E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door RonH » 10 jul 2012, 06:12

Wel zonde van die luchtgaten in de motorkap.. :tong:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 10 jul 2012, 09:40

:D
beetje wel, lijkt trouwens wel of het er in is gestanced?
heb het wel eens anders/mooier gezien qua beluchting zeg maar.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6783
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door EvdP » 10 jul 2012, 12:26

GTRene schreef: hoeveel vermogen dat oplevert zie ik niet...

http://germancarsforsaleblog.com/tag/1988/page/2/
Max 400 pk met deze injectoren.

Inderdaad jammer van de gaten, verder wel een leuke auto.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 17 jul 2012, 17:59

De video mist naar mijn smaak een hoogtepunt, maar het uitgebreide beeldmateriaal van een ZEER knappe e30 344i maakt dat bijna helemaal goed :cool:
[vimeo]http://www.vimeo.com/45834373[/vimeo]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 17 jul 2012, 18:58

das zekers een mooie zo ver je kan zien, prachtige video beelde er bij.
als je ook onder de kap ziet mooier dan nieuw :D
zelfs bv die zekering afdekking, glashelder.

nice ride,

RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door RonH » 17 jul 2012, 20:31

Heel erg netjes dit zeg! :D

Alleen die wielen zijn naar mijn ogen qua model te nieuw voor deze auto. Iig niet mijn eerste keuze.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7753
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tim N » 18 jul 2012, 11:38

Nieuwer type OEM wielen op ouder model is imho altijd een no go. (of nog erger OEM wielen van een ander nieuwer model b.v. e60 M5 wielen op een E36)

RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door RonH » 18 jul 2012, 12:40

Of wat ik net zag, E63 m6 velgen op een E36 318i :(

Zal wel kwestie van smaak zijn, maar ik vind het niks

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 jul 2012, 12:44

Denk dat ie 17"nodig heeft voor zijn remmen en voor zover ik weet is een E30 nooit met 17"geleverd.
Dus moet ie wel naar een moderner wiel toe en dan vind ik deze nog wel netjes staan.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Marc R » 18 jul 2012, 13:23

17 inch BBS RS.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7753
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Tim N » 18 jul 2012, 13:29

Als ik het zo zie valt dat nog wel mee.
Op 300mm.de zie je wel dat veel groter nog wel in 16"kan passen (Alpina wielen b.v.)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 20 jul 2012, 19:54

Geen hele bijzondere swap wel mijn eigen auto.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het 535i blok uit een e34, loopt erg lekker vooral icm met een 3,91 diff.
De eerste en tweede versnelling is wel aardig agressief.
Bij rustig cruisen komt het blok goed tot z'n recht, kan prima 50km/h in de 5 rijden zonder dat het geforseerd voelt.

Wel een leuke sleeper zo, leukste sprintje tot nu toe was tegen een MK5 R32.
Die ging met 4 slippende banden weg, zelfs in de eerste versnelling bleef ik hem voor, eind van de 3e had ik toch serieuze stappen gemaakt.
Wel een sportief handje van de golf rijder met een verbaast gezicht :mrgreen:

Ben nog bezig met een andere remmenset, hij voldoet aan de remvertraging ( ook bij de rdw ).
Zitten momenteel oem schijven op met ferrodo DS2500 remblokken, ben bezig met een 284mm set voor de voorkant icm e36 klauwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6783
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door EvdP » 20 jul 2012, 20:03

Leuke upgrade!

Merk je het extra gewicht ook erg in je neus?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 20 jul 2012, 20:15

idd wel leuk, die motoren kunnen ook mooi donker sportief klinken, echt een 6 pitter van weleer.
destijds many moons ago eens op een "gewone" 320i met zo'n blok gereden :lol: was wel leuk, doch je merkte wel dat zo'n blokje iets zwaarder was, althans bij die wat ik destijds testte, was toen nog een broekie :clown:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 20 jul 2012, 20:24

Heb het complete onderstel een jaar gelden al aangepakt, nu voelt een cabrio nooit zo lichtvoetig als een normale e30 ( scheelt ook 150kg en een minder stijf chassis )
Hij is nu totaal nog 60kg zwaarder ( dit is alles bij elkaar motor + bak etc )
Merk wel op rotondes dat die iets meer onderstuurd is, maar zodra je de rotondes afstuurd en op het gas geeft heb je direct overstuur of je nou in de 2 of 3 zit :mrgreen:
Met de ombouw heb ik direct een e36 stuurhuis gemonteerd, de auto stuurt gewoon prettig en ligt prettig op de weg.

Was er echt verbaast over hoe vet deze motoren klinken, de uitlaat bestaat uit het balansstuk van een 325i kat en een walker katloze uitlaat van een 325i.
Met rustig rijden is die aardig stil, onder vollast klinkt lekker en met gaslos rogeld die een beetje na :mrgreen:

Staat nog een 335i touing te koop met dezelfde motor
http://auto.marktplaats.nl/bmw/56642259 ... 30b35.html

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13019
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door MartijnGizmo » 20 jul 2012, 20:27

Mooi spul, maar dat vraagt om een video! :cool:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6783
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door EvdP » 20 jul 2012, 20:30

De M30 klinkt erg lekker, al zeg ik het zelf. Ik rij met een M106 en het geluid van de grote 6 vind ik fantastisch.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 20 jul 2012, 20:34

nu je het zegt kan ik me dat idd nog goed herinneren met die wat ik destijds reed, wheelspin en wat dwars gaan was erg makkelijk op te roepen idd :D

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 20 jul 2012, 21:13

Heeft iemand in twente een goede camera ter beschikking en een beetje tijd?
Kan ik is een leuke video laten maken :mrgreen:

In de regen is het echt bizar, rij achter met uniroyal rainsport 2 maar in de 1, 2 en 3 heb ik vollop wielspin.
Als ik bij een flinke dot gas en de koppeling laat schieten in de 2 op droog trek ik ook wel tientalle meters wielspin met een hoop rook en 2 zwarte strepen.

Ideale punt om weg te trekken ligt rond de 3000rpm in de 2, dan heeft die iets wielspin en pakt dan goed op.
zerotolerance schreef:De M30 klinkt erg lekker, al zeg ik het zelf. Ik rij met een M106 en het geluid van de grote 6 vind ik fantastisch.
"M30" icm turbo zal ook wel erg gaaf klinken :mrgreen:
GTRene schreef:nu je het zegt kan ik me dat idd nog goed herinneren met die wat ik destijds reed, wheelspin en wat dwars gaan was erg makkelijk op te roepen idd :D
Het is allemaal zo lekker puur, geen TC, ASC, gewoon een lomp blok met flink wat koppel in een vrij lichte auto :D

De stap van een M20B25 naar een M30B35 is kwa vermogen is niet heel spannend 170pk -> 211pk
Maar het max koppel en karakter is een ander verhaal
Bij een 325i type 2 komt het maximale koppel van 220nm vrij bij 4300rpm.
Bij een 535i heb je al 220nm koppel rond de 1800rpm maximale koppel van 295nm komt vrij rond de 4000rpm.

In de praktijk merk je gewoon dat de 325i een motor is die zijn toeren nodig heeft vanaf de 3500rpm begint het feest, de M30B35 trekt gewoon altijd ongeacht welke versnelling of welk toerental.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Petrolhead Tom » 20 jul 2012, 21:48

Over anderhalve week bem kk thuis. Kunnen ee wel een filmpje maken.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 23 jul 2012, 18:16

Leuk aanbod! gaan we doen :cool:

peter87
Berichten: 99
Lid geworden op: 18 jun 2010, 15:00

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door peter87 » 25 jul 2012, 14:47

Martin van der Zwaard schreef:Denk dat ie 17"nodig heeft voor zijn remmen en voor zover ik weet is een E30 nooit met 17"geleverd.
Dus moet ie wel naar een moderner wiel toe en dan vind ik deze nog wel netjes staan.
hij is ook naar een 5 gaats onderstel gegaan, dus standaard velgen waren al geen optie meer.
misschien hadden e30 m3 bbsjes in 16 inch wel leuk geweest, als je ze kan vinden.....

@ jan willem:
zou je ons op de hoogte willen houden van je remmen upgrade?
wat voor schijven heb je gebruikt?
en heb je adapters nodig om die e36 klauwen te kunnen monteren?
leuke swap met de M30 in ieder geval, geloof wel dat dat heerlijk rijdt!

Jeroen E21
Berichten: 544
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jeroen E21 » 25 jul 2012, 19:26

Leuk project en ongetwijfeld genieten met die baal extra koppel onderin! Ben ook wel benieuwd naar je remmenupgrade, wil eigenlijk wel wat grotere-dan-standaard remmen voor bijv een E30 325i, maar dan wel iets waarbij je gewoon met 15" viergaats kunt blijven rijden en zo te zien ga jij die kant op... keep us posted!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 25 jul 2012, 20:39

peter87 schreef:
Martin van der Zwaard schreef:Denk dat ie 17"nodig heeft voor zijn remmen en voor zover ik weet is een E30 nooit met 17"geleverd.
Dus moet ie wel naar een moderner wiel toe en dan vind ik deze nog wel netjes staan.
hij is ook naar een 5 gaats onderstel gegaan, dus standaard velgen waren al geen optie meer.
misschien hadden e30 m3 bbsjes in 16 inch wel leuk geweest, als je ze kan vinden.....

@ jan willem:
zou je ons op de hoogte willen houden van je remmen upgrade?
wat voor schijven heb je gebruikt?
en heb je adapters nodig om die e36 klauwen te kunnen monteren?
leuke swap met de M30 in ieder geval, geloof wel dat dat heerlijk rijdt!
Ik zal er even een topic over openen in aangeboden met wat meer informatie, ik zoek nog mensen voor een set om de prijs van de adapters die ik laat maken te drukken.
Jeroen E21 schreef:Leuk project en ongetwijfeld genieten met die baal extra koppel onderin! Ben ook wel benieuwd naar je remmenupgrade, wil eigenlijk wel wat grotere-dan-standaard remmen voor bijv een E30 325i, maar dan wel iets waarbij je gewoon met 15" viergaats kunt blijven rijden en zo te zien ga jij die kant op... keep us posted!
Dat wil ik dus ook, ben erg blij met me 15inch velgen en vind ze ook mooi bij de auto passen.
Zie het topic straks in aangeboden ;)

Edit,
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=26366

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 14 aug 2012, 16:39

Word tijd voor nieuwe bandjes..
Dit gebeurd er dus met een dotje gas in de 2e versnelling en een "kort" diff :D
Waar het roken op houd zit ik al op de 80km/h.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Erik K., Kocheler, Marc Sierra, Rogerb, tomgtr, Wimo en 6 gasten