Joopies Volvo V40 1.9D Europa Nordic - Suzuki GSX650F

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway

Bericht door Ferdi » 16 jul 2012, 19:05

Joopieboy schreef:Redelijk vlot naar de 100 maar wel rustiger op de snelweg zeker, dat rijd wel prettig ja. :)
Precies, wilde een bak hebben waar ik op het circuit redelijk mee uit de voeten kan, maar op de openbare weg ook nog redelijk normaal mee kan rijden.
Kom op Zandvoort eigenlijk nooit onder de 3e versnelling, of moet echt dusdanig afremmen dat de 2 nodig is.

Wil je echt lage toeren maken op de snelweg kan je ook de 5e versnelling van een diesel pakken, alleen valt de motor dan redelijk "dood" na z'n 4

Ronald Middendorp

Bericht door Ronald Middendorp » 16 jul 2012, 19:06

Joopieboy schreef:
Daan2D schreef:als je mijn clio bedoeld vraag ik me af wat of je enig idee hebt wat er aan uitgaven aan waren?
En er staat dan ook een veel serieuzere auto dan een calibra met intrax en bbk erop!

Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet de illusie moet hebben dat je met een intrax setje en een bbk van elke auto een echte circuit auto kan maken, tuurlijk is het een stap in de richting maar enkel met dat vergeet je tig andere belangrijke dingen.
Ook niet geheel onbelangrijk is of johan daar wel wat aan heeft? Wat is zijn trackday/ring ervaring? 0.0 dus met een full racer kan hij net zo goed niks als begind rijder.
Precies wat je zegt, ik rij meer toeristische rondjes op de ring, en ik wil langzaam aan wat met meer vermogen en iets wat strakker stuurt en beter rijd. Een duur onderstel en alles is in eerste instantie niks waard voor mij. Ik had onder mijn 19 een 3e hands Bilstein onderstel eronder geknoopt en dat was een wereld van verschil.
Zo goed ben ik niet dat ik een onderstel die 10x duurder is echt voordeel bied...
Stefan van Elst schreef:Ik heb zelf een Vectra B2 Sport met 2.5 V6 en ik stap binnenkort over van de standaard 288mm schijven naar 308mm schijven.
Kost allemaal de wereld niet.

110 Euro voor nieuwe 'brackets' (van een Saab 9-5 2.3t of V6 IIRC) die de remklauwen 1cm verder van de naaf af zetten.
Een paar tientjes voor OEM blokjes en nog een paar tientjes voor OEM 308mm schijven.
Kwa blokken en schijven kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.

Volgens mij past deze setup ook gewoon op een Calibra V6 (toch ITV?), dus dat is wel een betaalbare upgrade.
Misschien kun je ook gewoon Koni geel en een setje goede aftermarket veren (H&R, Eibach?) monteren.
Dat doet natuurlijk ook best wat voor je wegligging zonder dat je dik 2k kwijt bent aan een set coilovers.
Weet jij hoe het zit met de B2 Sport en een bepaald type bumper:
Afbeelding
Die staat hem erg goed maar lijkt me niet origineel of wel?

En ik had idd al vernomen dat je van Saab veel spul over kan zetten, dat met die remmen is wel een leuke upgrade.

En met van de naaf afzetten, is dat met spacers of hoe?
Daan2D schreef:Kun je dus echt vergeten! Een cali v6 weeg 1330 kilo! daar maak je nooit 1000kilo van :hammer:

Wat danpy zegt, gewoon voor een hatch gaan, geen dure maandelijkse lasten, running costs normaal en beste bang for bucks kwa DF :wave:
Dat is idd wel erg aantrekkelijk, ook wat ik hier meekrijg over de 205'jes, dat zijn wel leuke wagens voor wat serieuzer circuit werk...
Als er een 2e gezinsauto bij moet komen.. waarom dan niet gewoon met de V40 de baan op ?

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 16 jul 2012, 19:21

Whaha met een diesel en comfort onderstel? :P Dacht het niet. :D

Nee die Vectra's vind ik wel mooi maar is 'te duur' als 2e auto hoor. Zo een calibra is wel erg leuk vind ik.

Maar als je kijkt naar 205jes en Clio's enzo, dat is wel leuk track spul ja.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 16 jul 2012, 19:42

En nog een stuk goedkoper ook in de vaste lasten.

Pas je er nu niet lekker in, kuipstoeltje en dan de stoel niet meer op de originele rails zetten, maar op zo'n manier dat het precies goed is voor jou.
Ikzelf zit een cm of 6-7 lager dan origineel en heb nog nooit zo'n goede positie achter het stuur gehad

///Joost

Bericht door ///Joost » 16 jul 2012, 22:00

Ik snap het even niet meer. Ik kom hier om een topic over Volvo's bij te lezen en het enige waar over gepraat wordt zijn Opels. :hmmm:

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 17 jul 2012, 16:08

Hmm Das toch dik minder van je Volvo 440 Joopieboy.

maarre een Renault 19 16V niks voor je :kikker: :kikker: :kikker: Daar heb je al ervaring mee weet ik van andere fora.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 17 jul 2012, 18:38

Zelf nog nooit gehad, wel dankzij mijn eerste auto (Renault 19 1.4E) leren sleutelen en alles. Wel lol mee gehad, maar je vind geen nette meer die geen olie zuipt en nog hard is...

Ronald Middendorp

Bericht door Ronald Middendorp » 17 jul 2012, 19:22

Simpel.. Clio 16V kopen voor 300 euro, F7R 2.0 16V scoren voor 400. Gele koni's er onder knallen en een kooitje en de rest besteden aan rijden rijden.. rijden en nog eens rijden.. :wave:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 27 jul 2012, 20:08

Vandaag weer een hoop geld uit gegeven. Mijn voorruit was vervangen, alleen was de parafan wat verbogen en sloot niet meer goed aan, waardoor ik nu afgelopen week iedere ochtend een beslagen ruit had. Ruitenwisser armen had ik al eens gespoten maar waren inmiddels weer lelijk, dus maar eens wat spul besteld:
Afbeelding
Afbeelding
Veel clipjes, dopjes en een kapje.
Afbeelding
En de nieuwe parafan.

Als het weer eens goed droog is maar eens kijken wat de schade is onder de parafan en de boel vervangen. Ik heb alles nieuw. Mensen nog trucjes om het vocht eruit te krijgen?

Nieuwe BBS naafdoppen zijn ook al binnen:
Afbeelding
:D (folie zit er nog op dus let niet op de kleine kreukeltjes)

En waar ik heel erg trots op ben, 4 originele V40 dealerplaten voor mijn model V40! :D
Afbeelding
Had senior nog bewaard bij de Volvo, ben er erg blij mee.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 27 jul 2012, 20:14

Ik ben stikjaloers, jij hebt er potdomme 4 van die dealerplaten terwijl ik er maar 1 heb :'(

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 27 jul 2012, 20:37

En nog nieuw en in de folie ook, leuk he bij een dealer werken! :tong:

Tim N

Bericht door Tim N » 28 jul 2012, 00:14

Vraag me af of dat wel staat een V40 plaat op een Calibra....

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 28 jul 2012, 08:28

Tim N schreef:Vraag me af of dat wel staat een V40 plaat op een Calibra....
Hij trapt er ook met open ogen in jij snapt echt wel hoe ik het bedoel :kikker:

Shakes

Bericht door Shakes » 28 jul 2012, 08:40

:mrgreen: @ Tim

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 28 jul 2012, 21:54

Whehe lol! :P

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 jul 2012, 15:37

Vandaag toen het droog was eens de parafan vervangen. Dit was het probleem, sloot gewoon totaal niet meer goed en netjes aan en was beschadigd geraakt:
Afbeelding
Afplakken hoe de wissers zaten:
Afbeelding
Dopjes eraf, kapje eraf (er misten al 2 kapjes...) en de clipjes die er nog in zaten ook losgemaakt:
Afbeelding
Ruitenwisserarmen los maken:
Afbeelding
En eraf met de rommel!
Afbeelding
Nieuwe erop:
Afbeelding
Afbeelding
Sta je dan in je meest charmante houding... :+
Afbeelding
En het nieuwe spul erop:
Afbeelding
Afbeelding
Ook weer gelijk mooi zwart! :blink:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 29 jul 2012, 16:26

Het is toch geen Celica geworden he :shock:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 jul 2012, 16:36

Uhm nee, dat is gek genoeg de auto van mijn pa... met 18 inch wielen eronder en alles, iets met mid life crisis enzo... :duh:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 jul 2012, 19:19

Het blijft mooi, midlife-pa in een Celica, 20er-zoon in een V40 diesel... :tooth:

Daan2D

Bericht door Daan2D » 29 jul 2012, 20:00

Dat is mooi zeg! De touran plaats gemaakt voor een celica, haha toch niet de oude celica van die mafketel die met een overal in de woonkamen racespelletjes speeld he :strong:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 jul 2012, 21:13

Nee gelukkig niet, maar dit is een auto voor erbij, mijn pa heeft hiervoor een Corolla gehad en al wat langer terug een MX-3 V6, hij houd wel van dat soort auto's. :P
MartijnGizmo schreef:Het blijft mooi, midlife-pa in een Celica, 20er-zoon in een V40 diesel... :tooth:
Haha ja ook echt he :lol:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 08 sep 2012, 15:21

V40 heeft een tijdje wat minder aandacht gekregen, de grote beurt zat er aan te komen en er moesten wat onderdelen vervangen worden (remmen rondom, intercooler, achterste motorsteun vanwege olielekkage toen ik hem kocht, etc), dus vandaag de eerste stap gezet voor de grote beurt. Een afspraakje bij de dealer om hem uit te lezen.

Afbeelding
Dit was alles! :strong:

1 oude code van waarschijnlijk een stoel waar de stekker even slecht contact heeft gemaakt, van de airco opnieuw ingeregeld en ik merk eigenlijk geen verschil. Maar foutmelding kwam niet terug, dus dat is goed. Gloeibougies, sja wel een foutmelding maar waarschijnlijk omdat er 1 minder word, hij start veels te goed (ook van de winter) dat die vervangen moeten zijn. Na het resetten kwam die ook niet direct terug. Systeemrelais is dat hij een keer te lang op contact heeft gestaan en toen niet meer wou starten, dan blokkeert ie hem, niet veel spannends dus.

Dit is bijna wennen, een auto die na 40dkm (en bijna 3 ton op de klok) nog zo goed rijd. :D

Wel omdat ik vind dat hij ietsie minder lekker loopt een flesje diesel reiniger meegekregen, die er binnenkort indoen als de tank half leeg was, was het advies, leegrijden, voltanken en dan over een week of 2 eens kijken of we de grote beurt kunnen doen in het weekend. :blink:
Afbeelding

Ook zijn de voorbanden bijna op, dan kunnen binnenkort de BBS'jes gespoten worden en voorzien van nieuwe banden, als ik onderdelen voor de beurt ga bestellen dan bestel ik gelijk nog wat spullen voor de xenon lampen mee, kunnen die er ook eindelijk eens in. :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 17 sep 2012, 18:32

Nog maar eens een foto van de V40, laatste keer voordat hij de black dual xenon lampen erin krijgt:
Afbeelding
Prijsopgave voor wat klein spul voor de lampen, een nieuwe intercooler, motorsteunen, brandstof filter en ander klein materiaal binnen, binnenkort eens bestellen op het werk. En een prijsopgave de deur uit gedaan voor ATE Powerdisc remmen en Hawk HPS remblokken samen met Goodridge RVS slangen. En ik heb een prijs binnen voor het custom laten chippen bij Fasttech na de grote beurt! :strong: Doel is ietsie meer als de gewone chip, en de begrenzing in zijn 2 eruit. 150 pk/340 Nm word het. :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 24 sep 2012, 18:33

Normaal ben ik niet zo van de bestelde onderdelen posten, maar ik ben nu druk met spullen bestellen voor de komende grote beurt samen met wat reparaties.

Dit weekend de V40 op de brug gehad aangezien die weer wat olie begon te verbruiken en een algemene check up om te weten wat we voor de grote beurt nodig hebben.
Afbeelding
Motorsteunen zijn hartstikke goed, blok ligt rotsvast, enige wat de trilling/resonantie kan veroorzaken is dat na het wisselen van de koppeling (toen is het mij ook pas opgevallen) het blok net niet goed uitgelijnd staat waardoor je dit krijgt. Tijdens de grote beurt maar even het blok losmaken en hopen dat hij zich dan wel goed zet, ik ben heel benieuwd.

Kraakje achterin is duidelijk de 2 kleine stabilisatie stangetjes per kant, ingespoten met vet en het was even weg. Inmiddels kraken ze weer dus dat is er ook op de lijst bijgekomen, niet echt bijzonder.

Wel 1 ding wat wat minder prettig was...
Afbeelding
Jep, olie...

Motorafdekplaat erachter en toen was het al vrij snel duidelijk dat bij de EGR de boel echt goed smerig was...
Duidelijk, nieuwe pakking bestellen en een afdekplaatje, inlaat losgooien binnenkort en de boel eens goed schoonmaken, zal wel een hoop rotzooi zitten inmiddels. Eventueel dat ik nog een oil catch can bij de carterventilatie, die terug naar de inlaat gaat, er tussen zet zodat er niet weer allerlei rommel terugkomt. Dan blijft dat iig schoon en scheelt ellende straks.
Afbeelding
Die kan er binnenkort dus tussen!

Dan de remmen, voorschijven lijken goed maar trillen, achterschijven zijn echt op, blokken gaan ook hard, en sowieso was ik niet tevreden over het remvermogen van de standaard remmen, dus met dank aan Fine Line Imports alhier voor de remschijven en remslangen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor de niet kenners:

- Hawk HPS remblokken
- ATE Powerdiscs voor en OEM vervanging achterzijde (Volvo gebruikt OEM ook ATE dus hetzelfde)
- Goodridge RVS omvlochten remslangen

Dat moet wel weer goed ankeren. :tumbup

Nu inmiddels ook de laatste benodigdheden voor de xenon duals besteld, kan ik die ook afmaken erin zetten. Donderdag na het werk even ophalen.

Bandenkeuze word ook wat makkelijk, ik zei dat ik zat te denken aan Bridgestone ER050, maar de ervaring bij de Volvo is dat deze banden het niet goed doen (te stug) onder een V40. Michelin is een hele goeie optie, maar erg duur vind ik, of de beter betaalbare maar ook zeer goeie Vredestein banden. Omdat mij de winterbanden hiervan ook zeer goed bevielen ben ik erg geneigd naar die.

Dus als met al weer lekker bezig, hierna maar weer eens sparen haha, en dan snel chippen!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 sep 2012, 18:46

Op hoeveel pk verwacht je dan uit te komen?

Plaats reactie