Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
MartijnGizmo

Re: Fotografie

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2012, 13:02

Stel je nu de beeldkwaliteit + DOF van die 300D voor, met de afmetingen van de S90... daar moet je de charme een beetje zoeken! ;)

Hielke

Bericht door Hielke » 25 jul 2012, 13:08

MartijnGizmo schreef:Stel je nu de beeldkwaliteit + DOF van die 300D voor, met de afmetingen van de S90... daar moet je de charme een beetje zoeken! ;)
Zit zeker wat in.

Maar in het geval van de nieuwe M van Canon moet je er ook weer nieuwe lenzen bij hebben.

Ik snap de charme wel, de resultaten zijn prachtig. Als kiekjesmaker blijf ik aan m'n ouwe meuk vasthouden. Misschien ooit toch nog eens een gebruikt 70-200 f4 L lensje van Canon.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 jul 2012, 13:11

Hielke schreef:
MartijnGizmo schreef:Stel je nu de beeldkwaliteit + DOF van die 300D voor, met de afmetingen van de S90... daar moet je de charme een beetje zoeken! ;)
Zit zeker wat in.

Maar in het geval van de nieuwe M van Canon moet je er ook weer nieuwe lenzen bij hebben.

Ik snap de charme wel, de resultaten zijn prachtig. Als kiekjesmaker blijf ik aan m'n ouwe meuk vasthouden. Misschien ooit toch nog eens een gebruikt 70-200 f4 L lensje van Canon.
Als ik een PEN heb, ga ik kijken of ik mijn Canon spul de deur uit doe; dus dan komt er hier een 70-200 f/4L vrij. ;)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 25 jul 2012, 17:31

MartijnGizmo schreef:Die Sony's schijnen dat idd vrij aardig te kunnen, maar geluid zal altijd karig blijven zonder externe microfoon.
Ja dat is bij de meeste, maar er zijn er die het nog best aardig kunnen. Alleen welke zijn dat? Meeste die ik ken zijn al snel richting de 1000 euro...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2012, 17:38

Camera of microfoon?

Qua betaalbare microfoons:
- Sennheiser MKE 400 (zeer compact)
- RØDE VideoMic Pro

Rebel

Bericht door Rebel » 25 jul 2012, 22:51

Hobby's kosten nu eenmaal geld. Het upgraden naar een nieuwe camara (b.v van 7D-->5D--->1D) valt nog te overzien, mits je van begin af aan de juiste lenzen hebt aangeschaft (L-lenzen)
Zulke lenzen kun je tot in lengte van dagen gebruiken omdat ze kwalitatief zeer goed zijn (inclusief B+W, UV-filter erop voor protectie)

Hielke, zo'n 70-200 moet je in 2.8 kopen. Als we het dan toch over DOF hebben. Ik heb de 70-200 4.0 IS gehad, maar uiteindelijk toch weer ingeruild voor een 70-200 2.8 IS.

Ik gebruik ook vaak de compactere G12, maar zou echt niet alles willen inruilen voor een PEN or whatever.
Vergeet niet dat Martijn zijn artistieke skills en kennis veel verder reiken dan die van ons. Hij haalt het uiterste uit ieder camara, waardoor deze systemen ineens zeer aantrekkelijk lijken ;-)

WireWess

Bericht door WireWess » 25 jul 2012, 23:43

@FreudeamFahren mooie brug, alleen zie ik je jas? nog links op de foto?
@Martijn, toch wel mooi om te zien dat je met een fatsoenlijke prime toch nog met je dof kan spelen ondanks de minisensor :)
@Frank, Je uitzicht shot is erg mooi om te zien.
@markk, een nieuwe body is altijd leuk om te kopen :) Al zijn de meeste camera's tegenwoordig wel op het niveau dat ik met het advies van Martijn mee zal gaan en dat is enkel kopen als jij echt de toegevoegde waarde ziet van deze body die ook aansluit op jouw manier van schieten.(of gewoon kopen als je gear addict bent :P)
Bij Canon is ook een verschuiving aan de gang, tegenwoordig koop je een 5d3 voor dezelfde prijs als een nette licht gebruikte 1div en blazen ze eerdaags weer de stof van de 7d met een nieuwe firmware update, tel daarbij de introductie van de EOS M en je krijgt spontaan weer zin om geld uit te geven :)

@Martijn, gebruik je in de auto's gewoon een shotgun mic. omdat je er toch bijna bovenop zit of toch een lav?

@Rebel je kan de objectieven zeker nog blijven gebruiken maar door de ontwikkeling in de camera's zie je toch dat het weer aantrekkelijk is om dan direct de nieuwe 70-200II te kopen en straks waarschijnlijk weer de 24-70, gelukkig komen er ieder jaar niet zoveel nieuwe objectieven als body's uit :)

Omdat dit toch een fototopic is gooi ik er nog maar even een fototje tegenaan ;)

Dit keer een import Subaru Forester Cross Sport / STI.
Deze uitvoering van de Forester is een automaat en dat voelt bij deze auto wel bijzonder :)(schijnen er in deze uitvoering niet zoveel van rond te rijden)
Afbeelding
Subaru Forester Cross sport / STI Jap spec by WEphoto.nl, on Flickr

Afbeelding
Subaru Forester Cross sport / STI Jap spec by WEphoto.nl, on Flickr

En nog eentje om jullie een beetje in verwarring te brengen :)
Afbeelding
fastcarfestival2012-202 by WEphoto.nl, on Flickr

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2012, 23:48

WireWess schreef: @Martijn, gebruik je in de auto's gewoon een shotgun mic. omdat je er toch bijna bovenop zit of toch een lav?
Ik gebruik idd een Sennheiser set met lavalier (en voor de buitenshots een RØDE NTG-2)...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2012, 10:51

dvh schreef:
Wat was het ook alweer: "Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light…" ofzo?
It's a poor craftsman who blames the tools :)
Vandaar dat ik alles gewoon met mijn Iphone doe :cool:

Mooi is dat. Een tijd terug had ik een zakelijk gesprek met iemand, maar die wilde vooral over fotografie praten omdat hij had gehoord van iemand dat ik fraaie foto's maak (wat imho wel meevalt, op wat lucky shorts na). Dus hij begint een heel verhaal over al zijn apparatuur waarvan mijn oren gingen suizen. Na een half uur zegt 'ie: Waarmee fotografeer jij eigenlijk Dennis?

Ik: Meestal met mijn iPhone

Hij: Sta ik hier gvd mooi voor lul he, met al die dure spullen patsen. Wat een briljant antwoord, 'met mijn iPhone' haha, dan ben je pas écht goed!

:lol:

dvh

Bericht door dvh » 26 jul 2012, 11:13

Dat vond ik nou ook :kikker:

Maar serieus, de camera is een tool. Het goed kunnen gebruiken en begrijpen vergt , zoals bij elk instrument, de nodige ervaring en leerstof.

Maar een mooie creatieve foto maken met de juiste sfeer of compositie, hangt niet geheel af van de camera maar van de creativiteit v/d gebruiker.

Een goede camera staat niet garant voor mooie foto's. Maar een goede fotograaf staat wel garant voor goede foto's , ongeacht de camera.

Dat het wellicht beter kan met een betere camera, ok. Maar je snapt mijn punt :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 jul 2012, 11:36

Helemaal mee eens, maar daaraan wil ik wel toevoegen: de beste camera is ook de camera die je bij je hebt. M'n iPhone heb ik altijd bij me, m'n PEN af en toe, m'n Canon's nooit zomaar...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2012, 11:39

Precies.

Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds niet goed ben om de juiste instellingen op mijn camera's te 'vinden'. Dat ontneemt mij mijn fotoplezier enorm. Je kunt zeggen wat je wilt, maar iPhone foto's 'mislukken' niet zo vaak terwijl foto's uit mijn andere camera's vaker tegenvallen, maar áls ze lukken, dan zijn ze wel meteen mooier van kwaliteit. Dat dan weer wel.

frankv

Bericht door frankv » 26 jul 2012, 12:16

Dennis Cavallino schreef:Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds niet goed ben om de juiste instellingen op mijn camera's te 'vinden'. Dat ontneemt mij mijn fotoplezier enorm. Je kunt zeggen wat je wilt, maar iPhone foto's 'mislukken' niet zo vaak terwijl foto's uit mijn andere camera's vaker tegenvallen, maar áls ze lukken, dan zijn ze wel meteen mooier van kwaliteit. Dat dan weer wel.
Bedoel je de instellingen voor kleur e.d.? Want ik heb gemerkt dat de iPhone al zijn foto's "auto optimzed" bij de conversie naar JPG. Een iPhone JPG verandert nauwelijks meer als je in Aperture oid de foto optimaliseert en je levels "auto" aanpast. M.a.w., het contrast van een iphone foto's is meestal al gemaxed waardoor zo'n foto er knallender uit ziet dan je standaard foto uit je toestel.

En door de kleine sensor is bij een iPhone eigenlijk alles altijd scherp omdat de scherptediepte zo groot is.

Als je instellingen voor sluitertijd bedoelt, dat kan idd lastig zijn. Stromend water, auto's, wat gebruik je, 1/100ste, 1/1000ste?

Misschien moet je op je gewone toestel eens de ISO lekker omhoog zetten zodat je vaker een combinatie van een korte sluitertijd en een klein diafragma hebt, en dan de resultaten lekker "auto optimizen" op hoog contrast, dat het er dan meer uitziet als een iPhone foto, maar dan van een betere kwaliteit.

Ik heb trouwens de ervaring dat lenzen ook hun sweetspot hebben. Vroeger was dat 2 stops vanaf de grootste opening, maar bij mijn m43 lenzen vind ik ze wijd open eigenlijk het "lekkerste" beeld geven. Maar dat moet je uitzoeken, voor mij geldt liever op f1.7 dan op f4 bij de 20/1.7 En soms heb je gewoon lenzen waar het nooit wat mee wordt. Technisch prima, maar ze missen iets speciaals, en dan vind ik het ook niks.

Of je fotografeert gewoon lekker met je iPhone!

WJ

Bericht door WJ » 26 jul 2012, 14:46

De foto is jammergenoeg niet van goede kwaliteit. (Iphone, onbewerkt) Maar ik vond het gewoon een mooi plaatje dat imo de heerlijk relaxe zomeravond sfeer goed weergaf.

Afbeelding

frankv

Bericht door frankv » 27 jul 2012, 17:36

Jammer dat hij was overleden, maar daardoor bleef hij wel mooi stil zitten:

Afbeelding
brown butterfly by frnkvizr, on Flickr

dvh

Bericht door dvh » 27 jul 2012, 18:35

Het lukte niet dus heb je hem maar een klap gegeven en zo geprobeerd ? :kikker:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 jul 2012, 09:28

Vorige week dinsdagavond naar het strand geweest en daar met de iPhone de volgende foto's gemaakt.
Niet slecht voor een telefoon al zeg ik het zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 jul 2012, 11:08

@Martin: De eerste vind ik mooi, heeft wel wat. De tweede en derde pakken me niet zo.

Ik heb net een foto genomen door mijzelf opnieuw onder handen genomen. Wat vinden jullie er van?

Afbeelding

Rebel

Bericht door Rebel » 30 jul 2012, 11:45

Fraaie sfeer, met een mooie gloed.
Ik had de auto iets verder gezet, waardoor de verticale parkeervakstrepen voor iets meer diepte/spanning zorgde. Boven de auto is het ook erg krap "gesneden"

But hey....who am i :D

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 jul 2012, 12:01

Thanks. Auto verderop zeggen was helaas geen optie, dan had ik de rest van de auto's op dat parkeerterrein ook moeten wegshoppen. Dat heb ik nu al een beetje moeten doen, vandaar de weinige ruimte bovenaan de foto.

Moet zeggen dat ik er zelf wel tevreden over ben. :)

Xave30

Bericht door Xave30 » 30 jul 2012, 12:29

M3 revisited. Nice.

@ Leuke shots Martin! Eens met Robin.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 jul 2012, 15:46

Thanks!!

1e is ook mijn favoriet. 2e vind ik persoonlijk wel erg mooi en de derde is inderdaad de minste.
Is van een te grote afstand gemaakt op de laatste moment. Dus teveel zand op de voorgrond.

Rickstah

Bericht door Rickstah » 30 jul 2012, 19:58

Robin Hartog schreef:@Martin: De eerste vind ik mooi, heeft wel wat. De tweede en derde pakken me niet zo.

Ik heb net een foto genomen door mijzelf opnieuw onder handen genomen. Wat vinden jullie er van?

Afbeelding
Nice! iets teveel sepia effect misschien?

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 30 jul 2012, 20:28

@ Robin Hartog: Hele dikke foto! Heerlijk zo'n M3!

Maatje van me heeft een nieuwe brommert. Meteen maar even wat foto's geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn genomen met m'n telefoon. Bovenste 2 heb ik iets bewerkt met PS, kleuren wat eruit laten springen enzo. De onderste is regelrecht uit de telefoon zonder bewerking.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 jul 2012, 20:43

Rickstah schreef: Nice! iets teveel sepia effect misschien?
Thanks :) Zou het geen Sepia willen noemen, maar aan de andere kant weet ik ook niet hoe ik het wel zou willen noemen. Vind het zelf wel fijn ogen eigenlijk :) (Hoe is het met het beest eigenlijk?)

@Godspeed: Thanks! Enne, M3 CSL he! ;)

Geen verkeerde foto's, hoewel er wel wat delen overbelicht zijn (bijv. de lucht in foto 2) en in de derde had nog wel iets meer snelheid mogen zitten :)

Plaats reactie