreef:GAAP

Dit is weer niks, net als de huidige Leon. De eerste Leon sprak me nog het meest aan. Het wordt steeds triester bij Seat. Het is echt een merk van niks, een gekunsteld 'sportief' merk wat emotie moet uitstralen binnen de VAG groep. Nou, met sportief heeft het allang niks meer te maken en emotie straalt hier nou ook niet bepaald vanaf. Nou ja, misschien als je een tandeloos oud dametje van 89 opwindend vind, dan kun je wellicht ook wat sex-appeal ontdekken bij Seat. Het is juist volledig doorgeslagen naar de andere kant, naar brave saaie modellen die nergens in uitblinken of goedkope ripoffs van verouderde modellen (Exeo). Ze wilden er een soort van Alfa Romeo van maken binnen VAG. Laat me niet lachen. Ben geen Alfa fan maar die weten tenminste nog wel wat designen is. Een Alfa rijdt ook niet onderscheidend meer maar heeft tenminste nog het design als USP.

Opdoeken dat merk, het voegt helemaal niks toe. Haal maar een VW of een Skoda als je in dit segment bij VAG shopt. Het is niet voor niks dat het al jaren slecht gaat met Seat. Geen bestaansrecht want het merk en de modellen voegen werkelijk niets toe.
Wat een gelul zeg, samen met renault zijn het de enige twee die iig nog iets aan autosport doen voor instappers.

Rebel

Bericht door Rebel » 30 jul 2012, 19:16

Wat heeft autosport daar nu mee te maken? Ik vind dat Wouter gelijk heeft. Skoda en VW zou meer dan voldoende zijn. Maar hier zal de VAG-groep tzt wel zelf achter komen. Zeker als ze bij Seat zo doorgaan met lelijke nieuwe ontwerpen. Ik vind het helemaal niks.

En dat sportieve zie ik al helemaal niet. VW en Audi krijgen als eerste de laatste technologie aan boord, en daarna komt Seat pas.
Dat Tom Coronel nu toevallig 3 keer een bekertje heeft gewonnen met zo'n Seat, zal de mensen echt niet boeien. Skoda gaat Seat dik voorbij. Daarbij zien ze er ook nog strakker uit.

WJ

Bericht door WJ » 30 jul 2012, 19:47

Mwoah, ik zie het nut er best wel van in. Vooral vergeleken met Audi..de A1 met dezelfde motor en funky specs kost 36000euro, mijn Seat 25000. Audi is misschien leuk als je van de baas een auto mag uitzoeken, niet als je zelf je centjes gaat uitgeven bij de dealer...dan neem ik dat extra piepje en kraakje wel voorlief.
Skoda heeft ook niks te bieden dat er leuk uitziet als concurent voor de Ibiza of Leon.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 jul 2012, 19:54

Hmm, op die echte foto's ben ik er toch minder lyrisch over dan ik in eerste instantie was..

Ben nog wel benieuwd naar de 3-deurs, maar ik denk sowieso dat 'ie net niet in mijn lease-budget valt. :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 30 jul 2012, 20:35

WJ schreef:Mwoah, ik zie het nut er best wel van in. Vooral vergeleken met Audi..de A1 met dezelfde motor en funky specs kost 36000euro, mijn Seat 25000. Audi is misschien leuk als je van de baas een auto mag uitzoeken, niet als je zelf je centjes gaat uitgeven bij de dealer...dan neem ik dat extra piepje en kraakje wel voorlief.
Skoda heeft ook niks te bieden dat er leuk uitziet als concurent voor de Ibiza of Leon.

Precies, 11000 euro verschil voor precies dezelfde techniek in een ander jasje, zelfde onderstel, zelfde motor, zelfde elektronica.
Tevens heeft seat dan bv voor de leon nog een 310pk versie, heb ik bij vw en skoda nog niet gezien.

JP

Bericht door JP » 30 jul 2012, 20:37

Luco schreef:
WJ schreef:Mwoah, ik zie het nut er best wel van in. Vooral vergeleken met Audi..de A1 met dezelfde motor en funky specs kost 36000euro, mijn Seat 25000. Audi is misschien leuk als je van de baas een auto mag uitzoeken, niet als je zelf je centjes gaat uitgeven bij de dealer...dan neem ik dat extra piepje en kraakje wel voorlief.

Precies, 11000 euro verschil voor precies dezelfde techniek in een ander jasje, zelfde onderstel, zelfde motor, zelfde elektronica.
Tevens heeft seat dan bv voor de leon nog een 310pk versie, heb ik bij vw en skoda nog niet gezien.
Die laatste was toch een (mislukte) Pon-actie van een 265pk Cupra mét ABT-chit....?

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 30 jul 2012, 20:59

En die niet in de buurt kwamen van 310 pk.

Mbt de A1. Geef mij maar de A1 in plaats van de Ibiza. Als je een Sportline S neemt is de value for money redelijk. De A1 rijdt verrassend goed, een soort miniatuur A4. Echt een heel volwassen, goed uitgebalanceerde auto. Dat kan ik van de Ibiza eerlijk gezegd niet zeggen. De A1 is gewoon een betere auto, beter onderstel, stiller, betere stoelen etc etc. En het interieur van de Ibiza vind ik wel heel erg cheapo eruit zien, daar scoort de A1 een ziljoen punten. En een paar jaar later krijg je voor je A1 natuurlijk wel wat meer terug, dus het financiele gat is in de praktijk echt geen 11k.

De vergelijking Polo - Ibiza - A1 is wel weer interessant, want interieur van Polo is ook gewoon erg goed. En die kost toch weer ff wat minder als een A1.

Ontopic: het blijft afwachten wat kwaliteit van interieur van de Leon zal zijn. Dat is het zwakste punt van Seat.

PD power

Bericht door PD power » 30 jul 2012, 21:35

sitechris schreef:En die niet in de buurt kwamen van 310 pk.

Mbt de A1. Geef mij maar de A1 in plaats van de Ibiza. Als je een Sportline S neemt is de value for money redelijk. De A1 rijdt verrassend goed, een soort miniatuur A4. Echt een heel volwassen, goed uitgebalanceerde auto. Dat kan ik van de Ibiza eerlijk gezegd niet zeggen. De A1 is gewoon een betere auto, beter onderstel, stiller, betere stoelen etc etc. En het interieur van de Ibiza vind ik wel heel erg cheapo eruit zien, daar scoort de A1 een ziljoen punten. En een paar jaar later krijg je voor je A1 natuurlijk wel wat meer terug, dus het financiele gat is in de praktijk echt geen 11k.

De vergelijking Polo - Ibiza - A1 is wel weer interessant, want interieur van Polo is ook gewoon erg goed. En die kost toch weer ff wat minder als een A1.

Ontopic: het blijft afwachten wat kwaliteit van interieur van de Leon zal zijn. Dat is het zwakste punt van Seat.
Je hebt dus niet in de Ibiza gereden, want de Ibiza heeft duidelijk een beter onderstel dan de A1, voor de rest blijft heel veel "subjektief" (smaak) gelukkig maar anders reden we allemaal in een soort van lada's of trabbies rond, maar wie weet met Roemer aan het roer komt het wel zover.

Ohja daarnaast heb je als bestuurder in een A1 minder ruimte dan in een polo of Ibiza, weet ik uit ervaring :oops:

Luco

Bericht door Luco » 30 jul 2012, 21:56

Onderstellen zijn allemaal hetzelfde, golf 6 is hetzelfde als de leon bv.

Die 310 pk haalden een aantal niet, net zoals bij elk merk, de golf haalt zijn opgegeven vermogen ook niet :tong:
Dan hebben we het niet over de audi's, nog groter drama.

Rebel

Bericht door Rebel » 30 jul 2012, 22:20

Onderstel of bodemplaat? Sommige gooien gemakshalve alles op een hoop..
Een A3 rijdt echt beter als een Leon. Ondanks dat ze dezelfde "bodemplaat" delen....

Maar wat maakt uit. Ieder zijn ding. Boeit afwerking, kwaliteit, design, uitstraling je niks, koop je toch fijn een Seat. Gelukkig denken de meeste mensen er anders over, getuige de verkoopcijfers van de Golf/Polo vs Leon/Ibiza.

Als je na 3 á 4 jaar gaat inruilen ben je de helft van je "goedkope aanschaf" al weer kwijt. Een Golf/Polo is tweedehands gewoon meer geliefd als een Leon/Ibiza.

Luco

Bericht door Luco » 30 jul 2012, 22:30

Precies hetzelfde onderstel, dat jij het verschil tussen bodemplaat en onderstel niet snapt, kan ik niks aan doen, golf 6 en leon zijn identiek.

PD power

Bericht door PD power » 30 jul 2012, 22:58

Rebel schreef:Onderstel of bodemplaat? Sommige gooien gemakshalve alles op een hoop..
Een A3 rijdt echt beter als een Leon. Ondanks dat ze dezelfde "bodemplaat" delen....

Maar wat maakt uit. Ieder zijn ding. Boeit afwerking, kwaliteit, design, uitstraling je niks, koop je toch fijn een Seat. Gelukkig denken de meeste mensen er anders over, getuige de verkoopcijfers van de Golf/Polo vs Leon/Ibiza.

Als je na 3 á 4 jaar gaat inruilen ben je de helft van je "goedkope aanschaf" al weer kwijt. Een Golf/Polo is tweedehands gewoon meer geliefd als een Leon/Ibiza.

Lach me echt rot, merk wel dat er weinig sleutelen hier, op Luco na, een voorbeeld, in een leon 1p onderstel, zitten massieve draagarm rubbers (achterste) die je bij de A3 alleen in de s3 tegen komt, of ga je nu ook beweren dat een simpele a3 beter stuurt dan een s3 :tong:
Kijk als je van een soft slap onderstel houd, kun je een A3 cq golf V nog "fijner" vinden, maar een leon 1P zal ten aller tijde strakker sturen "lees sportiever" door stuggere veren een hardere demping, stabilisator stangen zijn torsie stijver.

Kijk dat je een dashboard van een A3 mooier vind oke, maar beter sturen, is de omgekeerde wereld, maarja zolang er ook mensen hier beweren dat een a3 uit 2004 beter in elkaar zit dan een golf VI uit 2009, geeft dit een redelijke merk blindheid aan.

Ohja, afschrijving, haal je bij een nieuwprijs verschil van 7000 euro niet meer in, weet ik ook uit ervaring, dus de duurdere, zal zoals in dit geval bij hetzelfde platform ook meer afschrijven.

RVV

Bericht door RVV » 30 jul 2012, 23:06

Iemand die Audi's kan kopen maakt zich niet druk om Seat's (heb het even over nieuwe auto's) en Seat rijders zoeken VAG kwaliteit met een stukje flair wat je verder niet vind in het oersaaie VAG aanbod. Een A1 vind ik trouwens wel een heel sneu Audtietje. Als je als volwassen vent daar in gezien wil worden ben je rijp voor een COC lidmaatschap.

WJ

Bericht door WJ » 30 jul 2012, 23:07

sitechris schreef:Als je een Sportline S neemt is de value for money redelijk.
Als je genoegen neemt met 122pk en het belangrijk vind hoe je deur klinkt als je hem dichtgooit, dan wel ja. :)

Zoals al eerder gezegd, zoveel mensen zoveel wensen, dus ik denk zeker wel dat er een markt voor Seat is.

Tom

Bericht door Tom » 31 jul 2012, 01:05

Een Audi koop je alleen als je een fatsoenlijke motor wil (vanaf een bepaalde hoeveelheid vermogen kun je niet meer bij de rest van VAG terecht) of vanwege Quattro (muv een Golf R oid). Dat zijn dingen die meerwaarde hebben en een prima reden om Audi te kiezen. Die andere modellen zijn puur voor mensen die op de badge en LED lampjes geilen. Waarbij ik die badge trouwens overrated vind. In de historie van Audi zit een enkel leuk model (Quattro historie op rally gebied is noemenswaardig) maar merendeel vind ik grijze muizen. Ik vind het hedendaagse Audi een "gemaakt" merk. Dat is ook de reden dat ik deze Seat een gekunsteld ding noemde... het is geforceerd sportief... emotie is ver te zoeken. De bodemplaat is uiteraard opgelegd door Excel mensen... wat hoge piefen bemoeide zich ook met het ontwerp want die hadden al een bepaald beeld erbij... de mannen bij Seat moesten alleen nog uitvoeren wat een stel hoge Duitsers bedacht hadden. Niemand zal voor deze auto overgewerkt hebben.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 jul 2012, 04:03

Nu heb ik momenteel een A4 avant (2.0T 180pk) van 2010 en had ik een Ibiza 1.2TSi (105pk) van 2011 als 2e auto. Redelijk representatief, qua bouwjaar zou je zeggen? En ook qua vergelijk. Nu heb ik nog nooit in een A1 gereden maar als dat voor een miniatuur A4 moet doorgaan weet ik al wel dat je die dus niet moet hebben. Dan eerder een Ibiza. En ik ben verre van een coureur, haal nooit het potentieel uit een auto en zal weinig stuurmanskills hebben, maar een A4 vind ik drama rijden. Zeker de uitvoering die ik heb...
sitechris schreef:De A1 rijdt verrassend goed, een soort miniatuur A4. Echt een heel volwassen, goed uitgebalanceerde auto. Dat kan ik van de Ibiza eerlijk gezegd niet zeggen.
Da's ook altijd een dooddoener 1e klas. De VW's zijn ook duurder in aanschaf maar of ze dat 2e hands meer waard maakt? Qua vraagprijs wel, weet niet of het qua kosten over 3-4 jaar ook daadwerkelijk zo is?
Rebel schreef:Als je na 3 á 4 jaar gaat inruilen ben je de helft van je "goedkope aanschaf" al weer kwijt. Een Golf/Polo is tweedehands gewoon meer geliefd als een Leon/Ibiza.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 jul 2012, 08:56

Tom schreef:Een Audi koop je alleen als je een fatsoenlijke motor wil (vanaf een bepaalde hoeveelheid vermogen kun je niet meer bij de rest van VAG terecht) .
Denkt aan A3's met 1.2 tfsi torretjes. :strong: :tong:

Tim N

Bericht door Tim N » 31 jul 2012, 11:01

Haha LOL @ Tom

RutgerK

Bericht door RutgerK » 31 jul 2012, 11:18

Petrolhead Tom schreef:
Tom schreef:Een Audi koop je alleen als je een fatsoenlijke motor wil (vanaf een bepaalde hoeveelheid vermogen kun je niet meer bij de rest van VAG terecht) .
Denkt aan A3's met 1.2 tfsi torretjes. :strong: :tong:
Mee eens, een 2.0 TDI of een TFSI groter dan een 1.4 zijn nauwelijks nog te vinden in nieuwe een A3 of recent tweedehands.

I

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 31 jul 2012, 11:43

Eerst neutraal de foto's bekeken en dáár 'n oordel over gegeven, zonder de commentaren hier te lezen:

Ik vind 'm wel leuk. Maar dat vind ik ook van bepaalde KIA's en Hyundai hatchbacks de laatste tijd. Dit design is misschien niet metéén futuristisch, maar wél redelijk origineel, al zitten er Audi trekjes aan(en dás geen probleem vaak)

De Exeo vind ik bijvoorbeeld weer niks.

Deze is ok.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 31 jul 2012, 11:55

Facelift, van de facelift van de facelift, mah... Next! :dood:

Rebel

Bericht door Rebel » 31 jul 2012, 18:31

A3 met sportonderstel sprak ik over, die heeft mijn vrouw namelijk 3 jaar gereden. Verder kun je niet spreken over gelijkwaardige onderstellen, want ieder merk heeft zijn eigen uitvoeringen met aangepast onderstel. Een A3 Ambiente rijdt compleet anders dan een Ambition. Ge-loel in de ruimte.
Dat ik geen verstand van sleutelen heb? Dat klopt, ik rij namelijk Audi, daar hoef je niet aan te sleutelen. En tegen de tijd dat je wel moet gaan sleutelen koop ik weer een nieuwe Audi.

Mijn Leon-ervaring bestaat louter uit kraakjes, rammeltjes en gezeur van de eigenaren, dat het een strontbak is. (een kennis heeft zo'n ding gehad) En bij de atletiekvereniging rijden er ook 2 rond in een Seat. Bagger-auto's, zeker tweedehands moet je er met een grote boog omheen lopen.

Maar kan iemand me uitleggen waarom een handjevol mensen hier op DF zo slim zijn en waarom de rest van Nederland zo olie-dom is?
Waarom worden er ieder jaar weer zoveel Golfjes, A3's,Polo's op kenteken gezet, in verhouding tot het kleine aantal Leon's en Ibiza's?
Omdat de meerderheid van Nederland graag teveel betaald en zo dom is als het achterste van een varken?
Of omdat die Seat's zo goed rijden, duurzaam zijn, en een goede restwaarde hebben?

Get outta here......Grapjassen :D

WJ

Bericht door WJ » 31 jul 2012, 18:58

Rebel schreef:de meerderheid van Nederland graag teveel betaald en zo dom is als het achterste van een varken?
Inderdaad!
Eindelijk begin je het te snappen, althans...als ik zo de volledige post lees dan heb ik zo het idee dat je bij de meerderheid hoort. :P

Afbeelding

HansD

Bericht door HansD » 31 jul 2012, 19:39

LOL er klinkt enige arrogantie in je posts door Rebel :popcorn: .

Puur afgaand op de foto's vind ik hem niet lelijk. Niks bijzonders middle of the road design zoals praktisch het hele VAG gamma. Die LED'jes (of bij Seat waarschijnlijk stripjes :wink: ) om de koplampen mogen ze wel weglaten.

De ervaring dat een Audi of VW beter rijdt dan een Seat deel ik zeker niet. Die standaard meuk, zeker van een paar generaties terug, rijdt allemaal even beroerd/slap. Voor het interieur van Audi en VW is vaak wel wat mooier materiaal gebruikt en daar betaal je dan, net zoals voor de Audi badge, voor. Sommigen hebben het ervoor over, anderen niet.

Als ik mijn laatste VAG modellen op een rijtje moeten zetten kom ik tot het volgende rijtje;
1- Seat Leon II FR
2- VW Passat TDI huidige generatie
3- VW Golf 4 1.9 TDI (chiptuned)
4- Audi A3 1.9 TDI

Toegegeven de uitvoeringen zijn niet echt vergelijkbaar maar ik zie over het algemeen de meerwaarde van een Audi niet in. Doe me dan maar een VW (voor minder geld) of een Seat (voor minder geld en een dikkere uitvoering).
Waarom worden er ieder jaar weer zoveel Golfjes, A3's,Polo's op kenteken gezet, in verhouding tot het kleine aantal Leon's en Ibiza's?
Omdat het leeuwendeel van die hokken leasers zijn?

Plaats reactie