Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
MartijnGizmo

Re: Fotografie

Bericht door MartijnGizmo » 21 jul 2012, 08:51

Lijken me prima foto's voor het doel. Tweede interieurfoto had iets lichter gemogen, nu zijn de bomen op de achtergrond goed belicht ipv het interieur, al is een volledig zwart interieur ook het lastigst.

Laat je overigens vooral niet tegenhouden door een gebrek aan ervaring, juist als je nog zo fris begint aan een shoot behaal je resultaten die je zelf nog niet eens verwachtte! Hoe vaker je zoiets doet, hoe groter de kans dat je teruggrijpt naar de trucjes die eerder goed werkten, wat als een rem kan werken voor het creatieve proces.

Rupie

Bericht door Rupie » 21 jul 2012, 08:58

Photobucket comprimeert volgens mij ten alle tijde. Max grootte iets van 1024 x nog wat. In de opties kun je ook kiezen dat ze alles onder de 1mb met rust laten, maar ik betwijfel het. Voor mij toch ook een minpuntje. Zeker als fotoopslag.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 21 jul 2012, 09:08

Dank voor the feedback!
MartijnGizmo schreef:(...) Tweede interieurfoto had iets lichter gemogen, nu zijn de bomen op de achtergrond goed belicht ipv het interieur (...)
Wat had ik daaraan kunnen doen? Ik schoot de foto's in standje AV: volledig handmatig is echt nog 10 bruggen te ver voor mijn gevoel. Ik heb nog(?) te weinig feeling bij wat er gebeurt als ik aan welk knöpske draai.

dvh

Bericht door dvh » 21 jul 2012, 09:15

Foto's zien er an sich goed uit.
Beetje autoverkoper-foto :)

Enkel zijn de foto's wat flets/mat qua kleurstelling.
Komt door het licht uiteraard, maar daar bied photoshop dan uitkomst voor !

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 21 jul 2012, 09:20

Het was een super grauwe middag inderdaad. Ik was al blij dat het lang genoeg droog was om de auto schoon uit de stalling te rijden naar een goede foto locatie en daar dan even aan te kunnen klootviolen zonder zeiknat te regenen.

De auto verkopen is trouwens inderdaad het doel :-)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 jul 2012, 09:42

FreudeamFahren schreef:Dank voor the feedback!
MartijnGizmo schreef:(...) Tweede interieurfoto had iets lichter gemogen, nu zijn de bomen op de achtergrond goed belicht ipv het interieur (...)
Wat had ik daaraan kunnen doen? Ik schoot de foto's in standje AV: volledig handmatig is echt nog 10 bruggen te ver voor mijn gevoel. Ik heb nog(?) te weinig feeling bij wat er gebeurt als ik aan welk knöpske draai.
Ik moet zeggen dat het op de computer beter uitziet dan toen ik net op m'n telefoon keek... :oops: Kleine belichtingscorrecties kun je overigens prima achteraf doen. Onderschat trouwens ook een grauwe dag niet, voor het fotograferen van auto's is dat eigenlijk ideaal. Natuurlijk, het ziet er niet meteen sprankelend uit, maar het licht is wel mooi egaal!

markk

Bericht door markk » 21 jul 2012, 11:09

@freudeamfahren. Ik vind de foto's echt prachtig. Vooral het egale licht. Ben zelfs een beetje verliefd geworden op de auto...Hmmm...

Foto's kunnen m.i. wel wat bewerking gebruiken. Niet voor het doel waarvoor je ze hebt gemaakt maar onderstaand heb ik er uitgehaald na 5 minuutjes spelen met je eerste foto. En dan heb ik niet eens de hires/raw...

Afbeelding

Ter lering en vermaak:
- meer contrast
- highlights en whites teruggehaald (nog meer contrast)
- saturation opgeschroeft
- clarity grof opgeschroeft
- graduated filter over de lucht heen met extra clarity en een negatieve belichtingscompensatie
- graduated filter over de grond heen met extra clarity en contrast
- krapper uitgesneden in 16:9 formaat

Bovenstaande in Lightroom4. En vervolgens in Snapseed wat "structure" toegevoegd...

Misschien wat te extreem allemaal voor sommigen maar toch er zit heel veel potentie in de originele foto's.

Origineel
Afbeelding

Mark.

ErikS

Bericht door ErikS » 21 jul 2012, 11:19

@ Mark,

Mooi voor naast de Boxster! :blink:

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 21 jul 2012, 11:36

@ Markk: ik heb geen raw bestanden geschoten, maar kan je de originele jpegjes wel mailen, mocht je er verder mee willen spelen. Ik vind 't resultaat van jouw bewerking overigens een paar stappen te ver. Ze leiden mij af van 't object en dat kan de bedoeling niet zijn ;-)

O/T: binnen mijn referentie kader de gaafste auto waar ik ooit in heb gereden. Ik heb snellere auto's gereden, ik heb duurdere auto's gereden, maar de dingen die ik belangrijk vind kloppen in een 996.1 GT3 allemaal perfect. De zitpositie, de pedalerie, de bak, de motor, de gasrespons, het geluid, het tempo, de looks: veel beter wordt het allemaal niet. Vanaf de allereerste meter gaat alles super smooth en snel, simpelweg omdat je perfect voelt wat je doet, en alles perfect op elkaar is afgestemd. En met 't torretje warm van 5k rpm naar de begrenzer aan de andere kant van 7,5k is spine tingling, haren recht op de kop, übergeil. Hij is daarbij rap, maar niet zo rap dat je een privé circuit in je achtertuin moet hebben om er regelmatig van te kunnen genieten. Twee minpunten: ik vond hem een tikje te nerveus in de neus: een halve graad minder camber op de voorwielen (en eventueel de stabi achter een tandje harder) en hij is helemaal af. En nummer 2: het is van binnen echt een 986/996: er zijn interieurdelen die amper tegen slijtage bestand zijn en bijvoorbeeld de draaiknop voor de verlichting is te cheap ass voor woorden. Volgas voel je daar verder gelukkig niks van ;-)

dvh

Bericht door dvh » 21 jul 2012, 11:43

markk schreef: Foto's kunnen m.i. wel wat bewerking gebruiken.
Afbeelding

Origineel
Afbeelding

Mark.
Ik doe ook even mee :)
Afbeelding

Zit op mijn werk ( jaja.. ) en op kantoor waar ik photoshop op heb staan, heb ik echt een waardeloos beeldscherm.. Dus ik zie nu al dat ik wat te ver ben gegaan met het scherper maken.. Dat mocht dus wat milder.. Maar toch, even delen :)
( wel ff klikken voor groter formaat > duidelijker )

MartijnS

Bericht door MartijnS » 21 jul 2012, 14:56

Prima foto's FaF.
Vind die van Mark too much en die van jou een beetje te licht dvh ;)
Zelf dit er van gemaakt..iets gecropt, gewoon in 3:2 en wat levels en curves + usm. Links nog even dat gat in de struiken dicht gecloned :D

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 21 jul 2012, 15:27

Zo is ie inderdaad prima.

Tom

Bericht door Tom » 21 jul 2012, 15:27

Idd zoals Martijn vind ik em ook het mooiste.

ErikS

Bericht door ErikS » 21 jul 2012, 15:30

Mijn versie;

Afbeelding

Ik heb het dakkie eraf geshopt, auto in een andere omgeving geplaatst.... Zo vind ik de foto het mooist. :tooth:

markk

Bericht door markk » 21 jul 2012, 15:59

wauw, dat is wel een goede shop ;-)

Mark.

dvh

Bericht door dvh » 21 jul 2012, 16:00

sowhéé ! :crazy:

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jul 2012, 17:25

Andre schreef:We zijn nog geen toppers qua fotografie en dat worden we ook niet maar we mogen het toch proberen. :) Vandaag gemaakt met 650D

Afbeelding
Die Wouter kan knappe prenten maken! :lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jul 2012, 19:14

MartijnS schreef:Prima foto's FaF.
Vind die van Mark too much en die van jou een beetje te licht dvh ;)
Zelf dit er van gemaakt..iets gecropt, gewoon in 3:2 en wat levels en curves + usm. Links nog even dat gat in de struiken dicht gecloned :D

Afbeelding

Je schuift de juiste schuifjes met gevoel, zodat een leek het niet eens ziet. Hele verbetering inderdaad.

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jul 2012, 19:40

@Markk, even een opmerking, niet verkeerd bedoeld, ik vind deze foto van de gele Porsche in 3:2 mooier dan in 16:9.
Dan klopt hij gewoon niet meer en verliest hij zijn compositie. Tijdens het fotograferen zul je soms al in je achterhoofd rekening moeten houden met het feit dat je hem misschien tot 16:9 wilt gaan croppen. Het klakkeloos 16:9 croppen, omdat het nu een trend is, vind ik soms eerder afbreuk doen dan iets toevoegen.
Martijn zijn 16:9 crop van zijn Mini , daarentegen vind ik juist wel iets toevoegen.

3:2
Afbeelding

16:9
Afbeelding

16:9
Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 jul 2012, 19:55

Die is niet achteraf gecropt, ik heb de PEN standaard op 16:9 staan, schermpje heeft ook die verhouding! ;)

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jul 2012, 20:14

Dat bedoel ik ook, Martijn, je ziet aan de foto dat het geen 3:2 foto is. Dan had je de auto iets opgeschoven.
Of je hem nu direct zo schiet, of met de gedachte dat je er een 16:9 van maakt, is dan om het even. Een goede fotograaf kan met het oog ook al 16:9 croppen door zijn 3:2 spiegelreflex.

Ik heb ooit ook een tijdje met de G12 in 16:9 geschoten, omdat je dan op een televisie iedere pixel benut 1920x1080. Dus geen zwarte balken aan de zijkanten. Uitenidelijk toch weer overgestapt op (uitsluitend) 3:2 omdat 16:9 een trend is (net als vierkante foto's) en omdat je op 3:2 formaat nu eenmaal "'meer" informatie kunt laten zien.
Wat dat betreft is 4:3 soms fijn op een compact camara, omdat er hele volksstammen zijn die hun foto's aan anderen laten zien op het 4:3 LCD-display'tje van hun camara. Dus geen zwarte balkjes :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 21 jul 2012, 22:41

FreudeamFahren schreef:Hier nog een foto n00b die toch een camera vastgehouden heeft.

http://i267.photobucket.com/albums/ii28 ... G_3934.jpg
.
.
.etc.

Ah, je hebt je ze eindelijk gepost hier. :thumbup:

KW

Bericht door KW » 21 jul 2012, 23:34

Ruben schreef:Photobucket comprimeert volgens mij ten alle tijde. Max grootte iets van 1024 x nog wat. In de opties kun je ook kiezen dat ze alles onder de 1mb met rust laten, maar ik betwijfel het. Voor mij toch ook een minpuntje. Zeker als fotoopslag.
Ik gebruik al jaren alleen Photobucket en van compressie heb ik nog nooit iets gemerkt. Ook niet dat foto's onscherp worden na uploaden. Zal dan toch echt aan je eigen settings liggen.

markk

Bericht door markk » 21 jul 2012, 23:38

@Rebel:
- bewerking heb ik bewust een paar stappen teveel aangezet om het 'contrast' aan te geven met het origineel. Stond ook in de post. Ik vind 'em niet lelijk en ergens past het wel bij een extreme auto als een gt3. Maar iets minder kan geen kwaad...

- in 16:9 vind ik 'em mooier. Qua compositie heb je minder loze ruimte op de voorgrond en in de lucht. Het hoofdonderwerp staat er gewoon beter en voller op. Een 911 is lang en laag en ook dat past meer bij 16:9 dan 3:2. Verder vult 'ie in 16:9 ook gewoon m'n hele scherm, en dat is ook niet onbelangrijk ;)

Leg eens uit waarom jij qua compositie 3:2 beter vindt ?

Mark.

KW

Bericht door KW » 21 jul 2012, 23:46

Ben het er mee eens dat die 3:2 compositie beter is dan 16:9, die vind ik gewoon teveel gecropt, het mist voor m'n gevoel gewoon echt iets teveel ruimte.

Misschien ligt het ook niet aan het 16:9 maar aan de te krappe crop.

Plaats reactie