e36 M3 3.2 issues
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: e36 M3 3.2 issues
Bij de mijne hebben ze toen de magneetkoppeling vervangen i.p.v. de hel pomp misschien dat dit ook voor jou de oplossing kan zijn.
De mijne draaiede toen ook veel te zwaar als de airco aanging.
De mijne draaiede toen ook veel te zwaar als de airco aanging.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: e36 M3 3.2 issues
Hier nog nieuws, Vlokmans?
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Weinig! Ben een weekje weg geweest, zodoende heeft Emmy sinds vorige week woensdag tot afgelopen vrijdag stilgestaan.
Toen weer aangetrapt en op en neer naar Francorchamps geweest. Al met al 900km erbij gezet, waarbij de auto maar één keer afsloeg. Denk dat ik de komende week de auto weer eens richting Uden breng, voor wat verse vacuumslangetjes, aapeekaatje en nog een grondige check-up.
Toen weer aangetrapt en op en neer naar Francorchamps geweest. Al met al 900km erbij gezet, waarbij de auto maar één keer afsloeg. Denk dat ik de komende week de auto weer eens richting Uden breng, voor wat verse vacuumslangetjes, aapeekaatje en nog een grondige check-up.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Hier weer wat nieuwsch van het M3 front!
Stappenmotor is geheel vervangen, mechaniekje was aan één zijde behoorlijk aangekoekt en liep erg stroef. Maar dat was nog niet het ergste: van de vacuumslangen die er uit kwamen, was er één bijna volledig vergaan. Die was helemaal zacht, poreus, de gaten vielen er letterlijk in. Gasklephuizen zijn schoongemaakt, waren ook erg smerig.
Kortom: stationairloop is veel mooier en rustiger. Motor pakt ook wat lekkerder op. Hoop dat het nu beter zal gaan!
Stappenmotor is geheel vervangen, mechaniekje was aan één zijde behoorlijk aangekoekt en liep erg stroef. Maar dat was nog niet het ergste: van de vacuumslangen die er uit kwamen, was er één bijna volledig vergaan. Die was helemaal zacht, poreus, de gaten vielen er letterlijk in. Gasklephuizen zijn schoongemaakt, waren ook erg smerig.
Kortom: stationairloop is veel mooier en rustiger. Motor pakt ook wat lekkerder op. Hoop dat het nu beter zal gaan!
-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: e36 M3 3.2 issues
Vacuumslangetjes.....
Ik zeit 't toch!

Ik zeit 't toch!


- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Ik slinger er nog even wat in: hoe belangrijk is een goede (nieuwe) accu voor de loop van de motor? Of anders gesteld, wat merk je van een slechte accu onder het rijden?
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: e36 M3 3.2 issues
Is't nog niet over?Vlokmans schreef:Ik slinger er nog even wat in: hoe belangrijk is een goede (nieuwe) accu voor de loop van de motor? Of anders gesteld, wat merk je van een slechte accu onder het rijden?

- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Nou, eigenlijk wel, *op hout klopt*, maar ik heb het idee dat met een nieuwe accu (vorige was helemaal plat) alles net wat lekkerder aanslaat (logisch) en draait. Misschien tussen de oren, geen idee....
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Deze maar weer een slinger.....nog niet echt een issue, maar wellicht eentje in de maak.
Vanwege een mogelijk onherstelbaar beschadigde middendemper, ben ik op zoek naar een alternatief. Aanvankelijk leek alleen een pakking tussen uitlaatspruitstuk en middendemper lek, maar bij nader onderzoek lijkt er een scheurtje in de middendemper te zitten onder de flens waar spruitstuk en middendemper bij elkaar komen. Mogelijk is het scheurtje nog te lassen, maar mogelijk ben ik toe aan een nieuwe middendemper.
Als ik toe ben aan een nieuwe middendemper (voorkeur is uiteraard lassen), wat is dan wijsheid? Ben happy met het geluid (SuperSprint einddemper) en ook qua APK hou ik er graag nog een kat(-achtige) onder.
Vanwege een mogelijk onherstelbaar beschadigde middendemper, ben ik op zoek naar een alternatief. Aanvankelijk leek alleen een pakking tussen uitlaatspruitstuk en middendemper lek, maar bij nader onderzoek lijkt er een scheurtje in de middendemper te zitten onder de flens waar spruitstuk en middendemper bij elkaar komen. Mogelijk is het scheurtje nog te lassen, maar mogelijk ben ik toe aan een nieuwe middendemper.
Als ik toe ben aan een nieuwe middendemper (voorkeur is uiteraard lassen), wat is dan wijsheid? Ben happy met het geluid (SuperSprint einddemper) en ook qua APK hou ik er graag nog een kat(-achtige) onder.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e36 M3 3.2 issues
Origineel.
Die aftermarket middensecties zoals die van supersprint zijn wel leuk en leveren misschien op papier een paar PK maar ze kosten je bij een standaard motor/ECU vaak ook veel midrange koppel. En om die paar KG hoef je het niet te doen op een straatauto.
Die aftermarket middensecties zoals die van supersprint zijn wel leuk en leveren misschien op papier een paar PK maar ze kosten je bij een standaard motor/ECU vaak ook veel midrange koppel. En om die paar KG hoef je het niet te doen op een straatauto.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Zou het sowieso niet doen voor die papier-pk's en geluid, maar vind kwaliteit wel een issue. Anderzijds, de OEM demper zit er nu ook al 18 jaar onder, dus zal wel in orde zijn. Nu zag ik wel dat de middendemper zo'n beetje het kostbaarste onderdeel van de uitlaatlijn is...... 

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: e36 M3 3.2 issues
Die zijn tweedehands nog wel te vinden hoor. Ik heb er een maandje geleden nog een verkocht. Een goede tweedehandse doet rond de €200.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Da's gunstig Reind.... Zag dat Simon E30 hier op het forum ook nog wat heeft liggen. Waar had jij die van jou vandaan?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: e36 M3 3.2 issues
Ik heb die van mij niet gekocht maar verkocht. Hij kwam onder een sloop m3 vandaan.
Ik heb voor mijn van 325i naar m3 ombouw een supersprint zitten. Voor het gewicht en topvermogen.
Ik heb voor mijn van 325i naar m3 ombouw een supersprint zitten. Voor het gewicht en topvermogen.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: e36 M3 3.2 issues
Beetje lassen en nieuwe pakkingen saved the day (en de uitlaat). Chapeau voor de kundige lasser!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: e36 M3 3.2 issues
Ik haak ook even in...Ik kwam zelf ook met de hakken over de sloot door de vorige APK ivm CO waarde op toeren. Ik ga voor de APK dit jaar er sowieso 2 nieuwe lambdasondes onderzetten plus alle pakkingen vernieuwen, noem het preventief na 170.000km en dan zie ik wel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de kat gaar is. Zulke dingen gaan echt wel lang mee als ze niet lek zijn en als de motor niet extreem rijk gelopen heeft.
Helaas niet de 4-gaswaardes gevraagd (stom...).
Helaas niet de 4-gaswaardes gevraagd (stom...).
-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: e36 M3 3.2 issues
CO op toeren is geen issue voor de APK toch?
Wat ik merk is dat de ///M modellen met kat en zeker de wat oudere exemplaren wel vaker problemen hebben om aan nette uitlaatgaswaardes te komen, zelfs met verse originele kat en verse lambdasondes.
Veelal staat de auto de halve dag te wachten om gekeurd te worden, wordt even naar binnen gereden en hangt binnen de kortste keren al aan de viergastest. Alles koud dus waardes niet goed, niks geks aan imo. Met warme motor en dus ook kat(s) zijn de waardes meestal gewoon goed. Ofwel, gewoon even zorgen dat de boel op temperatuur is is bij mij in de meeste gevallen de oplossing.
Joost: pass of fail, altijd even de waardes van de viergastest opvragen (of even een plaatje schieten) dan weet je wat meer waar je aan toe bent, ook vwb evt aankomend werk.

Wat ik merk is dat de ///M modellen met kat en zeker de wat oudere exemplaren wel vaker problemen hebben om aan nette uitlaatgaswaardes te komen, zelfs met verse originele kat en verse lambdasondes.
Veelal staat de auto de halve dag te wachten om gekeurd te worden, wordt even naar binnen gereden en hangt binnen de kortste keren al aan de viergastest. Alles koud dus waardes niet goed, niks geks aan imo. Met warme motor en dus ook kat(s) zijn de waardes meestal gewoon goed. Ofwel, gewoon even zorgen dat de boel op temperatuur is is bij mij in de meeste gevallen de oplossing.
Joost: pass of fail, altijd even de waardes van de viergastest opvragen (of even een plaatje schieten) dan weet je wat meer waar je aan toe bent, ook vwb evt aankomend werk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten