Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Fotografie

Bericht door Tom » 22 jul 2012, 01:59

hier ook een voorbeeld van een te krappe crob

Afbeelding

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 22 jul 2012, 23:31

Tom schreef:hier ook een voorbeeld van een te krappe crob

Afbeelding
:P

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 23 jul 2012, 10:01

Met de iPhone uit de losse pols...

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 jul 2012, 11:42

:D Whereabouts?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 23 jul 2012, 11:46

Op de pier in Southport GB, ten zuiden van Blackpool.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 jul 2012, 11:46

Niet verkeerd! Staat alleen beetje scheef naar mijn mening..

Mensen hier al gelezen van de nieuwe Canon EOS M? Nikon 1/PEN/Sony NEX alternatief. Als hij nou een honderdje of 2 goedkoper had geweest had het mij wel wat geleken. Nu neig ik toch meer naar een Nikon 1 of PEN; ja ik wil ook weer een klein cameraatje, af en toe is zo'n 7D meeslepen gewoon too much. En ook een beetje dat steeds werken met 7D etc en dat de creativiteit beetje weglekt.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jul 2012, 12:03

Ik ben nog steeds groot fan van m'n PEN (nu een E-PM1 met 14/2.5, 20/1.7 en 45/1.8), maar als Canon-fanboy vind ik die EF-M zeker wel aantrekkelijk, ook omdat m'n hele arsenaal aan flitsers en lenzen erop kan en ik hem zelfs voor video in zou kunnen zetten. Nadeel van die Nikon vind ik die erg kleine sensor, je wilt toch wel iets van DOF, nadeel van de Sony NEX vind ik de grote lenzen...

Prijs vind ik niet zo belangrijk, afmetingen/usability wel. Die PEN is erg compact, maar heeft wel meer instelmogelijkheden dan m'n Canon dSLR's, zeer goede gezichtstracking (zelfs met voorkeur voor dichtsbijzinde oog) én IS in de body. In de praktijk gebruik ik em vrijwel alleen met die 20/1.7, dus Canon moet wel met erg mooie lenzen komen wil ik snel overstag gaan. :)

Ik heb de PEN onlangs voorzien van stickerts, samen met een plak-grip. Houdt erg fijn vast nu, en stuk minder omslachtig dan de leren half-case die ik erbij had:
Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 jul 2012, 12:49

Dankje, Martijn. :)

PEN staat ook nog steeds op nummer 1 bij mij, vooral die prijzen vallen me heel erg mee! Wat kosten die lenzen zo ongeveer?

Dat de Canon lenzen op die EF-M kunnen vind ik niet zo spannend, zulke boeiende lenzen heb ik niet (70-200 f/4L op een EF-M is echt nutteloos. Kun je net zo goed de 7D pakken.) Alleen mijn 50 1.8 is interessant dan, maar dan heb ik weer liever een lens in de 20mm ongeveer. Misschien toch maar eens naar een winkel gaan om te kijken of ik met zo'n PEN wat foto's kan maken..

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jul 2012, 13:09

Even zoeken hoor:
- 14/2.5: €299 http://tweakers.net/pricewatch/266540/p ... -asph.html
- 20/1.7: €324 http://tweakers.net/pricewatch/245542/p ... -asph.html
- 45/1.8: €249 http://tweakers.net/pricewatch/290687/o ... -45mm.html

Maar aan een E-PM1 (€329 met kitlensje) en die 20/1.7 heb je eigenlijk wel genoeg. Anders kun je idd net zo goed je 7D pakken... :) Samen vormt dat een heerlijke altijd-mee-combo, ik gebruik hem bijv. vaak als ik aan de MINI ga knutselen of als we ergens gaan eten/terrasje doen, feestjes met vrienden, weekendje weg etc.

Zomaar paar voorbeeldjes:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

dvh

Bericht door dvh » 23 jul 2012, 13:21

Als ik nou een nieuwe camera wil kopen rond de 300-350,-.
Waar ben ik dan beter mee af ?

Een Canon spiegelreflex ?
Of zo'n Pen ?

Ik maak graag kiekjes. Maar soms probeer ik ook wat moois te maken.. Tot op heden allemaal met de Iphone bij gebrek aan een fatsoenlijke camera.

Ik mis het eigenlijk niet. Maar zeker voor kinderfoto's is het wel mooi om wat scherpe foto's te kunnen schieten.

Wat ik zoek moet makkelijk te bedienen zijn , heb goede ervaringen met Canon betreft gebruikersgemak.
Maar zo'n Pen lijkt me wel een speelse camera. Is het dat ook ?

Het wat er waarom tussen die 2 zou ik graag horen van de mensen met ervaring :)

Peric

Bericht door Peric » 23 jul 2012, 13:28

ModMartijn lijkt me de aangewezen persoon daarvoor..
:headbang:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jul 2012, 13:32

Qua snelheid/beeldkwaliteit wint een dSLR het nog wel, hoewel dat laatste niet opgaat bij een vergelijking tussen EF-M en 650D, die hebben gewoon dezelfde sensor.

Zie je zo'n PEN als een spiegelreflex, dan valt het tegen:
- slechtere ruisprestaties
- langzamer
- doordat je hem niet tegen je hoofd houdt eerder bewogen foto's
- etc

Zie je zo'n PEN als een compact, dan issie geniaal:
- veel betere ruisprestaties
- stuk beter dynamisch bereik
- spelen met scherptediepte
- etc

Het is nogal een niche-markt, de camera's zijn vrij prijzig, zeker als je er wat lenzen bij koopt zit je zo op het prijsniveau van een instap-dSLR. Daarnaast zijn ze toch wel iets groter dan een compact, en zit je alsnog met het gehannes van lenzen wisselen, goed opletten waar je focust etc. Of het bij je gebruik van een camera past is dus ook erg persoonlijk!

Ik zou niet meer zonder willen, het geeft me een groot deel van de mogelijkheden van een dSLR, zonder dat ik een hele cameratas vol mee hoef te slepen. Ook vind ik het een groot voordeel dat je er gewoon uitziet als een amateur, nooit parkopzichters die zeuren of je een professional bent, foto's maken op plekken waar het eigenlijk niet mag, niet constant door toeristen gevraagd worden om een foto van hen te maken, etc. :tooth:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 jul 2012, 13:52

Thanks Martijn! Wil nog 1 ding weten; ik speel graag met hele kleine DOF als ik gewoon voor de leuk wat fotootjes aan met maken ben, en als ik op reis ben bijv. Daarom wil ik eigenlijk zo'n PEN. Heb je daar nog wat foto-voorbeeldjes van? (Icm met welke lens bijv)

:)

Zitten hier trouwens nog meer mensen op 500px.com? Ik zoek nog wat interessante personen die ik kan volgen. Iets met auto's of New York of straatfotografie. Iemand tips?

WJ

Bericht door WJ » 23 jul 2012, 14:24

Ik heb me toevallig vd week aangemeld, maar eens in verdiepen. :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jul 2012, 14:36

Robin Hartog schreef:Thanks Martijn! Wil nog 1 ding weten; ik speel graag met hele kleine DOF als ik gewoon voor de leuk wat fotootjes aan met maken ben, en als ik op reis ben bijv. Daarom wil ik eigenlijk zo'n PEN. Heb je daar nog wat foto-voorbeeldjes van? (Icm met welke lens bijv)

:)
Met de 20/1.7:
Afbeelding
Christmas Noms by MartijnKoevoets, on Flickr

Afbeelding
Weathersealed by MartijnKoevoets, on Flickr

Afbeelding
Leonie by MartijnKoevoets, on Flickr

Met de 45/1.8:
Afbeelding
Grassy by MartijnKoevoets, on Flickr

Afbeelding
Raindrops by MartijnKoevoets, on Flickr

Afbeelding
Autumn Leaves by MartijnKoevoets, on Flickr

Afbeelding
Leonie by MartijnKoevoets, on Flickr

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 jul 2012, 14:37

Die 45 1.8.. :love:

Mijn dank is groot Martijn. :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 23 jul 2012, 17:49

Mooie foto's Martijn!

Misschien een beetje een rare vraag, maar zijn er ook camera's rond de 300 euro (max 400) die ook goed kunnen filmen met een fatsoenlijk geluid. Ik zit nu naar de Sony HX20V te kijken, goeie specs, ook goed met filmen, alleen van die mic kom ik niet veel wijzer...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jul 2012, 18:57

Die Sony's schijnen dat idd vrij aardig te kunnen, maar geluid zal altijd karig blijven zonder externe microfoon.

frankv

Bericht door frankv » 23 jul 2012, 21:29

Een kleine / beperkte DOF met M43...

Met de 45/1.8:
Afbeelding
Yellow flowers in bokeh square by frnkvizr, on Flickr

Met de 20/1.7:
Afbeelding
gele rozen - yellow roses by frnkvizr, on Flickr

En ook met de 20/1.7, één van mijn favorieten:
Afbeelding
Bodensee ferry from Lindau by frnkvizr, on Flickr

Ik heb de 20/1.7, de 45/1.8 en de 7-14/4. Het zijn alle drie lenzen die wijd open gelijk prachtig beeld geven. Een groot voordeel. Ik had een Panasonic GF1 met extra zoeker, een liefhebberscamera, met veel functieknoppen achterop. Ik gebruik nu een Panasonic G3 met ingebouwde hele goede zoeker. Sneller, nieuwer en ongeveer even klein, met draaibaar scherm etc. Aan de ene kant is de G3 een fijnere camera, aan de andere kant was de GF1 ook heel fijn. Maar de ingebouwde zoeker van de G3 is veel beter dan de losse extra bij de GF1.

frankv

Bericht door frankv » 23 jul 2012, 21:33

Hmm, nu ik die Bodensee foto's nog een terugkijk, heerlijk scherp "licht" had je daar:

Afbeelding
Alps across the Bodensee from Lindau by frnkvizr, on Flickr

markk

Bericht door markk » 25 jul 2012, 11:46

Zit in dubio. Heb een occasion Nikon D3X aangeboden gekregen voor 2100 euro. Heeft 100k clicks en is oorspronkelijk een camera van 6,5k.

Fotografeer nu met een D3S en een D700+grip. Gebruik meestal de D700+grip. Prima ding voor bijna alles. Meerwaarde van de D3S merk je alleen bij weinig licht (o.a. tele) of bij sportacties (framerate is hoger en buffer is groter). En natuurlijk gewoon het gemak van een 2e body met een telelens erop en geen lensen te hoeven wisselen.

Wat is mis is DYNAMISCH BEREIK. Ik vind het maken van foto's met tegenlicht gewoon heel erg leuk en doe ik veel. Probleem is dan dat je of extreem moet gaan bewerken (donkere partijen ophalen -> ruis / artefacten) of moet gaan inflitsen (kan/lukt niet altijd) of je toevlucht moet zoeken in HDR. Om een idee te geven onderstaande foto (hier heb ik mijn toevlucht dus in HDR gezocht).

Afbeelding

Een D3X heeft een 1,5stops hoger bereik en de 2e hands markt voor die camera's is helemaal ingestort tov de nieuw waarde. Er is immers onlangs een D800(E) uitgekomen voor iets minder dan 3K met een hogere resolutie (niet belangrijk), een betere signaal/ruis verhouding (a la D700, aan de D3S kan ie niet tippen) en een nog iets beter bereik dan de D3X (rond 2 stops meer dan de D700/D3S). Alleen zonder grip en ik wil gewoon een grip hebben...

Kortom ik twijfel behoorlijk. Nu D3X pakken voor een prijs die enkele maanden geleden niet mogelijk was, doorsparen voor een D800(E) + grip of gewoon helemaal niets en lekker bezig blijven. 2100 euro blijft natuurlijk best centjes en kunnen we ook gewoon weer een vliegvakantietripje van boeken en thuiskomen met heerlijke foto's...

Mark.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2012, 11:58

Van wat ik heb geleerd: lekker doorgaan met wat je hebt, centjes alleen uitgeven aan dingen waar je foto's écht heel anders van worden... :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 jul 2012, 11:58

Wat was het ook alweer: "Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light…" ofzo? ;)

Nee, zonder grappen; mooie prijs voor zo'n D3X. Maar volgens mij heb je genoeg aan die D3S of D700. Wellicht dat je eens kan spelen met reflectieschermen om het tegenlicht te weerkaatsen? Zo creeer je zelf ook al meer 'dynamisch bereik'.

Ik zeg; lekker niks kopen en hiermee door blijven spelen en evt. dan investeren in wat andere dingetjes zoals bijv. zo'n reflectiescherm en een statief met externe flitser? Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt hoor, maar ik gok dat je die effecten daar mee kan bereiken. Correct me if I'm wrong (Martijn :kikker: ).

dvh

Bericht door dvh » 25 jul 2012, 12:47

Wat was het ook alweer: "Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light…" ofzo?
It's a poor craftsman who blames the tools :)
Vandaar dat ik alles gewoon met mijn Iphone doe :cool:

Hielke

Bericht door Hielke » 25 jul 2012, 12:56

Heb even de DPreview samples van die camera's bekeken Markk. De D800 is toch wel de superieure camera moet ik zeggen. En 100.000 kliks voor de occasion, dat is nogal wat.

De bijdragen van Martijn in dit topic zijn zeer waardevol. Ik probeer nog even de meerwaarde van de huidige nieuwe generaties systeemcamera's te begrijpen. Kleine body's met uit de body stekende lenzen waardoor het geheel niet in je jaszak past. Dan liever een goedkope spiegelreflex. Toch?

Zelf heb ik een relatief jonge 12 megapixel Canon S90 en een gedateerde 6 megapixel Canon 300D. Heb de laatste weer eens afgestoft, wat prenten op de tennisbaan genomen, en allemachtig, dat oude besje blaast die 12 mp S90 helemaal weg. De prenten zijn bij ISO 100 zo ongelofelijk clean, de controle over de camera is zo superieur. Naar huidige maatstaven meuk, maar de compacts zijn er nog steeds rommel bij in vergelijking.

Linkje naar de foto's. Enkelen zijn een beetje gecropt, verder niks aan gedaan.

https://picasaweb.google.com/1141551432 ... Oranjewoud

Plaats reactie