e36 M3 3.2 issues

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 17 mei 2009, 21:04

Hoi,

Zonet voorgesteld en nu dus snel even een beroep doen op wat kennis hier :D

Heb dus recentelijk een M3 gekocht en onderhand zo'n 2000 km meer op de teller. Over het algemeen rijdt hij probleemloos, echter ik heb er wel een paar vreemde dingetjes mee gehad:
-Auto is 2 x afgeslagen bij warme motor. Dit wasbij afremmen voor stoplicht en koppeling intrappen. Toerental valt blijkbaar volledig weg. 2 willekeurige momenten dus, want normaliter merk ik er niks van en loopt hij stationair regelmatig.
-bij een lang stuk rijden en veel korte stukjes (remmen en opgeschakelen) merk ik dat de koppeling +versnellingsbak minder lekker werkt. Hij gaat lastiger in een versnelling en moet de koppeling ook volledig intrappen om de versnelling te plaatsen. Koude motor geen probleem. Op http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... ch&nmt=E36" onclick="window.open(this.href);return false; M3 Evo Clutch Problems zie ik een exacte probleemomschrijving en hier heeft iemand het over een braided clutch hose. Iemand hiermee bekend?

Ik hoor het wel!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2009, 21:20

Een braided clutch hose is denk ik niet de oplossing voor je probleem, of die slang moet rot zijn oid.

Ik weet niet hoeveel km die auto voor zijn kiezen gehad heeft maar misschien koppeling en drukgroep eens na laten kijken, en misschien ook vloeistof eens verversen en ontluchten. Bij mijn 3,2 was de eerste koppeling bij 120K weg.

Vaag dat die engelse auto's het wel allemaal hebben, maar dat kan er ook mee samenhangen dat het koppelingspedaal bij hun anders zit ivm RHD.

Je eerste probleem kan ook samenhangen met dat verhaal van die koppeling, als je koppeling niet volledig ontkoppelt dan zal je motor ook afslaan bij stoppen.

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 17 mei 2009, 21:44

thanx

Auto heeft 136k gelopen en geen idee of de koppeling recent is vervangen.
Je eerste probleem kan ook samenhangen met dat verhaal van die koppeling, als je koppeling niet volledig ontkoppelt dan zal je motor ook afslaan bij stoppen.
Ok, makes sense. Bij koude motor heb ik trouwens geen probleem met de koppeling. Ik rijd ook niet zo heel veel km's met de ///M, echter vandaag 150+ km met veel binnendoorwegen optrekken, afremmen etc en toen kwam het issue toch behoorlijk naar boven. Kreeg hem wel in de versnelling, maar niet zo soepel meer.

Jou koppeling is dus met 120k volledig vervangen? Ik zal me anders eens wenden tot een specialist.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Niels » 17 mei 2009, 22:19

Bert is de specialist :mrgreen: Als hij het niet weet op E36 (M) gebied dan kun je wel ophouden :lol:

Lijkt er zowieso op dat de koppeling slecht ontkoppelt. Versleten is een mogelijkheid maar ik zou toch ook nog even kijken of het vloeistof niveau op peil is en anders eerst ontluchten

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 18 mei 2009, 08:49

Niels schreef:Bert is de specialist :mrgreen: Als hij het niet weet op E36 (M) gebied dan kun je wel ophouden :lol:
Jep, dat had ik via via ook al vernomen. vandaar dat ik al gehoopt dat op zijn antwoord.
Niels schreef: Lijkt er zowieso op dat de koppeling slecht ontkoppelt. Versleten is een mogelijkheid maar ik zou toch ook nog even kijken of het vloeistof niveau op peil is en anders eerst ontluchten
Ontkoppeling gaat idd slecht bij warme gereden auto. Versleten houd ik zeker tot de mogelijkheden, maar ik laat er eens even goed naar kijken. Wellicht dat er wat anders aan de hand is alvorens de koppeling te vervangen.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Mathieu » 18 mei 2009, 09:07

* Stuur trillingen ondanks dat de wielen zijn gebalanceerd? Dit vanaf zo'n 120km/u???

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 18 mei 2009, 09:15

Mathieu schreef:* Stuur trillingen ondanks dat de wielen zijn gebalanceerd? Dit vanaf zo'n 120km/u???
Kan je reactie even niet plaatsen met mijn topic. wat bedoel je precies?

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Mathieu » 18 mei 2009, 09:18

Oh, ik denk haak even in op het E36 M3 3.2 issues draadje, anders open ik wel een E36 M3 3.2 issues Mathieu draadje??

Dus wat kan het zijn bij een E36 M3 3.2 is je stuur trillingen hebt bij ongeveer 120 km/u en je wielen zijn gebalanceerd.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Casper » 18 mei 2009, 10:59

Mathieu schreef:Oh, ik denk haak even in op het E36 M3 3.2 issues draadje, anders open ik wel een E36 M3 3.2 issues Mathieu draadje??

Dus wat kan het zijn bij een E36 M3 3.2 is je stuur trillingen hebt bij ongeveer 120 km/u en je wielen zijn gebalanceerd.
Kromme velgen? Draagarmen?

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Casper » 18 mei 2009, 11:01

@Martijn: niet meer in de versnelling krijgen klinkt een beetje als een lekkende koppelingscilinder probleem...

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 18 mei 2009, 11:06

Casper schreef:@Martijn: niet meer in de versnelling krijgen klinkt een beetje als een lekkende koppelingscilinder probleem...
ook in de wetenschap dat het schakelen met koude motor wel goed gaat?

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door G Kolkman » 18 mei 2009, 17:52

Waar woon je eigenlijk? I.v.m. specialisten. Nu je hier bent moeten we natuurlijk wel zeker weten dat je niet alsnog naar de verkeerde gaat :mrgreen: .

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 18 mei 2009, 21:05

G Kolkman schreef:Waar woon je eigenlijk? I.v.m. specialisten. Nu je hier bent moeten we natuurlijk wel zeker weten dat je niet alsnog naar de verkeerde gaat :mrgreen: .
Wil nog wel een paar namen in omgeving Arnhem/Nijmegen. Handig voor second opinions. Van Doorn in Lent?

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door G Kolkman » 19 mei 2009, 10:31

Ken ik niet, maar is de hartge-importeur?

Maar in die hoek (als je tenminste niet ten noorden van Arnhem woont) ben ik geneigd je naar Bas Roos in Oss te sturen. Daar komen regelmatig E36 M3's over de vloer en hij is 'tamelijk' bekend met de techniek. Wat weer gunstig is voor het geld wat jij daar aftikt. En prima down-to-earth kerel.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Christoph » 19 mei 2009, 11:06

Mathieu schreef:Oh, ik denk haak even in op het E36 M3 3.2 issues draadje, anders open ik wel een E36 M3 3.2 issues Mathieu draadje??

Dus wat kan het zijn bij een E36 M3 3.2 is je stuur trillingen hebt bij ongeveer 120 km/u en je wielen zijn gebalanceerd.
Trillingen die in je stuurinrichting zitten of dat ze ook doorgegeven worden in je stuur? Setje onderstelrubbers kan? Na driftdag waren er een aantal uitgescheurd bij mij, terugweg harder dan 100 was trillen als een gek.. nieuw setje powerflex en klaar.

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 19 mei 2009, 11:45

G Kolkman schreef:Ken ik niet, maar is de hartge-importeur?

Maar in die hoek (als je tenminste niet ten noorden van Arnhem woont) ben ik geneigd je naar Bas Roos in Oss te sturen. Daar komen regelmatig E36 M3's over de vloer en hij is 'tamelijk' bekend met de techniek. Wat weer gunstig is voor het geld wat jij daar aftikt. En prima down-to-earth kerel.
Thanx. De naam Bas Roos had ik ook al voorbij zien komen. Die zet ik op het lijstje. Ik woon aan de onderkant van Arnhem.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door G Kolkman » 19 mei 2009, 12:04

///Martijn schreef:
G Kolkman schreef:Ken ik niet, maar is de hartge-importeur?

Maar in die hoek (als je tenminste niet ten noorden van Arnhem woont) ben ik geneigd je naar Bas Roos in Oss te sturen. Daar komen regelmatig E36 M3's over de vloer en hij is 'tamelijk' bekend met de techniek. Wat weer gunstig is voor het geld wat jij daar aftikt. En prima down-to-earth kerel.
Thanx. De naam Bas Roos had ik ook al voorbij zien komen. Die zet ik op het lijstje. Ik woon aan de onderkant van Arnhem.


Waarschuwing: Bas is bij vlagen moeilijk bereikbaar :!: Dat je het even weet (handen kunnen best smerig worden enzo).

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Mathieu » 19 mei 2009, 12:05

Christoph schreef:
Mathieu schreef:Oh, ik denk haak even in op het E36 M3 3.2 issues draadje, anders open ik wel een E36 M3 3.2 issues Mathieu draadje??

Dus wat kan het zijn bij een E36 M3 3.2 is je stuur trillingen hebt bij ongeveer 120 km/u en je wielen zijn gebalanceerd.
Trillingen die in je stuurinrichting zitten of dat ze ook doorgegeven worden in je stuur? Setje onderstelrubbers kan? Na driftdag waren er een aantal uitgescheurd bij mij, terugweg harder dan 100 was trillen als een gek.. nieuw setje powerflex en klaar.
Gewoon stuur trillingen zoals met wielen die in onbalans zijn.
Heb je je handen los van het stuur dan zie je het stuurwiel van links naar rechts bewegen.
Je voelt dan ook een lichte vibratie in de auto.
Dit alles is erg irritant want je krijgt hier echt tintelende vingers van :cry:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door @iko » 19 mei 2009, 23:03

Mathieu schreef:
Christoph schreef:
Mathieu schreef:Oh, ik denk haak even in op het E36 M3 3.2 issues draadje, anders open ik wel een E36 M3 3.2 issues Mathieu draadje??

Dus wat kan het zijn bij een E36 M3 3.2 is je stuur trillingen hebt bij ongeveer 120 km/u en je wielen zijn gebalanceerd.
Trillingen die in je stuurinrichting zitten of dat ze ook doorgegeven worden in je stuur? Setje onderstelrubbers kan? Na driftdag waren er een aantal uitgescheurd bij mij, terugweg harder dan 100 was trillen als een gek.. nieuw setje powerflex en klaar.
Gewoon stuur trillingen zoals met wielen die in onbalans zijn.
Heb je je handen los van het stuur dan zie je het stuurwiel van links naar rechts bewegen.
Je voelt dan ook een lichte vibratie in de auto.
Dit alles is erg irritant want je krijgt hier echt tintelende vingers van :cry:
Misschien horen er centreerringen op je velgen

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 26 mei 2009, 11:20

wat betreft de koppeling: die is dus gewoon aan vervanging toe. Heb verder geen problemen meer gehad, maar het schakelen bij flinke acceleraties gaat minder zeker en het koppelingspunt zit echt helemaal onderin. wordt dus binnenkort een keer vervangen.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Bort » 26 mei 2009, 11:37

Komt je koppelingspedaal gemakkelijk terug?
Misschien dat je mastercilinder van de drukgroep kapot aan 't gaan is.
Je kan dat "testen" door je koppelingspedaal lang in te drukken. Kan zijn dat die dan blijft steken of dat je ineens licht vooruit begint te gaan omdat je koppeling stilaan begint te pakken.

Heb ik voor gehad met mijn 3.0. De motor is toen ook één keer afgeslaan, zonder reden, dacht ik toen.
't Is maar een idee... kan je in elk geval gelijk laten nakijken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door GTRene » 26 mei 2009, 11:42

Aiko schreef: Misschien horen er centreerringen op je velgen
Dat had ik met men Saxo...wilde de bijbehorende LM velgen monteren toen dacht ik al...hm...centreergat te groot, maar omdat er centreerbouten op zaten zette ik ze er toch op om te kijken wat ie deed...trillen dus op snelheid, ik snap niet hoe de vorige eigenaar dat zo heeft gedaan, anyway setje centreerringen erop en yep, trillingen zijn weg :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Mathieu » 26 mei 2009, 12:04

Afbeelding
Ik heb de styling 23 velgen op de M3.
Hebben deze centreerringen?

Afbeelding

Paul

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Paul » 26 mei 2009, 14:24

Normaal niet nee...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Bert ///M3 » 26 mei 2009, 17:29

Centreerringen heb je alleen nodig als je velgen nomaal niet passen omdat ze een andere centrebore hebben. Als je dus gewoon M3 velgen op een M3 doet is dat geen probleem :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast